در هر سنی می‌توان موسیقی را شروع کرد

در هر سنی می‌توان موسیقی را شروع کرد - یادگیری موسیقی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

یکی از رشته‌های هنری که تأثیر بسیار مهمی بر زندگی ما دارد، هنر موسیقی است. این هنر می‌تواند مستقیماً حالات ما را تحت عناوینی مانند غمگین بودن، شادابی یا خوشحال بودن تقسیم‌بندی کند. آهنگ و موسیقی جز مهمی از فرهنگ زنده هر جامعه و کشوری است و در شاخه‌های مختلفی مانند آداب‌ورسوم و دین، ریشه‌های مذهبی و محلی دارد. موسیقی تا جایی اهمیت دارد که یک شاخه از روان‌شناسی نیز به آن پرداخته است که به آن علم روان‌شناسی موسیقی گفته می‌شود. در این علم، موضوعاتی مانند تأثیرات موسیقی بر مغز و حالات روانی فرد موردمطالعه قرار می‌گیرد.

امروزه دانشمندان با انواع روش‌های آزمایشی در پی این موضوع هستند که بفهمند هر آهنگی چه تأثیری بر روی مغز دارد؛ چراکه در همه اعصار علاقه انسان به موسیقی از او جدا نشده و همیشه وجود داشته است. ازلحاظ علم اعصاب و نورولوژی قسمت خاصی برای موسیقی در مغز وجود ندارد و قسمت‌های مختلفی درگیر آن هستند. مطالعاتی که بر روی مغز موسیقی‌دان‌ها انجام‌گرفته، نشان داده است که بخش‌های مختلفی از مغز آن‌ها درگیر و فعال شده‌اند.

در کودکی یادگیری موسیقی سبب می‌شود تا سلول‌های جدیدی خاص این مهارت در مغز شکل بگیرند. همین یادگیری برای افراد بزرگ‌سال به‌گونه‌ای است که باید از همان سلول‌های مغزی موجود استفاده کنند و نهایتاً شاید بتوانند اتصالات سیناپسی جدیدی تشکیل دهد.

یک حقیقت درباره آموختن موسیقی در بزرگ‌سالی این است که این مهارت نیاز به تلاش بیشتری خواهد داشت و بایستی تایم بیشتری صرف شود و ممکن است که نتوانند به سطح کسانی برسند که از کودکی به یادگیری موسیقی پرداخته‌اند. بااین‌وجود آیا باید از یادگیری آن منصرف شد یا آن را به تعویق انداخت؟ قطعاً خیر.

فهرست عناوین مطلب:

موسیقی در هر سنی

آیا می‌توان در بزرگ‌سالی موسیقی یاد گرفت؟

زمانی که درباره یادگیری موسیقی در بزرگ‌سالی بحث می‌شود، دو سؤال مهم مطرح می‌شود که آیا می‌توان بعد از ۳۰ سالگی نیز موسیقی یاد گرفت و یا اینکه چه تفاوتی میان یادگیری موسیقی در سنین کودکی و بزرگ‌سالی وجود دارد؟ تقریباً هر فردی که بخواهد در سنین بالا و بدون مهارت و آموزش‌های قبلی، یادگیری موسیقی را شروع کند، همین پرسش‌ها را مطرح خواهد کرد.

یکی از دانشمندان علم اعصاب و نورولوژی به نام وین برگر از دانشگاه کالیفرنیا مطالعاتی را درباره مغز و سیستم شنوایی به انجام رسانده است. نتایج این آزمایش‌ها چنین بیان شده که باوجوداینکه آموختن موسیقی در سنین بزرگ‌سالی برای مغز کار دشواری است، اما همچنان یک کار شدنی است. اغلب افراد فکر می‌کنند که بعد از بلوغ مغز توانایی شکل گرفتن را ندارد. طبق آزمایش‌های وین برگر فعالیت‌های مغز حالت عادی خود را حفظ می‌کنند؛ اما قاعدتاً سرعت یادگیری و نحوه آن در ۶۵ سالگی با کودک ۱۰ ساله تفاوت خواهد داشت و کندتر خواهد بود.

هر فرد بزرگ‌سالی ممکن است به دلایل مختلفی آموختن موسیقی را آغاز کند. ممکن است برخی از افراد با شنیدن یک آهنگ به یادگیری موسیقی علاقه‌مند شوند. برخی دیگر نیز به دلیل مشکل مالی یا مخالفت خانواده به دنبال علاقه کودکی خود نمی‌روند، اما این علاقه‌مندی در آن‌ها باقی‌مانده است تا در بزرگ‌سالی آن را دنبال کنند. هدف این افراد در مسیر یادگیری هر چه که باشد قطعاً به تلاش و امید نیاز دارد تا درنهایت به مقصود برسد.

موسیقی در میان سالی

مزیت یادگیری موسیقی در بزرگ‌سالی

یکی از مزایای یادگیری موسیقی در بزرگ‌سالان کمک به کاهش استرس آن‌هاست چراکه تحقیقات نشان داده‌اند که آهنگ کاملاً می‌تواند بر سیستم عصبی سمپاتیک تأثیر داشته باشد. موسیقی ملایم قادر به کاهش فشار روانی است؛ اما نمی‌تواند استرس و شدید و مزمن را درمان کند. دومین مزیت، بهبود در عملکرد حافظه است که در هر فرد به گونه خاصی عمل می‌کند. گوش دادن به آهنگ بی‌کلام و خنثی می‌تواند عملکرد حافظه را بهتر کند. همچنین اگر قصد یادگیری زبان خاصی را داریم می‌توانیم از آهنگ‌هایی با ریتم بالا و متفاوت استفاده کنیم.

موسیقی کلاسیک می‌تواند به بهبود خواب کمک کند که این مورد مزیت بزرگی است. استفاده از آهنگ‌های کلاسیک بیش از گوش دادن به کتاب‌های صوتی می‌تواند خواب را استاندارد کند. مزیت دیگر موسیقی تغییر در خلق است که لازم است برای شاد شدن از آهنگ‌های شاد با ریتم بالا استفاده شود.

البته احتمالاً لازم نیست که بگوییم برای گریه کردن نیز از آهنگ غمگین با ریتم پایین استفاده می‌شود! همه ما در هنگام ورزش‌کردن به آهنگ‌های اسپرت نیاز داریم و این مربوط به مزیت دیگر یادگیری موسیقی، یعنی بهبود عملکرد بدنی و افزایش استقامت است. نواختن یک ریتم تند برای ورزش‌کردن، هم به حالات روحی ورزشکار کمک می‌کند تا هیجانش حفظ شود و هم می‌تواند اثر زمان را کاهش دهد تا شنونده احساس خستگی کمتری داشته باشد.

آلات موسیقی

تفاوت یادگیری موسیقی در کودکی و بزرگ‌سالی

تحقیقات متعدد درباره بادگیری موسیقی به ما می‌گوید که کودکانی که نواختن یک ساز موسیقی را آموخته‌اند می‌توانند عملکرد بهتری درزمینه زبان، خواندن، ریاضیات و مهارت‌های حرکتی از خود نشان دهند. یادگیری موسیقی در کودکان می‌تواند مغز و مهارت‌های یادگیری آن‌ها را منعطف کند.

اگر کودکی قبل از هفت‌سالگی نواختن یک ساز را شروع کند به حدی بر روی مهارت‌هایش مؤثر خواهد بود که تا آخر عمرش می‌تواند تأثیر آن را حس کند. یادگیری موسیقی می‌تواند بر مهارت‌های اجتماعی کودک نیز تأثیر داشته باشد. کودکانی که در معرض آموزش موسیقی هستند، ارتباط بهتری با دیگران دارند و اعتمادبه‌نفس بالا و شادابی بیشتری از خود نشان می‌دهند. برای خرید انواع آلات موسیقی به بهترین مرکز فروش آلات موسیقی در تهران مراجعه کنید تا بتوانید با کیفیت ترین آلات موسیقی را خریداری کنید .

درباره سالمندان یادگیری موسیقی نشان داده است که بزرگ‌سالان با آواز خواندن یا نواختن ساز سلامت روان بالاتری داشته‌اند. یادگیری این هنر به این افراد کمک می‌کند تا آلزایمر نگیرند و مهارت‌های شناختی خود را پرورش دهند. اگر سالمندی در کودکی یا جوانی خود با نواختن یک ساز عجین شده باشد، می‌تواند ذهن منعطف‌تری داشته باشد و به ضعف در عملکرد حافظه دچار نشود.

سخن آخر

شما می توانید در هر سنی هرنوع آلت موسیقی را یاد بگیرید در بین تمامی آلات موسیقی پیانو ، گیتار و ویالون از محبوب ترین ساز های موسیقی است . برای خرید هرکدام از این آلات موسیقی به خصوص پیانو به مراکز معتبر مراجعه فرمایید . آلات موسیقی به دلیل واردرات ممکن است با قیمت های متفاوت به فروش برسد برای مثال برای دریافت قیمت پیانو دیجیتال شما می توانید به فروشگاه معتبر سازپلازا مراجعه کنید .

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402