بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند ؛ از ترلان پروانه تا علی شادمان

بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بازیگران کودک و نوجوان بسیاری با بازی‌های جذاب خود و ساخت شخصیت‌های دوست‌داشتنی در ذهن مخاطبان ماندگار شده‌اند. در این مطلب بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند را با هم مرور می‌کنیم.

برخی از بازیگران بزرگ و باتجربه امروز سینمای ایران، در دوران کودکی جلوی دوربین رفته‌اند و به عبارت دیگر جزو بازیگرانی که از کودکی بازیگر بودند به شمار می‌روند. اغلب آنها حالا جزو ستارگان سینما محسوب می‌شوند. برخی از کودکان و نوجوانان دختر و پسر پس از حضور موفق و حرفه‌ای در یک سریال یا فیلم سینمایی، به انتخاب اول کارگردانان تبدیل می‌شوند و در پروژه‌های مختلفی ایفای نقش می‌کنند و از همان روزهای اول بازیگری را به عنوان شغل خود ادامه می‌دهند. اما برخی از کودکان به دلیل حضور پدر و مادر خود سر صحنه فیلمبرداری و آشنایی بیش از اندازه با دنیای سینما و تلویزیون و رفت و آمد با هنرمندان کم کم به این حوزه سوق داده می‌شوند و در این عرصه به بازیگرانی بزرگ تبدیل می‌شوند.

بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند

در این پرونده بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند را مرور می‌کنیم و می‌خواهیم بدانیم در طول این سال‌ها که مخاطبان سینما شاهد بزرگ شدنشان بودند چه مسیری را طی کرده‌اند. همچنین می‌خواهیم ببینیم بازیگرانی که در کودکی مشهور شدند آیا توانستند این شهرت را هضم و مدیریت کنند یا به طور کلی مسیرشان عوض شده است. با این پرونده جذاب در پلازا همراه ما باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


مروری بر بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند


اینجا قصد داریم بازیگرانی که از کودکی بازی کردند و کم کم مشهور شدند و در سینما و تلویزیون جایگاه مهمی به دست آورده‌اند را برایتان معرفی کنیم. با ما همراه باشید تا بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند را بشناسید.

 

لیلا حاتمی

بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند

  • سن: 47 سال
  • آغاز حرفه بازیگری: از 12 سالگی
  • اولین آثار: هزاردستان، زیر گنبد کبود، کمال‌الملک

لیلا حاتمی فرزند علی حاتمی بزرگ جزو بازیگرانی است که به واسطه حضور سر صحنه فیلم‌های پدرش علاقه‌مند به بازیگری شده و این حرفه را ادامه داده است. حاتمی در طی سال‌های 1357 تا 1361 حضوری بسیار کوتاه در آثار پدرش چون هزاردستان و زیر گنبد کبود داشت تا اینکه اولین بازی جدی خود را در فیلم کمال‌الملک در نقش کودکی‌های کمال‌الملک ایفا کرد. لیلا بعد از بازی در کمال‌الملک در فیلم «دلشدگان» حضور جدی‌تری داشت و بعد از آن هم با بازی در فیلم داریوش مهرجویی در نقش یک زن نازا نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد. حاتمی در ادامه مسیر با حضور درخشان خود در آثار کارگردانان مهم سینمای ایران، به بازیگری موفق تبدیل شد و حالا جایگاهی دارد که می‌توان او را یکی از ده بازیگر برتر زن تاریخ سینمای ایران نامید.

 

باران کوثری

بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند

  • سن: 34 سال
  • آغاز حرفه بازیگری: از 6 سالگی
  • اولین آثار: بهترین بابای دنیا، نرگس، صنوبر، روسری آبی

دختر هنرمند جهانگیر کوثری و رخشان بنی‌اعتماد به دلیل حضور پدر و مادر خود در حوزه سینما خیلی زود وارد فضای بازیگری شد و اولین فیلم خود را در سن شش سالگی در فیلم «بهترین بابای دنیا» به کارگردانی داریوش فرهنگ بازی کرد. باران در ادامه همان سال و در چند سال بعد در فیلم‌های مادرش حضوری کوتاه داشت تا اینکه رفته رفته به بازیگری توانمند و شش دانگ تبدیل شد و خیلی زود کارگردانان مختلف برای سپردن نقش‌های فیلمشان سراغ او آمدند. حالا باران کوثری از جوان‌ترین رکوردداران نامزدی و دریافت سیمرغ در میان بازیگران ایرانی است.

 

ملیکا شریفی نیا

بازیگرانی که از کودکی بازیگر بودند

  • سن: 33 سال
  • آغاز حرفه بازیگری: از 5 سالگی
  • اولین آثار: اوینار، دیدار در استانبول، دایان باخ، پری

دختر کوچک محمدرضا شریفی‌نیا زودتر از خواهرش وارد دنیای بازیگری شده و از نظر شروع سن بازیگری جزو رکوردداران در ایران محسوب می‌شود! ملیکا در حالی که فقط پنج سال داشته در فیلم‌های «اوینار» و «دیدار در استانبول» مقابل دوربین شهرام اسدی و افشین شرکت رفته است. ملیکا شریفی‌نیا به واسطه حضور پدر و مادرش در فضای سینما و تلویزیون تا سال 1382 در نقش‌های کوتاه و فرعی بازیگری را مقابل دوربین بزرگانی چون داریوش مهرجویی و محمود کلاری تجربه کرد تا اینکه با نقشی جذاب در «مهمان مامان» دیده شد. ملیکا شریفی‌نیا در زمینه بازی در آثار داریوش مهرجویی هم رکورددار است و چند سال قبل برای فیلم «اشباح» این کارگردان نامزد سیمرغ بلورین و برنده دیپلم افتخار برای این نقش شد.

 

مهراوه شریفی نیا

بازیگرانی که از کودکی مشهور شدند

  • سن: 39 سال
  • آغاز حرفه بازیگری: از 8 سالگی
  • اولین آثار: دزد عروسک‌ها، قافله این عمر و امام علی (ع)

محمدرضا شریفی‌نیا در کنار تمام بازیگرانی که به سینما و تلویزیون ایران معرفی کرده، دختران خود را هم وارد این حرفه کرده است و انصافا هر دو دخترش توانسته‌اند روی او و مادرشان آزیتا حاجیان را سفید کنند. مهراوه شریفی‌نیا که دختر بزرگ محمدرضا شریفی‌نیا و آزیتا حاجیان است در سن هشت سالگی حضوری کوتاه در فیلم «دزد عروسک‌ها» داشت، اما مخاطبان او را با سریال «امام علی (ع)» و نقش کودکی قطام به یاد دارند. مهراوه برخلاف خواهرش ملیکا که از پنج سالگی مدام جلوی دوربین بوده، بعد از سریال «امام علی (ع)» فعالیتی در سینما نداشت تا اینکه با فیلم «زیر پوست شهر» و با نقش معصومه به سینما برگشت و تاکنون در بیش از هفده فیلم سینمایی فعالیت داشته است.

 

علی شادمان

بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند

  • سن: 23 سال
  • آغاز حرفه بازیگری: از 10 سالگی
  • اولین آثار: میم مثل مادر، صد سال به این سال‌ها

پسر کوچکی که با نواختن ویولن و تنگی نفسش در «میم مثل مادر» دل مخاطبان این فیلم را برده بود، حالا به یکی از جوانان آینده‌دار سینمای ایران تبدیل شده و در چند سال اخیر نقش‌های متفاوت و درجه یکی ایفا کرده و حتی نامزد سیمرغ بلورین شده است. علی شادمان برخلاف مواردی که تاکنون ذکر شد نه پدر و مادری سینمایی داشته و نه فامیلی در حوزه فرهنگ و هنر! او کشف مستقیم شادروان رسول ملاقلی‌پور است و در فیلم «میم مثل مادر» یک مادر و فرزند بی‌نظیر را با گلشیفته فراهانی ساخته بود. بعد از «میم مثل مادر» شادمان دوباره با کارگردان مطرحی چون سامان مقدم و در کنار بزرگانی مثل فاطمه معتمد‌آریا، پرویز پرستویی و رضا کیانیان ایفای نقش کرد و حالا جزو بازیگرانی که از کودکی بازیگر شدند محسوب می‌شود.

 

ارسلان قاسمی

بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند

  • سن: 25 سال
  • آغاز حرفه بازیگری: از 10 سالگی
  • اولین آثار: شام عروسی، خاک سرد، جعبه موسیقی و در چشم باد

ارسلان قاسمی که این روزها عرصه بازیگری را تقریبا ترک کرده و بیشتر درگیر موسیقی و حواشی مختلف اینستاگرام شده است، روزگاری با حضور در فیلم‌ها و سینمای ایران نوید ظهور یک استعداد خوب را می‌داد. ارسلان قاسمی اولین بار با دو فیلم «شام عروسی» و «خاک سرد» معرفی شد، اما در فیلم «جعبه موسیقی» در نقش اول فیلم حضور پیدا کرد. علاوه بر این، ایفای نقشش در سریال‌های «در چشم باد»، «یوسف پیامبر» و «هوش سیاه» هم بسیار خوب و قابل قبول بود، اما رفته رفته به دلیل دغدغه‌های دیگر از فضای کارهای سینمایی دور شد و استعدادش در زمینه بازیگری هدر رفت.

 

ترلان پروانه

بازیگرانی که از کودکی بازیگر بودند

  • سن: 22 سال
  • آغاز حرفه بازیگری: از 7 سالگی
  • اولین آثار: جایزه بزرگ، باغ آلوچه، خوش غیرت

ترلان پروانه بازیگر جوانی است که اولین بار در سن هفت سالگی در سریال مهران مدیری و چند سریال دیگر ایفای نقش کرد و جزو بازیگران خردسال سینما که بزرگ شدند، محسوب می‌شود. ترلان پروانه در طول این سال‌ها با وجود حواشی مختلفی که برایش ایجاد شده است، اما همچنان در سطح قابل قبولی از آثار سینمایی حضور دارد و پس از بازی در فیلم‌های «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «فراری» جزو بازیگران جوان مسلط سینما شناخته می‌شود. بین بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند، او یکی از معدود دختران بازیگر است که حضوری مداوم در این عرصه داشته است. ترلان پروانه این روزها فیلم متفاوت «گربه سیاه» را آماده نمایش دارد و جدیدترین همکاری‌اش با علیرضا داوودنژاد با عنوان «مصائب شیرین 2» در آخرین مراحل فنی قرار دارد.

 

پگاه آهنگرانی

بازیگرانی که از کودکی بازیگر بودند

  • سن: 39 سال
  • آغاز حرفه بازیگری: از 6 سالگی
  • اولین آثار: گربه آوازخان

پگاه آهنگرانی فرزند منیژه حکمت و جمشید آهنگرانی است. او هم همچون لیلا حاتمی، باران کوثری و خواهران شریفی‌نیا در میان بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند قرار دارد. پگاه بازیگری را در 6 سالگی و به دلیل حضور مادرش در فضای سینما تجربه کرد. در فیلم «گربه آوازخان» نقشی کوتاه داشت، اما دیگر سراغ سینما نیامد تا اینکه با نقش تداعی در فیلم «دختری با کفش‌های کتانی» درخشید و یک شبه ره صدساله را پیمود و برای این نقش جوایز بسیاری دریافت کرد. آهنگرانی در تمام این سال‌ها علاوه بر تمرکزش روی سینما، چند بار به دلیل ورود به سیاست با حواشی مختلفی رو به رو شد. او همیشه گزیده کار بوده و سعی کرده در آثار باکیفیت بازی کند. این بازیگر در سال 91 برای بازی در فیلم «دربند» سیمرغ بلورین را برنده شده است.

 

لیلی رشیدی

بازیگرانی که از کودکی مشهور شدند

  • سن: 47 سال
  • آغاز حرفه بازیگری: از 10 سالگی
  • اولین آثار: بچه‌ها بیدار، بچه‌ها هوشیار

لیلی رشیدی دیگر بازیگری است که از روزهای کودکی تجربه دوربین و فیلم و سینما را داشته است. دختر داوود رشیدی بازیگر مشهور و چهره ماندگار سینمای ایران که بیشتر با نقش مادر خانومیِ «قصه‌های تا به تا» در ذهن تمام ایرانیان مانده است. رشیدی در ده سالگی برای اولین بار مقابل دوربین خاله‌اش مرضیه برومند قرار گرفت و در مجموعه «بچه‌ها بیدار، بچه‌ها هوشیار» ایفای نقش کرد. او یازده سال بعد، با مجموعه «قصه‌های تا به تا» که به زی زی گولو معروف بود به شهرتی باورنکردنی دست پیدا کرد.

 

حسین سلیمانی

بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند

  • سن: 35 سال
  • آغاز حرفه بازیگری: از 13 سالگی
  • اولین آثار: مهر مادری، چشم به راه

شاید ندانید، اما حسین سلیمانی هم بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون از جمله بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند محسوب می‌شود. سلیمانی کاملا تصادفی در بین 3000 دانش‌آموزی که برای تست در مقابل کمال تبریزی قرار گرفته بودند حضور پیدا کرد و در این بین برای بازی در فیلم «مهر مادری» انتخاب شد. سلیمانی در طول این سال‌ها با اینکه هیچ وقت نتوانسته از یک سطحی بالاتر برود، ولی بازی‌های خوبی داشته و برخی فیلم‌های ماندگار همچون «مارمولک»، «نهنگ عنبر» و «هزارپا» را هم در کارنامه دارد.

 

امیر نوری

بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند

  • سن: 35 سال
  • آغاز حرفه بازیگری: از 7 سالگی
  • اولین آثار: دوستان خوب، پسران عاقل و جادوی مهتاب

خیلی‌ها مهم‌ترین تصویری که از امیر نوری در ذهن دارند، پسربچه روزنامه‌فروشی است که در سریال به یاد ماندنی «بدون شرح» حضور پررنگی داشت و در تیتراژش داد می‌زد: روزنامه شهر قشنگ! البته شروع بازیگری نوری به چند سال قبل از سریال «بدون شرح» برمی‌گردد. امیر نوری اولین بار در سال 72 و در سن 7 سالگی در سریال «دوستان خوب» ایفای نقش کرده است و بعد از آن بازیگری را ادامه داد و اصطلاحا مقابل چشمان مخاطبان بزرگ شد! امیر نوری جزو شیرین‌ترین بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند محسوب می‌شود، اما حیف که نتوانست به آثار درجه یک سینمای ایران راه پیدا کند!

 


کلام آخر


بازیگران کودک نقشی غیرقابل انکار در پیشبرد داستان‌های فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی دارند و در سال‌های اخیر استفاده از بازیگران کودک بیشتر هم شده است. اما تعدادی از بازیگران خردسال سینما که بزرگ شدند هنوز هم به طور جدی به بازیگری مشغولند و برخی از آنها به ستارگان بزرگی تبدیل شده‌اند. در این پرونده تصمیم گرفتیم به بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند بپردازیم و معروف‌ترین آنها را مرور کنیم. نظرات خود را درباره این مطلب و سایر مطالب سینما و تلویزیون ایران با ما در میان بگذارید. به نظرتان کدامیک از بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند موفق‌تر بوده‌اند؟ شما با کدام بازیگرانی که از کودکی وارد سینما شدند خاطرات خوب و به یاد ماندنی دارید؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
ladybug
.
28 تیر 1400، 23:54
پاسخ
0
0
من عاشق باران کوثری و خواهران شریفی نیا و پگاه اهنگرانی هستم همشون نقشی دارن که از یادمون نمیره و با اقای علی شادمان خاطره دارم با بازی در میم مثل مادر و کیمیا و مهمان خانه نو
avatar
امیر احمدی
.
30 مهر 1399، 21:19
پاسخ
0
1
سلام کاش عکس بچگی هاشونم میذاشتین باید جالب باشه
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402