کوالا و 10 نکته باور نکردنی درباره زندگی عجیب این حیوان

عکس کوالا
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

کوالا یک حیوان محبوب از حیوانات بومی استرالیاست که اغلب در مناطق جنوبی و شرقی این کشور یافت می‌شود. برای آشنایی با خصوصیات زندگی این حیوان با ما همراه باشید.

کوالا یکی از حیوانات محبوب بومی استرالیا است که سالیانه میلیون‌ها گردشگر را از نقاط مختلف جهان به این قاره می‌کشاند. این حیوان که شباهت بسیاری به خرس دارد، به اشتباه به عنوان خرس کوالا هم شناخته می‌شود؛ اما برخلاف تصور عموم، از خانواده جانوران کیسه‌دار است که گیاه‌خوار بوده و اغلب از برگ‌های درخت اکالیپتوس تغذیه می‌کند. متاسفانه در سال‌های اخیر جمعیت این‌گونه از حیوانات رو به کاهش است، اما با اجرای تدابیر درست می‌توان از این روند جلوگیری کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

آشنایی با کوالا

بچه کوالا

کوالا (Phascolarctos cinereus یا در اصطلاح نادرست خرس کوالا) یک حیوان گیاه‌خوار از حیوانات بومی استرالیاست. کوالا تنها دسته بزرگ نمایش‌دهنده گروه Phascolarctidae و یک گروه زنده با شبیه‌ترین خصوصیات به ومباتهاست (Wombats) که خانواده ومباتیدا (Vombatidae) را تشکیل می‌دهد. کوالاها در مناطق ساحلی نواحی جنوبی و شرقی قاره استرالیا پیدا می‌شوند و درکویین ایلند، جنوب استرالیا، ویکتوریا و ولز جنوبی جدید زندگی می‌کنند.

این حیوان با فک و بدن بزرگ و تنومند، سر بزرگ با گوش‌های گرد و کرکی و بینی بزرگ و قاشقی‌شکل به‌راحتی شناخته می‌شود. طول بدن کوالاها 60 تا 85 سانتی‌متر و وزن آن‌ها 4 تا 15 کیلوگرم است. رنگ خز آن‌ها از خاکستری نقره‌ای تا قهوه‌ای شکلاتی متغیر است. کوالاهای شمالی کوچکتر و روشن‌تر از کوالاهای جنوبی هستند.

کوالا ممکن است از 13 تا 18 سال در حیات وحش زندگی کند. در حالی که کوالاهای ماده به این مقدار عمر می‌کنند، کوالاهای نر به‌دلیل زندگی‌های خطرناک‌تری که دارند زودتر می‌میرند. کوالاها معمولا از افتادن از درخت نجات می‌یابند و فورا به بالا برمی‌گردند؛ اما آسیب‌دیدگی‌ها و مرگ‌هایی هم از افتادن اتفاق می‌افتد؛ بخصوص در نرهای مبارز، جوان و بی‌تجربه. راندمان جویدن درخت توسط کوالا از سن حدود شش سالگی شروع به پایین آمدن می‌کند. در نهایت دندان‌های تیز آن‌ها ناپدید شده و این حیوانات از گرسنگی می‌میرند.

دشمن کوالا

کوالاها می‌توانند مورد هدف پاتوژن‌هایی مثل باکتری کلامیدیاسی قرار گیرند که باعث عفونت دستگاه ادراری و عفونت دستگاه تناسلی آن‌ها می‌شود. این بیماری‌ها در سرزمین این حیوانات گسترش یافته‌اند، اما در جمعیت‌های برخی جزایر وجود ندارند. ویروس کوالا (KoRV) ممکن است باعث سندرم سیستم ایمنی کوالا شود که بسیار شبیه ایدز در انسان‌هاست. شیوع KoRV در جمعیت کوالاها از شمال به جنوب استرالیا بوده است. جمعیت‌های شمالی کاملا تحت‌تاثیر این ویروس قرار گرفته‌اند؛ در حالی که برخی از جمعیت‌های جنوبی (مثل جزیره کانگورو) عاری از این نوع ویروس بوده‌اند.

نام کوالا از چه چیزی گرفته شده است؟

کلمه کوالا از Dharug gula می‌آید که به معنی بدون آب است. زمانی بود که تصور می‌شد از آنجایی که این حیوانات اغلب از درخت پایین نمی‌آیند، پس می‌توانند بدون آب زندگی کنند و چون برگ‌های درخت اکالیپتوس آب زیادی دارد، پس کوالا اغلب نیازی به نوشیدن آب ندارد. اما این موضوع یک افسانه است. اگرچه صدای «u» که در زبان‌شناسی انگلیسی به صورت «oo» (در اسپل کردن مثل Coola یا Koola) نوشته شده است، اما احتمالا به اشتباه به «oa» تغییر یافته است.

بخاطر شباهت کوالا به خرس، این حیوان بخصوص توسط ساکنان جدید اغلب به اشتباه خرس کوالا نامیده می‌شود. اسم عمومی Phascolarctos از کلمه یونانی Phaskolos به معنی «کیسه» و Arktos به معنی «خرس» گرفته شده است. نام خاص Cinereus در لاتین برای معنی «به رنگ خاکستر» بکار می‌رود.

خواب کوالا

محبوبیت کوالا

کوالا در تمام دنیا شناخته شده است و محل زندگی اصلی آن در باغ وحش‌های استرالیا و پارک‌های حیات وحش است. این حیوان در تبلیغات، بازی‌ها، کارتون‌ها و اسباب بازی‌ها به عنوان یک موجود آرام به تصویر کشیده شده است. همچنین آن‌ها صنعت گردشگری بین‌المللی را در استرالیا به بیش از یک میلیارد دلار استرالیا در سال 1998 رشد داده‌اند.

در سال 1997 نصف ملاقات‌کنندگان استرالیا بخصوص گردشگران از کره، ژاپن و تایوان در جستجوی این حیوان در باغ وحش‌ها و حیات وحش‌ها بودند. همچنین حدود 75% توریست‌های اروپایی و ژاپن کوالا را در صدر فهرست حیواناتی که تمایل به دیدن آن دارند قرارداده اند.

طبق گفته استفان جکسون زیست‌شناس، اگر شما یک نظرسنجی برای انتخاب حیوانی که نشان‌دهنده بیشترین ارتباط با استرالیا است بگذارید، خواهید دید که این حیوان از کانگورو در رای‌گیری جلو می‌زند. فاکتورهایی که باعث محبوبیت آن شده‌اند، بدن کودکانه و صورت شبیه خرس تدی این حیوان است.

کوآلا در استرالیا

کوالا چه می خورد؟

کوالا گیاه‌خوار است و در حالی که بیشتر رژیم غذایی آن‌ها از برگ‌های درخت اکالیپتوس تشکیل شده است، می‌توان آن‌ها را بر روی گونه‌های دیگر درختان مثل آکاسیا، آلوکاسوآرینا، کالیتریس، لپتوسپرموم و ملالئوسا نیز پیدا کرد. اگر چه شاخ و برگ بیش از 600 نوع اکالیپتوس در دسترس است، این حیوان 30 نوع از آن‌ها را ترجیح می‌دهد و گونه‌هایی که پروتئین بالا و فیبر و لگینین کم دارند را انتخاب می‌کند. محبوب‌ترین گونه اکالیپتوس بین آن‌ها میکروکوریس .ای. ترتیکورنیس و کامالدولنسیس است که تقریبا 20 درصد رژیم غذایی آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

کوالای ماده آب مورد نیاز خود را از طریق خوردن برگ‌ها تامین می‌کند، اما نرهای بزرگ‌تر آب اضافی مورد نیاز خود را از روی زمین یا درختان توخالی تامین می‌کنند. زمانی که این حیوان در حال خوردن است، شاخه را با یک پنجه می‌گیرد، در حالی که با پنجه دیگر به برگ‌ها چنگ زده است. کوالاهای کوچک می‌توانند به سمت انتهای شاخه حرکت کنند، اما کوالاهای بزرگ‌تر باید به شاخه‌های ضخیم‌تر بچسبند. این حیوان به طور متوسط 400 گرم برگ در روز در طی 4 تا 6 وعده غذایی مصرف می‌کند. برخلاف شکل زندگی آن‌ها که با تحرک کم همراه است، کوالاها ذخیره چربی کمی داشته و اغلب نیاز به تغذیه کردن دارند.

حقایق جالب در مورد کوالا

در این قسمت با حقایقی جالب در مورد کوالاها آشنا می‌شویم.

  1. کوالا خرس نیست

وقتی که صحبت در مورد این حیوانات پشمالو می‌شود، شما ممکن است اصطلاح «خرس کوالا» را هم بشنوید. درست است که ممکن است این حیوانات به دلیل گوش‌های گرد و دماغ سیاهشان شبیه به خرس باشند، اما درواقع خصوصیات مشترک زیادی با جانوران کیسه‌دار شبیه به وومبات‌ها دارند.

کوالا در آتش

  1. بچه کوالاها

بچه کوالاها در کیسه مادرشان به مدت 6 ماه رشد می‌کنند و بعد از آن به مدت شش ماه دیگر در پشت مادرشان سواری می‌کنند و فقط از کیسه برای تغذیه کردن و خوابیدن استفاده می‌کنند.

  1. کوالاها در استرالیا

در حالی که کوالا نماد حیات وحش ملی استرالیاست، این حیوانات را فقط می‌توان در جنوبی‌ترین و شرقی‌ترین بخش‌های استرالیا در طول خط ساحلی کویین آیلند، ولز جنوبی جدید، جنوب استرالیا و ویکتوریا پیدا کرد. آن‌ها در بالای درختان اکالیپتوس بوشلندهای بومی و جنگل‌ها زندگی می‌کنند و اغلب بین شاخه‌های درختان قرار گرفته‌اند.

  1. این حیوانات باسن خیلی حمایت‌گری دارند!

زندگی کردن در درختان و قرار گرفتن بین شاخه‌های سخت نیازمند حمایت بسیاری است! خوشبختانه، کوالا غضروف خیلی قوی در انتهای ستون فقرات خود دارد که درختان اکالیپتوس را برای آن‌ها یک خانه بسیار مناسب کرده است.

عکس کوالا

  1. خورندگان بهانه گیر

کوالاها با یک رژیم غذایی اکالیپتوس می‌توانند زندگی کنند و در روز 1 کیلوگرم برگ را می‌توانند بخورند! خیلی جالب است؛ چراکه اکالیپتوس برای بسیاری از حیوانات سمی است، اما در کوالاها اندام مخصوص هضم کننده فیبر که سسوم نامیده می‌شود، سموم شیمیایی برگ‌ها را از بین می‌برد.

اما این حیوانات می‌توانند کاملا ایرادگیر باشند و در بین 700 نوع مختلف اکالیپتوس، فقط کمتر از 50 نمونه آن را می‌خورند. با این حال آن‌ها اغلب برگ‌هایی که بر بالای بلندترین درخت قرار گرفته‌اند را انتخاب می‌کنند که حاوی مواد مغذی و مایعات بیشتر است.

  1. کوالاها آب نمی نوشند؟

بدلیل آنکه کوالا از برگ‌های آبدار اکالیپتوس تغذیه می‌کند، این تفکر وجود داشت که این حیوانات نیازی به آشامیدن ندارند. اما آن‌ها زمانی که لازم باشد از منابع آبی گوناگونی می‌آشامند، بخصوص در طی موج گرما یا خشکسالی.

  1. 18 ساعت خواب

برخلاف شایعات، کوالاها بدلیل خوردن برگ‌های اکالیپتوس نشئه نمی‌شوند. اما بدلیل آنکه این برگ‌ها مواد مغذی خیلی کمی دارند، کوالا ها بیش از دیگر حیوانات نیاز به خوابیدن دارند که باعث ذخیره انرژی آن‌ها می‌شود.

  1. بیماری کلامیدیا کوالا

کلامیدیا در کوالا شبیه به کلامیدیا در انسان نیست. بسیاری از جمعیت‌های کوالاها در برابر کلامیدیا آسیب‌پذیرند و بخصوص در زمانی که حیوان در موقعیت‌های استرس‌زا است، این بیماری در میان جمعیت کوالاها دیده می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث نابینایی و عفونت دستگاه تناسلی شود.

حقایق جالب در مورد کوآلا

  1. کوالاها خانه خود را در اثر پاک‌سازی درختان از دست می دهند

بسیاری از کوالاها بدلیل آن‌که زیستگاه‌های جنگلی در اثر جنگل‌زدایی در حال از بین رفتن هستند، با مشکل اینکه جایی برای رفتن ندارند روبه‌رو شده‌اند. فقط در دو سال گذشته پاکسازی درخت در ولز جنوبی جدید، سرعت از بین رفتن زیستگاه‌های مهم برای کوالا را سه برابر کرده است؛ به طوری که تعداد این زیستگاه‌ها بسیار کم شده و یا کاملا از بین رفته‌اند.

وقتی درختان آن‌ها از بین برود، کوالاها زمان بیشتری را روی زمین در جستجوی غذا و پناهگاه می‌گذرانند. متاسفانه این زمانی است که این حیوانات به شدت در برابر برخورد با وسایل نقلیه، مورد حمله سگ قرار گرفتن و آلوده شدن به بیماری‌هایی مثل کلامیدیا که ناشی از موقعیت‌های استرس‌زاست آسیب‌پذیر می‌شوند.

  1. تعداد کوالاها رو به کاهش است

در ولز جنوبی جدید ما یک چهارم کوالاها را در 20 سال گذشته از دست داده‌ایم. خبر خوب این است که هنوز فرصت جبران برای تغییر این وضعیت وجود دارد.

کوآلا نماد چیست / آیا کوالا در ایران وجود دارد

همان‌طور که در این مقاله گفته شد کوالاها حیوانات محبوبی از قاره استرالیا هستند که شاید بتوان آن‌ها را نماد دیگری از این قاره دانست. خصوصیات جالب کوالا و شکل ظاهری این حیوان، آن را مورد توجه بسیاری از مردم قرار داده است.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402