راهنمای خرید فرش ؛ نکاتی که قبل از خرید فرش ماشینی باید بدانید

راهنمای خرید فرش
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

این روزها خرید فرش با توجه به تنوع بسیار زیاد بازار کار ساده‌ای نیست و برای همین باید پیش از مراجعه به بازار به چند نکته مهم توجه زیادی داشته باشیم.

فرش از مدت‌ها پیش یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر هر خانه‌ای بوده است. فرش‌های دستباف قدیمی و یا فرش‌های ماشینی امروزی که در طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند، می‌توانند رنگ و بوی دیگری به محل زندگی ما بدهند. کیست که از راه رفتن بر روی یک فرش گرم و نرم لذت نبرد؟

با توجه به تنوع بسیار زیادی که در بازار فرش شاهدش هستیم قبل از اینکه بخواهید برای یک خانه فرش خریداری کنید یا یک فرش قدیمی را با یک فرش جدید جایگزین کنید، باید به چندین نکته مهم توجه داشته باشید تا یک فرش مناسب را خریداری کنید. بنابراین در ادامه راهنمای خرید فرش ماشینی با ما همراه باشید تا به مهمترین مواردی که پیش از خرید فرش ماشینی باید درنظر داشته باشید اشاره کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


راهنمای خرید فرش : جنس فرش


فرش‌ها در الیاف مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها بسته به محل قرارگیری، میزان رفت و آمد و بودجه برای افراد مختلفی مناسب هستند.

 

خرید فرش پشمی

carpet / راهنمای خرید فرش

فرش‌های پشمی گرم هستند و دوام بالایی هم دارند. علاوه بر این، این نوع فرش‌ها معمولا گران‌تر از سایر الیاف نیز هستند. فرش پشمی بیشتر از همه مناسب فضای نشیمن خانه است که ظواهر اهمیت زیادی دارند. همچنین فرش پشمی در برابر لکه‌های مایع مقاوم است و گردوخاک‌گیری آن نیز کار آسانی است. البته لکه‌ها را باید فورا پاک کنید؛ زیرا در فرش‌های پشمی ارزان قیمت لکه‌ها در صورتی که مدت طولانی روی فرش باقی بمانند، پاک کردنشان کار سختی است.

 

خرید فرش نایلونی

carpet / تراکم فرش ماشینی

نایلون یکی از مقاوم‌ترین الیاف ساخت بشر به حساب می‌آید و به شکل گسترده‌ای در ساخت فرش‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع فرش‌ها نسبت به فرش‌های پشمی قیمت کمتری دارند و حتی برخی از آن‌ها از نظر ظاهری نیز به زیبایی فرش‌های پشمی هستند. اما یک برتری که فرش نایلونی نسبت به فرش پشمی دارد ضد لک بودن آن است. این نوع فرش‌ها پس از شستشو یا قرار گرفتن زیر نور آفتاب رنگ خود را از دست نمی‌دهند و بیشتر از همه مناسب خانه‌هایی هستند که بچه کوچک یا حیوان خانگی دارند.

 

خرید فرش پلی پروپیلن

carpet / راه تشخیص فرش تقلبی از اصلی

پلی پروپیلن از جمله الیاف مصنوعی است که به دلیل قیمت ارزان، مقاومت بالا و ضد آب بودن، محبوبیت زیادی دارد. این نوع فرش‌ها بیشتر در فضاهای اجاره‌ای، گاراژ خانه یا اطاق بازی بچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرش پلی پروپیلن به زیبایی سایر فرش‌ها نیست و ظاهری ارزان قیمت و مصنوعی دارد.

 

خرید فرش ترکیبی

carpet / راهنمای خرید فرش ماشینی

فرش‌هایی که ترکیبی از پشم و نایلون هستند می‌توانند مزایای هردو این الیاف را با قیمتی کمتر از فرش‌های تمام پشمی در اختیارتان قرار دهند. فرش‌های ترکیبی معمولا به صورت 80 درصد پشم و 20 درصد نایلون ساخته می‌شوند که تا حد زیادی همان کیفیت و مقاومت پشم را نیز دارند. از سوی دیگر این نوع فرش‌ها به شکل 50 درصد پشم و 50 درصد نایلون هم ساخته می‌شوند که تمیز کردنشان کار مشکلی است؛ زیرا وقتی نایلون با الیاف دیگر ترکیب شود، دیگر خاصیت ضد لک بودن خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این بیشتر تولیدکنندگان در فرش‌های ترکیبی از پشم‌هایی که کیفیت کمی دارند استفاده می‌کنند.

 


نکاتی که قبل از ورود به فرش فروشی باید بدانید


قبل از مراجعه به بازار فرش بهتر است ایده کلی از طرح و رنگ و جنس فرشی که می‌خواهید را داشته باشید. اما نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که نباید تنها زیبایی فرش را ملاک قرار دهید؛ چراکه انتخاب رنگ و طرح مناسب می‌تواند به شما کمک کند لکه‌ها و گردوخاک را پیش از تمیز کردن فرش از دید پنهان کنید.

 

انتخاب رنگ و طرح فرش

فرش‌هایی که در بافت آن‌ها از رنگ‌ها و طرح‌های روشن استفاده شده مناسب فضاها و اتاق‌های کوچک هستند؛ چون سبب می‌شوند این فضاها بزرگتر از چیزی که هستند به نظر بیایند. اما در طرف مقابل اگر کثیف شوند، نمی‌توانید به سادگی لکه‌ها را مخفی کنید.

carpet / راهنمای خرید فرش دستباف

رنگ‌های تیره بهتر لکه‌ها را پنهان می‌کنند، ولی در عوض بیشتر دچار پرزدهی می‌شوند. انتخاب سوم شما فرش‌هایی هستند که از طرح‌های تاریک و روشن در بافتشان استفاده شده است. این نوع فرش‌ها می‌توانند لکه‌ها و پرزها را مخفی کنند؛ اما بدی آن‌ها این است که حتی وقتی تمیز باشند، به نظر کثیف می‌آیند.

 

ریشه فرش

فرش‌هایی که ریشه آن‌ها دو بار به داخل بافت کشیده شده و یک حلقه تشکیل دادند، ظاهر خودمانی‌تری دارند، جای پا را بهتر جذب می‌کنند و بیشتر مناسب فضاهایی هستند که رفت و آمد زیادی دارند. در طرف دیگر فرش‌هایی که ریشه آن‌ها آزاد است و از کناره‌ها بیرون زده ظاهر رسمی‌تر و گرانقیمت‌تری دارند، ولی در عوض در قسمت‌های تاریک و روشن جای پا و همچنین جای چرخ‌ها و دهنه جارو برقی را بیشتر نشان می‌دهند.

 


نکاتی که بعد از ورود به فرش فروشی باید بدانید


وقتی برای خرید فرش به بازار می‌روید، باید چند مورد را بررسی کنید تا مطمئن شوید فرش مورد نظر شما همان کیفیت مدنظرتان را دارد یا خیر.

 

شانه و تراکم فرش ماشینی

شانه فرش به تعداد گره فرش در هر متر مکعب از عرض آن گفته می‌شود. وقتی گفته می‌شود یک فرش 500 شانه است، یعنی در هر متر مکعب عرض آن 500 گره بافته شده است.

carpet / راهنمای خرید فرش کودک

هرچقدر شانه فرش بیشتر باشد، طرح‌هایی به کار رفته در آن ریزنقش‌تر می‌شوند. در طرف دیگر تراکم فرش ماشینی نیز به همین صورت است؛ اما با این تفاوت که تراکم فرش ماشینی به تعداد گره در هر متر مکعب طول فرش اطلاق می‌شود. شانه و تراکم فرش ماشینی هرچقدر بیشتر باشند، فرش کیفیت و دوام بالاتری دارد.

 

دوام و ماندگاری فرش

تراکم فرش تنها یکی از فاکتورهایی است که در دوام آن تاثیر می‌گذارد. کیفیت الیاف و نحوه بافت نیز از دیگر موارد مهم هستند؛ مواردی که بررسیشان برای افرادی که آشنایی کافی ندارند، کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل اتحادیه فرش استرالیا رتبه‌بندی مخصوصی را برای فرش‌ها تعیین کرده که استفاده از آن برای تولیدکنندگان اجباری نیست، ولی بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ و برجسته از آن پیروی می‌کنند.

carpet / خرید فرش

در این رتبه‌بندی فرش‌ها از صفر تا شش ستاره امتیازبندی می‌شوند. این امتیازات نشان می‌دهند هر فرش در آزمایشات چگونه عمل کرده است. علاوه بر این در رتبه‌بندی به این نکته که آیا باید فرش را در فضاهای پرنور یا محل‌های پر رفت و آمد استفاده کرد یا خیر اشاره می‌شود.

 

قبل از خرید فرش را امتحان کنید

روشنایی و رنگ‌های محیط تاثیر زیادی بر فرش خانه شما خواهند داشت. می‌توانید از هر فرشی که مدنظرتان است، نمونه دریافت و آن را در خانه امتحان کنید تا ببینید کدام یک بیشتر مناسب شما هستند.

 

زیرفرشی

استفاده از زیرفرشی به ماندگاری بیشتر فرش، جذب صدا، از بین بردن برون رفتگی یا فرو رفتگی‌های کف خانه و همچنین عایق بندی آن کمک زیادی می‌کند. هنگام خرید فرش حتما یک زیرفرشی هم خریداری کنید. زیرفرشی‌ها بیشتر در دو نوع فوم یا لاستیک هستند و البته از نظر کیفیت هم با یکدیگر متفاوتند.

carpet / راهنمای خرید فرش

پس حتما قبل از خرید یک بار روی آن بایستید و ببینید آیا جنس محکمی است و پایتان را اذیت می‌کند یا خیر. هنگام ایستادن روی زیرفرشی نباید با پاشنه پا بتوانید زمین را احساس کنید.

 

پهن کردن فرش

احتمالا اگر کار انتقال و پهن کردن فرش را به خریدار بسپارید، هزینه کمتری را پرداخت خواهید کرد. مطمئن شوید که در فاکتور خرید به جزییات تمامی مراحل را ذکر کرده باشید؛ زیرا بیشتر فروشندگان هزینه انتقال و پهن کردن فرش را از شما دریافت می‌کنند، نه هزینه جابه‌جایی اثاث خانه.

در این راهنمای خرید فرش ماشینی به نکات مهمی که پیش از خرید فرش باید به آن‌ها توجه کنیم اشاره داشتیم. اگر شما نیز نکته اضافی دیگری به نظرتان می‌رسد در قسمت نظرات حتما تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402