تفاوت نوت پد و ورد پد در ویندوز ؛ چه زمانی از آن‌ها استفاده کنیم؟

notepad vs wordpad/ تفاوت نوت پد و ورد پد/ فرق ورد پد با نوت پد
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

نوت پد (Notepad) و ورد پد (WordPad) دو نرم افزار ویرایش متن ویندوز برای اهداف مختلف هستنند. در این مقاله علاوه بر معرفی هرکدام از آنها به تفاوت نوت پد و ورد پد هم اشاره خواهیم کرد.

اگر مشغول کار با کامپیوتر ویندوزی باشید و بلافاصله بخواهید متنی را فقط ذخیره کنید از چه نرم‌افزاری استفاده خواهید کرد؟ شاید خیلی از شما بگویید نرم‌افزار مایکروسافت ورد (Microsodt Word)؛ اما ما دو نرم‌افزار ساده‌تر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. اگرچه مایکروسافت ورد به عنوان یک برنامه استاندارد نوشتاری در ویندوز شناخته می‌شود، اما باید بگوییم که به غیر از این، برنامه‌هایی مانند وردپد (WordPad) و همچنین نوت پد (Notepad) نیز به عنوان ویرایشگرهای متنی ساده‌تر در ویندوز هستند که می‌توانند در موارد خاصی مفید باشند.

در این راستا باید اشاره کینم که ورد پد یک برنامه ویرایش متنی دارای ویژگی‌هایی مانند قالب‌بندی و فرمت است. از طرف دیگر، نوت پد یک برنامه ویرایش ساده متن شناخته می‌شود. حالا با ما همراه باشید تا هرکدام از برنامه‌های یاد شده را معرفی کرده و تفاوت نوت پد و ورد پد را با هم بررسی کنیم.

تفاوت نوت پد با وردپد / wordpad-vs-notepad

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


نرم افزار نوت پد چیست؟


همچنین بخوانید :

نوت پد درواقع ساده‌ترین برنامه ویرایشگر متنی ویندوز است که می‌توان با کمک آن یک فایل متنی ساده بدون هیچ سبک و استایل خاصی ایجاد کرد. برای باز کردن نوت پد  یا از منوی استارت، آن را سرچ کنید و یا در فضای خالی محلی که می‌خواهید فایل را ایجاد کنید، کلیک راست کرده و گزینه New و بعد گزینه Text Document را برگزینید. زمانی که شما نوت پد را باز می‌کنید یک صفحه سفید به همراه چند منوی اندک در بالای صفحه مشاهده خواهید کرد. حالا در این صفحه سفید امکان تایپ متن با استفاده از کیبورد وجود خواهد داشت.

what is notepad/ نرم افزار نوت پد چیست

همان‌طور که گفتیم چند منو در بالای صفحه نوت پد مشاهده می‌شوند. یکی از این منوها منوی فایل است که شامل گزینه‌هایی مانند گزینه New، گزینه Open، گزینه Save، گزینه Save as، گزینه Print و مواردی مانند این‌ها است. در منوی ادیت هم علاوه بر گزینه‌های مربط به کپی (Copy)، برش (Cut) و پیست (Past)، گزینه Find برای پیدا کردن یک عبارت در متن و گزینه Replace برای جایگزینی عبارتی در متن با عبارت دیگر نیز وجود دارد. همچنین از طریق گزینه Font در منوی فرمت (Format) می‌توانید شکل و شمایل متن مانند فونت و اندازه را هم تنظیم کنید.

پس تا بدنیجا حتما متوجه شده‌اید که نوت پد یک ویرایشگر ساده متنی بوده و kdc فایل را با پسوند txt. ذخیره می‌کند. در حالی که نرم‌افزار ورد امکانات بسیار زیادی را در زمینه ویرایش متن در اختیار کاربران قرار می‌دهد، نوت پد در فرمت فایل ساده عمل می‌کند و امکان استفاده از فایل‌ها با فرمت‌های ذخیره شده توسط آن در سیستم‌عامل‌های مختلف را میسر می‌سازد.

 

چه زمانی از نوت پد ویندوز استفاده کنیم؟

تفاوت نوت پد و ورد پد

برای بیشتر افراد نوت پد به مانند دفترچه یادداشتی در کامپیوتر است که به سرعت در دسترس بوده و بدون دردسر کار می‌کند و به راحتی ذخیره خواهد شد. درواقع این نرم‌افزار برای نوشتن تاریخ‌های مهم، قرارهای ملاقات و مواردی از این دست نیز مفید خواهد بود. علاوه بر این، نوت پد برای نوشتن اسکریپت‌هایی همچون کدهای فایل Batch و همین‌طور کدهای HTML نیز مفید است. البته پیشنهاد می‌دهیم برای کاربری حرفه‌ای‌تر و نوشتن کد بهتر است از نرم افزارهای جایگزین برای این کار مانند ++Notepad استفاده کنید. بعلاوه از نوت‌پد برای حذف استایل اعمال شده بر روی متن نیز استفاده می‌شود.

 


نرم افزار وردپد چیست؟


اگرچه برنامه ور پد از زمان ویندوز 95 به بعد در ویندوز حضور دارد، اما باید اشاره کینم که بسیاری از افراد آن را نمی‌شناسند و گاهی آن را با نوت پد اشتباه می‌گیرند. درواقع وردپد توانایی‌های بیشتری نسبت به نوت پد دارد و فرق ورد پد با نوت پد در همینجاست. ورد پد به همراه ویندوز نصب می‌شود و شبیه نرم افزار Word است و امکانات خود را از طریق روبان‌ها و برگه‌هایی که در بالای صفحه قرار دارد در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

همچنین دیگر تفاوت نوت پد و ورد پد در این است که وردپد فایل‌ها را به فرمت RTF ذخیره می‌کند که نشان‌دهنده ذخیره فرمت و استایل اعمال شده بر روی متن‌ها (Rich Text File) نیز است. علاوه بر این، می‌توانید فایل‌ها را با فرمت ODT که با مایکروسافت ورد نیز سازگاری بیشتری دارد ذخیره کنید.

what is Wordpad/ نرم افزار ورد پد چیست

 

چه زمانی از Wordpad ویندوز استفاده کنیم؟

اگر فقط قرار است متن ساده‌ای بنویسید که مثلا فقط شامل استایل‌هایی مانند متن بولد (Bold) یا فهرستی بولت‌دار باشد این برنامه مفید خواهد بود. همچنین امکان قرار دادن تصویر نیز در این برنامه وجود دارد؛ البته باید توجه داشته باشید امکاناتی مانند صفحه‌بندی یا صفحه‌آرایی در این نرم‌افزار وجود ندارد. بنابراین، برای کاربران حرفه‌ای و تایپ کردن نرم‌افزار مناسبی نیست.

پس اگر زمانی به نرم‌افزار ورد دسترسی نداشتید و قرار بود متن ساده‌ای که نیاز به اصول تایپ و صفحه‌آرایی حرفه‌ای ندارد بنویسید، نرم‌افزار ورد پد انتخاب خوبی خواهد بود. با این حساب می‌توان آن را به‌عنوان نرم‌افزاری که سریع در دسترس قرار می‌گیرد معرفی کرد. همچنین با در نظر گرفتن تفاوت نوت پد و ورد پد، می‌توانید یکی از این نرم‌افزارها را برای زمان‌هایی که یک ویرایشگر متنی سریع می‌خواهید انتخاب کنید. در ویدیوی زیر می‌توانید با نحوه ایجاد یک سند ورد پد آشنا شوید.

 


ترفندهای استفاده از Notepad جدید ویندوز 10


حالا که با تفاوت نوت پد و ورد پد آشنا شدید، در این بخش از مقاله قرار است چند نمونه از ترفندهای نرم‌افزار نوت پد ویندوز 10 را به شما آموزش دهیم. در واقع نوت پد همیشه یکی از ویرایشگرهای اصلی ویندوز است که این بار هم در ویندوز 10 مورد توجه قرار گرفته و ترفندها و امکانات جدیدی به آن اضافه شده است. همچنین در این مقاله می‌توانید با جدیدترین آپدیت‌های ویندوز 10 نیز آشنا شوید.

تفاوت ورد پد با نوت پد

 

بزرگنمایی متن در نوت پد ویندوز 10

یک تفاوت نوت پد و ورد پد در نسخه‌‌های پیش از ویندوز 10 این بود که نوت پد امکان بزرگنمایی نداشت. درواقع پیش از این اگر می‌خواستید متنی را در نوت پد با اندازه بزرگ‌تر مشاهده کنید، باید اندازه آن را از بخش Font بزرگ‎‌تر می‌کردید. اما این موضوع در ویندوز 10 مورد بررسی قرار گرفته است و حالا شما از منوی View و گزینه‌های Zoom In و Zoom Out می‌توانید بزرگنمایی متن را تغییر دهید.

علاوه بر این، کلید میان‌بر + + CTRL (کلید کنترل و علامت +) نیز باعث بزرگنمایی در نوت پد ویندوز 10 خواهد شد. برای بازگشت به حالت پیش فرض می‌توانید کلیدهای CTRL +0 را فشار دهید. همچنین نگاه داشتن کلید کنترل (CTRL) در کیبورد و چرخاندن دکمه اسکرول موس به سمت بالا هم باعث بزرگنمایی خواهد شد. اگر CTRL را فشار دهید و به سمت پایین اسکرول کنید، می‌توانید زوم را کم کنید و یا به حالت استاندارد درآورید.

فرق ورد پد با نوت پد

 

نمایش نوار وضعیت

پیش از این زمانی که گزینه Word Wrap از منوی Format فعال بود، نوار وضعیت پنهان می‌شد و شما نمی‎‌توانستید هر دو امکان را با هم داشته باشید. درواقع با فعال شدن Word Wrap گزینه Status Bar در منوی View غیرفعال می‌شد. اما حالا این مشکل برطرف شده است. درواقع این مورد هم می‌تواند به‌عنوان تفاوت نوت پد و ورد پد معرفی شود.

 

پشتیبانی از فایل‌ های متنی لینوکس و مک

پیش از ویندوز 10، نوت پد تنها فایل‌های متنی Carriage Return و Line Feed را پشتیبانی می‌کرد. زمانی که فایل‌های متنی در سیستم عامل‌هایی همچون لینوکس و مک ایجاد می‌شدند خط انتهایی آن‌ها به طور کامل نشان داده نمی‌شد؛ درواقع فایل دچار بهم‌ریختگی می‌شد و انتهای خط در جایی پیش‌بینی نشده قرار می‌گرفت. کاربران برای رفع این مشکل مجیور بودند از ورد پد استفاده کنند.؛ به این صورت که فایل را در آنجا باز می‌کردند و ذخیره می‌کردند، بعد مجددا آن را با نوت پد باز می‌کردند. اکنون مایکروسافت این مشکل را حل کرده و فایل‌های ایجاد شده در سیستم عامل‌ Unix، سیستم عامل Mac و Linux به طور صحیح در نوت پد باز می‌شوند.

نرم افزار نوت پد چیست

 

جستجو با Bing در نوت پد ویندوز 10

نوت پد در ویندوز 10 این امکان را فراهم آورده است تا کاربران بتوانند عبارت قابل جستجوی خود را به طو مستقیم از این نرم افزار با موتور جستجوی Bing در اینترنت سرچ کنند. برای این کار کافی است که کاربران عبارت مورد نظر را انتخاب کرده از منوی Edit گزینه Search with Bing را برگزینند یا کلیدهای CTRL + E را فشار دهند. با این کار نتیجه جستجو در صفحه وب به کاربران نشان داده خواهد شد.

فرق نوت پد و ورد پد / سرچ در بینگ / bing-search

 


سخن پایانی


همان‌طور که تاکنون دریافته‌اید ورد پد و نوت پد دو نرم‌افزار پیش فرض ویندوز برای استفاده به عنوان یک ویرایشگر متنی هستند که با اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت نوت پد و ورد پد نیز در نگاه اول در این است که با استفاده از نوت پد کاربران می‌توانند متن‌های ساده که نیاز به استایل یا قالب‌بندی خاصی ندارند را در قالب فایل متنی ایجاد کنند؛ اما برای متن‌هایی که به بولت و یا استایل‌های خاصی نیاز است، استفاده از ورد پد بهتر خواهد بود. استفاده‌های حرفه‌ای‌تر برای تایپ، موضوعی فراتر از تفاوت نوت پد و ورد پد است و برای آن نرم‌افزار مایکروسافت ورد را پیشنهاد می‌دهیم که در اینجا می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره این برنامه را کسب کنید.

اگر در ارتباط با ورد پد و نوت پد سوالی دارید که در این مقاله به آن‌ها پرداخته نشده است می‌توانید از طریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
محدثه
.
28 بهمن 1399، 21:43
پاسخ
0
2
ممنون عالی بود مطالب
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402