آیا 2018 رسما سال مرگ دانلود موسیقی خواهد بود؟

دانلود
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

ممکن است با جهانی بدون MP3 روبرو شویم! آخرین باری که یک فایل MP3 دانلود کردید کی بوده؟ اگر شما هم جزو بیشمار افرادی هستید که در رسانه های استریمینگ(جاری) مانند اسپاتیفای، تایدال و اپل موزیک اشتراک گرفته اند، احتمالا زمزمه های مربوط به مرگ دانلود، ذره ای شما را آزار نخواهد داد.

دیجیتال موزیک نیوز گزارش میدهد که شرکت اپل که نقش کلیدی در مشروعیت بخشیدن به دانلود موزیک با سرویس آی تونز خود داشته، می‌خواهد آن را از بین ببرد. منابع آگاه و نزدیک به اپل اشاره کرده اند که زمان کنار گذاشتن تدریجی دانلود فرا رسیده و میتواند ظرف یک سال متوقف شود (ظاهرا طبق برنامه اصلی طول این دوره دو سال بوده است). با سرویسهای جاری بسیار محبوب چون اسپاتیفای، دیزر، اپل موزیک، راپسودی، یوتیوب و تایدال، آیا دانلود در آستانه مرگ خود قرار دارد؟

MP3

ریپ کردن سی دی بزودی به تاریخ میپیوندد!

وضعیت فروش موسیقی با مدل دانلودی چگونه است؟

در مقایسه با روش جاری یا همان استریمینگ، بازار دانلود از حجم کمی برخوردار است. براساس گزارش نیلسن موزیک آمریکا در جولای 2017، تعداد استریمهای پخش به هنگام درخواست در نیمه نخست 2017(“پخش به هنگام درخواست” مثل تلویزیون یا رادیو نیست و هر زمان خواستیم می‌توانیم گوش بدهیم) از 184 میلیارد جریان فراتر رفته اند و این نسبت به دوره مشابه سال 2016 رشد 62.4 درصدی را نشان میدهد. دیوید باکولا معاون رییس بینشهای صنعت موسیقی در نیلسن گفته:

نیمه نخست 2017 محکهای جدید فوق العاده ای برای صنعت موسیقی به خود دید. پذیرش سریع پلتفرم‌های استریمینگ بوسیله مشتریان باعث شده به یک حد از همه گیر شدن ارتباط با موسیقی برسیم که تاکنون شاهدش نبوده ایم.

نیلسن از وضعیت وخیم دانلود هم گزارش داده و از کاهش 18.3 درصدی دانلود آلبوم و کاهش 24 درصدی تراکهای دیجیتال خبر داده است، این یک بازار رو به افول است. سرگئی بلودوف، معاون رییس رسانه و سرگرمی دیتاآرت می‌گوید:

همین 5 سال پیش هفتاد درصد از درآمد جهانی موسیقی دیجیتال مربوط به دانلود بود، در حالیکه استریمینگ تنها 18 درصد را عهده دار بود و حالا این نسبت برعکس شده است.تقریبا همه ابعاد صنعت موسیقی در طول 20 سال گذشته دستخوش تغییرات ژرف شده، و یکی از پراهمیت ترین تغییرات در توزیع موسیقی رخ داده است که از رسانه های فیزیکی به واقعیت دیجیتال محور رسیده ایم.

قضیه ساده است: دانلود موسیقی در حال مردن است.

MP3

هدفونها اغلب بطور کامل از صوت با وضوح عالی پشتیبانی نمیکنند.

چه بر سر موسیقی بی اتلاف می آید؟

صنعت موسیقی عاشق این خواهد بود که صوت با وضوح عالی و موسیقی بی اتلاف – یک محصول ممتاز که حجم بالای فایلهای آن استریمینگ آنها را غیرعملی میکند – عمومیت یابد.

“من فکر میکنم درباره اش مبالغه کرده اند”، این را گرت اِمری، تولیدکننده انگلیسی موسیقیِ رقص و دیجی گفته و ادامه داده که: “بنده غافلگیر خواهم شد اگر بیشتر از 100 نفر بتوانند تفاوت بین یک فایل ام پی تری بخوبی انکود شده و با کیفیت 320 کیلوبیت بر ثانیه را با فایل مرجع wav آن بگویند.”

مشکلات دیگری هم وجود دارد؛ همه نرم افزارها با همه فرمتهای فایلهای صوتیِ بی اتلاف سازگار نیستند و نیز تنها تعداد اندکی از هدفونهای کنونی واقعا وضوح عالی را پشتیبانی می‌کنند. بلودوف در این باره اینطور گفته است:

از آنجایی که تجهیزات سخت افزاری و شبکه ای به تدریج خود را به سطح فرمتهای جدید موسیقی می رسانند، این شانس وجود دارد که صوت با وضوح عالی مرحله ی بعدی سیر تکاملی صوت در یک مسیر طبیعی باشد.اما فعلا هنوز خیلی زود است که فرمت صوتی بی اتلاف/وضوح عالی بتواند تحولی بنیادی در دنیای موسیقی ایجاد کند.

مدل استریمینگ از دید تجاری برای هنرمندان خوب نیست.

آیا استریمینگ برای هنرمندان هیچ مزیتی دارد؟

نه! “این روش کارایی بالایی برای مشتری دارد، ولی برای هنرمندان که چون انتخاب بهتری ندارند آنجا هستند اینطور نیست،” این را اِمری که ماهانه میلیونها شنونده در اسپاتیفای دارد گفته.

تهیه کنندگان موسیقی نمیتوانند ازین راه امرار معاش کنند، و من کمتر از یک درصد درآمدم از اسپاتیفای است و یکسال طول میکشد که درآمدهای حاصل از استریمینگ بدست شخص برسد.

انتظار میرفت که اسپاتیفای بجای ناشران موسیقی بزرگ، به هنرمندان اجازه بدهد که آثارشان را مستقیما به مشتریان عرضه و نیز هزینه را هم مستقیما دریافت کنند.

در عوض آنها در همان ابتدای کار با بستن قراردادهای واقعا سختگیرانه با ناشران بزرگ موسیقی برای تصاحب حق و حقوق استفاده از محصولات آنها، به هنرمندان پشت کردند، بنابراین ناشران موسیقی و نیز خود اسپاتیفای درآمد هنگفتی کسب کردند ولی هنرمندان قربانی شدند.

او میخواهد با یک پلتفرم استریمینگ جدید به نام چون(Choon) در سال 2018 که واسطه ها را حذف میکند این وضعیت را تغییر دهد. این سیستم از اِتیرییِم استفاده میکند که قابلیت ثبت هوشمندانه قرارداد در فناوری زنجیره بلوکی را دارد که وقتی یک حالت خاص اتفاق بیافتد(مثلا وقتی دکمه پخش زده میشود) بصورت خودکار اجرا میشود. او ادامه داده که:

هنرمندان برای هر بار که موسیقیشان گوش داده شود رمزهای ارز ِرمزی دریافت می‌کنند و میزان درآمدی صدها برابر بیشتر از سرویسهای استریمینگ خواهند داشت.

 

آیا اپل بزودی از مدل دانلود عبور میکند؟

آیا اپل واقعا فروش دانلود را متوقف میکند؟

اپل شرکتی بوده که همیشه به تصمیمهای شجاعانه اش افتخار میکرده است. امی در این رابطه گفت:

این مرا متعجب نخواهد کرد اگر اپل دانلود را متوقف میکرد چرا که آنها ازین عادت‌ها دارند که چیزها را زودتر از موعد و بدون داشتن جایگزینِ آماده ی بهتر دور بریزند، یک نمونه کلاسیک رابط هدفون در آیفون 7 است، عجب تصمیم وحشتناکی بود.

اپل باید مراقب باشد چون حالا او چیزی دارد که اسپاتیفای ندارد. انضمام اپل موزیک در آی‌تونز که همین حالا هم ناکارآمد است ممکن است آنرا به پلتفرمی بلااستفاده تبدیل کند، اما اپل حداقل موسیقی بدون مدیریت حقوق دیجیتال را میفروشد که کاربران میتوانند موسیقی دانلود کرده و آزاد از سایتهای محصور استفاده کنند. امی در ادامه صحبت های خود اضافه کرد:

اسپاتیفای کارش را درست انجام داده، فقط یک مشکل وجود دارد آنهم اینکه شما نمی‌توانید هیچ کار دیگری با موسیقی انجام دهید، پس بعنوان یک دی جی آنرا کاملا بدرد نخور یافتم، همه چیز در یک سیستم محصور بنام اسپاتیفای است.

پس انتقال از دانلود به استریمینگ فقط درباره تغییر فرمتها نیست، بلکه به گیرافتادن مشتریان در سیستم محصور سرویس دهندگان هم مربوط میشود.

مسافران همچنان به شنیدن موسیقی بصورت آفلاین نیاز دارند

بالاخره کی زمان ناپدید شدن موسیقیهای دانلودی فرا میرسد؟

هرچند شنیده های غیررسمی از اپل حاکی از آنست که این شرکت میخواهد عرضه موسیقی دانلودی را ظرف سال آینده متوقف کند یا چیزی شبیه این، اما این از لحاظ اقتصادی چندان عاقلانه نیست. بلودوف در این رابطه اظهار داشت:

با اینکه موسیقی دیجیتال میزان فروش فیزیکی را پشت سر گذاشته است اما اجبار کردن مردم به انتخاب مدل استریمینگ بوسیله حذف گزینه ی دیگر می‌تواند تاثیر عکس بدهد. کاربران ممکن است سایتهای استریمینگ را ترک کنند و به دانلود غیرقانونی رو بیاورند.

هرچند اپل ممکن است این مساله را یک ترفند تبلیغاتی برای تقویت اپل موزیک تلقی کند، اینکه موسیقی دانلودی تا زمانی که تقاضای آن وجود دارد کاملا کنار گذاشته شود چندان محتمل نیست. به گفته بلودوف:

بیشتر سرویسهای استریمینگ امکان دانلود را نیز بعنوان یک امکان ویژه برای مشترکان پیشنهاد میکنند.

افرادی که بصورت مکرر سفر هوایی دارند گروه دیگری از جامعه هستند که امکان انتخاب گزینه ای بجز دانلود ندارند.

اهمیت شبکه های تلفن همراه

افرادی که با یک ارتباط فورجی یا وایفای باثَبات به موسیقی گوش میدهند نیازی به دانلود ندارند. از نظر امی”ظرف یک دهه، مطمئنا شاهد پایان مدل دانلودی خواهیم بود، اما تاکید میکنم که این پروسه به همین اندازه طول خواهد کشید چرا که چنین تکنولوژیهایی برای جا افتادن به زمان طولانی نیاز دارند تا کُندترین افراد هم بالاخره امکان مهاجرت به آن را پیدا کنند.” او تاکید میکند که تنها وقتی که شبکه های تلفن همراه به نقطه ای برسند که کاربران هرکاری که بخواهند بتوانند انجام دهند و پوشش دهی در همه جا باشد، نیاز به دانلود موسیقی بطور کامل از بین خواهد رفت. امی در این رابطه گفت:

همانطور که وینیل همچنان وجود دارد، دانلود هم برای آنهایی که به آن نیاز دارند وجود خواهد داشت، اما به مانند یک تکه کوچک از یک خوراک پای بزرگ، در طی این چند سال برای بیشتر مردم اوضاع تغییر کرده است.

دانلود از سرویسهای استریمینگ برای گوش دادن آفلاین(و اجبارا تنها با برنامه خود سرویس) احتمالا تا مدتی طولانی بعنوان یک گزینه باقی خواهد ماند. هرچند، با گسترش شبکه های فورجی( و متعاقبا به زودی 5جی)، که استفاده از مدل استریمینگ را راحت میکنند، روزهای دانلود ام پی تری که بتوانید هر کاری خواستید با آن بکنید مطمئنا به پایان خود نزدیک میشود.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
اسماعیل
.
08 آذر 1398، 17:03
پاسخ
0
0
"بالاخره کی زمان ناپدید شدن موسیقیهای دانلودی فرا میرسد؟"قطعا و یقینا هرگز!
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402