تأخیر سابناتیکا ۲ و اتهامات مالی
شرکت کرافتون (Krafton)، ناشر بازی ویدیویی مورد انتظار «سابناتیکا ۲» (Subnautica 2)، با جنجال بزرگی روبرو شده است. در تاریخ ۲ جولای، این شرکت اقدام به برکناری تمامی تیم رهبری استودیوی آننون ورلدز (Unknown Worlds) کرد که شامل چارلی کلیولند (Charlie Cleveland) و مکس مکگوایر (Max McGuire)، بنیانگذاران استودیو، و تد گیل (Ted Gill)، مدیر عامل، میشد. همزمان با این تغییرات مدیریتی، کرافتون اعلام کرد که تاریخ عرضه نسخه دسترسی زودهنگام (Early Access) بازی «سابناتیکا ۲» به سال ۲۰۲۶ موکول شده است. این اقدام با واکنشهای شدیدی از سوی جامعه بازیبازان و اتهامات مبنی بر وجود انگیزههای پنهان مالی همراه بوده است.
پاداش ۲۵۰ میلیون دلاری و ادعای سوء استفاده
در تاریخ ۴ جولای، چارلی کلیولند، از بنیانگذاران آننون ورلدز، طی بیانیهای عمومی اعلام کرد که بازی «سابناتیکا ۲» آماده عرضه در مرحله دسترسی زودهنگام بوده و از تصمیمات کرافتون ابراز تعجب و شوک کرد. در پی این اظهارات، گزارش افشاگرانه بلومبرگ (Bloomberg) جزئیات جدیدی را فاش ساخت. بر اساس این گزارش، در قرارداد خرید آننون ورلدز توسط کرافتون، بندی مبنی بر پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار پاداش (earnout) به تیم توسعهدهنده وجود داشته است. این پاداش منوط به دستیابی استودیو به اهداف درآمدی مشخصی تا پایان سال ۲۰۲۵ بود که با عرضه بازی «سابناتیکا ۲» در همین سال، قابل تحقق به نظر میرسید. اما با به تأخیر انداختن اجباری زمان عرضه بازی به سال ۲۰۲۶، کرافتون عملاً از پرداخت این مبلغ هنگفت به تیم آننون ورلدز جلوگیری میکند. این گزارش ادعا میکند که این بند مالی، دلیل اصلی اخراج تیم رهبری و تأخیر در انتشار بازی بوده است.
اعتراضات گسترده جامعه و موضعگیری کرافتون
پس از انتشار گزارش بلومبرگ، هزاران نفر از هواداران بازی در پلتفرم ردیت (Reddit) به خشم آمده و خواستار تحریم جهانی «سابناتیکا ۲» شدند. یکی از پستهای پرطرفدار در ردیت، از طرفداران میخواهد که پس از انتشار، بازی را خریداری نکنند و آن را از لیست آرزوهای خود در استیم (Steam) حذف کنند. این اعتراضات نشاندهنده نارضایتی گسترده از اقدامات کرافتون و اتهام به طمعورزی شرکت است. «سابناتیکا ۲» در حال حاضر دومین بازی پرطرفدار در لیست آرزوهای استیم، پس از «هالو نایت: سیلکسانگ» (Hollow Knight: Silksong)، محسوب میشود. در واکنش به این اتهامات، سخنگوی کرافتون در بیانیهای به پیسی گیمر (PC Gamer) اظهار داشت که تأخیر در عرضه بازی به دلیل «تعهدات قراردادی» به آننون ورلدز نبوده و صرفاً برای تضمین کیفیت نهایی بازی صورت گرفته است. همچنین، تیم توسعه فعلی ویدئویی از گیمپلی بازی منتشر کرد تا به طرفداران اطمینان دهد که روند توسعه همچنان ادامه دارد. انتظار میرود که در روزهای آینده، تأثیر این تصمیمات بحثبرانگیز بر آینده «سابناتیکا ۲» و صنعت بازی نمایانتر شود.