بیوگرافی علی دایی ؛ زندگی شخصی، حرفه ای، حواشی و حقایق شهریار فوتبال ایران

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

علی دایی بی‌شک یکی از بزرگترین بازیکنان فوتبال ایران و جهان است که در عمر فوتبالی خود، افتخارات فوتبالی زیادی آفرید. در این مقاله با بیوگرافی علی دایی همراه شما هستیم.

علی دایی متولد سال 1348 فوتبالیست بازنشسته و یکی از مربیان فوتبال ایرانی است که در طول عمر فوتبالی خود موفق شد با 109 گل ملی بهترین گلزن تاریخ تیم ملی فوتبال ایران باشد. او همچنین با 14 گل توانست رکورد بیشترین گلزنی در تمام ادوار جام ملت‌های آسیا را بزند و پس از سال 1357 بهترین مهاجم ایران شود. همچنین این بازیکن بزرگ با لقب بهترین مهاجم تاریخ جام ملت‌های آسیا نیز معروف است. آقای دایی علاوه بر لیگ ایران در لیگ‌های قطر، آلمان و امارات نیز حضور پیدا کرد. در ادامه این مقاله‌ پلازا با زندگی نامه علی دایی همراه شما هستیم.

فهرست مطالب:

اطلاعات شخصی علی دایی

  • نام و نام خانوادگی: علی دایی
  • تاریخ تولد: 12 بهمن 1348 (1 فروردین 1348 در شناسنامه)
  • محل تولد: اردبیل، ایران
  • سن علی دایی: 53 سال
  • قد علی دایی: 192 سانتی متر
  • وضعیت تاهل: خانمی به نام مهسا (طلاق گرفته یا جدا شده‌اند)، مونا فرخ‌آذری (از سال 1383 تاکنون)
  • آدرس صفحه اینستاگرام: alidaei@
همچنین بخوانید :

زندگی شخصی علی دایی

در این بخش از بیوگرافی علی دایی قصد داریم تمرکزمان را بر روی زندگی شخصی این ورزشکار بگذاریم.

کودکی و نوجوانی

زندگی خصوصی علی دایی

آقای دایی در دوازدهمین روز از بهمن ماه سال 1348 در محله خیرال اردبیل به دنیا آمد. البته چون در زمان گذشته شناسنامه‌ها چندان دقیق نبودند، تولد او را اول فروردین همان سال ثبت کرده‌اند. او از یک خانواده هفت نفره بود و چهار برادر دیگر دارد. البته این بازیکن یک خواهر نیز داشته که متاسفانه 15 روز پس از تولدش از دنیا رفته است. پدر او مرحوم ابوالفضل دایی دوست داشت فرزندانش به دنبال تحصیل بروند اما برادران دایی تصمیم گرفتند به سراغ رشته‌های ورزشی نیز بروند.

اولین فرزند خانواده دایی آقای حافظ است که به شغل معلمی مشغول است و برادر دوم محمد، همان کسی بود که آقای دایی را به فوتبال علاقمند کرد. حسن دایی چهارمین پسر خانواده از خود آقا علی کوچکتر است و همراه با فرزند آخر بهزاد در زمینه فروش محصولات ورزشی این فوتبالیست فعالیت می‌کنند. این بازیکن با وضع مالی متوسط بزرگ شد. پدر او ابتدا راننده تریلی بود و سپس مغازه‌داری و کاسبی می‌کرد و در سال 1380 به رحمت خدا رفت. خوشبختانه مادر آقای دایی در قید حیات هستند.

بیوگرافی علی دایی ؛ تحصیلات

آقای دایی در زمان تحصیل هوش خوبی داشت و به خواست پدر درس خواندن را ادامه داد تا اینکه موفق شد در سال 1366 وارد رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب شود اما در سال 1367 باری دیگر کنکور داد و در رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف قبول شد و در سال 1371 مدرک خود را نیز اخذ کرد. این بازیکن در خاطرات خود گفته، تقریبا تا 19 سالگی پدر ایشان به او اجازه فعالیت فوتبالی نمی‌داد تا اینکه از سال 1367 کار خود را شروع کرد.

زندگی خصوصی علی دایی

علی دایی در مصاحبه‌ای که با عادل فردوسی‌پور در برنامه 360 درجه داشت، گفت تنها یک بار با خانم مونا فرخ‌آذری در سال 1383 ازدواج کرده است. فرزندان علی دایی نیز دو دختر به نام‌های دنیز و نورا هستند. دنیز متولد 81 و دختر دوم او نورا متولد سال 1388 است. در پایین می‌توانید عکس علی دایی و همسرش و دختر او را مشاهده کنید.

عکس علی دایی و همسرش

زندگی شغلی علی دایی

این بخش را به مرور زندگی شغلی این بازیکن در سطح‌های مختلف و اطلاعاتی درباره باشگاه های علی دایی اختصاص خواهیم داد.

بیوگرافی علی دایی ؛ دوره بازیکنی و باشگاهی

زندگی شغلی علی دایی

علی دایی نخستین بار در سال 1367 کار خود را با تیم استقلال اردبیل آغاز کرد و پس از آمدن به تهران و تحصیل در این شهر به تیم تاکسیرانی پیوست. سپس بازی در تیم بانک تجارت باعث شد که توجه‌ها به او جلب شود تا جایی که در سال 1373 وارد تیم پرسپولیس تهران شد و در خط حمله حضور داشت. در فصل اول حضور دایی در پرسپولیس این تیم مقام چهارم جام آزادگان را کسب کرد. آقایی دایی تا سال 1375 یعنی دو فصل بعد نیز در تیم پرسپولیس بود. در فصل 1374 پرسپولیس برنده جام آزادگان شد اما دایی به لیگ دعوت نشد و در فصل 1375 با زدن دو گل به تیم آلیما قزاقستان باعث شد تیم به مرحله گروهی جام باشگاه‌های آسیا صعود کند.

آقای دایی سپس به تیم‌ السد قطر رفت و تیم در آن سال مقام پنجم لیگ را کسب کرد. فصل بعد دایی در تیم آرمینیا بیله فلد آلمان حضور داشت و بعد از آن نیز به بایرن مونیخ پیوست اما حضور او در بازی‌های این تیم کوتاه بود. او سپس برای سه فصل به تیم هرتابرلین رفت و در دو فصل اول حضور پررنگی داشت و در فصل سوم حضورش کمرنگ‌تر شد‌‌. او فصل بعد را نیز در تیم الشباب بود اما عملکردش به چشم نیامد و قرارداد دوساله او به یک سال تغییر پیدا کرد که باری دیگر در سال 1382 به عنوان کاپیتان دوم تیم پرسپولیس بازگشت و در پایان همان فصل با 16 گل آقای گل لیگ شد. در دو فصل بعد او در تیم صبا باتری حضور داشت در فصل اول حضورش تیم قهرمان جام حذفی شد.

خداحافظی علی دایی از فوتبال و آغاز دوره مربیگری

خداحافظی علی دایی

از سال 1385 تا 1387 علی دایی آخرین سال‌های بازیکنی و اولین سال‌های مربی‌گری خود را در تیم سایپا گذراند. او از اوایل فصل اول حضورش پس از ترک سایپا توسط لورانت سرمربی‌ این تیم شد و علیرغم نداشتن مدرک مربی‌گری A آسیا توانست اولین بازیکن/مربی قهرمان تاریخ لیگ ایران شود. او در سال 1387 پس از گلزنی در این مسابقه و برنده شدن لیگ از فوتبال خداحافظی کرد. علی دایی در دو فصل بعدی سرمربی تیم محبوب خود یعنی پرسپولیس شد و در فصل اول مقام چهارم لیگ و رتبه اول قهرمانی جام حذفی را بدست آورد. در فصل دوم حضورش نیز قهرمان جام حذفی شد اما در شهرآورد و لیگ قهرمانان آسیا عملکرد موفقی نداشت.

او سپس به مدت یک فصل سرمربی راه آهن بود و باری دیگر برای دو فصل بعد در پرسپولیس حضور داشت که یکبار نایب قهرمان شد و در فصل دوم توسط هیئت مدیره کنار گذاشته شد. این بازیکن سپس در تیم صبای قم حضور داشت و فصل بعد با تیم نفت تهران قهرمان جام حذفی شد.  او در سال 1396 سرمربی سایپا شد اما در اواخر کار توسط مدیران این باشگاه بخاطر مصاحبه علیه آنها اخراج شد.

دوران ملی فوتبالی و مربی‌گری آقای دایی

جوایز و افتخارات علی دایی

علی دایی هم در زمینه فوتبالیستی و هم مربی‌گری سوابقی در تیم ملی دارد. او در سه جام جهانی و جام ملت‌های آسیا حضور داشت. علی دایی نخستین بار در سال 1372 به عنوان بازیکن ملی به میدان رفت و در مجموع 149 بازی موفق شد 109 (بنابر آمار برنامه نود، 107 گل) به ثمر برساند. او همچنین با زدن 14 گل به عنوان بهترین گلزن تاریخ جام ملت‌های آسیا شناخته می‌شود.

این بازیکن سابق در سال 1386 به عنوان سرمربی تیم فوتبال ایران انتخاب شد. او در سال 2010 و دوره جام جهانی سرمربی ایران بود اما عملکرد ضعیفی داشت و از مجموع 5 مسابقه تنها 6 امتیاز دریافت کرد و بین پنج تیم، رتبه چهارم شد. با شکست او در برابر عربستان، از مربی‌گری تیم ملی ایران برکنار شد.

جوایز و افتخارات علی دایی

آیا از جوایزی که این فوتبالیست طی سال‌های فعالیت خود به عنوان بازیکن و سرمربی خبر داری؟ در ادامه این قسمت بیوگرافی علی دایی بیشتر درباره جوایز او می‌خوانید.

افتخارات فردی

ردیفعنوان جوایز / افتخارات
1دومین بازیکن سال فوتبال آسیا (1996)
2بهترین گلزن جام ملت‌های آسیا (1996)
3بهترین گلزن بین‌المللی مردان جهان (1996 و 2004)
4بهترین گلزن بازی‌های آسیایی (1998)
5بازیکن سال فوتبال آسیا (1999)
6بهترین گلزن قهرمانی فوتبال غرب آسیا (2004)
7بهترین گلزن لیگ برتر خلیج فارس (1382-1383)
8عضو تالار مشاهیر فوتبال آسیا (2014)
9بهترین بازیکن ایرانی قرن بیستم به انتخاب فدراسیون تاریخ و آمار فوتبال
10دومین گلزن بازی‌های ملی مردان جهان در تمام ادوار
11عضو تیم منتخب قرن ۲۰ فوتبال آسیا به انتخاب فدراسیون تاریخ و آمار فوتبال
12عضو لیست ده بازیکن برتر تاریخ فوتبال آسیا به انتخاب ای‌اس‌پی‌ان

علی دایی توپ طلا

افتخارات به عنوان بازیکن

ردیفعنوان جوایز / افتخارات
1 برنده جام آزادگان با پرسپولیس (1374)
2برنده بوندس لیگا با بایرن مونیخ (1998-99)
3برنده لیگا پوکال با بایرن مونیخ (1998)
4نایب‌قهرمان لیگ قهرمانان اروپا با بایرن مونیخ (1998-99)
5جام حذفی ایران با صبای قم (1383-84)
6سوپر جام ایران با صبای قم (1384)
7لیگ برتر خلیج فارس با سایپا (1385-86)
8مدال طلای بازی‌های آسیایی زیر 23 سال (2002)
9مقام سوم جام ملت‌های آسیا (1996 و 2004)
10مدال طلای بازی‌های آسیایی 1998
11 جام بین قاره‌ای آسیا-اقیانوسیه 2003
12قهرمانی غرب آسیا 2004

افتخارات به عنوان مربی

ردیفعنوان جوایز / افتخارات
1لیگ برتر خلیج فارس با سایپا (1385-86)
2قهرمانی غرب آسیا تیم ملی (1387)
3جام حذفی ایران با پرسپولیس(1388-89 و 1389-90)
4نایب‌قهرمان لیگ برتر خلیج فارس (1392-93)
5جام حذفی ایران با نفت تهران (1395-96)

حواشی علی دایی

در این قسمت با حواشی و اخرین اخبار از علی دایی همراه شما هستیم. این بازیکن در طول زندگی حرفه‌ای خود با حواشی گوناگونی روبه‌رو شده است که در ادامه مهمترین‌های آن را عنوان می‌کنیم‌.

حواشی فوتبالی

علی دایی در طول زندگی فوتبالی خود حواشی زیادی داشت. او شخصیت رک، صریح و زبان تندی دارد و اکثرا مصاحبه‌های بعد از فوتبالش حاشیه ساز بودند. از مهمترین آنها می‌توان به اعتراض او به داوری محسن قهرمانی و غش کردن او به سمت سپاهان در بازی پرسپولیس و سپاهان، شکایت از محمد مایلی کهن بخاطر صحبت‌ها و انتقاداتش نسبت به او و انتقادات از بازی علی دایی در سال‌های پایانی فوتبال او اشاره کنیم.  در ادامه باید عنوان کنیم که وضعیت علی دایی امروز خوب است و آخرین پست اینستاگرامی او مربوط به قهرمانی پرسپولیس در سال 1402 می‌شود.

حواشی زندگی خصوصی

حواشی علی دایی

یکی از حواشی مربوط به این بازیکن ازدواجش است. او به گفته خودش در سال 1383 ازدواج کرده و دو دختر به نام‌های دنیز و نورا دارد و گفت که دختر بزرگش متولد سال 1383 است. اما دنیز پس از این مصاحبه پستی در اینستاگرام گذاشت و خود را متولد 1381 خواند. همچنین از خانومی به نام مهسا به عنوان مادرش یاد کرد.

همچنین بخوانید :

حقایق پنهان علی دایی

این بخش به چند حقیقت جالب درباره علی دایی اشاره می‌کنیم.

  • علی دایی توپ طلا خود را در سال 1999 دریافت کرد.
  • او تنها یک صفحه اینستاگرام با 12 میلیون فالوئر دارد و تنها در این پلتفرم فعالیت می‌کند.
  • در سال 1386 این بازیکن بزرگ به عنوان نماینده فوتبال ایران در سازمان یونیسف معرفی شد.
  • علی دایی در سال 1396 و جریان زلزله کرمانشاه به صورت حضوری به سرپل ذهاب رفت‌.
  • در بیوگرافی علی دایی می‌توانید ببینید که او به پنج زبان عربی، آلمانی، انگلیسی، ترکی آذری و  فارسی تسلط دارد و فرانسه را نیز تا حدودی یاد گرفته است.
  • او راست دست است و می‌تواند بدون مشکلی با دست چپ خود نیز بنویسد و همچنین بلد است گیتار بزند.
  • رشته دبیرستان او ریاضی است و استعداد بالایی در این رشته دارد و در زمان خود شاگرد اول بود.
  • عاشق بستنی است و هرجا آن را ببینید دوست دارد بخورد و رژیم گرفتن نیز برای او سخت است.
  • تنها فوتبالیست ایرانی است که نامش در کتاب رکوردهای گینس قرار گرفت.
  • در دهه هفتاد تصمیم به درمان لکنت زبان خود گرفت اما نتیجه نگرفت.
  • خانه علی دایی در تهران، محله نیاوران و پنت هاوس برج رولکس است.
همچنین بخوانید :
  • در سال 2021 کریستیانو رونالدو با زدن 111 گل ملی رکورد علی دایی را شکست و درباره آقای دایی گفت: «او چنان استانداردها را در سطح بالایی قرار داده بود که در یک زمانی فکر می‌کردم هیچوقت نمی‌توانم رکوردش را بشکنم.»
  • او علاوه بر فوتبال در زمینه‌های دیگری مانند: تولید البسه و لوازم ورزشی، مسکن و برج سازی، مواد غذایی، بیمه و تجارت فولاد نیز فعالیت دارد. همچنین مدیریت رستوران و جواهر فروشی این بازیکن نیز برعهده همسرش مونا آذری است.

سخن پایانی

وضعیت علی دایی امروز

در این مقاله با بیوگرافی علی دایی اسطوره فوتبال ایران همراه شما بودیم و درباره زندگی، شغل، حقایق و حواشی او گفتیم اگر سوال شما این باشد که اکنون علی دایی کجاست؟ باید بگوییم او در ایران حضور دارد. نظر شما درباره علی دایی چیست؟ از همراهی شما متشکریم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402