اتاق فرار چیست؟ هرآنچه در مورد این بازی جذاب می خواهید بدانید!

اتاق فرار
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اگر از آن دسته افراد معتاد به هیجان، آدرنالین یا کنجکاو و علاقه‌مند به حل معماها باشید حتما تاکنون اطلاعاتی در رابطه با «اتاق فرار» بدست آورده‌اید؛ چرا که این بازی بر خلاف تاریخچه کوتاهش در تمام دنیا محبوب شده است و ما نیز در این مقاله به معرفی تکمیلی اتاق فرار، تاریخچه، مزایا و… می‌پردازیم.

فهرست عناوین مطلب:

اسکیپ روم (Escape room) چیست؟

اگر بخواهیم پاسخ کوتاه و ساده‌ای به سوال «اتاق فرار چیست؟» بدهیم، می‌توان اتاق فرار را یک بازی و سرگرمی گروهی دانست؛ که در آن بازیکنان به حل مجموعه‌ای از پازل‌ها و معماها می‌پردازند. بازی معمولا در گروه‌های چهار الی هشت نفره انجام می‌شود، افراد نیز با استفاده از سرنخ‌ها، راهنمایی و تدوین استراتژی‌ مناسب به پرده برداری از اسرار و ایفای نقش در داستان بازی می‌پردازند.

اما این پدیدهٔ جدید تنها یک سرگرمی معمولی نیست؛ چرا که تاثیرات بسیاری همچون افزایش کیفیت تمرکز و دقت، بهبود مهارت‌های کار تیمی و تیم سازی بهتر،‌ ایجاد هیجان و لذت در اثر حل معماها و بازی در کنار دوستان، ایجاد مهارت برقراری ارتباط با دوستان و… ایجاد می‌کند. به همین دلیل، اتاق فرار به عنوان یک ورزش تیمی و بازی فکری مهیج و سرگرم کننده دسته‌بندی می‌شود.

 

تاریخچهٔ اتاق فرار

اتاق فرار یک بازی فیزیکی می‌باشد که با الهام از بازی‌های کامپیوتری ایجاد شده است تا افراد علاقه‌مند به حل معماها و هیجان تجربه‌ای مشابه فیلم‌های اکشن، ترسناک و مرموز یا بازی‌های کامپیوتری در این سبک بدست آورند. برخی منابع اولین ورژن این بازی را متعلق به سال ۲۰۰۶ در کالیفرنیا می‌دانند و طراح آن‌را یک دانشجوی ژاپنی به نام تاکائو معرفی کرده‌اند.

اتاق فرارهایی که در ابتدا به صورت موقتی ایجاد شدند توانستند توجه و محبوبیت بسیاری نزد مردم بدست آورند؛ به همین دلیل خیلی سریع سناریوهای مختلف و اتاق فرارهای پیشرفته‌تری نیز ایجاد شد و در نهایت محبوب این بازی را افزایش دادند. به طوری که با گذشت کمتر از دو دهه بازی‌های اتاق فرار راه خود را در سراسر دنیا از کشورهای آسیایی تا اروپا و آمریکا باز کرده‌اند.

تاریخچهٔ اتاق فرار

 

فضاهای اتاق فرار چگونه است؟

همانطور که از نام بازی پیداست، بازیکنان معمولا باید راهی برای فرار و نجات خود پیدا کنند. بدین ترتیب می‌توان از محیط‌های بسیاری همچن زندان، سلول انفرادی، خانه‌های متروکه، بیمارستان و هر مکان مرتبط با داستان بازی استفاده کرد. این مکان‌ها در دنیای واقعی شبیه‌سازی می‌شوند و بازی‌ها همچون فیلم و سریال‌ها ژانر و سناریوی مشخصی دارند.

عوامل بسیاری برای ساخت اتاق فرار تلاش‌میکنند که شامل طراح، مجری، گیم مسترو… می‌باشند و همواره سعی دارند فضا و تجربه‌ای واقعی اما غیرمعمول برای بازیکنان ایجاد ‌کنند.

 

معرفی انواع اتاق فرار

اتاق‌‌های فرار ممکن است در شکل‌های مختلفی ایجاد شوند که از جمله آن می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • اتاق فرار به عنوان مجموعه‌ای از وظایف و رازها بدون تم و داستان
  • اتاق فرار دارای تم همچون فرار از خانهٔ متروکه که طراحی دکور و فضاسازی با تم هماهنگ است اما فاقد داستان می‌باشد
  • اتاق فرار دارای تم و داستانی است که پیش از شروع بازی به بازیکنان ارائه می‌شود
  • اتاق فرار داستانی که معماها بخشی از آن هستند و بازیکنان در طول داستان حرکت می‌کنند

 

همچنین روش‌های دیگری نیز برای طبقه‌بندی اتاق فرار وجود دارد؛ برای مثال این بازی بر اساس ژانرِ سناریو در مواردی همچون اتاق فرار ترسناک، جنایی، اکشن، علمی-تخلی، تاریخی، فانتزی، ماجراجویانه، جنگی، سورئال، هیجان انگیز و… دسته‌بندی می‌شود.

 

چالش‌های بازی و مهارت‌های مورد نیاز

چالش‌های بسیاری در بازی «اتاق فرار» وجود دارد؛ که با توجه به ژانر و سناریو تغییر می‌کنند. اما به طور کلی شامل مواردی همچون: پیدا کردن اجسام و سرنخ‌ها در محیط، ارتباط تیمی، استفاده از ابزارها به شکلی غیر معمول، توجه به چیزهای واضح و آشکار که در بسیاری از مواقع نادیده گرفته می‌شوند، ساختن یا سرهم کردن اشکال فیزیکی، تشخیص الگو، حل معماها و.. می‌باشند.

پس می‌توان اینطور گفت که پیش از هرچیز برای موفقیت در اتاق فرار به مهارت‌های کار تیمی، ذهنی باز و سطح خلاقیت بالایی نیاز دارید اما نگران نباشید!‌ چرا که اتاق‌های فرار با توجه به سطح‌ و درجه سختی نیز دسته‌بندی می‌شوند تا بازیکنانی که در شروع مسر هستند نیز بتوانند با شرکت در بازی‌های معمولی مهارت‌های خود را تقویت کرده و افراد حرفه‌ای نیز از درجات سخت این بازی استفاده کنند.

 

مخاطبین بازی اتاق فرار چه کسانی هستند؟

یکی از نکات جالبی که درباره این بازی وجود دارد توجه تمامی قشرهای جامعه به آن می‌باشد. طرفداران اتاق فرار گروه‌هایی چند نفره هستند که ممکن است از گروه‌های دوستانه، دانش‌اموزان و دانشجویان، کارمندان شرکت‌ها یا سازمان‌های بزرگ و کوچک، گروه‌های ورزشی یا حتی افرادی که برای مهمانی، تفریح و دورهمی گردهم می‌ایند، تشکیل شود. اگرچه این بازی با ساختار و اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به نوعی به یکدیگر مرتبط هستند و در سرگرم کنندگی و هیجان انگیز بودن اشتراک دارند.

همچنین بهتر است بدانید آمار دقیقی برای محدودیت سنی اتاق‌های فرار وجود ندارد. زیرا امکان ایجاد اتاق فرار در درجه‌های سختی، ژانر و سناریوهای متعددی وجود دارد که می‌توانند برای سنین مختلفی مناسب باشند. البته تقریبا تمامی اتاق فرارهای موجود در مراکز تفریحی برای حضور افراد نوجوان و بزرگسال طراحی شده‌اند و با توجه به فضای خود محدودیت‌های سنی به خصوصی دارند.

نحوهٔ انجام بازی اتاق فرار

 

نحوهٔ انجام بازی اتاق فرار

پیش از هرچیزی به این نکته توجه کنید که اتاق فرار یک بازی گروهی است و برای شرکت در آن باید با دوستان یا آشنایان خود به یکی از مراکز تفریحی مراجعه کنید. در این بازی تنها همکاری با اعضای تیم نجات دهندهٔ شماست؛ اما بدین منظور باید تمامی بازیکن‌ها از تمام توان فردی خود استفاده کنند.

بهتر است پیش از مراجعه برای بازی مدت زمانی را صرف فکر کردن و گفتگو درباره آن بپردازید تا بعد از ورود به محیط بازی زمان کمتری را برای آشنایی با محیط و پیدا کردن خودتان صرف کنید. چرا که زمان مسئلهٔ مهمی در بازی اتاق فرار می‌باشد و برای اتمام بازی تنها ۶۰ دقیقه از آن در اختیار شماست.

در بسیاری از مواقع برای حل رمز و رازها، تنها به پیدا کردن اطلاعات و سرنخ‌ها نیاز دارید. پس در اتاق فرار همچون یک کارآگاه واقعی فکر کنید و تمامی موارد (از چیزهای بدیهی گرفته تا جستجو برای اشیاء مخفی) را مد نظر قرار دهید.

 

مزایای شرکت در اتاق فرار

اتاق فرار مجموعه‌ای از فعالیت‌های ورزشی و فکری به صورت تیمی است که بسیار سرگرم کننده می‌باشد اما شرکت در آن مزایای بسیاری هم دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

 

  • خودشناسی و استعدادیابی: افرادی که در اتاق فرار شرکت می‌کنند معمولا به سطح بهتری از خودآگاهی می‌رسند؛‌ چرا که با توانایی‌های خود تحت شرایط سخت آشنا می‌شوند. همچنین مدیران و رهبران تیم‌ها می‌توانند برای سنجش خلاقیت، مهارت‌های کار تیمی و استعدادیابی اعضای تیم خود از اتاق فرار استفاده کنند.

 

  • تیم سازی آسان: دلایل بسیاری وجود دارند که ثابت می‌کند شرکت در بازی‌های اتاق فرار باعث بهبود تیم سازی می‌شود؛ اما به طور خلاصه می‌توان گفت افراد با دیدگاه‌های مختلف اما هدفی مشترک پا به میدان می‌گذراند تا فعالیتی هیجان انگیز و سرگرم کننده انجام دهند که باعث نزدیکی بیشتر آن‌ها می‌شود.

 

سخن پایانی

اتاق فرار تجربه‌ای لذت بخش و هیجان انگیز است که علاوه بر سرگرمی، به رشد فردی و تیم سازی بهتر گروه‌های مختلف نیز کمک می‌کند. پس اگر شما نیز بدنبال راهی متفاوت برای تفریح و پیشرفت هستید حتما سری به اتاق‌های فرار بزنید!

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
سحر حسنی
.
29 آذر 1400، 21:44
پاسخ
0
0
من همیشه فکر می کردم که اتاق فرا یه بازی بچه گانست. ممنون از مطلبتون. حتما با دوستام امتحانش می کنیم
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402