فناوری عجیب GPU Turbo هواوی چگونه عمل می‌کند؟

GPU Turbo
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

هواوی از یک دستاورد عظیم خبر داده که تنها با ارائه یک بروزرسانی نرم افزاری قابل استفاده است. فناوری GPU Turbo موجب بهبود قابل توجه کارایی گوشی‌ها در اجرای بازی‌ها و نیز کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

نقل قول:
در SoCها برخلاف کامپیوترهای شخصی کنونی که قطعات اصلی به صورت مجزا برروی یک مادربرد نصب می‌شوند، همه قطعات از جمله پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی در قالب یک «سیستم یکپارچه» طراحی می‌شوند.
تراشه‌های ساخت شرکت «های‌سیلیکون» متعلق به هواوی، به اندازه اسنپدراگون 845 یا اگزینوس 9810 مطرح نیستند. در حال حاضر قدرتمندترین تراشه شرکت «های‌سیلیکون» کرین 970 است که البته از کارایی لازم برای استفاده در گوشی‌های پرچمدار برخوردار است. کرین 970 در واقع یک SoC (سیستم روی یک تراشه) است. در SoCها برخلاف کامپیوترهای شخصی کنونی که قطعات اصلی به صورت مجزا برروی یک مادربرد نصب می‌شوند، همه قطعات از جمله پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی در قالب یک «سیستم یکپارچه» طراحی می‌شوند.

حالا هواوی اعلام کرده است که موفق به ابداع راه‌حلی شده است که باعث افزایش قابل توجه سرعت پردازنده گرافیکی موجود در SoCها می‌شود. این دستاورد بزرگ، فناوری «GPU Turbo» نام گرفته است. در ادامه به معرفی این فناوری و اینکه چه کمکی به گوشی‌های کنونی و آینده هواوی خواهد کرد می‌پردازیم.

GPU Turbo

فناوری «GPU Turbo» برای افزایش کارایی، به جای ارتقای سخت افزاری به اصلاحات نرم افزاری اتکا کرده است

به گفته هواوی، رابط کاربری EMUI 8.0 از یک سیستم مدیریت فایل جدید برخوردار است که هدف آن افزایش سرعت و بهبود پاسخگویی گوشی‌های این شرکت است. این مشکل را همه ما با گوشی‌های اندرویدی تجربه کرده‌ایم که علی رغم برخورداری از سخت افزارهای قوی، گاهی کند عمل می‌کنند. این موجب عملکرد با تاخیر این دستگاه‌ها و تجربه‌ای ناخوشایند می‌شود. 

نقل قول:
وب‌سایت هواوی سنترال با استناد به گزارش‌های رسانه‌ای گفته که ارزش تجاری فناوری GPU Turbo در آینده به 10 میلیارد دلار خواهد رسید.

این امر نشان می‌دهد که هواوی در حال کار در سطوح نرم افزاری است تا سرعت دستگاه‌هایش را بهبود بخشد. فناوری GPU Turbo یک پیشرفت ویژه در این زمینه محسوب می‌شود. این فناوری هیچ ارتقای سخت افزاری را شامل نمی‌شود و البته با توجه به اینکه نمی‌توان به راحتی SoC موجود در گوشی را با یک SoC بهتر جایگزین کرد، تصور چنین ارتقایی هم دشوار است. در عوض، GPU Turbo به بخش نرم افزار چشم دوخته است. هواوی دسترسی سطح پایین به سخت افزارها را دارد که این شرکت را قادر به ارائه  GPU Turbo کرده است. این فناوری کارایی گرافیکی و بازدهی دستگاه را افزایش می‌دهد.

فناوری GPU Turbo ثمره حدود 5 سال تحقیق، توسعه و پیاده‌سازی است. هواوی به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ تلفن همراه در جهان، منابع گسترده‌ای برای اجرای برنامه‌هایش دارد و تقریبا به هرچیزی بخواهد، دست می‌یابد. وب‌سایت هواوی سنترال با استناد به گزارش‌های رسانه‌ای گفته که ارزش تجاری فناوری GPU Turbo در آینده به 10 میلیارد دلار خواهد رسید.

 

با فناوری GPU Turbo هواوی، گوشی‌های هوشمند دیگر وابسته به سخت افزار نخواهند بود

برخورداری گوشی‌های هوشمند از پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند، گیم‌پلی روان‌تر و امکان ارائه کردن بافت‌هایی با جزییات بیشتر را برای شما به ارمغان می‌آورند. گاهی به جای صحبت از قدرت پردازنده‌های گرافیکی، بحث بازدهی پردازنده‌های گرافیکی مطرح می‌شود. این یک خواسته طبیعی است که کاربران انتظار دارند مصرف باتری در هنگام اجرای بازی‌ها متعادل باشد. هواوی اظهار کرده که قرار است این تعادل بهبود یابد. البته بسته به نگرشی که دارید، ممکن است برداشت دیگری از این اظهارات هواوی داشته باشید.

فناوری GPU Turbo به طور قابل توجهی بازدهی پردازنده گرافیکی گوشی‌های هوشمند را افزایش می‌دهد. بنابراین این دستگاه‌ها قادر خواهند بود بازی‌های سنگین را بدون آنکه شارژ باتری بیش از حد مصرف شود، اجرا کنند. اگر به ارقام علاقه دارید، باید گفت که شرکت هواوی ادعا می‌کند که GPU Turbo کارایی پردازنده گرافیکی گوشی را 60 درصد افزایش و همزمان مصرف انرژی کل SoC را نیز 30 درصد کاهش می‌دهد.

نقل قول:
شرکت هواوی ادعا می‌کند که GPU Turbo کارایی پردازنده گرافیکی گوشی را 60 درصد افزایش و همزمان مصرف انرژی کل SoC را نیز 30 درصد کاهش می‌دهد.

این ارقام تحسین برانگیز است، اما باید منتظر بمانیم تا صحت ادعاهای هواوی در عمل سنجیده شوند. ریچارد یو، مدیرعامل هواوی اظهار نظر جالبی درباره GPU Turbo داشته است. او گفته با این فناوری، گوشی‌های میان رده آنر با پردازنده‌های گرافیکی تک‌رشته‌ای کارایی بالاتری نسبت به پردازنده‌های گرافیکی چندرشته‌ای برخی از گوشی‌های پرچمدار کنونی خواهند داشت.

این فناوری اجازه خواهد داد تا بازی‌های سنگین با نرخ فریم‌های بالاتری برروی گوشی‌ها اجرا شوند. علاوه بر این، GPU Turbo جلوه‌های ویژه و کیفیت تصویر  HDR را به بازی‌ها می‌آورد که این تجربه‌ای غنی و منعطف از بازی‌ها به ارمغان خواهد آورد.

gpu turbo

 

هواوی چگونه به این نتیجه دست یافته است؟

شرکت هواوی با بازسازی فریم‌ورک گرافیکی کنونی در سیستم سطح پایین‌تر، موفق به انجام این کار شده است. میزان کارایی گوشی‌ها در اجرای یک بازی با نرخ فریم بر ثانیه تعیین می‌شود و هر فریم جدید نیز منابع زیادی از پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی مصرف می‌کند. اما، اغلب اوقات فریم جدیدی که رندر (Render) می‌شود، عملا تصویری مشابه فریم قبلی است، از بافت‌ها (textures) گرفته تا آیتم‌ها و سطح جزییات. اینجاست که هواوی برای استفاده از فرصت وارد عمل می‌شود.

نقل قول:
هواوی توانسته یک الگوریتم هوشمند را در درایور پردازنده گرافیکی توسعه دهد تا به پردازنده گرافیکی و پردازنده مرکزی اطلاع دهد که در فریم بعدی دقیقا چه چیزی لازم است رندر شود.

هواوی توانسته یک الگوریتم هوشمند را در درایور پردازنده گرافیکی توسعه دهد تا به پردازنده گرافیکی و پردازنده مرکزی اطلاع دهد که در فریم بعدی دقیقا چه چیزی لازم است رندر شود. بدین‌وسیله منابع بیشتری از پردازنده گرافیکی و پردازنده مرکزی به فریم جدید اختصاص می‌یابد و چون تنها رندر تصویر فریم جدید (و نه هر چیز غیرضروری دیگر) نیاز است، در نهایت شاهد افزایش کارایی خواهیم بود. درباره بازدهی هم باید گفت که در این‌‌جا برای ارائه فریم بعدی و جزییات گرافیکی آن، نیازی به فعالیت همه هسته‌های پردازنده گرافیکی و پردازنده مرکزی نیست. این به معنی صرفه‌جویی مداوم در مصرف منابع است که منتج به افزایش بازدهی می‌شود.

 

کدام دستگاه‌های هواوی تکنولوژی GPU Turbo را دریافت خواهند کرد؟

دستگاه‌هایی که از سیستم SoC کرین 960 و کرین 970 استفاده می‌کنند، بروزرسانی GPU Turbo را دریافت خواهند کرد. تست نسخه بتای آن برروی دستگاه‌ها از 24 تیر (15 جولای) شروع خواهد شد و انتظار می‌رود عرضه آن از 8 مرداد (30 جولای) آغاز شود. البته با توجه به اینکه انتظار می‌رود هواوی، کرین 980 را نیز عرضه کند، احتمالا بروزرسانی برای این سیستم نیز عرضه خواهد شد. این امر موجب می‌شود کارایی گوشی‌های مورد انتظار میت 20 و میت 20 پرو باز هم بیشتر شود. علاوه بر این‌ها، GPU Turbo احتمالا برای سیستم SoC کرین 1020 که وجود آن هنوز رسما تایید نشده است نیز عرضه خواهد شد. گزارش‌های غیررسمی حکایت از این دارند که قدرت این SoC دو برابر کرین 970 است.

باید باز هم یادآوری کرد که این افزایش کارایی قرار نیست شامل تعویض و ارتقاء قطعاتی مانند پردازنده گرافیکی باشد. هواوی نمی‌تواند فقط به این خاطر که توان یافتن راهی برای شکستن مرزهای کنونی کارایی و بازدهی را داشته است، تراشه‌های جدیدی تولید کند. عرضه GPU Turbo که یک نرم افزار برای بروزرسانی است بسیار ریسک کمتری داشته و بنابراین از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر است.

نقل قول:
این افزایش کارایی قرار نیست شامل تعویض و ارتقاء قطعاتی مانند پردازنده گرافیکی باشد.

در پایان باید گفت، هنگامی که تراشه‌های جدید همچون کرین 980 بروزرسانی‌های GPU Turbo را دریافت کنند، کارایی دستگاه‌هایی که با این سیستم یعنی کرین 980 پیکربندی شده‌اند افزایش خواهد یافت. اما یک سئوال همچنان باقی می‌ماند و آن هم اینکه آیا این افزایش کارایی به قدری خواهد بود که پردازنده گرافیکی کرین 980 بتواند پردازنده‌های گرافیکی آدرنو شرکت کوالکام را به چالش بکشند، یا خیر؟ به نظر می‌رسد در آینده نزدیک اطلاعات دقیق‌تر و مفصل‌تری از عملکرد فناوری GPU Turbo خواهیم داشت. در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402