داستان ساخت کامپیوتر آی مک شرکت اپل و پیشرفت آن در طی 20 سال

imac / آی مک
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

استیو جابز و شرکتش اپل با معرفی محصولی به نام آی مک در سال 1998 نوعی انقلاب را در فناوری ایجاد کردند که هنوز هم بعد از سالیان بسیار، کاربرد دارد. در این مطلب به مرور تاریخچه این محصول و پیشرفت آن طی سال‌ها خواهیم پرداخت.

آی مک دستگاهی است که اعتبار کمپانی اپل را از سال 1998 حفظ کرده، اما در یک جا متوقف نمانده است. در اتفاقی که به ندرت پیش می‌آید، این محصول هنوز هم سرپا است و طراحی مناسب اپل را دارد. با تمام این حرف‌ها، هنوز هم همان اهداف طراحی مشابهی را دارد که از گذشته همواره داشته است. در این مقاله به تمام سال‌های عرضه این محصول از ابتدا تا امروز پرداخته‌ایم.

همچنین بخوانید :

داستان آی مک بسیار مشهور است. کمی بعد از اینکه استیو جابز به اپل بازگشت و جایگاه مدیرعاملی را در سال 1997 به دست آورد، ساخت نوعی کامپیوتر اپل را برای بازار مصرف‌کننده در دستور کار شرکت خود قرار داد. این کامپیوتر قرار بود کاربری ساده‌ای داشته باشد و به سادگی به اینترنت متصل شود. همچنین می‌بایست بر خلاف آن چیزی می‌بود که دیگر محصولات اپل و محصولات شرکت‌های دیگر تا آن روز ساخته بودند.

این کامپیوتر، آی مک اصلی، به موفق‌ترین محصول اپل در طول سالیان طولانی فعالیت این شرکت تبدیل شد. ترکیبی از طراحی زیبا و عملکرد مناسب نه‌تنها باعث شد تا اعتبار شرکت تثبیت شود، بلکه همچنین مسیر موفقیت اپل را در ابتدای قرن جدید هموارتر از قبل کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

رویه ساخت کامپیوترهای اپل در 20 سال گذشته

اولین محصول آی مک در ماه می 1998 عرضه و از روز 15 آگوست همان سال وارد بازار گردید. در اینجا به تاریخچه این محصول و این که از کجا آمده‌اند اشاره می‌کنیم.

iMac / آی مک

 

خاستگاه آی مک

اولین اشاره به آی مک زمانی اتفاق افتاد که استیو جابز در روز ششم ماه می 1998 اعلام کرد که: «این محصول جدید اپل، حاصل ترکیب هیجان‌انگیز استفاده از اینترنت و سادگی مکینتاش است. اگرچه، این محصول کاملا یک مکینتاش است، اما ما آن را برای مشتریان درجه یکی طراحی کرده‌ایم که یک کامپیوتر ساده می‌خواهند که به سادگی و با سرعت بسیار زیاد به اینترنت متصل شود.»

ایده اولیه آن بود که اپل نیاز به موفقیت بسیار در ارائه اولین کامپیوتر خود بعد از بازگشت جابز به شرکت داشت. اهداف ارائه این محصول شامل ساخت یک دستگاه بود که به سادگی به اینترنت متصل شود و دارای نوعی قابلیت پلاگ‌اند‌پلی باشد (یعنی نیازی به تنظیمات پیچیده نداشته باشد). محصولی که باعث شود تا کاربران بیش از پیش درباره اپل صحبت کنند.

اپل تصمیم به ارائه نوعی فرم‌فاکتور گرفت که با کامپیوترهای شخصی آن زمان متفاوت باشد. اما در عین حال، همچون مجموعه محصولات دیگر سری مک از نوع مستقل یا آل این وان (All in One) بود که اپل در سال 1984 معرفی کرد.

آی مک اصلی اولین محصول عمده اپل بود که توسط نایب‌رئیس تازه منصوب شده بخش طراحی‌های مهندسی، یعنی «جانی ایو» معرفی گردید. او از آن زمان تاکنون طراح ارشد تمامی محصولات اپل بوده است. طراحی منحصربه‌فرد این دستگاه باعث فروش بالای آی مک شد.

از آی مک اغلب در صنعت با عنوان آبنبات رنگی یاد می‌شود و این مسئله بی‌ربط هم نیست. جانی ایو در مصاحبه‌ای در آن زمان گفته بود که هنگام طراحی این محصول، او در واقع با چند تن از کارشناسان صنعت آبنبات مشورت کرده است.

جانی ایو در مصاحبه‌ای با یک مجله استرالیایی گفت: «طراحی رزین شفاف به خاطر حجم بالای محصولات که قرار بود تولید کنیم، ایجاد مشکل می‌کرد. باید اطمینان حاصل می‌کردیم که رنگ و میزان شفافیت این محصول دقیقا مانند اولین مدل ارائه شده و تمامی آنها شبیه به هم هستند.»

وی ادامه داد: «این امر ما را به این مسیر سوق داد که شرکتی در حوزه صنعت آبنبات را پیدا کنیم که با ما به همکاری بپردازد، چون بسیاری از آبنبات‌ها شفاف هستند. مسئولین این شرکت تجربه بسیار زیادی در حوزه ترکیب کردن مواد و دانش بالایی نیز در حوزه کنترل رنگ داشتند.»

همچنین نوعی منفی‌گرایی در آن زمان در صنعت کامپیوتر بود. استیو جابز در یکی از سخنرانی‌های اصلی‌اش، عمده کامپیوترهای آن زمان را به باد انتقاد گرفت و آن‌ها را محکوم کرد که صفحه نمایش‌های ضعیفی دارند و اضافه کرد که این چیزها بسیار زشت هستند. اپل در تبلیغات خود بارها این سوال را مطرح کرد که چرا طراحی کامپیوترهای آن دوران و تا پیش از عرضه آی مک فاقد قوه تخیل است.

در یکی از این تبلیغات گفته می‌شد: «آیا تا به حال از کسی پرسیده‌اید رنگ مورد علاقه‌تان چیست؟ چند بار تا حالا پیش آمده که کسی بگوید رنگ مورد علاقه‌اش بژ است؟ مسلما هیچ وقت! چون یکی از بدترین رنگ‌های موجود در دنیا است. حتی به سختی می‌توان روی آن نام رنگ را گذاشت! بیشتر شبیه به بلغور یا ماسه است! هیچی نیست. رنگ بژ بسیار کسل‌کننده و ملایم است.

حالا در مورد کامپیوتر هم به خدا قسم، همین است. آیا سازندگان کامپیوتر و تجهیزات کامپیوتری هیچ محصولی به جز رنگ بژ برای ارائه ندارند؟ خیلی مسخره است! آیا فکر کرده‌اند ما در زندان هستیم؟!

iMac / آی مک / استیو جابز

 

چه چیزی در یک نام وجود دارد؟

این تبلیغات توسط شرکت طراحی TBWA/Chiat/Day و تحت نظارت مدیران خلاق آن یعنی «لی کلو» و «کن سیگال» ساخته شد. سیگال همچنین نقش بسیار مهم دیگری نیز در تاریخچه آی مک غیر از تبلیغات ایفا می‌کند. بر اساس زندگینامه‌ای که وی در مورد خودش نوشته، نام آی مک را او برای این محصول انتخاب کرد.

همان طور که سیگال در کتاب خود تحت عنوان «علاقه‌ای که باعث موفقیت اپل شد» نوشته، او و دیگر همکاران تبلیغاتی‌اش در بهار سال 1998 فراخوانده شدند تا این کامپیوتر جدید را ببینند. این محصول قرار بود معنای شعار کمپین تبلیغاتی اپل از سال گذشته‌اش که «متفاوت بیندیشید» بود را تحقق بخشد.

بر اساس اعلام سیگال، استیو جابز قصد داشت تا نام این محصول را MacMan بگذارد، اما تیم خلاقش را به چالش کشید تا نام بهتری برای آن بیابند. در حالی که وی اعلام کرده نام MacMan ایده اولیه فیل شیلر بود، اما جابز از آن‌‌ها درخواست کرد که واژه مک را در نام نگاه دارند و بخش دیگری به آن اضافه نمایند که قابلیت استفاده از اینترنت را به طرفداران القا کند. با توجه به دستورالعمل‌های استیو جابز، سیگال می‌گوید که ایده آی مک به ذهنش رسید.

سیگال در کتاب خود نوشته: «به نظر می‌رسید که تمامی مشکلات به یک باره حل شدند. حرف i به نوعی در خود این معنا را داشت که این محصول Mac برای آن طراحی شده تا کاربر را وارد اینترنت کند. همچنین نوعی نام مختصر و مفید بود که با تنها اضافه شدن یک حرف به مک ساخته می‌شد. این نام به نظر برای یک اسباب‌بازی یا چیزی قابل حمل به نظر نمی‌رسید.»

سیگال همچنین گفت: «استفاده از کلمه مک در نام این محصول، بیشتر از آنکه همه فکر می‌کردند شبیه به نوعی تحول بزرگ بود. در آن زمان مکینتاش باید به گونه‌ای در نام محصولات کامپیوتری اپل کوتاه می‌شد. برای سادگی و کوتاهی نام، آی مک بسیار عالی به نظر می‌رسید.»

در آن زمان، جابز اعلام کرد که از هیچ کدام از نام‌های پیشنهادی خوشش نیامده و همان MacMan را بیشتر ترجیح می‌دهد، اما با کمی کلنجار رفتن، بالاخره نام آی مک برای آن محصول به کار رفت. البته سیگال همچنین اشاره کرده که استفاده از حرف i در این محصول در نام محصولات آینده اپل نیز مورد استفاده قرار گرفت.

iMac / آی مک / استیو جابز

 

استقبال از محصول جدید

آی مک در آگوست 1998 وارد بازار شد و استقبال از آن مثبت بود. والت ماسبرگ که آن زمان در وال‌استریت ژورنال بود، در مورد آی مک این گونه نوشت: «در اینجا می‌خواهم به بررسی جذاب‌ترین کامپیوتری بپردازم که تاکنون مورد استفاده قرار داده‌ام. این محصول یک دستگاه دو رنگ است، یک جورهایی سبزآبی و سفید که داخل خود یک مانیتور 15 اینچ و بلندگوهای استریوی داخلی دارد.» این منتقد تجهیزات الکترونیک در ادامه نوشت: «این مدل جسورانه‌ترین مدل کامپیوتر اپل مدل مکینتاش است که از دهه 1980 تاکنون ارائه گردیده است.»

مخاطبین نیز نسبت به این محصول بازخوردهای مثبتی داشتند. بعد از اینکه سال‌ها کامپیوترهای اپل رتبه‌های خوبی در فهرست تجهیزات کامپیوتری نداشتند، محصول آی مک یکی از پرفروش‌ترین محصولات سال 1998 به شمار رفت. این مسئله با آمار سایت‌های بررسی به دست آمد و در روزنامه نیویورک تایمز مورد اشاره قرار گرفت. در آن زمان آی مک با قیمت میانگین 1224 دلار به فروش رفت.

در مورد آی مک، بازتاب‌های دیگری نیز اتفاق افتاد. از این محصول انتقاداتی نیز صورت گرفت. این انتقادات شامل مواردی بود که در آی مک به کار نرفت و این مسئله شروعی بر یک روند تکرارشونده بود. اپل برخی از قابلیت‌های سخت‌افزاری این محصول را حذف کرد و برای این کار مورد انتقاد گسترده قرار گرفت و از سوی بسیاری از مخاطبین محکوم شد. بعد از آن، تقریبا تمامی کاربران این انتقادات را انجام دادند.

نیویورک تایمز به صورت عمده نظر مثبتی در مورد این محصول داد، اما به شدت در مورد فقدان وجود یک درایو مخصوص فلاپی و امکان اتصال به پرینتر آن را به باد انتقاد گرفت. در آن زمان کاربران لازم بود که یک نوع آداپتور 70 دلاری می‌خریدند یا اینکه منتظر می‌ماندند تا محصول پرینتر USB شرکت Hewlett Packard به بازار بیاید.

نیویورک تایمز در آن زمان نوشت: «این مسئله نوعی ضعف مضاعف است، چرا که هیچ راهی وجود ندارد تا یک دیسک از آی مک تهیه کنید و در دستگاه کاربر دیگر آن را به نمایش درآورید یا حتی با آن پرینت بگیرید. بسیاری از مشتریان که اپل می‌خواهد محصولش را به آن‌ها بفروشد، در دنیایی زندگی می‌کنند که فلاپی برایشان اهمیت دارد.»

مطبوعات حوزه فناوری که به نظر می‌رسید علاقه زیادی به محصولات همراه با پیشرفت برای آینده داشته باشند، برخی اوقات عکس‌العمل‌هایی محافظه‌کارانه و یا با هیجان بیش از حد داشتند.

هیاواتا بری، یکی از منتقدین در روزنامه بوستون گلوب در سال 1998 نوشت: «اپل هیچ گاه نمی‌تواند آن گونه که می‌خواست به یک شرکت بزرگ تبدیل شود. محصول آی مک تنها به مشتریانی فروش می‌رود که به آن ایمان دارند. این محصول یک لغزش باورنکردنی از سوی استیو جابز به شمار می‌رود که هنوز باید بیش از اینها در این صنعت بیاموزد. آی مک نوعی محصول تمیز، ظریف، بدون فلاپی و محکوم به شکست است.»

معمولا این نوع انتقادات هنگامی که فروش محصول بسیار زیاد باشد، کاهش می‌یابد و در مورد آی مک میزان فروش استثنایی بود. بر اساس گزارش‌ها، در شش هفته اول عرضه حدود 278 هزار دستگاه از این مدل به فروش رفت و تا پایان سال 1998 فروش آن به 800 هزار دستگاه رسید. به گفته استیو جابز: «نکته بسیار جالب در مورد این محصول آن بود که 32 درصد از فروش از سوی افرادی بود که برای اولین بار اقدام به خرید کامپیوتر می‌کردند، 12 درصد هم از سوی کسانی بود که خودشان کامپیوترهای ویندوزی داشتند.»

در روز 19 آوریل سال 2001، اپل اعلام کرد که آی مک به فروش 5 میلیونی دست یافته و محصول پنج میلیونم از سوی این شرکت به فروش رفته است. استیو جابز در آن زمان گفته بود: «به عبارتی ساده، آی مک صنعت تجهیزات کامپیوتری مصرف‌کننده و بخش آموزش را متحول و دوباره تعریف کرده است.»

شاید به خاطر ناتوانی در پاسخ به انتقادات اولیه، او اضافه کرد که آی مک چندین فناوری را برای اولین بار وارد این صنعت کرده است که از آن جمله می‌توان به USB، فایروایر، فیلم‌های دسکتاپ، شبکه بی‌سیم و عملکرد با صدای آرام و بدون نیاز به فن و طراحی کلاس جهانی اشاره کرد.

iMac / آی مک

پیشرو در رنگ

طراحی محصول مورد نظر اپل در عین حال با ستایش و انتقاد نیز روبرو شد. محصول آی مک اصلی در ابتدا به رنگ یک نوع آبی خاص که اپل آن را Bondi Blue نامیده بود، عرضه می‌شد، اما بعد از مدتی همه چیز تغییر کرد. در سال 1999، جابز اعلام کرد که آی مک جدید در رنگ‌های جدید تمشکی، لیمویی، توت‌فرنگی، انگوری و پرتقالی عرضه می‌شود. در سال 2000، رنگ‌های نارنجی، یاقوتی، گلی، نوک‌مدادی و سفید یخی جایگزین رنگ‌های قبلی شدند.

در ادامه در اوایل سال 2001، رنگ‌های یاقوتی و سفید یخی حذف شدند و به جای آن‌ها الگو‌های جدیدی مورد استفاده قرار گرفتند. بهینه‌سازی فنی و به‌روز‌رسانی‌های زیادی به مرور زمان روی آی مک صورت گرفت. اما، این رنگ بود که اپل روی آن توجه ویژه‌ای داشت و این ویژگی چندان مورد استقبال بیل گیتس قرار نگرفت.

حدود یک سال بعد از عرضه شدن این رنگ‌ها و هشت ماه بعد از فروش محصول پنج میلیونم آی مک، بیل گیتس اپل را بابت این محصول به باد انتقاد گرفت. او در ژانویه 2002 تمامی آنالیزورهای مالی خود را در سیاتل جمع کرد و در مورد موفقیت اپل و اینکه چطور آی مک را در چندین رنگ ارائه می‌دهد، صحبت کرد.

او گفت: «تنها چیزی که اپل در حال حاضر عرضه می‌کند، پیشتازی در رنگ است. فکر نمی‌کنم که زمان زیادی طول بکشد تا بتوانیم به این پیشرفت دست پیدا کنیم.»

یکی از خبرگزاری‌ها گزارش کرد که این اظهار نظر باعث ناراحتی استیو جابز شد. جابز گفت: «چیزی که رقبای ما فاقد آن هستند، این است که فکر می‌کنند که محصول ما تنها نوعی مد روز است و فقط زیبایی ظاهری دارد. می‌گویند که ما کمی رنگ به این تکه آشغال می‌زنیم و ما هم می‌توانیم چنین محصولی را ارائه کنیم.»

به شکل جالبی، حتی در حالی که هر دوی آنها، یعنی استیو جابز و بیل گیتس در مورد این مسئله با هم اختلاف نظر داشتند، اپل در حال محدود کردن روند تولید این رنگ‌ها بود. در همان ماه که بیل گیتس رنگ محصولات را به سخره گرفت، جابز از محصول آی مک G4 رونمایی کرد که تماما سفید بود.

iMac

 

 آی مک دسک لامپ

محدود کردن کامل طراحی آی مک قبلی تنها چهار سال به طول انجامید. مدل جدید به جای اینکه شبیه به یک جعبه چراغ باشد، شبیه به چراغ رومیزی بود. یک صفحه نمایش صاف جایگزین مانیتور CRT قدیمی و حجیم شد و با یک محور آلومینیومی به پایه متصل شد.

جابز گفت: «ما فهمیدیم که به مدت یک دهه فرصت داریم تا تغییراتی در کامپیوترهای دسکتاپ ایجاد نماییم. اما چندین مشکل در این زمینه وجود داشت، نواقص بسیار بزرگی در مورد این راهکار بود و ما آن را رد کردیم.»

او گفت که قرار دادن یک صفحه تخت در قسمت جلو بدان معنا بود که دیگر صفحه نمایش نمی‌توانست صاف باشد. او گفت که تغییر دادن درایو نوری به نحوی که به صورت عمودی در جایگاه خود قرار گیرد، به معنای آن خواهد بود که دیگر با سرعت کامل کار نکند.

iMac

جابز در صحبت‌های خود این سوال را مطرح کرد: به جای اینکه تمام این ویژگی‌ها را کنار هم قرار دهیم و محصول را خراب کنیم تا یک کامپیوتر با عملکرد پایین و صفحه تخت داشته باشیم که حتی تخت هم نیست، چرا اجازه نمی‌دهیم که هریک از بخش‌های یک دستگاه کارکرد واقعی خود را داشته باشند؟

در نتیجه، صفحه تخت به صورت تخت باقی ماند و درایوها به صورت افقی درون قاب خود قرار گرفتند. محصول آی مک G4 در سه نسخه مختلف ارائه شده که نسخه اولیه با قیمت 1299 دلاری برای مدل 700 مگاهرتزی با درایو نوری سی‌دی و هارد درایو 40 گیگابایتی بود. نسخه 1799 دلاری، از نوع 800 مگاهرتزی به علاوه سی‌دی رایتر و سوپردرایور سی‌دی و دی‌وی‌دی، حافظه 60 گیگابایتی و اسپیکرهای اپل پرو بود.

 

عقاید منفی

PC Magazine در مقاله‌ای ادعا کرد: «عقاید در مورد وجود نقص در طراحی جدید این محصول متفاوت بود. برخی بر این باور بودند که این دستگاه ساختار ضعیفی دارد و این مسئله به خاطر پایه کوچک‌تر از معمول آن است. برخی دیگر هم کاربرد پایه آی مک را زیرسوال برده‌اند و اعتقاد دارند که LCD را از قسمت پایینی جدا می‌‌کند.»

اگر واقعا یکی از این دستگاه‌ها را مورد استفاده قرار داده باشید، فکر نمی‌کنید که این انتقاد قابل قبول باشد و مسلما در آن زمان هیچ گزارشی برای آن ثبت نشده بود که مشکلی دارد. با این وجود، به هر دلیلی، این محصول آی مک برای مدتی طولانی فروش خوبی نداشت.

 

iMac / آی مک

 

معرفی چانه

علی‌رغم صحبت‌های استیو جابز در مورد تغییر در حوزه کامپیوترهای دسکتاپ در طول یک دهه آینده، محصول شبیه به دسک لامپ تنها از ژانویه 2002 تا ژوئیه 2004 ارائه شد. به شکل جالبی، این بدان معنا است که این مدل تنها برای کمتر از 2 سال ارائه گردید که در مقایسه با زمان فروش مدل قدیمی آی مک با CRT بسیار کمتر بود.

اما اگر به دنبال CRT هستید، باید بگوییم که یکی از مدل‌های تکاملی آی مک تا اواسط سال 2006 عرضه شد که eMac نام داشت. البته، این محصول ابتدا تنها به مشتریانی از حوزه آموزش عرضه می‌گردید، اما در نهایت در اختیار سایر مشتریان نیز قرار گرفت.

البته، تغییرات هنوز در راه بودند. مجموعه محصولات آی مک در آگوست 2004 تغییراتی را تجربه کرد و برای اولین بار مدلی طراحی شد که برای کاربران امروزی این مدل آشنا است.

در اینجا استیو جابز به دلیل مشکلات سلامتی، در مرخصی بود و در سمینار اپل در پاریس، فیل شیلر به معرفی محصول پرداخت. شیلر گفت:

«به جای اینکه صفحه نمایش روی میز شما قرار بگیرد، تمام سیستم کامپیوتر در هوا و روی یک پایه آلومینیومی قرار می‌گیرد. همه چیز به درستی در آن جا و در باریک‌ترین کامپیوتر دسکتاپ دنیا جا دارد. به نظر من، بسیاری از مردم این سوال برایشان پیش می‌آید که: پس کامپیوتر کجا رفت؟»

iMac

پایه این مدل و روشی که کابل به آن متصل می‌شود، بسیار به مدل‌های آی مک پرو امروزی شباهت دارد. در حالی که صفحه نمایش و کامپیوتر از جنس پلاستیک سفید بودند، نوع قرارگیری صفحه نمایش کنونی به آن نوعی حالت چانه داده است.

در این مدل، همچنین ایده وجود بلندگوهای جداگانه حذف شده است. در این مدل، صدا از قسمت زیری آن و به صورت مستقیم از قسمت میز به گوش می‌رسید. در مورد درایوهای قرار گرفته به صورت عمودی، آن گونه که استیو جابز اشاره کرده بود، مشکلی گزارش نشد. در عوض، شیلر در معرفی این دستگاه به نوع مهندسی آن در قرارگیری مدل G5 در فضای اختصاصی خود اشاره کرد.

او ابراز داشت که قیمت این دستگاه جدید برای مدل آی مک G5 با اندازه 17 اینچ و 1.6 گیگاهرتز با حافظه 80 گیگابایتی، از 1299 دلار شروع می‌شود. شیلر همچنین اعلام داشت که مدل 1499 دارای پردازنده پرسرعت‌تر است، اما بعدها مدل 20 اینچی این محصول با قیمت 1899 دلاری نیز عرضه شد.

 

کاربرد اینتل در این محصول

طراحی قاب آی مک G5 در به‌روزرسانی بعدی تاریخ آی مک باز هم باقی ماند: در این مدل به جای PowerPC G5 از پردازنده‌های شرکت اینتل استفاده شد که در مدل‌های سال 2006 مورد استفاده قرار گرفت.

بعد از آن، آی مک دارای اینتل با اندازه 17 اینچ و قیمت 1299 دلار و همچنین 20 اینچی و قیمت 1699 دلار عرضه گردید. جابز گفت که هر دوی این مدل‌ها دو تا سه برابر محصولات قبلی G5 پرسرعت‌تر هستند. البته این مسئله در صورت استفاده از نرم‌افزار اینتل بود.

پیش از این، طراحی پلاستیکی سفید این مدل از بین رفته بود، هرچند که با معرفی اندازه صفحه نمایش سومی نیز همراه شد. یک مدل 24 اینچی جدید با قیمت 1999 دلار در آگوست 2007 عرضه گردید.

از نظر قسمت جلویی، طراحی این مدل شبیه به مدل کنونی سال 2018 بود. اما از نظر قسمت کناری متفاوت بود: این مدل درست مانند مدل قبلی بود، به جز آنکه، به جای پلاستیک، از آلومینیوم استفاده شد. قسمت عقبی آن از ضخامت مشابهی در مقایسه با مدل‌های قبلی برخوردار بود و تمامی درایوها را در خود جا می‌داد.

تنها یک تغییر در آن وجود داشت: اپل در این مدل، اندازه 17 اینچی را حذف کرده بود. از آگوست 2007، تنها دو مدل 20 اینچی با قیمت 1199 دلار و 1499 دلار به علاوه مدل 24 اینچی ارائه شد که قیمتش به 1799 دلار کاهش یافته بود.

بعدها، در اکتبر 2009، اندازه باز هم تغییر کرد و تبدیل به اندازه‌های امروزی شدند: یک مدل 21.5 و یک مدل 27 اینچی. باز هم سرعت این مدل‌ها ارتقا یافته بود و می‌شد روی آنها رم 16 گیگابایتی نصب کرد. در مدل سال 2011، به غیر از اضافه شدن پورت‌های تاندربولت، بهینه‌سازی‌های دیگری روی سرعت پردازنده صورت گرفت و دوربین مخصوص چت کیفیت بالاتری پیدا کرد. این نوع ساختار بین سال‌های 2007 تا 2012 ارائه می‌شد.

 

قلب اپل

فیل شیلر گفته بود که آی مک «چیزی را به واقعیت تبدیل می‌نماید که اپل همواره به آن پرداخته است. ارائه نوعی محصول نوآورانه و سپس به روز رسانی آن با جدیدترین فناوری در سال‌های بعدی، تا جایی که فناوری اجازه می‌داد. همواره تمامی مدل‌های آی مک از مدل‌های قبلی خود بهتر بوده‌اند.»

هشت سال بعد از آنکه شیلر ادعا کرده بود که روزی مردم می‌پرسند، پس کامپیوتر چی شد، در اینجا نوعی آی مک ارائه شده بود که بسیار به یک مانیتور معمولی شباهت داشت. این مدل جدید، دارای قسمت جلویی و پایه یکسانی همچون مدل‌های قبلی بود، اما قسمت عقب آن باریک‌تر شده بود. اپل به گونه‌ای عمل کرده بود که این دستگاه تا جای ممکن باریک به نظر برسد، اما در قسمت عقب همچنان یک برآمدگی داشت. با این وجود، نوعی طراحی منحصربه‌فرد به شمار می‌رفت.

نحوه عملکرد اپل در طراحی این مدل، مانند آی مک‎های قدیمی شده بود و سخت‌افزارهایی در این مدل حذف شده بودند که این شرکت عقیده داشت دیگر نیازی به آن‌ها نیست. به همین خاطر، درایو نوری به صورت کامل حذف شده و دوباره منتقدین به انتقاد پرداختند، اما شرکت‌های دیگر این روش را برای تولید محصولات خود دنبال کردند.چیزی که در نهایت کاربران در اختیار داشتند، نوعی مدل 21.5 اینچی با پردازنده 2.7 گیگاهرتزی و چهارهسته‌ای اینتل مدل i5 با هشت گیگابایت رم و یک ترابایت هارد به قیمت 1299 دلار بود. این مدل همچنین از نوعی بود که همراه با درایو فیوژن و ترکیب اپل از حافظه فلش و دیسک چرخاننده عرضه شد.

مدل 27 اینچی دارای حافظه و رم مشابهی بود، اما پردازنده‌ای سرعت بالاتر و از نوع 2.9 گیگاهرتزی و چهارهسته‌ای در آن ارائه شده بود و با قیمت 1799 دلار ارائه گردید. این مدل‌ها در نوامبر 2012 ارائه گردیدند و تا اکتبر 2014 عرضه آن‌ها ادامه داشت، زمانی که صفحه نمایش‌ها تبدیل به نوع رتینا شدند. امروزه کاربران می‌توانند آخرین نسخه این مدل‌ها را با اندازه 21.5 اینچی تهیه کنند که در صورت تمایل دارای صفحه نمایش ارتقایافته Retina 4K است. قیمت این مدل از 1299 دلار شروع می‌شود. مدل 27 اینچی آی مک اکنون تنها با صفحه نمایش Retina 5K و همچنان با قیمت 1799 دلار عرضه می‌شود.

iMac

 

پایان تا کنون

اگر بخواهیم دقیق بگوییم، این پایان توضیحات آی مک است و اینها تمامی پیشرفت‌هایی است که آی مک در طول سالیان گذشته تجربه کرده است. البته در سال 2017، اپل مدل آی مک پرو را عرضه کرد.

در ماه ژوئن 2017، این مدل معرفی و در ماه دسامبر برای فروش عرضه شد. همان طراحی آی مک مشابه قبلی برای این مدل به کار رفته و اندازه آن نیز همچون قبل بود و تنها حالا به رنگ خاکستری عرضه می‌شد.

از نظر ساختار داخلی، یک نوع پردازنده هشت هسته‌ای Xeon با گزینه 10 یا 18 هسته‌ای موجود است. در آن می‌توان از رم 128 گیگابایتی یا اندازه‌ای دو برابر آی مک‌های معمولی، استفاده کرد.

البته، قیمت این مدل بالاتر نیز رفته است. مدل پایه امروزی برابر با 4999 دلار است، اما اگر تمامی گزینه‌های اختیاری را نیز به آن اضافه کنید قیمت آن تا 13199 دلار بالا می‌رود.

مدل آی مک اصلی که برای اولین بار عرضه شد، قیمتی برابر با 1244 دلار داشت که به پول امروز بیشتر از 1923 دلار نمی‌شود. مدل پایه آی مک امروزی برابر با 1099 دلار است و اگر محاسبات قیمت را بر اساس تورم امروز به حساب آوریم، قیمت مدل کنونی در سال 1998 برابر با 710.84 دلار می‌شد.

در نتیجه، باید بگوییم که قدرت اصلی آی مک به علاوه طراحی، صفحه نمایش و تمامی ویژگی‌های ساختاری آن به شکل قابل توجهی در طول 20 سال گذشته بهینه شده است، اما قیمت آن در مقایسه با گذشته، کاهش قابل توجهی داشته است.

البته این در صورتی است که بالاترین مدل آی مک پرو را دریافت نکنید، چون در این مدل، باید هفت برابر پول بیشتری پرداخت نمایید. با این وجود، حتی اگر این کار را انجام دهید، دستگاهی که تهیه می‌کنید، تمامی اجزای لازم را در اختیار خواهد داشت که آی مک اصلی داشت. این مدل نمونه‌ای آل‌این‌وان (AllInOne یا کامل) است که در آن پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود به کار رفته است.

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402