13 مکان شگفت‌ انگیز بر روی کره زمین که تاکنون ندیده‌اید!

مکان شگفت‌ انگیز
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

جاذبه‌های گردشگری جذابی رو زمین وجود دارد. در ادامه 13 مکان شگفت انگیز روی این کره آبی را به شما معرفی می‌کنیم که با دیدن آنها قطعا تعجب می‌کنید.

بزرگترین ذهن‌های ادبی، خالق رمان‌ها و داستان‌های شگفت‌آور خیالی، زندگی خود را به رویاپردازی جهان خیالی خود اختصاص داده‌اند. اما در دنیای واقعی هم مکان‌هایی وجود دارند که جادویی‌تر از سرزمین عجایب آلیس به نظر می‌رسند. 

به نظر می‌رسد خالقان داستان‌های خیالی دیگر لازم نیست خودشان را برای خلق دنیای خیالی به زحمت بیندازند؛ چرا که نگاهی به ورای زندگی روزمره، شما را با مکان‌هایی واقعی اما جادویی‌تر از سرزمین عجایب آلیس رو‌‌به‌رو خواهد کرد. در تصاویر زیر 13 مکان شگفت انگیز از کوه‌های رنگین‌کمانی گرفته تا غارهایی که مانند کهکشان‌های پرستاره می‌درخشند می‌بینید. نگاهی به مکان‌های واقعی که ناکجاآباد داستان‌ها را خجالت زده می‌کنند.

فهرست مطالب: 

13 مکان شگفت انگیز بر روی کره زمین

در ادامه این 13 مکان شگفت انگیز را مشاهده کنید.

۱۳. غارهای درخشان وایتومو (Waitomo) | نیوزلند

waitomo-caves/مکان‌های عجیب

اشتباه نکنید! این تصویر، صحنه‌ای از فیلم آواتار نیست. این غارها در جزیره‌ای در شمال نیوزیلند واقع شده‌اند و خانه نوعی از کرم‌های شب‌تاب به نام Arachnocampa luminosa هستند که تنها در نیوزلند یافت می‌شوند. این نوع کرم شبتاب در سال 1887 توسط یک محلی به نام Chief Tane Tinorau و یک پژوهشگر انگلیسی به نام Fred Mace کشف شد. این زوج در حال کندن غار با نور شمع بودند که ناگهان با دیدن صحنه‌ای مانند آسمان پر ستاره مواجه و شگفت زده می‌شوند. شما می‌توانید با یک تور گردشگری به دیدن این غار شگفت‌انگیز بروید که حالا توسط نوادگان کاشف غار، تینورو، رهبری می‌شوند.

۱۲. کویر نمکی سالاردو ییونی | بولیوی

Salar De Uyuni, Bolivia / مکان‌های عجیب

 اگر به دنبال دروازه‌ای بین آسمان و زمین هستید، کویر نمکی Salar de Uyuni در بولیوی چیزی است که می‌خواهید. در فصل بارانی، وقتی سطح آن با یک لایه نازک آب کاملا پوشیده می‌شود مثل آینه‌ای است که آسمان را به زمین می‌دوزد. سالاردو ییونی (Salar de Uyuni) بزرگترین کویر نمکی در جهان است. کویرهای نمکی همه بازماندگان یک دریاچه باستانی  هستند. کوه های اطراف مانع از هر گونه زهکشی می‌شده‌اند، بنابراین دریاچه به سادگی تبخیر شده است و تنها نمک خود را بر جای گذاشته است.

۱۱. تالاب مرده| نامیبیا

Camel Thorn Trees, Namibia / درختان خارشتر

مهم نیست چند بار این تصویر را دیده‌اید، هرگز نمی‌توانید به این فکر نکنید که این یک تصویر واقعی و بدون افکت‌های فتوشاپی یا ویرایش است. نگاه کردن به آن از یک زاویه متفاوت کمک می‌کند تا این توهم را کمی درهم بشکنید. این مکان عجیب و غریب تاریخی، تالاب مرده نامیده می‌شود و منظره‌ای سورئال در دل بیابانی در نامیبیا است. این بیابان در گذشته جنگلی بوده که پس از سیل خشک شده و مرده است. حالا این جنگل که درختان آن 900 ساله هستند به همان صورت ایستاده و مکان مورد علاقه عکاسان و فیلمسازان است.

این عکس توسط عکاس فرانس لانتینگ (Frans Lanting) گرفته شده است و متعلق به مجله نشنال جئوگرافی (National Geographic) است. این تصویر، اثر نور خورشید شدید صبح برتپه‌های ماسه‌ای که زمین رسی منطقه Deadvlei را احاطه کرده است، نشان می‌دهد؛ در حالی که محوطه پیش‌زمینه هنوز در سایه است. شگفت آور است که این تصویر پردازش نشده و گویی نیاز است از فیلتری که تضاد (کنتراست) طبیعی آن را کاهش می‌دهد، استفاده شود.

۱۰. برکه یخ‌زده هندسی | سوئیس

Geometric Frozen Pond, Switzerland/مکان‌های عجیب

 به این تصویر که نگاه می‌کنیم به نظر می‌رسد که فراموش کرده‌اند تا تنظیمات گرافیکی آن را درست رعایت کنند. در حالی که کاملا مشخص نیست که چرا آب، به صورت این اشکال هندسی یخ زده است، اشکالی شبیه اتومبیل افسانه‌ای بتمن؛ برخی نظریه‌ها می‌گویند که این پدیده به خاطر زمان طولانی یخ زدن است. آهسته یخ زدن آب باعث می‌شود تا کریستال یخ به این اندازه بزرگ شود و باعث ظهور برخی از مواد معدنی در آبی می‌شود که این اشکال را به وجود می‌آورند. این تصویر شبیه یکی از آن مکان‌هایی است که تام رایدر (Tomber Raider) اولیه، قهرمان بازی ویدیویی، در آن به ماجراجویی پرداخت.

۹. ساحل سرخ پانجین |چین

Red Beach, Panjin, China/مکان‌های عجیب

شما را می‌بخشیم برای اینکه به اشتباه فکر کردید این تالاب‌ها به یک دنیای بیگانه فضایی تعلق دارند، درحالیکه این ساحل سرخ در واقع در چین است. رنگ سرخ  این چشم انداز ناشی از یک نوع چمن به نام Suaeda salsa است. این یکی از معدود گونه‌های چمن است که می‌تواند در خاک بسیار قلیایی رشد کند و به رنگ قرمز خونی تبدیل شود. این گیاهان در فصل تابستان در خاک شور می‌رویند و بعد به مرور که فصل بعدی یعنی پاییز می رسد، رنگ آن تغییر کرده و بدین شکل در می آید که مثل فرشی پهن در دامنه صحرا و کنار رود است.

در حقیقت، اگر چه این یک پدیده کاملا زمینی است، کسانی در ناسا فکر می‌کنند که این نوع منظره قرمز روشن در سیارات دیگر می‌تواند وجود داشته باشند. برای مثال سیاره کپلر -186f، در مدار ستاره‌ای می‌چرخد که نور بسیار قرمزی را از خود منتشر می‌کند و دانشمندان بر این باورند که گیاهان این سیاره باید برای مطابقت با چنین نوری، قرمز رنگ باشند.

۸. کوه گرینل | مونتانا، آمریکا

Mount Grinnell, Montana, USA/مکان‌های عجیب

باور کنید یا نه، این قله در پارک ملی گلاسیر مونتانا، در واقع یک رنگ خاکستری کدر دارد. این عکس توسط هری لیچمان (Harry Lichtman) گرفته شده است و به نظر می‌رسد که طلوع خورشید، این کوه را شعله‌ور کرده باشد. ترکیبی از نور سرخ خورشید در هنگام طلوع و رنگ سرخ رسی صخره‌های کوه باعث شده تا چنین رنگ نارنجی شفافی بر روی قله کوه نقش ببندد. انگار که پارک ملی گلاسیر، نوعی سرزمین پریان باشد؛ دریاچه‌هایش هم پر است از این سنگ‌های رنگارنگ، مثل ظرف‌های غول‌پیکری پر از ژله‌‌های رنگارنگ.

۷. پارک زمین شناسی Zhangye Danxia | چین

Zhangye Danxia Geopark, China/مکان‌های عجیب

وقتی صحبت از سرزمین‎‌های رنگین‌کمانی جادویی باشد، حتما این کوه‌های رنگارنگ در چین را باید در نظر داشته باشیم. این منطقه که به آن کوهستان رنگین کمانی هم گفته می‌شود یکی از عجایب دیدنی زمین محسوب می‌شود که بسیاری تصور می‌کنند نه به این سیاره بلکه به نقطه دیگری از منظومه شمسی تعلق دارد.اما واقعیت این است که این کوهستان رنگین کمانی بخشی از چین است که به دلیل قرار گرفتن لایه لایه خاک و صخره ها بر روی یکدیگر در طول بیش از میلیون‌ها سال به این شکل درآمده است. زمانی که دایناسورها هنوز وجود داشتند و سپس توسط همان فعالیت دگرگونی پوسته زمین که مولد رشته کوه هیمالیا است، سربرآورده است. بهترین زمان برای دیدن رنگ‌های پر جنب‌و‌‌جوش درست پس از بارندگی است، زمانیکه درخشان ترین رنگ‌ها را می‌توان دید.

۶. جنگل پَرچین تاریک | ایرلند شمالی

Dark Hedges, Northern Ireland/مکان‌های عجیب

نه، این تصویر سرزمین میانی (Middle-earth)، سرزمین‌هایی تخیلی در بعضی از داستان‌های ج.ر.ر. تالکین نیست؛ بلکه مکانی است که در ایرلند شمالی قرار دارد. پرچین تاریک ایرلند شمالی مکان فیلم‌برداری در مجموعه تلویزیونی محبوب بازی تاج‌ و تخت (Game of Thrones) بود که بخاطر همین فیلم شهرت بین المللی بدست آورده است. پرجین تاریک با درختان راش در گذرگاهی با قدمت بیش از دویست سال، در امتداد جاده برگاگ بین آرموری و استرانوکوم در شهرستان انتریم ایرلند قرار دارد. 

قدمت درختان به دوران جیمز استوارت بر می گردد، استوارت شاهزاده ولز در سال 1775 درختان این پرچین را کاشته است و باعث شده تا قدمت این مکان بیش از ایالات متحده آمریکا به نظر برسد.

۵. دریاچه هیلیر | استرالیا

Lake Hillier, Australia/مکان‌های عجیب

شاید وقتی دل‌درد داشتید و مادرتان آن داروی صورتی را به شما می‌داده، فکر می‌کردید که حتما از جایی مثل این دریاچه صورتی آمده است. رنگ صورتی این دریاچه منحصربه‌فرد به خاطر میکرو ارگانیسم‌هایی به نام Dunaliella salina ایجاد شده است. این موجودات ذره‌بینی به نمک دریاچه واکنش نشان می‌دهند و باعث ایجاد رنگ صورتی می‌شوند. رنگ آب این دریاچه دائمی است و حتی اگر آن را در ظرف بریزید، هم‌چنان مثل عروسک باربی، صورتی خواهد ماند. نکته شگفت‌آورتر این است که این آب ظاهرا برای شنا امن و سالم است.

۴. اکالیپتوس رنگین کمان | اندونزی

Rainbow Eucalyptus, Indonesia/مکان‎‌های عجیب

انگار در همان روزی که خدا پروانه‌ها و رنگین کمان را آفریده این درخت رنگین‌کمانی را نیز خلق کرده است. اکالیپتوس دگلوپتا (deglupta) یا درخت رنگین کمان، تنها نوع اکالیپتوس است که بومی نیمکره شمالی محسوب می‌شود. این اثر زمانی ایجاد می‌شود که تکه‌های ورقه شده پوست درختان در زمان‌های متفاوتی می‌ریزند. این چنین است که جای تکه‌های تازه ریخته شده سبز روشن هستند و کم کم به رنگ‌های آبی، بنفش، نارنجی، خرمایی و در نهایت قهوه‌ای درمی‌آیند. مثل یک چشم سیاه، اما بسیار زیبا‌تر. شگفت‌انگیز است اما این درخت به طور معمول در کشتزارها برای تولید کاغذ سفید کشت می‌شود.

۳. ستون‌های نور | وایومینگ، آمریکا

Pillars Of Light, Wyoming/مکان‌های عجیب

این ستون‌های نور، اثرات ایجاد شده توسط انعکاس نور از طریق کریستال‌های یخ کوچک در هوا هستند. مثل این است که فیلیپ پولمن (Philip Pullman) نویسنده بریتانیایی در رمان‌های تخیلی «نیروی اهریمنی‌اش» ( His Dark Materials)، ذرات آگاهی را که «داست» می‌نامد یک راست از همین ذرات گرفته باشد. این پدیده می‌تواند با هر نوع نور اتفاق بیفتد و باور نکردنی است، گویی که نقشه خیابان یک شهر را بر روی آسمان طراحی کرده باشند، چیزی شبیه جادو.

۲. غار کریستال‌ها | نایکا، مکزیک

Cave Of Crystals, Naica, Mexico/مکان‌های عجیب

این تصویر غار کریستال‌های غول پیکر را در مکزیک نشان می‌دهد؛ یا شاید فکر کنید گروهی کوچک از کاشفان شهر لی‌لی‌پوت‌ها، دارند در سفری اسرار آمیز راه‌شان را از میان این بلورها پیدا می‌کنند. این غار شامل برخی از بزرگترین کریستال‌های موجود در این سیاره هست که طول برخی از آنها تقریبا 40 فوت (12 متر) است و وزن آن‌ها به 55 تن می‌رسد. درجه حرارت این غار می‌تواند به دمای 58 درجه سانتیگراد با رطوبت 100 درصد برسد. این بدان معنی است که هوای اطراف در واقع گرم‌تر از غشای ریه‌های شما است، به طوری که وقتی در آن نفس می‌کشید، رطوبت در برابر آن‌ها دچار میعان می‌شود و شروع به پر کردن آن‌ها می‌کند و این یعنی یک قاتل بالقوه!

۱. گذرگاه بائوباب‌ها | ماداگاسکار

Avenue Of The Baobabs, Madagascar/مکان‌های عجیب

با وجود اینکه به نظر می‌رسد که آنها را از کتاب کودکان بیرون کشده‌اند، این درختان بائوباب بسیار زنده و خوب در ماداگاسکار زندگی‌ می‌کنند. برخی از این درختان غول پیکر تا 800 سال سن دارند. زمانی بوده است که این درختان در یک جنگل انبوه در این جزیره ایستاده بودند، اما هجوم انسانی و کشاورزی باعث شد که اکثریت آنها از بین بروند. باور نکردنی است که این درختان محافظت نشده‌اند و این آثار تاریخی آخر، تحت تأثیر جنگل زدایی، احتمالا، دیوانه‌وار بی‌روح هستند.

نظر شما چیست؟ آیا مکان شگفت انگیز دیگری روی کره زمین می‌شناسید که به ما معرفی کنید؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402