آموزش روش های ساخت رمز غیر قابل هک و قوی

ساخت رمز غیر قابل هک
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

برای محافظت از حساب‌ها و شبکه‌ها، گذرواژه‌های ایمن‌تری را پیاده سازی کنید. در این مطلب شما ساخت رمز غیر قابل هک را یاد خواهید گرفت. در ادامه با آموزش ساخت پسورد قوی همراه ما باشید.

مردم اغلب از رمزهای عبور رایجی استفاده می‌کنند که هکرها می‌توانند در عرض چند ثانیه هک کنند، مانند «123456» یا «password». پسورد‌های ضعیف به طور قابل توجهی احتمال هک داده‌ها، تصاحب حساب کاربری، سرقت هویت و سایر تهدیدها را افزایش می‌دهد. پیروی از ترفندهای ساده برای ایجاد یک رمز عبور قوی، مانند استفاده از ترکیب‌های بی معنی و افزایش طول رمز عبور، می‌تواند به گذرواژه‌ها و حساب‌های کاربری امن‌تر منجر شود.

این مقاله برای صاحبان مشاغل، حرفه ای‌ها و همه کاربرانی است که علاقه مند به افزایش امنیت رمز عبور خود هستند. در ادامه روش های ساخت پسوردهای غیر قابل نفوذ را می‌خوانید.

فهرست مطالب

آموزش ساخت رمز غیر قابل هک

پسوردهای آسان، بسیاری از کاربران را در برابر نقض اطلاعات، تصاحب حساب‌ها، سرقت هویت و سایر تهدیدات آسیب‌پذیر می‌سازد. در محل کار، مدیریت ضعیف رمز عبور می‌تواند منجر به حوادث امنیت سایبری تمام عیار شود که می‌تواند به عملیات شرکت آسیب برساند.

خوشبختانه، قوی‌تر کردن رمزهای عبور خود با پیروی از چند روش بسیار آسان است. ما پنج نکته را برای ایجاد گذرواژه‌های امن‌تر برای محافظت از حساب‌های خصوصی و بهبود امنیت سایبری کسب و کارتان به اشتراک می‌گذاریم. ما همچنین اشتباهات رمز عبور را بررسی خواهیم کرد تا به هر قیمتی از آن جلوگیری کنیم.

1. منحصر به فرد باشید و از رمزهای عبور یکسان خودداری کنید

ساخت پسورد قوی

استفاده از رمز عبور یکسان برای چندین حساب آسان و راحت است. با این حال، به گفته دودی گلن، مدیر عامل شرکت مشاوره امنیت سایبری Power to Excel، راحتی استفاده مجدد از رمزهای عبور می‌تواند در صورت به خطر افتادن یک حساب کاربری، آسیب پذیری بیشتری را به همراه داشته باشد و شما را در برابر کلاهبرداری آسیب پذیر کند. گلن هشدار داد که هرگز از رمز عبور یکسان برای چندین حساب استفاده مجدد نکنید. این نحوه تولید پسورد ایمن است.

استفاده از یک رمز عبور در حساب‌های مختلف به مجرمان سایبری کلید اطلاعات شخصی شما را می‌دهد. به عنوان مثال، اگر بدافزار فقط اطلاعات حساب جیمیل را ضبط کند اما رمز عبور یکسانی در انواع سایت‌های حساس مانند سایت‌های بانکداری آنلاین یا فروشگاه استفاده شود، مجرمان سایبری می‌توانند به راحتی به همه حساب‌ها نفوذ کرده و اطلاعات شناسایی شخصی را به دست آورند.

به گفته ادوارد گودمن، مشاور بین‌المللی حریم خصوصی TransUnion، برای پیگیری گذرواژه‌ها، کاربران باید آن‌ها را در مکانی امن ذخیره کنند، مانند مدیریت رمز عبور مانند PasswordBox، LastPass و RoboForm.

2. خلاق باشید و از ترکیبات غیرمعمول و بی معنی در ساخت رمز غیر قابل هک استفاده کنید

در حالی که استفاده از نام عزیزان، حیوانات خانگی، تیم‌های ورزشی مورد علاقه و سایر جزئیات شخصی ممکن است به شما کمک کند رمز عبور را به خاطر بسپارید، این عمل دسترسی هکرها به حساب‌های شما را آسان تر می‌کند.

به دلیل فراوانی نقض‌های امنیتی، میلیون‌ها رمز عبور در پایگاه‌های داده برای مجرمان در دسترس است تا از آن‌ها در حملات سایبری استفاده کنند.

این نوع حمله به عنوان «حمله دیکشنری» یا حمله ای که در آن رمز عبور به طور سیستماتیک در برابر سایر رمزهای عبور در فهرست مشخصی از رمزهای عبور موجود جستجو می‌شود، نامیده می‌شود. از آنجایی که این گذرواژه‌ها از نقص‌های گذشته گرفته شده‌اند، استفاده از آن‌ها احتمال به خطر افتادن یک رمز عبور را افزایش می‌دهد.

چگونه رمز عبور غیر قابل هک بسازیم؟ به عنوان مثال، در اینجا چند نکته برای ایجاد رمزهای عبور خلاقانه تر آورده شده است:

  • برای ساخت پسورد قدرتمند، حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها را با هم ترکیب کنید. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند رمز عبور ساده “happy777” را به رمز عبور قوی تر، مانند “H@pea!931” تبدیل کنند.
  • یک شعر، خط یا جمله آهنگ را بردارید و آن را به صورت مخفف کوتاه کنید. برای مثال، «Twas the night before Christmas and all all the house» را به «TtnbCaatth» تبدیل کنید.

نکته: کنجکاو هستید که آیا رمز عبور شما می‌تواند در برابر یک هکر مقاومت کند؟ از این ابزار آموزش ساخت رمز عبور قوی Security.org استفاده کنید تا بفهمید رمز عبور شما چقدر امن است و آیا داده‌های شما محافظت می‌شود یا خیر.

3. برای امنیت بیشتر رمزهای عبور طولانی تر ایجاد کنید

چگونه يک کلمه عبور امن انتخاب کنيم؟ اکثر سرویس‌ها به ساخت پسورد قوی حداقل هشت کاراکتری نیاز دارند. در واقع، کاربران برای یک رمز عبور واقعی به کاراکترهای بیشتری نیاز دارند. هرچه رمز عبور طولانی‌تر باشد، سخت‌تر است و مجرمان سایبری بیشتر زمان لازم دارند تا رمز عبور را بشکنند.

روش های ساخت پسوردهای غیر قابل نفوذ

استاندارد ساخت پسورد قوی هشت کاراکتری اکنون به گذشته سپرده شده است. مانند همه چیز در حوزه فناوری، برنامه‌های شکستن رمز عبور سریع‌تر شده‌اند و برخی از آن‌ها توانایی انجام 350 میلیارد حدس در ثانیه را دارند که به این معنی است که می‌توانند رمز عبور هشت کاراکتری را در چند ثانیه بشکنند. برای محافظت کاربران از خود، کارشناسان اکنون رمزهای عبور حاوی حداقل 13 تا 20 کاراکتر را توصیه می‌کنند.

4. علاوه بر ساخت رمز غیر قابل هک، از احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنید

اگر یک وب‌سایت احراز هویت دو مرحله‌ای ارائه می‌دهد، از این لایه محافظتی اضافه شده در برابر حملات سایبری استفاده کنید. احراز هویت چند مرحله ای دسترسی به یک حساب کاربری را برای مجرمان سایبری بسیار چالش برانگیزتر می‌کند. بسیاری از سایت‌ها اکنون احراز هویت دو مرحله‌ای یا ورود به سیستمی را ارائه می‌کنند که هم به رمز عبور و هم به شکل دیگری از شناسایی نیاز دارد، مانند کد از یک دستگاه تلفن همراه.

این‌ها انواع دیگری از احراز هویت دو مرحله ای هستند:

  • برنامه‌های احراز هویت اختصاصی، مانند Google Authenticator
  • سوالات امنیتی (که فقط کاربر پاسخ آن‌ها را می‌داند)
  • شماره شناسایی شخصی منحصر به فرد (PIN)
  • بیومتریک
  • یک نشانه فیزیکی متصل به یک دستگاه

با احراز هویت دو مرحله‌ای، حتی اگر مهاجم رمز ورود کاربران را بدزدد، آن‌ها نمی‌توانند بدون نوع دوم شناسایی به حساب‌هایشان دسترسی داشته باشند. پس در صورت وجود از این ویژگی امنیتی استفاده کنید.

نکته کلیدی: در یک محیط تجاری، مدیریت دسترسی ضعیف منجر به بسیاری از موارد نقض داده می‌شود. احراز هویت چند عاملی و یرنامه مدیریت رمز عبور می‌تواند اطمینان حاصل کند که فقط حساب‌های خاصی می‌توانند به داده‌های خاص دسترسی داشته باشند.

5. غیرقابل پیش بینی باشید و رمزهای عبور خود را مرتباً تغییر دهید

بسیاری از وب سایت‌ها و حساب‌ها به کاربران توصیه می‌کنند که رمز عبور خود را به طور مرتب تغییر دهند. پس به این ترتیب حداقل هر چند ماه یا هر سه ماه یکبار رمز عبور را تغییر دهید. این یکی از روش های تولید رمزعبور قدرتمند است.

نحوه تولید پسورد ایمن

با این حال، کارشناسان دیگر به طور کلی تغییر مکرر رمز عبور را توصیه نمی‌کنند، مگر اینکه شما هک شده باشید. برای اینکه بدانید آیا اطلاعات شما در آنجا موجود است یا نه، به Have I Been Pwned مراجعه کنید، جایی که می‏‌توانید آدرس ایمیل، نام کاربری یا رمز عبور خود را جستجو کنید تا ببینید آیا اطلاعات شما در هر گونه هک گزارش شده مشاهده شده است یا خیر.

اشتباهات معمول در ساخت رمز غیر قابل هک

در حالی که ساخت پسورد قوی بسیار مهم است، درک اشتباهات ساخت پسورد قوی نیز ضروری است تا از آن اجتناب کنید. هر یک از اشتباهات زیر ممکن است به مهاجم کمک کند تا حساب شما را در معرض خطر قرار دهد.

1. هرگز از اطلاعات شخصی در رمز عبور استفاده نکنید

به خاطر سپردن روزهای تولد، نام همسر یا فرزندان، فیلم‌ها یا تیم‌های ورزشی مورد علاقه آسان است، اما حدس زدن یا یادگیری آن‌ها برای یک مهاجم نیز آسان است. اصرار بر عدم استفاده از اطلاعات شخصی در گذرواژه‌ها به دلیل رسانه‌های اجتماعی است، زیرا بسیاری از اطلاعات شخصی شما به راحتی به صورت آنلاین در دسترس است.

مهاجمان می‌توانند به سرعت فهرستی از رمزهای عبور احتمالی ایجاد کنند و سپس به نرم‌افزار اجازه دهند از طریق ترکیب‌ها اجرا شود.

2. پیچیدگی رمز عبور را به حد افراط نگیرید

در حالی که یک رمز عبور باید منحصر به فرد باشد و برای مهاجم غیرممکن باشد که حدس بزند، کاربران نباید پیچیدگی رمز عبور را به حد افراطی برسانند. گذرواژه‌های فراموش شدنی منجر به مجموعه‌ای از خطرات امنیتی می‌شوند، مانند موارد زیر:

  • کاربران رمز عبور پیچیده را یادداشت می‌کنند تا دیگران بتوانند آن را ببینند یا بدزدند.
  • گذرواژه‌های بیش از حد پیچیده می‌توانند آنقدر ناراحتی ایجاد کنند که کاربر آن را به چیزی بسیار آسان تغییر دهد.

با این حال، اگر از یک برنامه مدیر رمز عبور استفاده می‌کنید، رمز عبور شما می‌تواند هر چقدر که می‌خواهید پیچیده باشد. این برنامه‌ها رمزهای عبور را به طور ایمن پشت یک رمز عبور اصلی قوی ذخیره می‌کنند، بنابراین رمزهای عبور ذخیره شده می‌توانند به همان اندازه پیچیده و بی معنی باشند که کاربر می‌خواهد.

ساخت پسورد قدرتمند

3. هرگز از رمز عبور پیش فرض استفاده نکنید

برخی از محصولات دارای رمز عبور پیش فرض هستند، از جمله بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات اینترنت اشیا (IoT) مانند روترها و مودم‌ها. رمزهای عبور پیش فرض همیشه باید در معرض خطر و موقتی در نظر گرفته شوند. از آنجایی که این گذرواژه‌ها پیش فرض هستند، عمومی هستند و هر کسی می‌تواند با یک جستجوی آنلاین سریع رمز عبور را یاد بگیرد.

4. از رایج ترین رمزهای عبور خودداری کنید

ارائه دهنده مدیریت رمز عبور NordPass 200 رمز عبور رایج را در سال 2022 رتبه بندی کرد و دریافت که بیشترین رمز عبور در ایالات متحده “guest” است. NordPass می‌گوید که این رمز عبور تنها 10 ثانیه طول می‌کشد تا شکسته شود. علاوه بر این، هزاران نفر همچنان از رمزهای عبور ساده مشابهی مانند «123456»، «123456789» یا «password» استفاده می‌کنند که می‌توان آن‌ها را حتی سریع‌تر شکست.

اما به یاد داشته باشید که حتی اگر از یکی از رایج ترین رمزهای عبور استفاده نمی کنید، همچنان باید بهترین روش‌های رمز عبور را دنبال کنید تا رمزهای عبور خود را تا حد ممکن قوی کنید.

نکته: ساخت پسورد قوی تنها یک لایه دفاعی در امنیت سایبری است. سیستم‌های پشتیبان ابری امن، نرم‌افزار رمزگذاری، احراز هویت چند مرحله ای، اشتراک‌گذاری امن فایل و ارتقای فناوری را هم در نظر بگیرید.

سخن پایانی

ایجاد، استفاده، به خاطر سپردن و به روز رسانی منظم رمزهای عبور و حصول اطمینان از منحصر به فرد بودن آن‌ها می‌تواند بسیار دشوار باشد. اما از آنجایی که نقض اطلاعات و حملات سایبری همچنان در حال افزایش است، استفاده از رمزهای عبور قوی بیش از هر زمان دیگری ضروری است. این آموزش ساخت رمز غیرقابل هک می‌تواند به شما کمک کند رمز عبور غیرقابل شکستی ایجاد کنید که از حساب‌های خصوصی و تجاری شما محافظت می‌کند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402