مراحل آبیاری زعفران ( چگونه باید گیاه پرسود زعفران را آبیاری کرد؟ )

مراحل آبیاری زعفران ( چگونه باید گیاه پرسود زعفران را آبیاری کرد؟ )
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

زعفران یکی از گیاهان منطقه خشک و کم آب محسوب می شود و دقیقا به همین دلیل هم آبیاری آن به شیوه خاصی انجام می شود. شیوه آبیاری زعفران عموما با در نظر گرفتن منطقه ای که قرار است گیاه در آن کشت شود معین خواهد شد و این آبیاری می تواند بین 1 تا در نهایت 4 مرتبه  باشد. دو مورد مهم در زمینه آبیاری این گیاه نخست زمانی است که آبیاری انجام می شود و دیگری کیفیتی است که باید به گیاه آب داده شود. در ادامه قصد داریم در مورد آبیاری کردن زعفران صحبت کنیم و مرحله های ان را با هم مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

فهرست عناوین مطلب:

روش آبیاری زعفران

به طور کلی آبیاری زعفران در 4 مرحله اصل انجام می شود که این مراحل به شرح زیر هستند:

1. مرحله نخست آب دادن به زعفران

نام اولین مرحله از آبدهی زعفران بسارآب است و این مرحله از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است. این اهمیت به اندازه ای است که اگر به زمان آبدهی و همینطور کیفیت انجام این کار توجه ویژه ای نشود آنگاه شاهد تغییر چشمگیری در میزان محصول برداشتی خواهیم بود. برای همین در ادامه به همین دو عامل یعنی زمان و چگونگی آبیاری زعفران در اولین مرحله می پردازیم:

1. زمان آبیاری

در مورد زمان آبیاری در اولین مرحله باید بدانید که این کار باید در یک بازه به خصوص انجام گیرد که این فاصله از 10 مهر ماه تا 15 مهر ماه را در برمی گیرد. دقت داشته باشید که این آبیاری نه باید  زودتر از این زمان و نه باید دیرتر از این تایم انجام شود. به علاوه حتما ابتدا باید زمین آبیاری شده و سپس پروسه سله شکنی روی آن انجام گیرد. این مرحله معمولا برای این انجام می شود که زعفران بیدار شود. وقتی زمان آبیاری گیاه درست باشد آنگاه نخست گل زعفران است که از زمین بیرون می آید و در مرحله بعدی فرایند رشد سبزینه ای به وقوع می پیوندد. همچنین به این شکل کل انرژی زعفران و کلاله ها برای گل دادن گیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

2. کیفیت و نحوه آبیاری زعفران

حال نوبت به کیفیت آبیاری میرسد. برای مرحله نخست شما باید آبیاری گیاه را به شکلی کاملا سنگین و در عین حال دقیق انجام دهید. علت این امر آن است که پیاز زعفران را عموما در  فاصله ای بین بیست تا نهایتا بیست و پنج سانتی متری از سزح زمین می کارند. وقتی می خواهیم مرحله اول از آبیاری زعفران را انجام دهیم زمین میبایست کاملا خشک باشد. به علاوه آبیاری را با دست ودلبازی کامل انجام هید و هیچ خساستی به خرج ندهید.

2. مرحله دوم از آبیاری به گیاه زعفران

به مرحله دوم از آبیاری گیاه زعفران زاچ آب گفته می شود.این مرحله می بایست پس از پایان گرفتن برداشت گل زعفران انجام شود. از نظر بازه زمانی هم این مرحله در آخرهای آبان ماه که تقریبا پانزدهم این ماه را در برمی گیرد انجام می شود. انجام این مرحله هم ضروری بوده و حتما می بایست انجام گردد. ولی برخلاف مرحله اول لازم نیست که آبیاری سنگین و عمیق انجام شود. علت این امر هم آن است که برخلاف مرحله اول زمین دارایی رطوبت بوده و خشک نیست. معمولا توصیه می شود آبیاری در این مرحله چیزی در حدود یک سوم مرحله نخست باشد. اما در این مرحله حتما باید از کود زعفران استفاده نمایید.

3. مرحله سوم آبدهی زعفران

دقیقا مخالف دو مرحله نخست از آبیاری زعفران این مرحله اجباری و الزامی نیست. معمولا زمانی مرحله سوم از آبیاری به زعفران انجام می شود که گیاه در منطقه ای کشت شده باشد که در ان باران های زمستانه به وقوع نمی پیوندد. این مرحله از آبیاری به گیاه معمولا در انتهای اسفند ماه صورت می گیرد. همچنین روش آبیاری زعفران در این مرحله به شکل سطحی است. این مرحله از آبیاری گیاه زعفران  معمولا خیلی خیلی کم در ایران انجام میشود.

روش آبیاری زعفران

4. مرحله چهارم آب دادن به زعفران

این مرحله هم مانند مرحله سوم کمتر انجام می گیرد و در صورتی که زعفران در منطقه ای کشت شده باشد که هیچ بارندگی برای آن وجود نداشته باشد آنگاه شاهد آبیاری در مرحله چهارم به گیاه هستیم. زمانی که این آبیاری انجام می شود معمولا در بازه بیستم فروردین ماه تا دهم اردیبهشت است و می بایست پیش از آن که برگ های پیاز زعفران کاملا خشک شده و زرد گردند آن را انجام داد. دقیقا به همین دلیل هم هست که نام این مرحله از آبیاری به زعفران را زردآب گذاشته اند. آبیاری زردآب می مبایست به شکل سطحی و غیر عمیق انجام شده و نیازی نیست که آن را عمقی انجام داد.

چند نکته مهم در مورد آب دادن به زعفران

حال که با 4 مرحله آبیاری به زعفران آشنا شدید خوب است چند نکته مهم در  مورد این موضوع را بدانید که به شرح زیر است:
1. یکی از مهمترین نکته هایی که در مورد آبیاری به زعفران وجود دارد دمای هوا هنگام انجام این کار است. دقت کنید که متوسط دمای هوای منطقه در دو روز گذشته –در زمان آبیاری- می بایست زیر 12 درجه سانتی گراد قرار داشته باشد.
2. در فصل تابستان نباید برای آبیاری مزرعه زعفران خود اقدام کنید. چرا که انجام آن سبب بروز انواع و اقسام آفات و بیماری ها برای مزرعه زعفران شما می شود.
3. اگر لازم است مرحله سوم از ابیاری به زعفران را انجام دهید دقت کنید که حتما آن را پس از وجین کردن و نیز کود دادن به زمین انجام دهید.
4. موارد و مراحلی که گفتیم همگی کلی و جامع هستند. شما می توانید با در نظر گرفتن محل و منطقه کشت گیاه آن را برای مزرعه خود شخصی سازی کرده و انجام دهید تا به این شکل ماکزیمم بهره وری را دریافت کنید.

جمع بندی

آبیاری زعفران در 4 مرحله انجام می شود که دو مرحله اول الزامی و دو مرحله دوم اختیاری و بسته به شرایط منطقه کشت زعفران هستند. آبیاری در مرحله اول می بایست عمیق و سنگین باشد و در بازه 10 تا 15 مهر انجام شود. مرحله دوم آبیاری غیر عمیق بوده و در آخر آبان انجام می شود. دو مرحله آخر هم هر دو سطحی بوده، مرحله سوم در اسفند ماه و مرحله آخر و چهارم در بازه زمانی 20 فروردین تا 10 اردیبهشت انجام میگیرد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402