تصفیه آب و فاضلاب بهترین راه حل برای سلامتی و حفظ محیط زیست

تصفیه آب و فاضلاب
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بسیاری از کشورهای در حال توسعه، جوامع انسانی و محیط زیستی به دلیل عدم وجود خدمات دفع ضایعات جامد و تصفیه فاضلاب و همینطور تصفیه آب با مسئولان بی توجه  نسبت به محیط زیست و عدم رعایت قوانین مربوطه از یک سطح سلامتی پایین و همچنین مشکلات زیست محیطی و بیماری های بسیار در رنج و عذاب هستند.

در این گونه کشورها حفظ محیط‌زیست در اولویت جامعه نیست اما با رشد جمعیت، توسعه اقتصادی و افزایش شهرنشینی، نیاز به برنامه ریزی و سیاستگذاری های موثر جهت دستیابی به محیط زیست سالم باید در راس امور قرار گیرد. از جمله برنامه ریزی ها در این راستا تصفیه آب و فاضلاب هایی که شهر را آلوده می سازند است.

این کار باید با رعایت الگوهای حفظ محیط زیست انجام شود که زمینه را برای حیات سالم انسان و توسعه پایدار شهری فراهم کند. با توجه به اینکه پیشگیری از ایجاد فاضلاب معمولاً اجتناب ناپذیر است بنابراین باید در جهت تصفیه فاضلاب و بازچرخانی فاضلاب کارخانجات و به طور کلی شهرها با هدف جلوگیری از آلوده شدن آب‌ها، میزان انتشار آن در محیط‌زیست گام برداشت. در مطلب آماده ایم تا شما را با یکی از تخصصی ترین مجموعه ها در زمینه سیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب آشنا کنیم. همراه ما باشید.

فهرست عناوین مطلب:

اهمیت وجود یک تصفیه آب در مجموعه های صنعتی

اهمیت وجود یک تصفیه آب در مجموعه های صنعتی

دنیای امروز ما با کمبود شدید آب مواجه است و این مورد عاملی شده تا نیاز روز افزون و قابل توجه ای به آب با شکل قابل استفاده در بخش های کشاورزی، گلخانه ها، کارخانجات، صنایع مختلف و…. وجود داشت باشد و در این حالت استفاده از تصفیه آب صنعتی یک امر کاملا بدیعی و لازم الاجراست. با توجه به چالش های اقتصادی و هزینه های تصفیه آب صنعتی، صنایع و کاربردهای مختلف نیاز به استفاده از دانش تخصصی افراد با تجربه و خبره برای طراحی سیستم های تصفیه آب صنعتی یا آب شیرین کن های صنعتی دارند. با انجام این کار علاوه بر بهره مندی از آبی سالم و صد در صد خالص، در هزینه های تصفیه آب نیز به صورت قابل ملاحظه ای صرفه جویی می شود.

تصفیه آب صنعتی با روش های مختلفی در دنیا انجام می شود. متداول ترین و موثرترین روشی که برای تصفیه آب صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، اسمز معکوس (RO) است. این روش توانایی این را دارد که حذف کلیه آلاینده ها، فلزات سنگین، سرب، جیوه، املاح، رسوبات، نمک ها و سایر ناخالصی های موجود در آب را انجام دهد. در مقایسه با سایر روش های تصفیه آب صنعتی، اسمز معکوس (RO) برای حذف نمک ها، آلاینده های شیمیایی و فلزات سنگین بسیار قوی عمل می کند. علاوه این تصفیه آب صنعتی RO نسبت به سایر روش ها هزینه کمتری دارد و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می شود. استفاده از آب شیرین کن های صنعتی در کاربردهای مختلف موثرترین و مقرون به صرفه ترین روش برای فیلتراسیون و بهبود کیفیت آب می باشد.

روش اسمز معکوس در تصفیه آب چگونه عمل می کند؟

روش اسمز معکوس در تصفیه آب چگونه عمل می کند؟

اسمز معکوس (RO) تکنولوژی موثری است که هر صنعت وابسته به آب خالص و حذف مواد حل شده در آن به آن نیاز دارد و به طور کلی از ضروریات یک چنین مجموعه ای به حساب می آید. در فناوری RO برای حذف کلیه جامدات محلول (TDS) آب، از فیلترهایی به نام ممبران (غشا نیمه تراوا) با جنس پلی آمید و دارای منافذی بسیار ریز با قطری کمتر از قطر موی انسان استفاده می شود.

فیلتر ممبران مورد استفاده در روش تصفیه آب RO قابلیت حذف آلاینده های شیمیایی، نیترات و نیتریت، سرب، جیوه، شوری، املاح و سایر ناخالصی های موجود در آب را دارد. روش فیلتراسیون RO به این شکل است که آب خام توسط فشار تامین شده از طریق پمپ به داخل محفظه ای که ممبران در آن قرار دارد پمپاژ می شود. سپس آب خام از لایه های ممبران عبور کرده تا به قسمت مرکزی ممبران برسد و کلیه آلاینده های آن حذف شوند.

سپس آب تصفیه شده توسط لوله ای که در مرکز ممبران قرار دارد از سمت دیگر ممبران و پساب نیز از قسمت مربوطه در محفظه خارج می گردد. از مهمترین عللی که از روش اسمز معکوس برای تصفیه انواع آب خام با درجه مختلف سختی و آلاینده های مختلف استفاده می شود این است که این روش فیلتراسیون، اقتصادی ترین روش برای تصفیه و نمک زدایی از آب می باشد. برای تصفیه آب های صنعتی با استفاده از روش اسمز معکوس (RO) از دستگاه های تصفیه آب صنعتی یا آب شیرین کن های صنعتی استفاده می شود. عنصر اصلی در این دستگاه های تصفیه آب فیلتر ممبران می باشد که با توجه به میزان شوری و املاح و آلاینده های موجود در آب از انواع آن استفاده می شود. ممبران های صنعتی موجود در بازار با قطرهای سایز 4 و 8 اینچ می باشند که از انواع آنها برای تصفیه آب های مختلف استفاده می شود.

آب شیرین کن صنعتی را از بهترین راه های حذف نمک می دانند. آب دریاها و اکثر آب‌های زیرزمینی در حالت طبیعی شور هستند. این آب ها دارای نمک‌ها و املاح معدنی گوناگون هستند که باعث شده است قابل استفاده و آشامیدن نباشد. اما آب شیرین کن خانگی یا آب شیرین کن صنعتی راه حلی قابل اجرا برای این مشکل است.

اگرچه هنوز هم مشکل آب آشامیدنی وجود دارد اما با این دستگاه های کاربردی بخش بزرگی از این مشکلات حل شده است. آب شیرین کن حرارتی مکانیزم پیشرفته ای دارد که توضیح  ساده ای دارد. در ابتدا در این روش آب را حرارت می دهند تا تبخیر شود و سپس بخار آب را تقطیر می کنند. این روش در عین سادگی مشکلاتی هم دارد چرا که باید برای تبخیر مقداری کمی آب، انرژی زیادی باید مصرف شود. روش Multi-stage Flash Distillation از فرایند های تبخیر ناگهانی است که با کاهش فشار ناگهانی آب بخش بزرگی از آب به بخار تبدیل می شود.

این بخار در یک محفظه از آب جدا شده و وارد دستگاه سردساز و تقطیر می گردد و در مدت زمان کمی حجم زیادی آب شیرین و قابل شرب تولید  می شد. البته آب شیرین کن ها نیز مانند دیگر وسایلی مکانیکی برای کار کردن از برق استفاده می کنند که این مورد یک مشکل به حساب می آید. این دستگاه های برای شیرین سازی و تصفیه آب همانند دیگر دستگاه های تصفیه آب از فیلتر استفاده می کنند که این فیلتر ها می بایست سر موعد تعویض شوند.

هنگامی که پمپ دستگاه یا یکی از فیلترها درست کار نکند جریان آب قطع می شود. از دیگر مشکلات آب شیرین کن ها این است که پس از مدتی فیلترها هوا را حبس می کنند و باید مجدد فشار فیلترها را تنظیم کرد. البته  بسیاری از مشکلات آب شیرین کن ها به سادگی حل می شوند و باید در نظر داشته باشید که اگر دستگاه مورد نظر خود را فروشگاه معتبری با سابقه دریافت کنید و روی برند دستگاه تاکید داشته باشید علاوه بر اینکه دستگاه کمتر دچار مشکل خواهد شد و در صورت بروز برخی مشکلات فنی به راحتی می توانید با فروشگاه ارتباط برقرار کرده و ایرادات دستگاه را پیدا کنید.

از دیگر راه های حل مشکل املاح آب سختی گیر است. سختی گیر رزینی وظیفه حذف ترکیبات معدنی معلق و املاح محلول در آب سیستم های گرمایش و سرمایش ساختمان را بعهده دارد این دستگاه رسوب زدا است و ترکیبات و املاحرا فقط در آب معلق نگه می دارد و مانع از رسوب کردن آنها در سطوح تبادل حرارت سیستمهای سرمایش و گرمایش می شود. به طور کلی این دستگاه ها با قابلیت حذف املاح در جهت حفظ  و ارتقا صنایع بسیار موثر خواهند بود.

تصفیه آب و فاضلاب صنعتی

سخن آخر

شرکت آریا عمران شریف از آغاز تاسیس خود سعی داشته در جهت حفظ سلامت محیط زیست و جامعه بهترین دستگاه های حال حاضر را ارائه دهد. این شرکت با بهترین قیمت و کیفیت خدمات مربوط به سختی گیر، تصفیه آب، تصفیه فاضلاب و آب شیرین کن را در اختیار مشتریان قرار خواهد داد. امید است در این مطلب اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402