روش های تشخیص اصل بودن گوشی ؛ موبایل تقلبی نخرید

نحوه تشخیص اصل بودن گوشی اپل
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

روش های مختلفی برای تشخیص اصل بودن گوشی های اپل، سامسونگ، هواوی و … وجود دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها به همراه نرم افزارهای تشخیص اصالت گوشی می‌پردازیم.

تشخیص اصل بودن گوشی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید هنگام خرید موبایل انجام دهید؛ چرا که گوشی‌های فیک به هیچ وجه کیفیت انواع اصل را ندارند و بعدا مشکل‌ساز می‌شوند. بعضی از فروشندگان این گوشی‌های تقلبی را با قیمت کم‌تری می‌فروشند؛ اما بعضی‌ها ممکن است آن‌ها را به عنوان گوشی اصل بفروشند که بسیار بدتر است.

روش تشخیص گوشی تقلبی سامسونگ

در گوشی‌های تقلبی صفحه نمایش لمسی ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشد یا پردازنده آن ضعیف‌تر بوده و باتری بی‌کیفیتی هم داشته باشد. مورد بعدی، گوشی‌های رفربیشد (Refurbished) هستند که در واقع، گوشی‌هایی هستند که توسط شرکت سازنده به علت مشکلات فنی اولیه، تعمیر شده و دوباره به بازار عرضه شده‌اند. چنین گوشی‌هایی به هیچ وجه نباید با قیمت گوشی نو خریداری شوند و قیمت پایین‌تری دارند. در ادامه می‌خواهی روش های تشخیص اصل بودن گوشی آیفون و اندروید را مرور کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


نحوه تشخیص اصل بودن گوشی اپل آیفون


با توجه به اینکه گوشی‌های اپل دارای محبوبیت زیادی هستند و قیمت بالایی هم دارند، شاهد نمونه‌های تقلبی زیادی از آن‌ها هستیم. در این بخش می‌خواهیم چندین روش مختلف برای تشخیص اصل بودن گوشی آیفون را معرفی کنیم.

تشخیص اصالت گوشی ایفون

 

بررسی مشخصات روی جعبه برای تشخیص گوشی تقلبی و اصل آیفون

به جعبه گوشی جدید آیفون خود نگاه کرده و بخشی که مشخصات آن نوشته شده است را پیدا کنید. این مشخصات شامل مدل، شماره سریال و شماره IMEI است. حال بعد از روشن کردن گوشی، به بخش تنظیمات (Settings) رفته و گزینه General و سپس About را انتخاب کنید. مشخصاتی که در این قسمت نشان داده می‌شوند باید با مشخصاتی که روی جعبه گوشی هستند یکسان باشند. اگر چنین نیست، احتمالا یک گوشی تقلبی در اختیار دارید.

نحوه تشخیص اصل بودن گوشی اپل

 

بررسی شماره سریال برای تشخیص اصل بودن گوشی اپل

به وبسایت https://checkcoverage.apple.com رفته و شماره سریال گوشی خود را در کادر مربوطه وارد کنید. همان‌طور که در بالا گفتیم، برای پیدا کردن شماره سریال باید به مسیر Settings>General>About بروید. بعد از وارد کرد سریال گوشی در سایت، اطلاعات مربوط به گارانتی گوشی، وضعیت پشتیبانی و سایر اطلاعات مربوط به آن نمایش داده می‌شوند. اگر پیامی با عنوان «We’re sorry, but this serial number is not valid» دریافت کردید، احتمالا گوشی آیفون شما فیک یا تقلبی است.

سایت تشخیص اصل بودن گوشی آیفون

 

استفاده از کد تشخیص اصل بودن گوشی اپل

برای تشخیص گوشی تقلبی و اصل آیفون می‌توانید از شماره IMIE استفاده کنید. این شماره برای هر گوشی، منحصربه‌فرد است و می‌توان با استفاده از آن، اطلاعات مربوط به گوشی را مشاهده کرد. برای به دست آوردن IMEI گوشی می‌توانید می‌توانید کد #06#* را شماره‌گیری کنید. البته IMEI گوشی بر اساس مدل آن، ممکن است در پشت گوشی و سینی سیم‌کارت هم نوشته شده باشد.

کد تشخیص اصل بودن گوشی اپل / اصل بودن گوشی از روی imei

حال به سایت http://www.imeipro.info مراجعه کرده و شماره IMEI را در بخش مربوطه وارد کنید و بعد از زدن تیک I’m Not a Robot، گزینه Check را بزنید. با این کار اطلاعات مربوط به گوشی مربوط به آن شماره نشان داده می‌شود. اگر اطلاعات نشان داده شده مربوط به گوشی دیگری بود، دستگاه شما تقلبی است.

کد تشخیص اصل بودن گوشی آیفون / تشخیص اصالت گوشی با imei

 

بررسی درگاه کارت حافظه

گوشی‌های آیفون دارای حافظه ذخیره‌سازی ثابت بوده و قابل ارتقا نیستند؛ بنابراین درگاه کارت حافظه ندارند. اگر گوشی شما دارای درگاه کارت حافظه است، احتمالا یک گوشی اندروید است که ظاهر آیفون را دارد.

نحوه تشخیص گوشی تقلبی از اصلی اپل

 

بررسی لوگوی پشت گوشی

تمام گوشی‌های آیفون، لوگوی اپل را در پشت خود دارند. این لوگو نباید برجسته یا دارای بافت باشد. وقتی با انگشت خود، این لوگو را لمس می‌کنید، نباید حس متفاوتی نسبت به لمس سایر قسمت‌های پشت گوشی داشته باشد. اگر چنین نیست، احتمالا یک آیفون فیک دارید.

نحوه تشخیص گوشی تقلبی از اصلی آیفون

 

مقایسه با گوشی آیفون اصل

اگر یک گوشی آیفون دیگر در اختیار دارید که از اصل بودن آن مطمئن هستید، می‌توانید این دو گوشی را از نظر ظاهری با هم مقایسه کنید. علاوه بر اندازه و کناره‌های گوشی، اگر مدل جدیدتری دارید که دارای بریدگی بالای صفحه است، مطمئن شوید که هر دو بریدگی دقیقا منطبق بر هم هستند. اگر گوشی دیگری در اختیار ندارید، می‌توانید از تصویر یک آیفون اصلی استفاده کنید. برای مشاهده تصویر اصلی تمامی آیفون‌ها می‌توانید به این صفحه سایت اپل مراجعه کنید.

تشخیص گوشی اصل از تقلبی ایفون

 

بررسی اپلیکیشن ها برای تشخیص اصالت گوشی آیفون

گوشی‌های آیفون، دارای اپلیکیشن‌های نصب شده مشخصی هستند که شامل اپ استور، Settings، قطب‌نما، سافاری و … می‌شوند. اگر برنامه پلی استور را در گوشی آیفون خود داشتید، کاملا واضح است که گوشی شما اندروید بوده و طوری طراحی شده تا شبیه آیفون باشد. بخش Settings را بررسی کنید و مطمئن شوید که منوهای استاندارد آیفون مانند Control Center ،Siri & Search و iTunes & App Store را دارید. همچنین همان‌طور که گفتیم، مرورگر تمامی گوشی‌های آیفون، Safari است.

تشخیص گوشی آیفون اصل از تقلبی

 

روش تشخیص رفربیشد بودن گوشی آیفون

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، برخی از گوشی‌های اپل ممکن است دارای ایراداتی باشند که این ایرادات با تعمیر یا تعویض قطعات توسط اپل یا شرکت‌های شخص ثالث، تحت عنوان دستگاه رفربیشد (Refurbished)، دوباره به بازار عرضه می‌شوند. این دستگاه‌ها می‌توانند تا 15 درصد قیمت پایین‌تری نسبت به دستگاه‌های کاملا نو داشته باشند. برای تشخیص ریفربیشد بودن دستگاه به مسیر Settings>General>About رفته به شماره نوشته شده جلوی Model Number توجه کنید.

تشخیص آیفون ریفربیشد شده

اگر حرف اول این شماره M یا P باشد، یعنی دستگاه شما یک مدل اصلی است. اگر حرف اول آن N باشد، دستگاه شما توسط اپل، ریفربیشد شده و اگر حرف اول F باشد، دستگاه توسط شرکت شخص ثالث ریفربیشد شده است.

 


تشخیص اصل بودن گوشی سامسونگ


سامسونگ یکی از شرکت‌هایی است که گوشی‌هایش، بیشتر از سایر برندها نسخه تقلبی دارد که توسط چین ساخته می‌شوند. طبق بررسی که توسط سایت Antutu در سال 2017 انجام شده بود، بیش از 36 درصد از گوشی‌های تقلبی موجود در بازار، متعلق به برند سامسونگ هستند. این رقم بسیار بیشتر از 7.72 درصد مربوط به آیفون است. در آن سال، گوشی گلکسی اس 7 اج دارای بیشترین نسخه تقلبی در بازار بود. به همین دلیل آشنا شدن با نحوه تشخیص اصل بودن گوشی سامسونگ هنگام خرید، ضروری است.

تشخیص گوشی تقلبی از اصلی سامسونگ

اولین کاری که می‌توان انجام داد، بررسی کد اصل بودن گوشی سامسونگ یا همان IMEI است. برای یافتن این کد، راه‌های مختلفی وجود دارد. اولین راه، شماره گیری کد #06#* در قسمت دایلر یا شماره‌گیری گوشی است. به محض اینکه مربع آخر را وارد کردید، کد IMEI نمایش داده می‌شود.

کد اصل بودن گوشی سامسونگ

راه دیگر به دست آوردن این کد، مراجعه به تنظیمات گوشی است. بعد از رفتن به تنظیمات، گزینه About Phone را انتخاب کنید تا اطلاعات مربوط به مدل، شماره سریال و IMEI نمایش داده شود.

کد تشخیص اصل بودن گوشی سامسونگ

در گوشی‌هایی که باتری‌های جدانشدنی دارند، می‌توان اطلاعات مربوطه را در پنل پشتی گوشی مشاهده کرد.

کد تشخیص اصلالت گوشی سامسونگ

در مواردی که گوشی سامسونگ دارای باتری جداشدنی است، می‌توان کد IMEI را بعد از درآوردن باتری در پشت گوشی مشاهده کرد.

تشخیص اصل بودن گوشی با imei

این کد IMEI به دست آمده باید در تمامی روش‌هایی که در بالا گفتیم، یکسان باشد. حال کافی است به سایت http://www.imeipro.info مراجعه کرده و شماره IMEI را در کادر مشخص شده وارد کنید و بعد از زدن تیک I’m Not a Robot، گزینه Check را بزنید. حال اطلاعات مربوط به گوشی مربوط به آن شماره نشان داده می‌شود. اگر اطلاعات و مدل نشان داده شده مربوط به گوشی دیگری بود، دستگاه سامسونگ شما تقلبی است.

کد تشخیص اصل بودن گوشی آیفون / تشخیص اصالت گوشی با imei

از جمله راه‌های دیگر تشخیص اصل بودن گوشی سامسونگ، ظاهر و صفحه نمایش گوشی است. صفحه نمایش گوشی اصل معمولا رنگ‌های روشن‌تر و جذاب‌تری دارد در حالی رنگ نمایش داده شده در گوشی تقلبی، کدرتر است. حاشیه‌های گوشی تقلبی هم معمولا بیشتر است. همچنین جنس صفحه نمایش تقلبی معمولا از پلاستیک است که با لمس دست هم مشخص می‌شود.

تشخیص گوشی تقلبی سامسونگ

 


تشخیص اصل بودن گوشی هواوی


بیشتر مواردی که در مورد گوشی‌های بالا گفتیم، در تشخیص اصل بودن گوشی هواوی هم صادق است. یعنی استفاده از کد IMEI و مراجعه به سایت مربوطه برای تشخیص مشخصات گوشی هواوی و اصل بودن آن. یکی از موارد واضحی که ممکن است در گوشی‌های تقلبی مشاهده شود، تغییر جزئی نام برندها است؛ برای مثال در تصویر زیر، یک گوشی اصل هواوی پی 30 را در سمت راست و یک گوشی تقلبی هواوی پی 30 را در سمت چپ می‌بینید.

تشخیص اصل بودن گوشی هواوی

همانطور که مشاهده می‌شود، برای نام هواوی از عبارت HWEI استفاده شده و برای نام دوربین لایکا هم از عبارت LEIOA به جای LEICA استفاده شده است. حاشیه‌های زیاد صفحه نمایش هم از دیگر مواردی است که در گوشی‌های فیک مشاهده می‌شود.

 


معرفی نرم افزار ها و اپلیکیشن های تشخیص اصل بودن گوشی


یکی از مهم‌ترین موارد در تشخیص اصل بودن هر گوشی از هر برندی، تطابق مشخصات و سخت‌افزار آن با مواردی است که در سایت سازنده نوشته شده است. معمولا استفاده از نرم افزار تشخیص اصل بودن گوشی که مشخصات موبایل را نشان می‌دهد، می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد. در زیر قصد داریم چند اپلیکیشن را در این زمینه معرفی کنیم.

 

نرم افزار تشخیص اصل بودن گوشی Antutu Officer

اگر می‌خواهید بدون دردسر از اصل بودن گوشی خود مطمئن شوید، می‌توانید از اپلیکیشن Antutu Officer استفاده کنید. این برنامه با بررسی چندین متغیر و تنظیمات گوشی، به شما می‌گوید که گوشی ممکن است اصلی باشد یا تقلبی. برای استفاده از این برنامه، آن را از سایت رسمی در اینجا دانلود کرده و باز کنید.

نرم افزار تشخیص اصل بودن گوشی

در صفحه باز شده از شما خواسته می‌شود تا به آدرس y.antutu.com بروید. این آدرس را در یک کامپیوتر یا دستگاه دیگر باز کنید. حال در گوشی، گزینه استارت را انتخاب کنید. با این کار، دوربین گوشی فعال می‌شود و باید با آن کد QR که در سایت مشاهده می‌کنید را اسکن کنید.

نرم افزار تشخیص اصل بودن گوشی

نتیجه اصل یا تقلبی بودن گوشی در صفحه‌ای که وب‌سایت را باز کرده بودید، نشان داده می‌شود. اگر تصویر زیر را دیدید، یعنی گوشی شما اصل است.

نرم افزار تشخیص اصل بودن گوشی

اگر هم تصویر زیر را دیدید، نشان‌دهنده تقلبی بودن گوشی شما است.

نرم افزار تشخیص اصل بودن گوشی سامسونگ

 

نرم افزار Antutu Benchmark

این اپلیکیشن بنچمارک معروف، چندین تست روی گوشی شما انجام داده و اطلاعات مربوط به مشخصات آن را نشان می‌دهد. شما می‌توانید این اطلاعات و امتیاز بنچمارک را با گوشی اصلی مقایسه کرده و به تقلبی یا اصلی بودن گوشی خود پی ببرید. برای دانلود این اپلیکیشن می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

نرم افزار تشخیص اصل بودن گوشی

 

اپلیکیشن CPU-Z

گوشی‌های تقلبی معمولا از پردازنده‌های ضعیف‌تری استفاده می‌کنند که تجربه را نامطلوب می‌کند. برای اینکه بدانید اجزای پردازشی گوشی شما را چه قطعاتی تشکیل می‌دهند، نیازی نیست حتما گوشی را باز کرده و به داخل آن نگاه کنید. فقط کافی است اپلیکیشن CPU-Z را از اینجا دانلود و روی گوشی نصب کنید تا اطلاعات کاملی از وضعیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دستگاه خود به دست بیاورید.

اپلیکیشن تشخیص اصل بودن گوشی هواوی

 

نرم افزار تشخیص گوشی تقلبی و اصل AIDA64

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های دیگری که می‌تواند اطلاعات بسیار زیادی برای مقایسه در اختیار شما قرار بدهد، AIDA6 است. این اطلاعات شامل پردازنده‌ها، باتری، وای‌فای، سنسورها، دوربین و رزولوشن تصویر و … می‌شود. برای دانلود این برنامه می‌توانید از این لینک اقدام کنید.

اپلیکیشن تشخیص اصل بودن گوشی سامسونگ

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از خرید گوشی تقلبی انجام دهید، خرید از مراکز فروش معتبر است. با این حال اگر هنوز مطمئن نیستید، می‌توانید با روش‌هایی که در این مطلب بیان کردیم، به تشخیص اصل بودن گوشی خود بپردازید. آیا شما هم راه‌هایی برای تشخیص اصالت گوشی بلد هستید؟ آیا تاکنون گوشی فیک خریده‌اید؟ لطفا تجربیات خود را در پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران4 دیدگاه
avatar
نگار بزرگمهر
.
04 بهمن 1399، 01:19
پاسخ
0
0
سلام وقتتون بخیر من میخواستم ی گوشی جدید بخرم و‌تصمیم دارم هواوی نوا ۵تی رو خریداری کنم. من توی شهرستانمون نمایندگی هواوی نیست اینا میشه به مغازه های موبایل فروشی اطمینان کرد و از همینجا گوشی خرید یا بهتره برم از نمایندگی‌ بگبرم؟ و‌اینکه بعضاً بعضی مغازه های موبایل فروشی گوشی فیکو جای گوشی اصلی جا میزنن یا حتی گوشی اصل دست دوم رو یکم تمیز میکنن و جای گوشی تو میفروشن در خصوص مورد دوم چجوری باید اینو تشخیص داد؟
avatar
یلدا
.
15 دی 1398، 23:29
پاسخ
0
0
مرسییییی.. خیلی آموزش خوبی بود
avatar
دانیال
.
15 دی 1398، 23:09
پاسخ
0
0
من یه بار گوشی فیک آیفون خریدم، چقدر دنبال یه مرجع برای بررسی بودم، مطلبتون حرف نداره
avatar
Omid
.
17 دی 1398، 09:24
پاسخ
0
0
@دانیال
چرت میگی در حد لالیگا
avatar
علیرضا
.
15 دی 1398، 20:29
پاسخ
0
0
عالی بود
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402