نود یا گره (Node) چیست؟

  • Mehran.P
  • بروزرسانی 22 آبان 1402 12:59
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

هنگام آشنایی اولیه با دنیای کریپتوکارنسی ممکن است با مفاهیمی عجیب و غریب و جدید مواجه شوید و از این لحاظ کمی بترسید. در ابتدا باید گفت که کاملا حق دارید و هر کسی در ابتدای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی ممکن است با وجود اصطلاحات جدید و مختلف دچار گیجی شود. حال یکی از این اصطلاحات عجیب و غریب در دنیای کریپتوکارنسی، گره یا نود است. به طورکلی گره یا نود در شبکه دیجیتال به هر دستگاه فیزیکی گفته می‌شود که قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات را دارد و رایج‌ترین نود امروزه، کامپیوترهای کاربران است. اما به طور دقیق‌تر و فنی‌تر منظور از نود یا گره چیست؟ انواع نودها در شبکه کدامند؟ هر یک از نودها چه کاری را انجام می‌دهند؟ در ادامه همراه پلازا باشید تا به شکل دقیق و جامع به بررسی یکی از مهم‌ترین اصطلاحات دنیای کریپتوکارنسی بپردازیم.

به طور کلی منظور از نود(Node) چیست؟

نود یا گره (Node) چیست؟
نود یا گره به نقاط تقاطع یا اتصال در میان دو عضو در یک شبکه دیجیتال یا سیستم گفته می‌شود. درواقع نودها می‌توانند وظایف و مسئولیت‌های مختلفی همچون ایجاد، ارسال و دریافت اطلاعات را انجام دهند. نکته جالبی که بایستی بدانید این است که نود یا گره تنها به دنیای ارزهای دیجیتال محدود نمی‌شود.

به بیان دیگر هر گره یک سیستم کامپیوتری است که به شبکه‌ای بلاک چین وصل می‌شود و فعالیت‌هایی همچون تایید اقدامات درون شبکه‌ای و انتقال اطلاعات را انجام می‌دهد. در چنین فضایی هر یک از کامپیوترها نقش تصمیم گیرنده‌های شبکه را ایفا می‌کنند.

بعنوان مثال یک فضای کار اداری را تصور کنید که در اتاق رئییس یک سرور کلی وجود دارد و هر یک از کارمندان این شرکت یک سیستم کامپیوتر دارند. در چنین فضایی هر یک از این سیستم‌ها به همراه سرور کلی یک گره یا نود به حساب می‌آید.

نود چه وظایفی در شبکه برعهده دارد؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد نودها یا گره‌ها در یک شبکه وظایف و نقش‌های مهمی را برعهده دارند به گونه‌ای که آن‌ها به عنوان تصمیم گیرندگان اصلی شبکه شناخته می‌شوند. از جمله وظایف نودها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استمرار وضعیت بلاک چین

همانطور که اطلاع دارید بلاک چین‌ها به شکلی غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند و از این جهت اغلب به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هیچ سازمان یا ارگانی به عنوان یک نهاد شخص ثالث بر روی داده‌ها تسلطی نداشته باشد. اما از طرفی با افزایش کاربران در فضای بلاک چین، داده‌ها افزایش پیدا کرده و ادامه کار برای شبکه نسبت به گذشته دشوارتر می‌شود. به همین جهت بلاک چین برای افزایش مقیاس پذیری و تمرکز زدایی خود از نهادهای شخص ثالث نیاز دارد تا از نودها کمک بگیرد. هنگامی که یک بلاک چین از هزاران هزار گره کمک می‌گیرد، کار شبکه در میان آن‌ها تقسیم می‌شود و تمرکززدایی و مقیاس پذیری شبکه افزایش پیدا می‌کند.

کمک به اعتبارسنجی تراکنش‌ها

علاوه بر موارد گفته شده در بخش قبلی، از آن‌جایی‌که بلاک چین یک شبکه غیرمتمرکز حساب می‌شود، فعالیت‌هایی همچون اعتبار تراکنش‌ها برعهده نودها خواهد بود. حال بسته به این‌که پلتفرم براساس کدام مکانیزم اجماع(اثبات سهام یا اثبات کار) فعالیت می‌کند، گره‌ها به تایید تراکنش می‌پردازند و در عوض پاداشی را نیز دریافت می‌کنند.

منظور از الگوی اثبات کار و اثبات سهام چیست؟+به زبان ساده

افزایش شفافیت در بلاک چین

حال که با پلتفرمی غیرمتمرکز رویارو هستیم، کاربران از چنین پلتفرمی انتظار شفافیت دارند. درواقع در چنین فضایی اگر شخصی بخواهد به اطلاعات مرتبط با تراکنش‌های انجام شده در شبکه دسترسی داشته باشد، نیاز دارد تا با نود یا گره مربوطه ارتباط برقرار کند یا این‌که سیستم خودش را تبدیل به یک گره کند.

جمع بندی بر روی وظایف نودها(Node)

نود یا گره (Node) چیست؟

برای این‌که درک بهتری از عملکرد نود یا گره داشته باشیم، بهتر است عملکردهای اصلی آن را مرور کنیم:

  • می‌توانند اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه را انجام دهند
  • توانایی ذخیره و پردازش داده‌های بلاک چین را در اختیار دارند
  • شفافیت بیشنری را برای کاربران فراهم می‌کنند
  • نودها امکان انتقال تاریخچه تراکنش‌ها به دیگر گره‌ها را دارند
  • تمرکززدایی و عدم نیاز به شخص ثالث را در شبکه افزایش می‌دهند

در ادامه به انواع مدل‌های گره و وظایف آن‌ها اشاره می‌کنیم.

چند مدل نود در شبکه داریم؟

به طور کلی می‌توان به شش مدل نود اشاره کرد که عبارتند از:

  • مودم‌ها اینترنتی
  • سوئیچ‌ها
  • هاب‌ها
  • پل‌ها
  • دستگاه‌های چاپ یا پرینت
  • سرورها

مثالی که در ابتدا با یک فضای اداری زدیم را به خاطر بیاورید. اشاره کردیم که ممکن است یک سرور داخلی، 4 کامپیوتر برای کارکنان داشته باشیم؛ بنابراین درمجموع شبکه موردنظر ما 5 گره خواهد داشت. حال اگر در همین فضا 3 دستگاه چاپ اضافه کنیم، تعداد گره‌های شبکه به 8 عدد افزایش پیدا خواهند کرد.

انواع مدل‌های نود در بلاک چین

نود یا گره (Node) چیست؟

علاوه بر مدل‌های گفته شده، در شبکه بلاک چین با چهار مدل از نود طرف هستیم؛ نود کامل، نود سبک، نودهای استخراج کننده و سوپرنود.

نود کامل چیست؟

نود کامل(Full Node) درواقع از اجزای اصلی زنجیره شبکه است. جالب است بدانید که اگر نود کامل را از شبکه حذف کنید، بلاکچین عملا از کار می‌افتد! این نود در بلاکچین وظیفه تایید تراکنش‌ها و حفظ امنیت را برعهده دارد.

نود سبک چه کاربردی دارد؟

نود سبک به طور کلی بررسی می‌کند در لحظه حاضر، کدام یک از بلاک‌های موجود، آخرین بلاک زنجیره و مناسب برای انجام یک تراکنش محسوب می‌شود. درواقع از این نود در فرآیند روزمره ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود و به طور کامل متکی به نودهای کامل است.

وظیفه نود استخراج کننده چیست؟

نودهای استخراج کننده یکی دیگر از انواع گره در دنیای بلاک چین است. این گره وظیفه تایید تراکنش‌های شناور را در شکبه برعهده دارد. درواقع این گره‌ها برای تایید تراکنش و استخراج بلاک جدید از شبکه، تنها به دریافت اطلاعات کامل از بلاک قبلی دارند. حال نودهای استخراج کننده برای استخراج بلاک‌های جدید از دستگاه‌های استخراج کننده بسیار قوی استفاده می‌کنند و در برابر انجام چنین مسئولیتی، پاداشی را از شبکه دریافت می‌کنند.

سوپرنود چیست؟

سوپرنودها، گره‌هایی هستند که تمام کاربران می‌توانند آن‌ها را مشاهده کنند. مهم‌ترین وظیفه سوپرنود ایجاد ارتباط لازم میان دو گره است. درواقع سوپرنودها به مانند یک کانال ارتباطی عمل می‌کنند و از این جهت بایستی 24 ساعته فعال باشند.

نودها چگونه در شبکه تغییراتی ایجاد می‌کنند؟

یکی از سوالاتی که مطرح می‌شود این است که حال هر یک از این گره‌ها چگونه تغییری را در شبکه ایجاد می‌کنند؟ در پاسخ باید گفت که تغییر در شبکه بلاک چین کار راحت و آسانی نیست. تغییرات در شبکه نیازمند پارامترهای مختلفی همچون پاداش استخراج از بلاک جدید، زمان استخراج بلاک، انتقال از الگوریتم اثبات کار به الگوریتم اجماع کار و موارد دیگر است.

مطابق با فرآیند الگوریتم اجماع کار در شبکه، کوچک‌ترین و ریزترین تغییرات در شبکه باید توسط همه یا بخش بزرگی از اعضای شبکه تایید شود. به عنوان مثال گاهی تغییرات در شبکه توسط اکثریت تایید نمی‌شود و چنین چیزی منجر به ایجاد یک انشعاب تازه و جدید در سیستم می‌شود. این انشعابات جدید فورک نامیده می‌شوند و به طور کلی دو حالت فورک با نام‌های هارد فورک و سافت فورک داریم. در ادامه توضیحی در خصوص هر یک از آن‌ها ارائه می‌دهیم.

منظور از هارد فورک چیست؟

نود در هاردفورک زمانی اتفاق می‌افتد که همه نودهای کامل یا اکثریت نودها با تغییر موافقت نکنند. پس از این‌که هاردفورک ایجاد شد، تمامی گره‌های موجود در شبکه بایستی آپدیت شوند و گره‌هایی که آپدیت را دریافت نکنند از طریق الگوریتم اجماع کار کنار گذاشته خواهند شد.

بنابراین می‌توان گفت که هاردفورک‌ها سبب می‌شوند تا تعداد نودها در شبکه کمتر شوند. ممکن است تصور کنید که کاهش نود در شبکه ضرر بزرگی است اما باید گفت گه کاهش گره‌ها ضامن امنیت در بلاک چین است.

منظور از سافت فورک چیست؟

سافت فورک‌ها همانطور که از نام‌ آن‌ها مشخص است، نرم‌تر از هارد فورک‌ها برخورد می‌کنند. درواقع سافت فورک‌ها برخلاف هارد فورک‌ها، گره‌ها را مجبور به آپدیت فوری نمی‌کنند. درواقع در چنین وضعیتی اگر بیشتر نودها آپدیت را دریافت نکنند، الگوریتم اجماع کار به شکلی خودکار تغییر خواهد کرد و از آن پس نودهایی که از قوانین جدید پیروی نکنند توسط شبکه رد می‌شوند.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا اهمیت و پررنگ بودن گره‌ها یا نودها در شبکه بلاک چین را به شما مخاطبین عزیز نشان دهیم. درواقع می‌توان گفت که اگر نود وجود نداشته باشد امنیت شبکه با مشکلی جدی مواجه خواهد شد و مقیاس پذیری به طور کامل از بین می‌رود. پس هر میزان که سیستم‌های پشتیبان بلاک چین(نودها) در شبکه بیشتر باشند، این شبکه به وظایف خود بهتر عمل خواهد کرد. خوشحال می‌شویم که در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید که آیا ترجیح می‌دهید به عنوان گره در شبکه بلاک چین فعالیت کنید؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402