جشنواره کن 2018: فیلم ها و کارگردانان حاضر در جشنواره امسال

جشنواره کن
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

هفتاد و یکمین جشنواره کن روز گذشته آغاز و تا 19 می (29 اردیبهشت) ادامه خواهد داشت. به این مناسبت تصمیم گرفتیم، مرور مختصری داشته باشیم بر فیلم هایی که از کشورهای مختلف در این مراسم حضور می یابند، مخصوصاً که کارگردان خوش آوازه وطنی اصغر فرهادی نیز با یک فیلم غیر وطنی آغازگر این جشن 71 ساله است.

مهم نیست چقدر با فیلم و سینما میانه دارید، اگر این مطلب را می خوانید، بعید است که تا کنون از جشنواره کن چیزی نشنیده باشید. در سپتامبر 1946 بود که 22 کشور در کازینوی کن دور هم گرد آمدند تا فیلم های فرهنگشان را به رخ جهانیان بکشند. دقیقاً یک سال پس از جنگ جهانی دوم اولین جوانه ها از این جشنواره فرانسوی شکوفه زد. اکنون 71 سال گذشته و این جوانه برای خودش درختی تنومند شده است. قبول دارم که اخیراً به دلیل باغبانان بی تجربه اش میوه های کال زیادی دارد، اما هنوز هم فیلم دوستان زیر سایه اش هر از گاهی لم می دهند و نفسی چاق می کنند.

دیروز هفتاد و یکمین دوره از این جشنواره آغاز شد، برای این که ما هم از قافله فیلم های غیر هالیوودی عقب نباشیم، مطلبی فراهم آوردیم، که مورد استقبال ترین فیلم های این جشنواره را مورد بررسی قرار دهیم. از شهاب حسینی اسپانیایی (منظور خاویر باردم است) گرفته تا گلشیفته، همگی به نمایندگی از کشورهای مختلف در این فهرست حضور دارند. پس این شما و این فیلم هایی که برای تاج نخل در این هفته وارد میدان نبرد می شوند.

 

Everybody Knows

جشنواره کن

کرکره جشنواره را کارگردان کشور عزیزمان، اصغر فرهادی با یک تعلیق روانشناختی بالا خواهد زد. داستان فیلم در مورد تجدید دیدار یک خانواده بوده که طبق معمول کارهای فرهادی دچار یک اتفاق مترقبه می شوند. برعکس همیشه، این بار به جای شهاب حسینی، شاهد خوایر باردم و به جای ترانه علیدوستی شاهد پنه لوپه کروز هستیم. فرهادی در سال 2011 با فیلم جدایی توانست اسکار و خرس طلا را از آن خود کند. با در نظر گرفتن موففیت فیلم فروشنده در کن، این کارگردان ایرانی نشان داده که حریف چقرش را خوب می شناسد و می تواند یکی از مدعیان این رقابت فیلم محور باشد.

 

BlacKkKlansman

جشنواره کن

 

فیلم درام کارگردان آمریکایی «اسپایک لی» بر اساس زندگی واقعی یک افسر پلیس سیاه پوست در سال 1978 است که به یک فرقه نژاد پرستی به نام Ku Klux Klan نفوذ می کند. جان دیوید واشینگتون این نقش را به عهده داشته و جان درایور به عنوان همکار یهودیش بازی خواهد کرد. فیلم هم زمان با اولین سالگرد کمپین یک نژاد پرست سفید پوست که منجر به مرگ یک فعال حقوق بشر شد، در آمریکا اکران خواهد شد.

 

Under the Silver Lake

جشنواره کن

دیوید رابرت میچل 4 سال پس از ترساندان مخاطبان با عنوان ترسناک it Follows این بار با فیلمی با موضوعی کمدی جنایی باز خواهد گشت. داستان در رابطه با یک مرد جوان به اسم «سم» بوده که پس از آشنایی با زنی زیبا  با او رابطه ای عاشقانه را آغاز می کند، زن صبح روز بعد ناپدید می شود. کل داستان فیلم حول جست و جوی سم با بازی اندرو گارفیلد برای پیدا کردن دختر جریان دارد. کمپانی سازنده فیلم A24 بوده و از دیگر بازیگران فیلم می توان به جیمی سیمپسون و رایلی کیوف اشاره کرد.

 

Dogman

جشنواره کن

اگر قلبی نازک دارید و لگد کردن مورچه برایتان گناه کبیره محسوب می شود، سراغ آخرین کار فیلم ساز ایتالیایی، متیو گامورا نروید. داستان فیلم با الهام از قتل عام خونینی ساخته شده که توسط داگ گرومر و معتاد کوکائینی، پیترو دی نگری در اواخر سال 1980 صورت گرفت.

 

Three Faces

جشنواره کن

اطلاعات چندانی در مورد فیلم جدید جعفر پناهی در اختیار نداریم. تمام چیزی که تا کنون می دانیم این است که فیلم، داستان سه زن ایرانی را روایت می کند که از کشور ممنوع الخروج شده اند. الیور استون، فیلم ساز معروف آمریکایی و جشنواره کن از مقام دولتی خواست تا به دیگر کارگردان کشورمان اجازه دهند، برای نمایش فیلم جدیدش به فرانسه پرواز کند.

 

Leto

جشنواره کن

کیریل سربرنیکوف روسی دیگر کارگردانی است که همانند پناهی شاید نتواند در کن امسال حضور داشته باشد. او هم اکنون به دلیل اتهام اختلاص مالی در حبس خانگی به سر می برد. فیلم جدیدش روی زندگی ستاره موسیقی راک شوروی و تولد موسیقی زیر زمینی در سال 1980 تمرکز دارد.

 

At War

جشنواره کن

با حاشیه و قضایای اعتصاب راه آهن و راهپیمایی دانش آموزان، فیلم درام جدید کارگردان فرانسوی استفانی بریز در رابطه با کارگردانی ساخته شده که برای حفظ شغلشان تلاش می کنند. The Measure of a Man از این فیلم ساز خلاق در گذشته مورد توجه کن قرار گرفته بود.

 

Cold War

جشنواره کن

استودیوی آمازون برای فیلم تاریخی سیاه سفید رمانتیکش حساب ویژه ای باز کرده است. فیلم جدید کارگردان لهستانی، بریتانیایی و برنده اسکار پاول پاولیکوفسکی، حول یک گروه توریست در سال 1950 در بلوک شرق جریان دارد. پاولیکوفسکی را احتملاً به خاطر فیلم Ida که در 2013 به یاد داشته باشید که تالار افتخارات این کارگردان را حسابی مزین نمود.

 

The Image Book

جشنواره کن

یکی از پیرترین و اتقلابی ترین فیلم سازان عصر حاضر، کارگردان افسانه ای با ملیتی سوییسی – فرانسوی، جان لوک گوارد غیر از یک خلاصه مبهم، چند جمله کوتاه از فیلم جدیدش گفت که گویای همه چیز است و خود ناچیز: «خاموشی محض، آهنگی انقلابی، داستانی با 5 بخش همانند 5 انگشت دست.»

 

Girls of the Sun

جشنواره کن

اثر کارگردان و بازیگر فرانسوی اوا هیوسون، در مورد زنی کرد است که با گروهی از سربازان داعش مبارزه می کند. گلشیفته فراهانی به عنوان شخصیت بهار رهبر، گروه خورشید یزیدی بازی می کند. هدفش شکار افراطی هایی است که در گذشته او را اسیر کرده بودند.

 

The Wild Pear Tree

جشنواره کن

فیلم ساز ترک نوری بیلگه جیلان، کسی که 4 سال پیش برای فیلم Winter Sleep نخل طلایی دریافت کرده بود، با یک فیلم آنتالیایی دیگر بازگشته تا داستان یک نویسنده محلی جوان و رابطه نه چندان خوب با پدرش را به روایت تصویر بکشد.

 

Ayka

جشنواره کن

فیلم ساز قزاقستانی سرگئی دوورتسووی که جوایز و طرفدارن زیادی برای فیلم آغازینش در 2009 به نام Tulpan به دست آورد، درامی مستند در مورد یک مادر بی خانمان ساخته است که در  ایلات های پساشوروی  آسیای مرکزی سرگردان می شود.

 

Capernaum

جشنواره کن

فیل سوم نادین لبکی، بازیگر لبنانی که اکنون به یک فیلم ساز حرفه ای تبدیل شده، در یکی از شهرهای خاور میانه جریان دارد. فیلم قبلی او با نام «?Where Do We Go Now» در بخش «un certain regard» کن در سال 2010 مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

 

Burning

جشنواره کن

درام راز آلود فیلم ساز کره ای، لی چانگ دونگ از دل داستان Bam Burning اثر استاد ژاپنی، هاروکی موراکامی به روایت تصویر در آمده است. داستان (همان جور که از تفکرات عجیب و غریب موراکامی انتظار می رود) حول نویسنده ای جریان دارد که مجذوب یک زن شده است. تا این جای کار چیز غیر معمولی وجود ندارد. قسمت عجیب داستان این جاست که نامزد آن زن عادت دارد که انبار ملت را بسوزاند. چانگ دونگ در گذشته Oasis و Secret Sunshine را در کارنامه خود داشته و پس از 8 سال این اولین کارش محسوب می شود.

 

Knife + Heart

جشنواره کن

خواننده فرانسوی ونسا پارادی در آخرین کار یان گونزالز نقش آفرینی می کند. اثر درام ترسناک این کارگردان؛ You and the Night با بازی بئاتریس دال و فوتبالیست اسبق اریک کانتونا در گذشته توانست توجه کن را به خودش معطوف نمایند. باید دید فیلم جدید این کارگردان فرانسوی چگونه ظاهر خواهد شد.

 

Asako 1 and 2

جشنواره کن

این ژاپنی ها را نمی شود درک کرد. اسم فیلم هایشان هم مثل خودشان عجیب و غریب و مرموز است. فیلم ریوسوکه یاماگوچی، ماجرای زن جوانی است که که در اوزاکا با عشق اولش آشنا می شود. پس از این که این عشق بدون هیچ اثری ناپدید می شود، زن تصمیم می گیرد که زندگی جدیدی را شروع کند، 2 سال بعد با کسی برخورد می کند که به شدت به عشق سابقش شباهت دارد (این جاپونی ها از بس شبیه هم هستند، خودشان هم همدیگر را اشتباه می گیرند.)

 

Shoplifters

جشنواره کن

فیلم ساز فوق العاده ژاپنی، هیروکازو کوریدا سوگلی همیشه هیئت داوران جشنواره کن، این بار بازگشته تا داستان خانواده خلافکاری را روایت کند که بچه ای را از  خیابان پیدا کرده و راه رسم دزدی را به او می آموزند.

 

Yomeddine

جشنواره کن

فیلم کارگردان مصری اتریشی، ابوبکر شوقی در مورد یک پیرمرد قبطی (فرهنگی در کشورهای مصر و برخی کشورهای عربی) و شاگرد یتیمش است که اعتقاد به فرقه شان را از دست داده و برای جست و جوی بازماندگان خانواده شان راهی سفری در سرتاسر مصر می شوند.

 

Lazzaro Felice

جشنواره کن

کارگردان رو به رشد ایتالیایی، آلیس رورواچر که در گذشته با فیلم The Wonders طعم نخل طلایی را چشیده، این بار با بازگشت به 1930 و تمرکز بر مکتب فاشیست به کن هم باز می گردد.

 

Sorry Angel

جشنواره کن

فیلم جدید کریستوف هونور، سازنده موزیکال فرانسوی Love Song این بار داستان عشق یک همجنس گرا را در برهه زمانی که ایدز همه گیر بود، روایت می کند. این فیلم ساز فرانسوی تا کنون دو بار نامزد دریافت کن شده است.

 

Ash is Purest White

جشنواره کن

فیلم جدید کارگردان چینی «جیا ژانگ که»، داستانی عشقی خشن بین یک گنگستر خلافکار و یک رقاص دلربا است که توسط ژاو تاو و بیاو فن نقش آفرینی می شود. اثر قبلی این کارگردان Mountains May Depart نام داشت که نامزد دریافت جایزه un certain regard در 2015 نیز شده بود.

این خلاصه مطلبی از فیلم های مدعی جشنواره کن 2018 بود. مطمئناً طی روزهای آینده که اطلاعات بیشتری در مورد فیلم ها و جوایز به دست آوردیم شما عزیزان را نیز در جریان کم و کیف جشنواره قرار خواهیم داد. فرقی نمی کند کارگردانان و بازیگران وطنی در وطن نباشند، امیدواریم هر جا که هستند، پیروز و سربلند بوده و نام ایران را به نیکی بر لب ها جاری سازند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402