نحوه مدیریت شایعات و جلوگیری از شایعه پراکنی

بررسی شایعات
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

نحوه مدیریت شایعات چگونه است؟ به چه صورت می‌توانیم از شایعه پراکنی درباره خود جلوگیری کنیم؟ در این مقاله قصد داریم شیوه‌های مدیریت شایعات را به شما آموزش می‌دهیم.

مدیریت شایعات و جلوگیری از شایعه پراکنی امری ضروری محسوب می‌شود. شایعات می‌توانند در محیط کار، مدرسه، دانشگاه و یا حتی روابط دوستانه نیز به وجود آیند. اما علت شایعه پراکنی چیست؟ مدیریت شایعات به چه صورت انجام می‌شود؟

شایعه معمولا یک داستان بلند یا توضیحی درباره وقایع است که از یک شخص به شخصی دیگر منتقل می‌شود و اغلب شامل اخبار کذب و دروغین درباره زندگی شخصی یا کاری یک فرد است. در علوم اجتماعی، شایعه بیانگر نوعی جمله است که در صحت آن شک وجود دارد و یا اصلا درست نیست. بنابراین شایعات غالبا به عنوان اشکال خاصی از مفاهیم ارتباطی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

شایعات غالبا از طریق ارتباطات روزمره و یا شبکه‌های اجتماعی گسترش می‌یابند و گاهی اوقات بسیار جدی می‌شوند و می‌توانند منجر به نابودی یک فرد و یا یک کسب و کار شوند. به همین دلیل است که مدیریت شایعه امری مهم و ضروری محسوب می‌شود. اگر شیوه‌های مدیریت شایعات را بلد باشید، به راحتی می‌توانید در زمان بحران و گسترش اخبار کذب درباره خود و یا شغلتان، آن‌ها را مدیریت و تکذیب کنید.

به خاطر داشته باشید که پیشگیری از گسترش شایعات از مدیریت شایعات مهم‌تر است. یعنی همیشه باید طوری عمل کنید که به افراد فرصت طلب و سودجو اجازه گسترش شایعه درباره خود را ندهید. در ادامه این مقاله شیوه‌های جلوگیری و مدیریت شایعات را به شما آموزش می‌دهیم. با پلازا همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


شیوه های واکنش صحیح در هنگام گسترش شایعه


در هنگام مواجهه با گسترش شایعه و اخبار کذب درباره خود و یا شغلتان باید بتوانید به درستی نسبت به آن‌ها واکنش نشان دهید. در این قسمت چندین شیوه کارآمد را برای واکنش صحیح در برابر شایعات به شما آموزش می‌دهیم.

 

تظاهر نکنید که از شایعات اطلاعی ندارید

طوری رفتار نکنید که انگار نمی‌دانید افراد دیگر درباره شما چه می‌گویند. واکنش نشان ندادن نسبت به شایعه باعث می‌شود افراد گمان کنند که شایعات گسترش یافته درست هستند. اظهار بی‌اطلاعی کردن و تظاهر به ندانستن بسیار اشتباه است و باعث می‌شود افراد دیگر به شایعات دامن بزنند. نشان دادن اینکه می‌دانید چه شایعاتی درباره شما گسترش یافته، اولین اقدام صحیح برای مقابله با شایعه است.

بررسی شایعات

  • هنگامی که شخصی به شایعه گسترش یافته اشاره می‌کند، می توانید بگویید «بله من هم این شایعه را شنیده‌ام» یا «بله من می‌دانم که مردم درباره من چه می‌گویند».
  • شما از شایعه‌پراکنان قوی‌تر عمل کنید. زمانی که شایعات پراکنده شده درباره خود را می‌شنوید، می‌توانید خودتان شایعه را به کسانی که هنوز آن را نشنیده‌اند نیز منتقل کنید. هنگامی که افراد شایعه را از زبان خودتان می‌شوند به احتمال زیاد آن را باور نخواهند کرد و طرفدار شما خواهند شد.

 

نگذارید شایعه پراکنان متوجه شوند که گسترش آن شایعه برایتان اهمیت دارد

عصبانیت و خشم خود را نسبت به شایعه گسترش یافته به صورت آشکار نشان ندهید. حتی اگر آن شایعه به شدت شما را ناراحت یا عصبانی کرده باشد نیز نباید به سرعت و با خشم به آن پاسخ دهید؛ زیرا در این صورت، مغلوب طرف مقابل خود خواهید شد. اگر واقعاً از شایعات پراکنده شده ناراحت هستید، صحبت کردن با دوستان نزدیکتان موثرتر از نشان دادن ناراحتی خود به افراد فرصت طلب است. بنابراین با اعتماد به نفس کامل در برابر شایعه پراکنان بایستید و نگذارید متوجه شوند که شما از گسترش این شایعه ناراحت شده‌اید.

کتاب مدیریت شایعه

 

شایعه را با شایعه پاسخ ندهید

شاید به این فکر بیفتید که در پاسخ به شایعه گسترش یافته درباره خودتان، شما نیز درباره کسی که این کار را انجام داده است، شایعه‌ای را گسترش دهید. مطمئنا، شما نیز می‌توانید این کار را انجام دهید یا شایعه‌ای کاملا متفاوت را پخش کنید تا ذهن مردم را از شایعات اخیر به سمت شایعات جدید منحرف کنید. اما اگر این کار را انجام دهید، فقط اوضاع را بدتر می‌کنید و در نظر مردم نیز فردی ضعیف دیده می‌شوید.

به یاد داشته باشید که در نهایت شما باید برنده این بازی باشید. مردم باید از شما با احترام یاد کنند و شما را شخصی شایسته و محترم تلقی کنند. پس اگر می‌خواهید حتی پس از گسترش یک شایعه بی‌اساس درباره خودتان، باز هم مورد توجه و تکریم مردم قرار بگیرید، هرگز به انتقام گرفتن و گسترش شایعه جدید فکر نکنید.

شایعه چیست

 

با یک شخص با تجربه و فرهیخته مشورت کنید

مطمئناً صحبت با یک فرد بزرگسال یا رئیس خود در مورد شایعات بی‌پایه و اساس اخیر ممکن است برای شما خوشایند نباشد، اما این کار می‌تواند فردی که آن‌ها را گسترش داده است را به دردسر انداخته و شرایط بهتری برای شما فراهم آورد. به عنوان مثال اگر شایعات در مدرسه پخش شده باشند و شما دقیقا بدانید که چه کسی آن‌ها را پخش کرده است، آنگاه می‌توانید با یک مقام مسئول مانند مدیر یا ناظم مدرسه درباره آن شخص صحبت کنید و او را بترسانید.

در این صورت شایعات به سرعت متوقف می‌شوند و چهره واقعی آن فرد نیز برای همگان آشکار می‌شود. مدیریت شایعات در این زمان بسیار مهم است و از پخش شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

شایعه چیست

 


مدیریت شایعات


حال که با روش‌های واکنش صحیح نسبت به شایعات آشنا شدید، در این بخش قصد داریم چندین شیوه را برای مدیریت شایعات به شما آموزش دهیم. بکارگیری این شیوه‌ها به شما کمک بسیاری می‌کنند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید در زمان بحران شایعات گسترش یافته را به نفع خود مدیریت کنید.

 

از خودتان دفاع کنید

دفاع کردن از خود را با داشتن حالت تدافعی و پرخاشگرانه اشتباه نگیرید. سعی کنید با دوستان خود ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را از گسترش این شایعه مطلع سازید. به دوستان خود توضیح دهید که این شایعات کذب هستند و صحت ندارند. سکوت همیشه کلید حل مشکل نیست و در هنگام گسترش یک شایعه باید به درستی نسبت به آن واکنش نشان دهید. هنگامی که سکوت می‌کنید، شایعات را تایید کرده و شرایط را برای خودتان وخیم‌تر می‌کنید.

هنگامی که مردم در مورد شایعه از شما سؤال می‌کنند، باید درباره آن شایعه به آن‌ها توضیح دهید و نگران واکنش آنان نباشید. اگر طوری رفتار کنید که انگار نمی‌خواهید درباره آن صحبت کنید، آنگاه مردم مطمئن می‌شوند که این شایعات صحت دارند.

کتاب مدیریت شایعه

 

دریابید چه چیز باعث اعتبار و گسترش بیشتر شایعه می‌شود

مردم به احتمال زیاد شایعاتی را می‌گویند که قابل قبولند و دارای شواهد عینی و منطقی هستند. به عنوان مثال ممکن است برای دو همکاری که در محل کار زیاد با یکدیگر صحبت می‌کنند، شایعه به وجود آید. در این شرایط که شایعات به گوش آن دو می‌رسد باید دریابند که شیوه رفتار آن‌ها در محل کار باعث ایجاد این شایعات شده است. بنابراین باید رفتار خود را کنترل و مدیریت کنند.

با خود فکر نکنید که «نه آن‌ها نباید چنین فکری را درباره من بکنند» یا «من هر کاری که بخواهم انجام می‌دهم و نگران حرف‌های دیگران نیستم». نکته این است که همکاران شما این کار را می‌کنند و تا زمانی که شما به این رفتار ادامه دهید، شایعات نیز همچنان گسترش می‌یابند.

مدیریت شایعه

 

اگر می توانید به دیگران ثابت کنید که آن شایعه صحت ندارد

اگر شواهدی دارید که می‌توانند اثبات کنند که آن شایعه صحت ندارد، باید آن‌ها را مطرح کنید. به عنوان مثال اگر افراد می‌گویند شما شنا کردن بلد نیستید، می‌توانید با آن‌ها به استخر بروید و جلوی چشمان آن‌ها شنا کنید. بنابراین اگر شاهد یا مدرکی دارید که بتواند شایعات را یک بار برای همیشه تمام کند، آن‌ها را نشان دهید و به شایعات موجود خاتمه دهید.

البته یکی از مشکلات گسترش شایعات این است که تکذیب آن‌ها بسیار دشوار است. اگر به سادگی و با آرامش نمی‌توانید یک شایعه را تکذیب کنید، با دعوا و مشاجره این کار را انجام ندهید.

 

شایعه را گسترش دهید

شاید تعجب کنید، اما این شیوه نیز بسیار کارآمد است. شایعه را به صورت کلامی و یا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. با اعلام یک شایعه، بخشی از مرحله تکذیب آن را طی می‌کنید. شایعات مانند آتش پخش می‌شوند؛ زیرا افرادی که آن‌ها را گسترش می‌دهند برای دستیابی به یک جایگاه اجتماعی و یا جلب توجه این کار را انجام می‌دهند. شما با گسترش شایعات، فرصت جلب توجه را از آنان می‌گیرید و این افراد دیگر موضوعی برای ساختن اخبار کذب درباره شما نخواهند داشت.

مطمئنا انجام این کار دشوار است، اما اگر تنها راه باقی مانده برای پایان دادن به شایعات همین باشد، باید بتوانید از پس آن برآیید. شاید شما دوست نداشته باشید اطلاعات شخصی‌تان در عموم منتشر شود، اما گاهی مجبور هستید و برای رفع اتهام از سوی خود باید این کار را انجام دهید.

شایعات

 

با منبع شایعه رو به رو شوید

اگر می‌دانید که چه کسی این شایعه را گسترش داده، آنگاه باید با شخصی که این کار را انجام داده است صحبت کنید. با اعتماد به نفس و صادقانه با شخص مورد نظر صحبت کنید و دلیل این کار را بدون آنکه خیلی عصبانی و ناراحت به نظر برسید، از او بپرسید. مثلا می‌توانید به او بگویید: «می‌دانم که ما بهترین دوستان یکدیگر نیستیم، اما انتشار شایعات دروغین درباره من راهی برای حل مسائل میان ما نیست».

اگر نمی‌خواهید به تنهایی با منبع گسترش شایعه روبرو شوید، چند دوست را همراه خود ببرید. البته اگر می‌دانید که صحبت کردن با فرد مورد نظر به هیچ وجه نتیجه خوبی نخواهد داشت، سعی کنید خود را در شرایط خطرناک یا ناراحت کننده قرار ندهید.

شایعه چیست

 

مراقب خودتان باشید

شایعات می‌توانند باعث ناراحتی، عصبانیت و حتی افسردگی افراد شوند. مهم نیست که مردم درباره شما چه می‌گویند، اعتماد به نفس داشته بشید و به یاد آورید که چه کسی هستید. اجازه ندهید که افراد دیگر، ارزش شما را در زندگی تعیین کنند. قوی باشید و به حرف‌های دیگران توجه نکنید. با دوستان واقعی و خوب خود وقت بگذرانید، به اندازه کافی بخوابید و به رغم آنچه مردم در مورد شما می‌گویند، عزت نفس خود را حفظ کنید.

مدیریت شایعه در سازمان

 


چندین نکته مهم درباره مدیریت شایعات


با توجه به راهکارهای ذکر شده، برخی نکات دیگر نیز درباره مدیریت شایعات وجود دارند که باید آن‌ها را در نظر داشته باشید. این نکات عبارتند از:

  • اگر این شما بودید که شایعه پراکنی کردید، آن را انکار نکنید. به این فکر نباشید که دیگران درباره شما چه فکری می‌کنند، با صداقت کامل به اشتباه خود اعتراف کنید و از گسترش بیشتر شایعه جلوگیری کنید.
  • به نحوه قضاوت دیگران درباره خودتان اهمیت ندهید. به یاد داشته باشید که سرانجام این شایعه از بین خواهد رفت.
  • با دوستان خوب خود مشورت کنید و سعی کنید برای تکذیب آن شایعه، راهی مناسب پیدا کنید.
  • اگر تمام شیوه‌ها را امتحان کردید و نتیجه مطلوب حاصل نشد، شایعات را نادیده بگیرید؛ زیرا عمر آن‌ها بسیار کوتاه است. در مدرسه و دانشگاه، یک شایعه پس از گذشت یک هفته فراموش می‌شود.

مدیریت شایعه چیست

  • به دوستان خود بگویید این شایعه بی‌پایه و اساس است و صحت ندارد و همچنین توضیح دهید که واقعا چه اتفاقی افتاده است.
  • با اشخاصی که شایعه را باور کرده‌اند، صحبت کنید و به آن‌ها بگویید که ماجرا واقعا چیست.
  • به خاطر داشته باشید که شما حقیقت را می‌دانید و افراد دیگر تنها برای سرگرمی و یا جلب توجه، اقدام به شایعه پراکنی می‌کنند. نسبت به شایعه‌ای که در مورد شما پخش می‌شود، احساس شرمندگی نداشته نباشید. مردم شایعه پراکنی می‌کنند چون به شما و جایگاهتان حسادت می‌کنند.
  • اگر می‌خواهید با کسی که شایعه پراکنی می‌کند مقابله کنید، تا حد امکان سعی کنید آرام باشید و بی‌ادبی نکنید. بی ادبی، آن شخص را وسوسه می‌کند تا شایعات بیشتری را درباره شما گسترش دهد.
  • اگر کسی در مورد شایعات از شما سؤال پرسید و گفت چرا این کار را انجام داده‌اید، فقط به آن‌ها بگویید که این مسئله بین شما و آن شخص است و آن‌ها نباید در این موضوع دخالت کنند.

 


کلام آخر


ما در این مقاله شیوه‌های مدیریت شایعات را مورد بررسی قرار دادیم. برای پیشگیری و مدیریت شایعات باید بتوانید منبع و علت اصلی شایعه را پیدا کنید. گاهی شایعات ممکن است سو تفاهم باشند و گاهی نیز ممکن است عواقب سنگینی به دنبال داشته باشند و موقعیت اجتماعی افراد را به خطر بیندازند. بنابراین در هنگام مواجهه با شایعات باید بتوانید خونسردی خود را حفظ کرده و با توجه به شرایط و نوع شایعه گسترش یافته از یک یا چند شیوه گفته شده در این مقاله استفاده کنید تا بتوانید به خوبی آن‌ها را مدیریت کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402