معرفی فیلم سینمایی ادوارد دست قیچی ؛ داستان، بازیگران، نمرات و حقایق جالب

فیلم سینمایی ادوارد دست قیچی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بیش از سه دهه از اکران فیلم ادوارد دست قیچی می‌گذرد و خیلی از ما هنوز که هنوز است فیلمی به جالبی آن ندیده‌ایم. فرقی نمی‌کند این فیلم را بارها و بارها دیده‌اید یا این اولین باری است که نامش را می‌شنوید، در هرصورت با ما همراه باشید تا اطلاعات جالبی درباره فیلم سینمایی ادوارد دست قیچی به دست بیاورید.

فیلم ادوارد دست قیچی (Edward Scissorhands) از مشهورترین فیلم‌های فانتزی دنیاست که بازی به یاد ماندنی جانی دپ (Johnny Depp) از این فیلم یک شاهکار ساخت و هنوز که هنوز است بسیاری معتقدند که اثری به جالبی و با کشش این فیلم سراغ ندارند. بدون شک فیلم ادوارد دست قیچی به کارگردانی تیم برتون (Tim Burton) و با بازی جانی دپ، وینونا رایدر (Winona Ryder) و دایان ویست (Dianne Wiest) از ماندگارترین فیلم‌های دهه نود است. ما در این مقاله از پلازا تصمیم گرفتیم به معرفی این فیلم بپردازیم و پیشنهاد می‌کنیم اگر هنوز آن را ندیده‌اید، بعد از مطالعه این مطلب هر چه سریع‌تر سراغ دانلود فیلم سینمایی ادوارد دست قیچی بروید.

فهرست مطالب:

خلاصه فیلم سینمایی ادوارد دست قیچی

فیلم ادوارد دست قیچی

داستان فیلم ادوارد دستقیچی درباره شبه انسانی به نام ادوارد است که دست‌هایش از قیچی ساخته شده‌اند. یک روز پگ که یک ویزیتور است، به محل زندگی ادوارد می‌رود و با دیدن شرایطش، او را به خانه‌ی خود می‌برد و به عنوان عضوی از خانواده‌اش می پذیرد. ادوارد به مرور دوستان جدیدی پیدا می‌کند و حتی عاشق می‌شود اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که همه به اشتباه فکر می‌کنند او کار بدی انجام داده و موجود خطرناکی است.

بازیگران فیلم ادوارد دست قیچی

ساخت فیلم ادوارد دست قیچی ابتدا با همکاری تیم برتون و کمپانی برادران وارنر آغاز شد اما پس از مدتی، برادران وارنر امتیاز این فیلم را به کمپانی فاکس قرن بیستم فروخت. فاکس قرن بیستم نیز قبول کرد بودجه ساخت ادوارد دست‌قیچی با فیلمنامه‌ای از کارولین تامپسون (Caroline Thompson) و کارگردانی برتون را تأمین کند.

پروسه انتخاب بازیگران فیلم سینمایی ادوارد دست قیچی نیز جالب بود. با اینکه وینونا رایدر اولین کسی بود که برای بازی در این فیلم انتخاب شد، این دایان ویست بود که اولین قرارداد را امضا کرد. از طرف دیگر، با اینکه بازیگران متعددی برای ایفای نقش ادوارد در نظر گرفته شده بودند، جانی دپ اولین انتخاب برتون بود و سرانجام نیز او این نقش را به دست آورد. در ادامه با برخی از هنرپیشه های ادوارد دست‌قیچی آشنا می‌شویم.

جانی دپ در نقش ادوارد دست قیچی

هنرپیشه های ادوارد دست‌قیچی

جانی دپ در فیلم ادوارد دست قیچی نقش اصلی را ایفا می‌کند. این بازیگر و موزیسین آمریکایی متولد 9 ژوئن 1963 برابر با 19 خرداد 1349 است. دپ را می‌توانیم یکی از برجسته‌ترین بازیگران نسل خود بدانیم که کارنامه خوبی نیز دارد. او تا کنون موفق به دریافت یک گلدن گلوب و یک جایزه انجمن بازیگران سینما شده است. او همچنین نامزدی دریافت 3 اسکار و 2 جایزه بفتا را در کارنامه دارد.

برخی از مهم‌ترین آثار این بازیگر عبارتند از مجموعه فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب (2003 تا 2017)، فیلم بیوگرافی فانتزی Finding Neverland محصول 2004، فیلم موزیکال فانتزی Charlie and the Chocolate Factory محصول 2005، انیمیشن فانتزی سیاه Corpse Bride محصول 2005، فیلم اسلشر موزیکال Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street محصول 2007، فیلم فانتزی ماجراجویی Alice in Wonderland محصول 2010 و دو فیلم اول فرنچایز جانوران شگفت انگیز (2016 و 2018).

وینونا رایدر در نقش کیم باگز

نقد فیلم ادوارد دست قیچی

وینونا رایدر بازیگر آمریکایی متولد 29 اکتبر 1971 برابر با 7 آبان 1350 است. او نیز از بازیگران پر افتخار این فیلم است که تا کنون موفق به کسب جوایزی چون گلدن گلوب، جایزه انجمن بازیگران سینما و بفتا شده و نامزدی یک جایزه گرمی و دو اسکار را نیز در کارنامه دارد.

برخی از آثار وینونا رایدر، بازیگر فیلم سینمایی ادوارد دست قیچی، عبارتند از فیلم فانتزی ترسناک Beetlejuice محصول 1988، فیلم ترسناک Bram Stoker’s Dracula محصول 1992، فیلم رمانتیک تاریخی The Age of Innocence محصول 1993، فیلم درام Little Women محصول 1994 و فیلم تلویزیونی When Love Is Not Enough: The Lois Wilson Story محصول 2010. وینونا رایدر همچنین از سال 2016 در سریال Strangers Things نقش جویس بایرز را ایفا می‌کند؛ نقشی که برای او نامزدی دو گلدن گلوب و یک جایزه انجمن بازیگران را به ارمغان آورده است.

دایان ویست در نقش پگ باگز

داستان فیلم ادوارد دستقیچی

دایان ویست بازیگر آمریکایی متولد 28 مارس 1948 برابر با 8 فروردین 1327 است. او تا کنون دو جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن، یک گلدن گلوب و دو جایزه پرایم تایم امی را از آن خود کرده است. از میان بهترین آثار ویست می‌توانیم به فیلم کمدی-درام Hannah and Her Sisters محصول 1986، فیلم جنایی و طنز تلخ Bullets over Broadway محصول 1994، سریال تلویزیونی کانادایی Road to Avonlea، سریال درام آمریکایی In Treatment و همچنین فیلم کمدی-درام In Treatment محصول 1989.

سایر بازیگران فیلم سینمایی ادوارد دست قیچی عبارتند از:

  • آنتونی مایکل هال (Anthony Michael Hall) در نقش جیم
  • کتی بیکر (Kathy Baker) در نقش جویس مونرو
  • آلن آرکین (Alan Arkin) در نقش بیل باگز
  • وینسنت پرایس (Vincent Price) در نقش مخترع
  • رابین اولیویری (Robert Oliveri) در نقش کوین باگز
همچنین بخوانید :

نمرات و نقد فیلم ادوارد دست قیچی

دانلود فیلم سینمایی ادوارد دست قیچی

ادوارد دست قیچی یکی از آثار موفق سینماست که پس از انتشار با استقبال خوبی از سوی منتقدان و مخاطبان مواجه شد. این فیلم نامزدی دریافت اسکار،‌ جایزه آکادمی فیلم بریتانیا و جایزه ساتورن را در کارنامه دارد. در سایت راتن تومیتوز 64 منتقد این فیلم را بررسی کرده‌اند و 89 درصد آراء آن‌ها مثبت ارزیابی شده است. امتیاز این فیلم در IMDb نیز 7.9 از 10 و در متاکریتیک 74 از 100 است. در ادامه می‌توانید نقد ادوارد دست قیچی توسط منتقدان را مطالعه کنید.

The Globe and Mail / جی اسکات: 100

یک فیلم کلاسیک… ادوارد دست‌قیچی ادای احترام کاملی به آن بخش عجیب و غریب وجودمان است.

Entertainment Weekly / لورنس اوتول: 100

ساده، جالب، زیبا، غمگین، شیرین و بی‌نظیر برای بارها و بارها تماشا کردن.

The Austin Chronicle / مارجری بومگارتن: 89

دپ به‌عنوان شخصیت اصلیِ شکننده اما به شدت معرکه، مایه حیرت است.

Empire/ جو بری: 80

یک فیلم افسانه‌ای بلند پرواز که در دهه 90، بسیار زیبا ساخته شده.

Rolling Stone / پیتر تراورز: ‌75

ادوارد دست‌قیچی، عالی نیست. از عالی هم فراتر و جادوی خالص است.

USA Today / مایک کلارک: 63

اگر فیلمنامه نصف ظرافت دکور و موسیقی متن دنی الفمن را داشت، این اثر به یک فیلم کلاسیک تبدیل می‌شد. اما در عوض، شبیه نیمی از فیلم Beetlejuice است که کیتون در آن حضور ندارد.

حقایق جالب فیلم سینمایی ادوارد دست قیچی

حالا که با داستان و بازیگران این فیلم آشنا شدیم و از نظرات درباره ادوارد دست‌قیچی آگاه شدیم، در این بخش با هم نگاهی خواهیم داشت به چند نکته مهم در مورد این فیلم که از چشم بسیاری از ما پنهان مانده است.

1. تام کروز به جای جانی دپ

نظرات درباره ادوارد دست‌قیچی

شاید تصور بازیگر دیگری به جای جانی دپ در نقش ادوارد دست قیچی کار بسیار دشواری باشد، ولی جالب است بدانید که این نقش در ابتدا قرار بود برای تام کروز، ستاره دوست داشتنی هالیوود باشد. کروز پس از بازی درخشانش در فیلم Rain Man باعث جلب توجه بسیاری شد و حتی تیم برتون را تحت تاثیر قرار داده بود. اما در آخر برتون جانی دپ را انتخاب کرد. او در مصاحبه‌ای راجع به خط زدن نام تام کروز از لیست بازیگری فیلم ادوارد دست قیچی گفت:

او (تام کروز) بازیگر ایده‌آل من برای این فیلم نبود، ولی با او مذاکراتی انجام دادم. سوالات زیادی در ذهنم به وجود آمد که الان خیلی از آن‌ها را به یاد نمی‌آورم. در آخر جلسه‌ام با تام کروز گفتم که خوشحالم که سوالات زیادی مطرح شده است، ولی مسئله اصلی این است که آیا شما آن را بازی می‌کنید یا خیر.

نکته جالب دیگر در مورد نقش ادوارد دست قیچی این است که بازیگرانی چون جیم کری، رابرت داونی جونیور و حتی مایکل جکسون از بزرگترین کاندیدها برای ایفای نقش ادوارد دست قیچی بودند.

2. موفقیت ادوارد دست قیچی در گیشه

نقد ادوارد دست قیچی

این فیلم از شاهکارهای سینمای دهه 90 به حساب می‌آید و یک کلاسیک دوست داشتنی محسوب می‌شود. شاید نتوانیم آن را با فیلم‌های پرفروش آن دهه مقایسه کنیم، اما این فیلم در نوع خودش یک موفقیت تجاری محسوب می‌شود. فیلم ادوارد دست قیچی با بودجه نزدیک به 20 میلیون دلار ساخته شد و در گیشه‌های سراسر دنیا فروشی 86 میلیون دلاری داشت؛ یعنی تقریبا 4 برابر بودجه‌اش! البته این رقم حتی به مبلغ فروش فیلم‌هایی چون تایتانیک (Titanic)، پارک ژوراسیک (Jurassic Park) و تنها در خانه (Home Alone) نزدیک هم نیست.

3. دایان ویست اولین حامی این فیلم بود

بازیگران فیلم ادوارد دست قیچی

دایان ویست که در فیلم ادوارد دست قیچی نقش پگ، اولین دوست واقعی ادوارد را بازی می‌کرد، در همان روزهای اول حمایت خودش از فیلمنامه را اعلام کرد. بسیاری از دوستداران این فیلم نقش پگ و بازیگرش در این فیلم را زیاد جدی نمی‌گیرند و آن را جزئی می‌پندارند، ولی دایان ویست اولین بازیگری بود که فیلمنامه را خواند و از همان روز اول به حمایت از آن پرداخت. برتون در خصوص دایان و نقشی که در ساخت فیلم داشت می‌گوید:

او بازیگر بسیار قابل احترامی بود، به همین دلیل وقتی مهر تایید بر روی فیلمنامه زد، بازیگران دیگر نیز به آن علاقه‌مند شدند.

4. تهیه کنندگان درباره شکل ادوارد دست قیچی نگران بودند

عکس ادوارد دست قیچی

ادوارد دست قیچی از ماندگارترین شخصیت‌های دنیای سینما و مشهورترین نقش‌هایی است که جانی دپ آن را بازی کرده است. با این حال در هنگام ساخت فیلم وقتی گریم نهایی و شکل ادوارد مشخص شد، استودیو و تهیه کنندگان این فیلم نگران بودند که چهره ادوارد مردم را بترساند و آن‌ها را از سالن‌های نمایش فراری دهد. بدین ترتیب تا قبل از اکران عمومی این فیلم هیچ پوستری منتشر نشد که صورت کامل ادوارد در آن مشخص باشد و استودیو از انتشار تصویر صورت کامل ادوارد دست قیچی دوری کرد.

5. همکاری برتون و ستاره محبوبش

جانی دپ در فیلم ادوارد دست قیچی

تیم برتون که از شاخص‌ترین کارگردانان دهه 90 محسوب می‌شود، همیشه احترام خاصی برای وینسنت پرایس (Vincent Price) بازیگری که نقش سازنده ادوارد را بازی می‌کرد داشت. پرایس که زمانی ستاره فیلم‌های ترسناک کلاسیک آمریکایی بود، بارها و بارها توسط برتون ستایش شده بود تا اینکه در فیلم ادوارد دست قیچی برتون فرصت همکاری با ستاره محبوبش را بدست آورد. اما متاسفانه این فرصت تنها یکبار قبل از مرگ پرایس در سال 1993 برای برتون مهیا شد. برتون آنقدر مجذوب این بازیگر و نقش‌های ماندگارش بود که قصد داشت از روی زندگی‌اش مستندی تهیه کند که هیچ وقت به وقوع نپیوست.

6. برتون شخصت ادوارد را در زمان مدرسه طراحی کرده بود

فیلم سینمایی ادوارد دست قیچی

برتون همیشه ذهنی خلاق داشت و هنگامی که در دبیرستان بود، عادت به نقاشی و خلق شخصیت‌های عجیب داشت. یکی از این نقاشی‌ها مردی بود که دست‌هایی قیچی مانند داشت. این نقاشی و شخصیت تا سال‌ها در کنار سایر نقاشی‌های وی خاک خورد تا اینکه به لطف این فیلم به شخصیتی زنده و دوست داشتنی تبدیل شد. او تیمی از نویسندگان را جمع کرد و بدین ترتیب سرگذشت ادوارد دست قیچی نوشته شد؛ هر چند شخصیت وی از شخص دیگری الهام گرفته شده بود.

همچنین بخوانید :

7. ادوارد دست قیچی و شباهت هایش با یک سگ

فیلم ادوارد دست قیچی

درست است که خالق ادوارد دست قیچی برتون بوده است، ولی کارولین تامپسون، نویسنده فیلمنامه ادوارد دست قیچی در مصاحبه‌ای گفته بود که شخصیت وی را از روی خود برتون و سگش که سال‌ها پیش مرده است، الهام گرفته بود. شاید کمی عجیب به نظر برسد، ولی او در ادامه صحبت‌هایش گفت:

او (سگش) هرجایی که من بودم حضور داشت، از انجام کارهایی که من از آن‌ها لذت می‌بردم، لذت می‌برد، ولی قادر نبود آن‌ها را درست انجام دهد؛ چراکه یک سگ بود. درست مثل ادوارد که نمی‌توانست با دست‌هایش کارهایی که می‌خواهد را انجام دهد.

8. وینونا رایدر با موهای بلوند

هنرپیشه های ادوارد دست‌قیچی

وینونا رایدر از مهم‌ترین بازیگران زن دهه 90 میلادی است که در فیلم‌های بسیار خوبی در این دهه بازی کرد و موفقیت‌های خوبی نیز بدست آورد. او که پیش از فیلم ادوارد دست قیچی با برتون در فیلم Beetlejuice (بیتل جوس) همکاری کرده بود، توسط برتون برای بازی در نقش کیم در این فیلم انتخاب شد. او درباره ظاهرش در این عنوان گفته است که اصلا موهای بلوند خود را دوست نداشته است و برتون هربار که او را با موهای زرد رنگ می‌دید، کلی وی را مسخره می‌کرد. برتون نیز در مصاحبه‌ای این موضوع را تایید کرد و گفت:

من عاشق موهای بلوند او بودم و به نظرم خیلی بامزه بود. او (وینونا رایدر) شبیه آدم فضایی‌ها شده بود.

9. لوکیشن و خانه های رنگارنگ فیلم واقعی بود

نقد فیلم ادوارد دست قیچی

محل فیلمبرداری ادوارد دست قیچی که شامل خانه‌هایی رنگارنگ بود، شاید برای خیلی‌ها رویایی و غیر واقعی جلوه می‌کرد، اما این محله واقعا در جایی به نام تمپا وجود داشته است. برتون در این محله تغییرات زیادی ایجاد کرد و خیلی از چیزهایی که نمی‌خواست را از آن حذف کرد. او می‌خواست در داشتن حال و هوای خانه‌های دهه 60 میلادی کمی اغراق کند که به خوبی موفق به انجامش شده است.

10. حضور نیک کاتر در فیلم ادوارد دست قیچی

داستان فیلم ادوارد دستقیچی

نیک کارتر عضو گروه پاپ Backstreet Boys در فیلم حضور داشته است. باورش کمی سخت است، ولی این موضوع کاملا صحت دارد. این حضور آنقدر کوتاه بود که بسیاری متوجه آن نشدند. این ستاره محبوب موزیک پاپ در دهه نود که در آن زمان نوجوان بوده است، تنها چند ثانیه و در حال دویدن در این فیلم ظاهر شد و تقریبا هیچ توجهی را به خود جلب نکرد، ولی شاید بتوان آن را به عنوان یکی از افتخارات کارنامه هنری کارتر به حساب آورد.

کلام آخر

در این مطلب به معرفی این فیلم محبوب تاریخ سینما پرداختیم و عکس ادوارد دست قیچی را نیز دیدیم. در آخر باید گفت فیلم ادوارد دست قیچی که حالا بیش از سه دهه از اکرانش می‌گذرد، علاوه بر شخصیت اصلی مرموزش، نکات پنهان زیادی داشت که خیلی از ما حتی فکرش را هم نمی‌کردیم. نظر شما درباره این اثر چیست؟ آیا فیلم ادوارد دست قیچی را تماشا کرده‌اید؟ آیا این فیلم را دوست داشته‌اید؟ در پایین همین صفحه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
.
04 مهر 1400، 22:05
پاسخ
2
3
در مورد 2 با شما مخالفم چون وقتی میتونیم بگیم فروش پایینی داشت که سودآوریش کم باشه و این مسئله از مبلغ فروش بالا که یک امر نسبیه مهم تره و ادوارد دست قیچی فروش خوبی داشته چون چهار برابر بودجه اش فروخته که فروش خوبی است نسبت به بودجه ساخت اثر
avatar
Aram
.
10 اردیبهشت 1400، 11:37
پاسخ
1
8
من دیدمش خیلی فیلم قشنگ و عالیه من هربار میبینمش همون تازگی قبل رو برام داره خیلی جذابه بازیگراش هم همینطور خلاصه عالیه هرچی بگم کم گفتم ??
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402