بررسی تخصصی ایسر نیترو ۵ (Acer Nitro 5)

ایسر
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

ایسر نیترو ۵ (Acer Nitro 5) یکی از لپ‌تاپ‌ها رده بازی است که اخیراً به بازار عرضه شده. طی ماه‌های اخیر نوت‌بوک‌های مخصوص بازی گران‌قیمت زیادی دیده‌ایم بنابراین دیدن یک دستگاه جدید با قیمت متناسب خرسند کننده است. ایسر نیترو ۵ با قیمتی منطقی به بازار لپ‌تاپ‌های میان‌رده می‌آید. این لپ‌تاپ با پردازنده گرافیکی انویدیا سری ۱۰، پردازنده مرکزی Core i5 و ظاهری زیبا و خوش‌استیل وارد گود مبارزه شده است.

طراحی و ساخت

با نگاه کردن به طراحی این لپ‌تاپ اصلا به نظر نمی‌رسد که با دستگاهی نسبتاً ارزان قیمت سر و کار داریم. قسمت پشت این لپ‌تاپ فلزی برس خورده است و لولاها با سایه‌روشن قرمز تیره رنگ شده‌اند. این تم قرمز همچنین روی صفحه‌کلید و پد لمسی نیز به کار گرفته شده است. ظاهر این لپ‌تاپ مطمئنا جای شک و تردید باقی نمی‌گذارد و طراحی آن هم‌سطح رقیبان بزرگی چون ایسوس راگ استریکس جی‌ال۵۵۳ (Asus ROG Strix GL553) است. طراحی ایسوس از ترکیبی از پلاستیک تیره و سایه‌روشن‌ها رنگی بهره می‌برد و در قسمت پشت آن نیز لوگوی آشنای Asus ROG دیده می‌شود.

این دو دستگاه شباهت زیادی با هم دارند ولی ایسر کمی ضخیم‌تر از ایسوس است. وزن ایسر ۲٫۷ کیلوگرم است و ضخامتی ۲۷ میلی‌متری از بالا تا پایین دارد، در حالی که ایسوس صد تا دویست گرم سبک‌تر و چند میلی‌متری هم باریک‌تر است. این اعداد و ارقام ایسر رتبه ایسر را شاید کمی پایین‌تر از ایسوس بیاورد ولی این‌ تفاوت‌ها آن‌چنان هم قابل‌توجه نیست. اندکی وزن و ضخامت بیشتر در استفاده‌های روزانه آن‌چنان به چشم نمی‌آید.

نیترو ۵
کیفیت ساخت هر دو دستگاه مشابه است و تفاوت‌های اندکی دارد. لولاهای ایسر به نرمی رقیبانش باز و بسته نمی‌شود. برای مثال لولاهای لپ‌تاپ دل اینسپایرون ۱۵ (Dell Inspiron 15 700) مخصوص بازی بسیار نرم‌تر از و کمی محکم‌تر است البته قیمت آن هم کمی بیشتر است. در پنل و قسمت اطراف صفحه‌کلید ایسر کمی خمیدگی مشاهده می‌شود که این خمیدگی در ایسوس ارزان‌قیمت‌تر نیز مشاهده می‌شود.
انعطاف‌پذیری نیترو یکی از نقاط قوت این لپ‌تاپ است. ایسر دارای یک پورت USB 3.1 Type-C است که در دل دیده نمی‌شود. ایسر یک کارت‌خوان و سه پورت یو‌اس‌بی نیز دارد. از تعدادی از پنل‌های نیترو می‌توان برای دسترسی به هارد دیسک و شیارهای حافظه استفاده کرد. اگرچه به دسترسی به حافظه خشک SSD یا خنک‌کننده‌ها آسان نیست. از خروجی تصویری DisplayPort یا دی‌وی‌دی درایو در نیترو خبری نیست. ایسوس دی‌وی‌دی‌ درایو را در نوت‌بوک خود جای داده است.
باید گفت که کیفیت ساخت بدنه و لوازم برای لپ‌تاپی با این قیمت مناسب است ولی نمی‌توان گفت ایسر بدون اشکال است. دل باریک‌تر و محکم‌تر است و ایسوس سبک‌تر.

نیترو ۵
صفحه‌کلید و پد لمسی
نیترو ۵ دارای صفحه‌کلید مناسبی برای لپ‌تاپ است ولی در هنگام بازی ممکن است شما را مأیوس کند. دکمه‌های نخراشیده صفحه‌کلید کیفیت متوسطی دارد و کمی هم نرم است و زیر انگشتان حسی مشابه فشردن بیش از حد دکمه‌های ایسوس را به شما متبادر می‌کند.

بنابراین ممکن است صفحه کلید ایسر برای تایپ کردن مناسب و راحت باشد ولی برای بازی شاید در نوع خود بهترین نباشد. اگر طرفدار بازی‌های پرهیجان و اکشن هستید شاید دکمه‌های محکم‌تری را ترجیح دهید. صفحه‌کلید مناسب بازی خصوصیات خاصی را می‌طلبد و بازی‌خورهای حرفه‌ای سخت‌افزارهای مکانیکی را ترجیح می‌دهند تا تجربه بهتری را برایشان به ارمغان آورد.
طراحی ایسر در برخی مواقع کمی عجیب و غریب نیز هست. کلید‌های WASD دارای سایه روشن هستند ولی مقاوم‌سازی نشده‌اند و کلیدهای مکان‌نمای چپ و راست از عمد باریک طراحی شده‌اند. کلید Return از فضایی مشترک با کلید Hash استفاده می‌کند و کلید شیفت سمت چپ باریک بوده و کلید اسلش سمت چپ مقداری از فضایش را اشغال کرده است. شاید این‌ها برای شما مشکل‌ساز شود و هنگام بازی به اشتباه آن دکمه‌ها را فشار دهید.
صفحه‌کلید نیترو نرم، بی‌صدا و راحت بوده و برای تایپ کردن مناست است ولی از حیث بازی از کیفیت متوسطی برخوردار است. این کیفیت برای بازی‌های غیرحرفه‌ای و بازی‌های رایج مناسب است ولی بازیکن‌های حرفه‌ای و سطح بالا شاید صفحه‌کلیدی محکم‌تر و باکیفیت‌تر را ترجیح دهند.
پد لمسی نیز دارای کاستی‌هایی است. کلیدهای درونی نرم هستند که کار معمول روزانه را به خوبی انجام می دهند ولی برای بازی مناسب نیستند. ولی بدون‌شک هر کسی به فکر بازی با لپ‌تاپ است یک ماوس مخصوص بازی همیشه به همراه دارد. صفحه‌کلید ایسر دارای نور پس‌زمینه قرمز رنگی است ولی از ال‌ای‌دی‌ RGB خبری نیست. ایسوس چنین قابلیتی را به لپ‌تاپ مقرون به صرفه خود افزوده است. صفحه کلید ایسر هیچ گونه نرم‌افزار جداگانه‌ای نیز ندارد.

نیترو ۵
نمایشگر و کیفیت صدا
ایسر یک پنل IPS ۱۰۸۰ پیکسلی را به نیترو ۵ افزوده است که با این قیمت بسیار مناسب است ولی از امکانات بیشتر نظیر رفرش ریت بالا و جی‌سینک انویدیا (Nvidia G-Sync) خبری نیست.
انتظار کیفیت سطح بالا را نیز نداشته باشید. سطح کنتراست ۱۱۱۴:۱ قابل قبول است ولی این رقم با بازتولید رنگ سطح پایین کمی مأیوس کننده است. رقم ۵٫۸ Delta E در حد متوسط و دمای رنگ 7.028K نیز متوسط رو به پایین است.

بزرگ‌ترین مشکل رنگ صفحه البته مربوط به پوشش طیف رنگی sRGB است که ۵۹٫۱ درصد بوده و ضعیف است به خصوص برای پنل صفحه نمایش IPS این عدد جالب توجه نیست و آزمایش‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد که نمایشگر ایسر تنها قادر به تولید سایه‌روشن‌های آبی به صورت کامل است. از سوی دیگر نمایشگر ایسوس حدود ۹۰ درصد طیف رنگی sRGB را با کنتراست بالاتر تولید می‌کند.
نمایشگر آبی‌فام و دمای رنگی سرد به معنای آن است که پنل کمی رنگ پریده به نظر خواهد آمد. این جلوی لذت بردن از بازی را نخواهد گرفت ولی چهره کاراکترها را کمی رنگ‌پریده نشان داده و گرمای رنگ‌های دیگر تصویر را به خوبی نشان نمی‌دهد. رنگ‌های مرده در کنار یکنواختی نامناسب باعث کاهش ۲۰ درصدی روشنایی صفحه شده است. البته به دلیل بهره بردن از تکنولوژی IPS زوایای دید خوب است.
نسبت کنتراست به شما این اطمینان را می‌دهد که این ونل می‌تواند با بازی‌های مدرن به خوبی کنار بیاید، اگرچه مطمئناً اگر به دنبال رنگ‌های دقیق و گرم هستید بهترین گزینه شما نیست. شاید این لپ‌تاپ برای نرم افزارهایی مبتنی بر رنگ نیز مناسب نباشد. اگر این برای شما نکته مهمی است ممکن است ایسوس انتخاب مناسب‌تری باشد.
اسپیکرها نیز انتظارات را آن‌طور که باید برآورده نمی‌کند. صداها با بیس پایین و متوسط این لپ‌تاپ با بهترین کیفیت اجرا نمی‌شوند. البته کیفیت صدا آن‌چنان هم بد نیست و تا حدودی راضی‌کننده است.

نیترو ۵
عملکرد
مدل AN515-51 لپ‌تاپ نیترو ۵ دارای پردازنده مرکزی انویدیا جی‌فورس جی‌تی‌ایکس ۱۰۵۰ است. بخش پاسکال (Pascal) آن دارای ۶۴۰ پردازنده استریم، ۴ گیگابایت حافظه اختصاصی و سرعت ۱۳۵۴ مگاهرتزی است که آمار خوب است ولی یک گام عقب‌تر از دل اینسپایرون با جی‌تی‌ایکس ۱۰۵۰ تی‌آی است که ۱۲۸ پردازنده استریم اضافه دارد و سرعتش ۱۳۹ مگاهرتز بیشتر است.
جی‌تی‌ایکس ۱۰۵۰ اغلب بازی‌های سنگین را با تنظیمات گرافیکی بالا و صفحه ۱۰۸۰ یکسلی نیترو به نمایش می‌گذارد. این پردازنده در بنچمارک Tomb Raider رقم متوسط ۴۵ فریم بر ثانیه را ثبت کرد و با تنظیمات بالای آن در حالت ۳۴ فریم بر ثانیه نیز عملکرد خوبی داشت. در بازی Shadow of Mordor رقم متوسط ۴۳ فریم بر ثانیه توسط این لپ‌تاپ ثبت شد.

تنها در سنگین ترین بازی‌ها بود که این کارت گرافیک را کمی به چالش کشید ولی جی‌تی‌ایکس ۱۰۵۰ تی‌آی عملکرد سریع‌تری از خود نشان داد. دل بازی Tomb Raider در تنظیمات بالا را با ۵۰ فریم بر ثانیه اجرا کرد و Shadow of Mordor را با ۵۳ فریم بر ثانیه.
لپ‌تاپ ایسر نیترو از یک پردازنده Core i5-7300HQ بهره می‌برد که یک میان‌رده محسوب می‌شود. چهار هسته این پردازنده فرکانسی ۲٫۵ گیگاهرتزی دارد. این پردازنده کمی ضعیف‌تر از Core i7 درون دل انسپایرون رقیب است که دارای چهار هسته هایپر‌ترد (Hyper Threaded) با سرعت ۲٫۸ گیگاهرتز است.
نتایج بنچمارک نشان دهنده فاصله بین این چیپ‌هاست. ایسر گیک‌بنچ سرعت تک‌هسته‌ای کمتری از خود نشان داد و عدد ۳۶۸۵ را ثبت کرد. دل در این بنچمارک ۵۰۰ امتیاز بیشتر از ایسر کسب کرد. در تست مالتی‌ترد ایسر امتیاز ۹۴۸۲ و دل مجهز به Core i7 امتیاز ۱۲۰۳۳ را کسب کرد.
ایسر سرعت کافی برای اجرای بازی‌ها، نرم‌افزارهای عمومی و کارهای روزانه را داراست ولی سخت افزارهای دیگر این لپ‌تاپ کمک چندان به بهتر کردن اوضاع نمی‌کنند. سرعت حافظه خشک SSD در خواندن فایل‌ها ۵۳۹ مگابایت بر ثانیه و در نوشتنشان ۴۲۴ مگابایت بر ثانیه و سرعتی متوسط است. ۸ گیگابایت حافظه رم DDR4 دارای ساختار تک کاناله است بنابراین سرعتش از دو رم ۴ گیگابایتی مجزا کمتر است.

نیترو ۵
باتری ۴ سلولی ایسر نمی تواند با ۶ سلولی دل رقابت کند. باتری ایسر تا ۳ ساعت و ۳۸ دقیقه در بنچمارک استاندارد دوام آورد که برای یک لپ‌تاپ بازی کاملاً معمولی است. این باتری در هنگام بازی و با نور صفحه در بالاترین حالت نیز این باتری تا ۹۰ دقیقه دوام می‌آورد.
این نتایج کمی بهتر از بسیاری از لپ‌تاپ‌ها مخصوص بازی است ولی هنوز هم نمی‌توان آن را فوق‌العاده تلقی کرد. در رقابت با باتری دل هم ناموفق است. باتری دل تا ۱۱ ساعت در بنچمارک استاندارد دوام اورد.
ایسر هیچ گرمای اضافه‌ای تولید نمی‌کند. نیترو در هنگام بازی از بسیاری از لپ‌تاپ‌های مختص بازی دیگر بی‌صداتر بود. دمای حداکثر پردازنده مرکزی و گرافیکی به ترتیب عددهای ۸۲ درجه و ۵۹ درجه سلسیوس را نشان داده که جای نگرانی ندارد. قسمت خارجی نیز گرمایی تولید نکرد. از این حیث ایسر نسبت به دل دارای مزیت است.

نتیجه‌گیری
آخرین لپ تاپ مخصوص بازی ایسر شاید از خیلی جهات بهترین در نوع خود نباشد ولی آن‌قدر قدرتمند است که بتواند نیازهای شما در زمینه بازی را برطرف کرده و بازی‌های روز دنیا را به خوبی و نرمی اجرا کند. طراحی و ظاهر بسیار چشم نواز است. در میان لپ‌تاپ‌های میان‌رده به جر‌أت می‌توان گفت ایسر نیترو ۵ انتخاب مناسب و مقرون به صرفه‌ای است.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
milad
.
09 دی 1398، 00:58
پاسخ
0
0
درود درب لپ تاپم acer nitro 5 از موقعی که خریدم موقع بازو بسته کردن صا میداد و الان بعد دو سال تق صدا کرد و شکست انگار قاب پشتش شکسته . یه acer 5742 zg هم داشتم همینجوری شد اما لپتاپ مارک دیگه داشتم هیچیش نشده تا حالا چرا این ایسرا قاباشون انقدر ضعیفه .الان اینو چیکارش کنم 4 روز پیشم گارانتیش تموم شده . قابش هست ؟ قیمتش چنده.
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402