همه آنچه از کنسول جدید ایکس باکس (اسکارلت) می دانیم

کنسول جدید ایکس باکس اسکارلت
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

کنسول جدید ایکس باکس اسکارلت اواخر سال آینده میلادی عرضه خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با کنسول جدید Xbox با پلازا همراه باشید.

این روزها تب کنسول‌های نسل جدید حسابی بالا گرفته است. چند روز پیش بود که کمپانی سونی رسما اعلام کرد کنسول بعدی‌اش پلی استیشن 5 نام دارد و در تعطیلات سال میلادی 2020 عرضه می‌شود. مایکروسافت هنوز نام کنسولش و همچنین زمان عرضه آن را به‌طور دقیق اعلام نکرده است. این کنسول فعلا با اسم رمز اسکارلت شناخته می‌شود و طبق پیش‌بینی‌ها تقریبا همزمان با رقیب ژاپنی‌اش یعنی پلی‌ استیشن 5 به بازار خواهد آمد. البته مشخصات سخت‌افزاری ایکس باکس جدید قبلا اعلام شده که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

اولین بار در نمایشگاه E3 2019 بود که مایکروسافت اطلاعاتی رسمی از کنسول آینده‌اش را ارائه کرد. طبق چیزی که در کنفرانس این شرکت اعلام شد، ایکس باکس اسکارلت توانایی اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه را دارد و علاوه بر پشتیبانی از تکنولوژی ری-تریسینگ (Ray-Tracing)، یک درایو SSD با ظرفیت بالا دارد که زمان لودینگ بازی‌ها را تقریبا به صفر می‌رساند.

کنسول جدید Xbox با بهره‌گیری از پردازنده AMD از نظر سرعت و قدرت پردازش گرافیکی شاید توان رقابت با قوی‌ترین کامپیوترهای شخصی را نداشته باشد، اما احتمالا در زمان عرضه‌اش در اواخر سال 2020 قدرتمندترین کنسول دنیا خواهد بود. مایکروسافت ادعا می‌کند که این کنسول چهار برابر قوی‌تر از Xbox One X  است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


تاریخ عرضه کنسول ایکس باکس اسکارلت


همان‌طرو که در بالا هم اشاره شد، انتظار می‌رود که کنسول جدید ایکس باکس در تعطیلات پایان سال 2020 عرضه شود. در واقع سه‌ ماهه آخر سال آینده میلادی، زمانی است که احتمالا هر دو کنسول جدید سونی و مایکروسافت به بازار می‌آیند.

کنسول جدید ایکس باکس اسکارلت

بر اساس شایعات منتشر شده، مایکروسافت قصد دارد دو مدل مختلف از اسکارلت را عرضه کند که یکی با نام Anaconda و دیگری با اسم رمز Lockhart شناخته می‌شود. کنسول اول از نظر سخت‌افزاری قوی‌تر است، اما دومی قیمت پایین‌تری دارد و بازی‌ها رو تنها به صورت دیجیتالی و از طریق استریم کردن اجرا می‌کند. البته همان‌طور که گفتیم اینها در حد شایعه هستند و زمان مشخص می‌کند که مایکروسافت چه برنامه‌ای برای رقابت با کنسول پلی استیشن 5 در بازار دارد.

 


مشخصات سخت افزاری کنسول جدید ایکس باکس


کنسول ایکس باکس اسکارلت از یک پردازنده هشت هسته‌ای شخصی‌سازی شده Zen 2 کمپانی AMD با معماری Navi قدرت می‌گیرد. با استفاده از این پردازنده، توان پردازشی این کنسول چهار برابر بیشتر از Xbox One X خواهد بود. با چنین قدرتی حتی می‌توان انتظار داشت که این کنسول بتواند بازی‌ها را با رزولوشن 8K و نرخ فریم 120 و با پشتیبانی از ری-تریسینگ اجرا کند. البته فیل اسپنسر قبلا در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که هدف تیم طراحی و ساخت اسکارلت این است که کنسول جدید بتواند بازی‌ها را 4K و 60 فریم بر ثانیه اجرا کند.

کنسول جدید ایکس باکس اسکارلت

مانند کنسول PS5، ایکس باکس جدید نیز با یک حافظه SSD عرضه می‌شود که به دلیل سرعت بسیار بالا در خواندن اطلاعات، زمان لود شدن بازی‌ها را تا 40 برابر سریع‌تر خواهد کرد. مزیت دیگر استفاده از SSD آن است که بخشی از این حافظه می‌تواند به عنوان RAM مجازی مورد استفاده قرار بگیرد. البته کنسول جدید مایکروسافت از حافظه رم GDDR6 که احتمالا 16 گیگابایت است نیز بهره‌مند خواهد بود.

در جدول زیر می‌توانید علاوه بر مشاهده مشخصات کنسول ایکس باکس اسکارلت، مقایسه‌ای بین این کنسول با پلی استیشن 5 سونی داشته باشید. همان‌طور که می‌بینید هر دو کنسول در اکثر ویژگی‌ها شبیه یا نزدیک به هم هستند.

مشخصاتایکس باکس اسکارلتپلی استیشن 5
پردازندهپردازنده 1.6GHz رایزن Zen 2 شرکت AMDپردازنده 8 هسته‌ای رایزن Zen 2 شرکت AMD
گرافیکArcturus شرکت AMDRadeon Navi شرکت AMD
رم16 گیگابایت GDDR6 SDRAMنامعلوم
حافظه ذخیره سازی1 ترابایت SSDSSD
دیسک‌خوان نوریدارددارد (از نوع 4K بلو-ری)
حداکثر رزولوشن خروجی8K8K
حداکثر نرخ فریم120 فریم بر ثانیه120 فریم بر ثانیه
ویژگی‌های دستهنامعلومدارای ویژگی‌های لمسی، تریگرهای سازگارپذیر، پشتیبانی از USB-C
پشتیبانی از واقعیت مجازیاحتمالادارد
پشتیبانی از ویژگی ابریMicrosoft xCloudPlayStation Now
پشتبانی بازی‌های نسل قبلبازی‌های ایکس باکس وان، ایکس باکس 360 و ایکس باکس اورجینالبازی‌های پلی استیشن 4
بازی زمان عرضهHalo Infiniteنامعلوم
تاریخ عرضه کنسولتعطیلات پایان سال 2020تعطیلات پایان سال 2020

اگرچه در حال حاضر تعداد زیادی از گیمرهای دنیا بازی‌ها را به صورت دیجیتالی می‌خرند و آمار خرید فیزیکی بازی‌ها هر روز کاهش پیدا می‌کند، اما هم مایکروسافت و هم سونی در کنسول‌های جدیدشان قابلیت پشتیبانی از دیسک را تعبیه کرده‌اند. یک خبر خوشحال کننده دیگر هم این است که مایکروسافت اعلام کرده تمام وسایل جانبی کنسول ایکس باکس وان (مانند دسته‌ها یا هدست‌ها) با اسکارلت سازگاری خواهند داشت. به این ترتیب افرادی که ایکس باکس وان دارند، لازم نیست برای خرید لوازم جانبی اسکارلت هزینه اضافی بکنند.

 


قیمت کنسول جدید Xbox


مایکروسافت هنوز هیچ قیمتی را برای کنسول جدیدش اعلام نکرده است. نسخه اولیه کنسول ایکس باکس وان با قیمت 499 دلار عرضه شده بود که با انتقادات زیادی از سوی گیمرها نیز همراه شد. به همین خاطر مایکروسافت خیلی خود قیمت کنسولش را کاهش داد.

قیمت کنسول جدید Xbox

به هر حال قیمت هر دستگاهی با توجه به تکنولوژی‌های به کار رفته در آن محاسبه و تعیین می‌شود. با توجه به سخت‌افزاری که برای اسکارلت معرفی شده، به نظر می‌رسد که قیمت این کنسول از نسخه‌های گران‌تر ایکس باکس وان یعنی Xbox One S و Xbox One X هم بالاتر باشد و این مسئله می‌تواند مجددا به چالشی بین مایکروسافت و مشتریانش تبدیل شود.

البته همان‌طور که گفتیم احتمال دارد مایکروسافت یک نسخه ارزان‌تر از اسکارلت را که فقط از طریق استریم بازی‌ها را اجرا می‌کند (و احتمالا SSD ندارد) معرفی و عرضه کند. شاید هم شاهد سیاست دیگری از سوی این کمپانی باشیم. به هر حال تجربه نسل هشتم به مایکروسافت ثابت کرده که قیمت کنسول‌های بازی برای گیمرها اهمیت بسیار زیادی دارد و آنها به راحتی حاضر نمی‌شوند پول بیشتری برای خرید کنسول بپردازند.

 


بازی های تایید شده برای کنسول ایکس باکس اسکارلت


بر اساس اعلام رسمی مایکروسافت، بازی Halo Infinite به‌طور همزمان با کنسول اسکارلت منتشر می‌شود. آخرین بازی که طرفداران این مجموعه کنترل مستر چیف را به عهده گرفتند، مربوط به سال 2015 بود. با توجه به وقفه چند ساله‌ای که در انتشار بازی‌های این سری به‌وجود آمده، می‌توان گفت که موفقیت تجاری Halo Infinite تضمین شده است و همین امر می‌تواند روی فروش کنسول اسکارلت نیز تاثیرگذار باشد.

کنسول جدید ایکس باکس اسکارلت

البته آن دسته از بازیکن‌هایی که هیلو باز نیستند هم یک انگیزه بزرگ برای خرید کنسول ایکس باکس اسکارلت خواهند داشت. مایکروسافت قابلیت پشتیبانی معکوس یا همان Backwards Compatibility را به کنسولش اضافه کرده است. یعنی اسکارلت قادر است بازی‌های نسل قبلی (بازی‌های کنسول ایکس باکس وان) را اجرا کند. این کنسول همچنین توانایی اجرای بازی‌های دو نسل قبل‌تر، یعنی عناوین ایکس باکس 360 و حتی کنسول ایکس باکس اورجینال را دارد. در کنار این قابلیت جذاب، حتما تا زمان عرضه کنسول اسکارلت شاهد رونمایی از بازی‌های جدید دیگری برای آن خواهیم بود.

نظر شما درباره کنسول جدید ایکس باکس چیست؟ فکر می‌کنید مایکروسافت می‌تواند عملکرد ضعیف خود در نسل هشتم را جبران کند و با اسکارلت به اوج بازگردد؟ با توجه به اطلاعاتی که تا کنون منتشر شده‌اند، فکر می‌کنید پلی استیشن 5 کنسول بهتری باشد یا اسکارلت؟ لطفا نظرات خود را از طریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
صدرا
.
22 خرداد 1399، 14:40
پاسخ
0
0
قطعا اسکارلتو میخرم چون به بازی های انحصاری اهمیت میدم و ظاهرا اسکارلت با 15 استادیو بازی سازی قرار داد بسته
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402