سینمای کلاسیک: دانلود و معرفی فیلم ۱۲ مرد خشمگین

فیلم ماندگار 12 Angry Men
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم ۱۲ مرد خشمگین روایتگر داستان 12 عضو هیئت منصفه است که باید برای مرگ یا زندگی پسر جوانی تصمیم بگیرند. همراه ما باشید تا با فیلم 12 Angry Men بیشتر آشنا شویم.

فیلم ۱۲ مرد خشمگین شاهکاری در ژانر درام حقوقی محصول سال 1957 و یکی از فیلم های برتر دنیا است. کارگردان این فیلم، سیدنی لومت (Sidney Lumet)، این فیلم را براساس تئاتری تلویزیونی به همین نام، ساخته رجینالد رز (Reginald Rose) در سال 1954، ساخته است. فیلم 12 Angry Men داستان 12 عضو هیئت منصفه را روایت می‌کند که باید به بی‌گناهی یا قصاص یک جوان 18 ساله رای دهند. این اثر جستجویی در تکنیک‌های رسیدن به اتفاق‌نظر و دشواری‌های این راه در میان مردانی با شخصیت‌های مختلف است. در اینجا می‌بینیم که یک نفر می‌تواند چه قدرتی برای تغییر آرای دیگران داشته باشد. فیلم کلاسیک ۱۲ مرد خشمگین ۱۹۵۷ نامزد چندین جایزه، از جمله جایزه اسکار شده و دومین فیلم حقوقی برتر پس از فیلم To Kill a Mockingbird است.

ما در این مقاله از پلازا تصمیم داریم به بررسی فیلم 12 Angry Men 1957 بپردازیم، داستان فیلم را بخوانیم و با بازیگران آن آشنا شویم. در ابتدا از شما دعوت می‌کنیم به تماشای تریلر فیلم ۱۲ مرد خشمگین با زیرنویس فارسی بنشینید تا با فضای آن آشنا شوید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

دانلود فیلم ۱۲ مرد خشمگین ۱۹۵۷

فیلم 12 مرد خشمگین

برای دانلود فیلم 12 Angry Men در دو کیفیت و با دوبله فارسی می‌‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

کیفیت: 1080p | حجم: 1.19 گیگابایت

کیفیت: 720p | حجم: 738 مگابایت

داستان فیلم ۱۲ مرد خشمگین

به جرات می‌توان گفت داستان فیلم ۱۲ مرد خشمگین گرچه تنها در یک اتاق و با حضور 12 نفر اتفاق می‌افتد، اما یکی از جذاب‌ترین داستان‌ها است. پسر جوان 18 ساله‌ای به جرم قتل پدرش دادگاهی می‌شود. در ابتدا همه شواهد دال بر گناهکار بودن وی است، گرچه خود پسر این جرم را نمی‌پذیرد و معتقد است اشتباهی رخ داده است. 12 عضو هیئت منصفه باید به بیگناهی یا گناهکار بودن او رای دهند و اگر رای آنان بر گناهکار بودن جوان باشد، جوان به اعدام با صندلی الکتریکی محکوم می‌شود.

بررسی فیلم 12 Angry Men 1957

با توجه به اینکه همه مدارک و شواهد گناهکار بودن جوان را نشان می‌دهند، 11 نفر از اعضای هیئت منصفه در همان ابتدا رای بر قصاص می‌دهند. اما یک نفر، نفر هشتم، رای بر بیگناهی می‌دهد و پیشنهاد می‌کند در این مورد صحبت کنند. با آغاز گفتگو در اتاق، داستان فیلم نیز هیجان‌انگیز می‌شود. اکنون پرونده‌ای که ظاهرا بسیار آشکار و ساده بود، تبدیل به مساله بغرنجی می‌شود. فیلم نشان می‌دهد چگونه شخصیت، تجربه‌ها و دیدگاه‌های اعضای هیئت منصفه بر تصمیم آنان در مورد پسر جوان تاثیر می‌گذارد.

شخصیت‌ها در فیلم ۱۲ مرد خشمگین نام ندارند و بیننده آنها را تنها براساس شماره می‌شناسد. فیلم بینندگان را مجبور می‌کند شخصیت‌ها را نه بر اساس نام آنها، بلکه براساس شخصیت و اعمال آنها در دادگاه قضاوت کند. در این بین تنها دو نفر هستند که در انتها نام خود را فاش می‌کنند.

بازیگران فیلم 12 Angry Men 1957

در ابتدا تئاتر تلویزیونی 12 Angry Men به کارگردانی رجینالد رز تهیه و پس از موفقیت این نمایش، کار ساخت فیلم سینمایی ۱۲ مرد خشمگین به سیدنی لومت سپرده شد. این فیلم یازدهمین تجربه کارگردانی لومت و اولین تجربه او در ساخت فیلم سینمایی است. ساخت فیلم در کمتر از 3 هفته و با بودجه‌ای اندک، 337,000 دلار، به اتمام رسید. گفته می‌شود هنری فوندا علاقه‌‌ای به تماشای نقش خود در فیلم نداشت و هیچگاه فیلم را کامل ندیده است. درحال حاضر هیچ یک از 12 بازیگر عضو هیئت منصفه در قید حیات نیستند. همراه ما بمانید تا با بازیگران فیلم ۱۲ مرد خشمگین آشنا شویم.

هنری فوندا در نقش فرد شماره 8 (معمار)

جوایز فیلم ۱۲ مرد خشمگین ۱۹۵۷

هنری فوندا (Henry Fonda) بازیگر آمریکایی متولد 16 می 1905 (26 اردیبهشت 1284) است. او بازیگری را از سال 1928 بر صحنه تئاتر آغاز کرد، سپس به نقش‌آفرینی در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی پرداخت و بیش از نیم قرن در این حرفه درخشید. هنری فوندا در سال 1999 از سوی موسسه فیلم آمریکا به عنوان ششمین بازیگر مرد برتر فیلم‌های کلاسیک معرفی شد. او در ابتدا نقش‌های مثبت را بازی می‌کرد، ولی در سال 1968 یکی از منفورترین شخصیت‌ها در فیلم Once Upon a Time in the West را داشت که جزء به‌یادماندنی‌ترین نقش‌های وی نیز بود.

فوندا اولین بار برای بازی در فیلم The Grapes of Wrath محصول سال 1940 نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد و بار دیگر برای بازی در فیلم On Golden Pond محصول سال 1981 برنده اسکار بهترین بازیگر شد. او همچنین موفق به کسب جایزه و نامزدی در جشنواره‌هایی چون بفتا، امی، گلدن‌گلوب، گرمی و تونی نیز شده است. هنری فوندا به پاس یک عمر دستاورد هنری جوایزی چون جایزه افتخاری اسکار، جایزه سیسیل بی. دمیل و جایزه یک عمر دستاورد هنری از سوی بنیاد فیلم آمریکا را نیز دریافت کرده است. بازی در فیلم ۱۲ مرد خشمگین نیز برای او یک جایزه بفتا و یک نامزدی گلدن‌گلوب در بخش بهترین بازیگر را به ارمغان آورد.

هنری فوندا بر اثر حمله قلبی در 12 آگوست 1982 (21 مرداد 1361) دار فانی را وداع گفت. از دیگر فیلم‌هایی که او در آنها به نقش‌آفرینی پرداخته می‌توان فیلم My Darling Clementine محصول سال 1946، فیلم Yours, Mine and Ours محصول سال 1968 و فیلم Meteor محصول سال 1979 را نام برد.

لی جی. کاب در نقش فرد شماره 3 (پدری مستبد و عصبی)

نقد و بررسی فیلم ۱۲ مرد خشمگین ۱۹۵۷

لی جی. کاب (Lee J. Cobb) بازیگر آمریکایی متولد سال 1911 میلادی برابر با 1290 شمسی است. او بیش از همه برای نقش‌آفرینی در فیلم‌هایی چون فیلم جنایی On the Waterfront محصول سال 1954، فیلم حقوقی 12 Angry Men محصول سال 1957 و فیلم ترسناک The Exorcist محصول سال 1973 شناخته می‌شود. او همچنین در 4 فصل از سریال وسترن The Virginian نیز بازی کرده است. کاب در بیشتر فیلم‌ها نقش افراد متکبر، وحشتناک و عصبانی را بازی می‌کند. او 2 بار برای فیلم The Brothers Karamazov محصول سال 1958 و فیلم On the Waterfront نامزد جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل شد.

کاب سابقه بازی در تئاتر را نیز دارد و در نمایش‌های معروفی چون تئاتر (King Lear (1968، تئاتر (Death of Salesman (1949 و تئاتر (Golden Boy (1937 بازی کرده است. او در سال 1976 میلادی (1364 شمسی) درحالی که تنها 64 سال سن داشت بر اثر حمله قلبی درگذشت.

اد بگلی در نقش فرد شماره 10 (صاحب گاراژ)

فیلم ۱۲ مرد خشمگین سیدنی لومت

اد بگلی با نام کامل ادوارد جیمز بگلی (Edward James Begley) بازیگر تئاتر، سینما، تلویزیون و رادیو در سال 1901 میلادی (1280 شمسی) چشم به جهان گشود. بگلی بازیگری را از سال 1917 آغاز کرد و بیش از 5 دهه به نقش‌آفرینی پرداخت. او برای بازی در فیلم Sweet Bird of Youth محصول سال 1962 برنده جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. وی همچنین در فیلم‌هایی چون فیلم موزیکال The Unsinkable Molly Brown محصول سال 1964، سریال Inherit the Wind محصول سال 1965 و فیلم The Monitors محصول سال 1969 نیز بازی کرده است. آخرین نقش‌آفرینی اد بگلی مربوط به فیلم روانشناسانه Road to Salina محصول سال 1970 است. اد بگلی در 28 آوریل 1970 برابر با 8 اردیبهشت 1349 در سن 69 سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت.

دیگر بازیگرانی که در فیلم ۱۲ مرد خشمگین سیدنی لومت بازی کرده‌‌اند، به شرح زیر هستند:

  • مارتین بالسام (Martin Balsam) در نقش فرد شماره 1، سخنگوی هیئت منصفه و مربی فوتبال دبیرستان
  • جان فیدلر (John Fiedler) در نقش فرد شماره 2، کارگر بانک
  • ای. جی. مارشال (E. G. Marshal) در نقش فرد شماره 4، تحلیلگر بازار سهام
  • جک کلاگمن (Jack Klugman) در نقش فرد شماره 5، فردی که در یکی از محله‌های خشن پایین شهر به دنیا آمده است
  • ادوارد بینز (Edward Binns) در نقش فرد شماره 6، نقاش
  • جک واردن (Jack Warden) در نقش فرد شماره 7، فروشنده
  • جوزف سوینی (Joseph Sweeney) در نقش فرد شماره 9، پیرمرد خردمند
  • جورج واسکوچ (George Voskovec) در نقش فرد شماره 11، ساعت‌ساز اروپایی
  • رابرت وبر (Robert Webber) در نقش فرد شماره 12، مجری تبلیغات

نقد و بررسی فیلم ۱۲ مرد خشمگین ۱۹۵۷

فیلم 12 Angry Men اولین بار در تاریخ 10 آوریل 1957 (21 فروردین 1336) در ایالات‌ متحده ‌آمریکا اکران شد. گرچه این فیلم در گیشه فروش خوبی نداشت که دلیل آن احتمالا ظهور فیلم‌های رنگی بوده، اما پس از نمایش در تلویزیون توانست مخاطبان خود را جذب کند و منتقدین نیز با دیده تحسین بدان می‌نگریستند. فیلم ۱۲ مرد خشمگین توانست نمره 9 از 10 از دیدگاه بینندگان در IMDb و نمره 96 از 100 از دیدگاه منتقدین متاکریتیک را به دست آورد. این فیلم همچنین در نوامبر 2020 امتیاز 100% در وبسایت راتن‌تومیتوز را نیز به دست آورد.

فیلم سینمایی ۱۲ مرد خشمگین 1957

انستیتو فیلم آمریکا رتبه 42 در لیست الهام‌بخش‌ترین فیلم‌ها، رتبه 88 در لیست هیجان‌انگیزترین فیلم‌ها و رتبه 87 در لیست بهترین فیلم‌های 100 سال گذشته را به فیلم ۱۲ مرد خشمگین داده است. همچنین عضو شماره 8 هیئت منصفه، با بازی هنری فوندا، بین 50 قهرمان فیلم‌های قرن 20، رتبه بیست و هشتم را دارد.

فیلم ۱۲ مرد خشمگین نامزد کسب جایزه اسکار در بخش بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی نیز شده است. این فیلم توانست در هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین جایزه خرس طلایی را از آن خود کند. در این قسمت مروری بر نظرات منتقدین در مورد فیلم ۱۲ مرد خشمگین داریم.

The New York Times / ای. اچ. والر: 100

فیلم 12 Angry Men یک کالبدشکافی نافذ، حساس و گاهی اوقات شوکه‌کننده بر قلب و مغز مردانی است که مشخصا کمتر از خدایان هستند. این یک درام پرتنش، مجذوب‌کننده و مجاب‌کننده است که فراتر از محدوده اتاق هیئت داوران اتفاق می‌افتد.

فیلم کلاسیک ۱۲ مرد خشمگین ۱۹۵۷

Slant / گلن هیث جونیور: 100

آنچه که در مورد بحث‌های شدید جالب است، به خصوص زمانی که یک مدرک به ظاهر غیرقابل انکار زیر سوال می‌رود، این است که چگونه یک زاویه دید جدید که اغلب ناشی از تفکر انتقادی عضو شماره 8 هیئت منصفه است، می‌تواند لحن مباحثات را به طور کامل تغییر دهد.

Time Out London / جف اندرو: 90

آنچه فیلم را از یک نمایش پرحرف برای اثبات بی‌گناهی یا گناهکار بودن فرد فراتر می‌برد، فضای متشنج و متلاطمی است که عمدتا به وسیله فیلمبرداری عالی بوریس کافمن به وجود آمده است. در نتیجه، هرچند فیلم فاقد عمل است، اما یک هیجان عجیب و واقعی دارد.

ReelViews / جیمز براردینلی: 88

ادعاهای این تبادل نظر بسیار سطح بالا، شخصیت افراد بسیار قدرتمند و استدلال‌ها به قدری محکم و مهم هستند که هیچگونه خطر خستگی و ملال فیلم را تهدید نمی‌کند.

حقایق جالب درمورد فیلم ۱۲ مرد خشمگین

بازیگران فیلم 12 Angry Men 1957

  • در ابتدای فیلم دوربین در موقعیتی بالاتر از سطح چشم قرار دارد تا زاویه بازتری با فاصله زیاد بین اعضا را نشان دهد. به مرور که فیلم پیش می‌رود نمای فیلمبرداری بسته‌تر می‌شود تا حس در تنگنا قرار گرفتن، استرس داشتن و عصبانی بودن شخصیت‌ها را به بیننده القا کند.
  • فیلم ۱۲ مرد خشمگین در کل 96 دقیقه است که از این زمان، 93 دقیقه فیلم در اتاق 16*24 متری هیئت داوران می‌گذرد.
  • سیدنی لومت پس از پایان فیلمبرداری همه بازیگران را در اتاق جمع کرد و از آنان خواست دیالوگ‌های خود را بی‌وقفه و بدون فیلمبرداری بگویند. بدین ترتیب به آنها این موقعیت را داد که فضای فیلم را بهتر درک کنند.

فیلم ۱۲ مرد خشمگین

  • گرچه فیلم فروش خوبی نداشت و سرمایه هنری فوندا، به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان، هیچگاه بازنگشت، اما او این فیلم را یکی از بهترین فیلم‌هایی می‌داند که ساخته است.
  • فیلم ۱۲ مرد خشمگین اغلب در مدارس و کالج‌های حقوقی به عنوان نمونه‌ای از پویایی تیمی و تکنیک‌های حل تعارض استفاده می‌‌شود.
  • هنری فوندا تمایلی به تماشای خود در فیلم نداشت و هیچگاه فیلم را کامل ندید. اما پس از تماشای چند صحنه از فیلم خطاب به کارگردان گفت: «سیدنی، فیلم باشکوهی شده است».

کلام آخر

فیلم 12 Angry Men

فیلم ماندگار 12 Angry Men یکی از شاهکارهای به‌یادماندنی هالیوود است. این فیلم کنکاشی در قلب و ذهن 12 مرد است که مرگ یا زندگی فردی دیگر به دست آنان افتاده است. در این فیلم می‌بینیم چگونه شخصیت و تجارب هر فرد می‌تواند بر تمامی تصمیماتش در طول زندگی تاثیر بگذارد. نظر شما در مورد فیلم سینمایی ۱۲ مرد خشمگین 1957 چیست؟ اگر شما در چنین موقعیتی بودید بیشتر شبیه کدام شخصیت رفتار می‌کردید؟ شما می‌توانید نظرات خود را از طریق بخش نظرات در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402