بیوگرافی علیرضا بیرانوند ؛ نگاهی بر زندگی شخصی، کارنامه کاری و حواشی فوتبالی او

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

علیرضا بیرانوند یکی از بزرگترین بازیکنان فوتبال کشور ایران و قوی‌ترین دوازه‌بان حال حاضر لیگ و تیم ملی است. اما حاشیه‌های جدید او که این روزها آینده شغلی او را تحت شعاع قرار داده‌اند. در این مقاله با بیوگرافی علیرضا بیرانوند همراه شما هستیم.

یکی از تلخ‌ترین اتفاقات فوتبالی برای هواداران یک باشگاه، رفتن بازیکنی از تیمی به تیم حریف و همشهری اوست. باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نیز رقیب‌های دیرینه‌ هم هستند و انتقال بین این دو باشگاه، می‌تواند کابوس وحشتناکی برای بازیکن مورد نظر رقم بزند. مرحوم علی انصاریان که تجربه این اتفاق را داشت، در مصاحبه خود آن را به پریدن از یک آپارتمان 20 طبقه تشبیه کرد که وقتی به طبقه پنجم رسید با خود گفت: «ای کاش نمی‌پریدم!»

علیرضا بیرانوند بازیکن فوتبال ایران و دروازه‌بان تیم ملی و باشگاه پرطرفدار پرسپولیس، در سال 1371 به دنیا آمد. این بازیکن، فوتبال را از سال 1390 و باشگاه نفت تهران شروع کرد و به حدی خوش درخشید که باشگاه پرسپولیس در سال 1395 با او قرارداد بست. او در فصل 1397-1398 مرد سال فوتبال ایران و بهترین بازیکن لیگ شد. آقای بیرانوند شانس این را داشت که در جام جهانی 2018 و 2022، جام ملت‌های آسیا 2019 و تیم منتخب جام ملت‌های آسیا 2019 حضور داشته باشد. وی رکورددار بلندترین پرتاب دست در گینس است. در این مقاله پلازا بیشتر با بیوگرافی علیرضا بیرانوند آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب:

اطلاعات شخصی علیرضا بیرانوند

  • نام و نام خانوادگی: علیرضا بیرانوند
  • تاریخ تولد علیرضا بیرانوند: 30 شهریور 1371
  • محل تولد: سرابیاس، خرم‌آباد، لرستان
  • سن علیرضا بیرانوند: 30 سال
  • قد علیرضا بیرانوند: 194 سانتی متر
  • لقب: علی بیرو
  • وضعیت تاهل: متاهل (اکرم بیرانوند 1389 تا کنون)
  • صفحه اینستاگرام علیرضا بیرانوند: alirezabeyranvand.official@
همچنین بخوانید :

زندگینامه علیرضا بیرانوند

در این قسمت با مرور زندگی شخصی این بازیگر از کودکی تا ازدواج و فرزندانش همراه شما هستیم‌.

از کودکی تا جوانی

اطلاعات شخصی علیرضا بیرانوند

این بازیکن در 30‌امین روز ماه شهریور سال 1371 در روستای سرابیاس خرم آباد لرستان، به دنیا آمد‌. خانواده او از عشایر بودند و شغل پدر علیرضا بیرانوند آنطور نبود که بتواند خانواده را به خوبی تامین کند. او فرزند اول خانواده است و چهار خواهر به نام‌های سرور، آرزو، سهیلا، نگین و برادری به نام احمدرضا دارد. وضع مالی ضعیف خانواده باعث شده بود که این فوتبالیست به فکر خیال‌بافی‌های ورزشی بیفتند و از آنجایی که هم فوتبالش خوب بود و هم به آن علاقه داشت، در سال 1386 وقتی 15 ساله بود، با قرض کردن کرایه از اقوام عزم آمدن به تهران کرد.

در اتوبوس با فردی به نام حسین فیض مربی تیم وحدت که از آشنایان بود، ملاقات کرد و  او از بیرانوند تقاضای 150 هزار تومن برای رفتن به تیمش را کرد اما از آنجایی بیرانوند قضیه قرض کردن پول برای کرایه ماشین را به او گفت، تصمیمش عوض شد و به صورت رایگان او را وارد تیم کرد.

زندگی در تهران

اگرچه این بازیکن وارد یک تیم شده بود اما باید امرار معاش می‌کرد. او ابتدا در خانه عمه خود ساکن بود و مدتی نیز مجبور شد در چمن‌های دور میدان آزادی بخوابد. صبح‌ها از ساعت 6 تا 12 ظهر به فست‌فودی محل کارش می‌رفت و ظرف‌های پیتزا را چرب می‌کرد و سپس برای تمرین آماده می‌‌شد. بعد از مدتی نیز شغل جدیدی در کارواش پیدا کرد و در آنجا به دلیل قد بلندش، مسئول شستن ماشین‌های شاسی بلند بود.

زندگی خصوصی علیرضا بیرانوند

علیرضا بیرانوند و همسرش

حتما درباره ازدواج این بازیکن کنجکاو هستید. اسم همسر علیرضا بیرانوند اکرم بیرانوند است که در واقع با این بازیکن نسبت خویشاوندی دارد و دخترعموی او است. او در سال 1389 وقتی تنها 18 سال داشت، به پیشنهاد خانواده با دخترعموی خود که متولد سال 1369 است، ازدواج می‌کند. علیرضا بیرانوند و همسرش دو فرزند به نام‌های طاها و بارانا دارند. این فوتبالیست دلیل موفقیتش را عشق و علاقه به همسر و فرزندانش می‌داند.

زندگی فوتبالی علیرضا بیرانوند

در اینجا می‌توانید درباره زندگی فوتبالی گلر معروف ایرانی بیشتر بدانید.

شروع فوتبال

زندگی فوتبالی علیرضا بیرانوند

پس از حضور در تیم وحدت در سال 1387 توسط مربی امیدهای نفت تهران برای نوجوانان این باشگاه انتخاب شد. او ابتدا در خط حمله فعالیت می‌کرد اما پس از اینکه در یک بازی به جای دروازه‌بان حضور پیدا کرد، استعدادش پدیدار شد. این دروازه‌بان در سال 1390 به صورت رسمی به تیم بزرگسالان باشگاه نفت تهران پیوست و نخستین بازی خود را در جام حذفی برابر داماش انجام داد. تیم او سپس در پایان لیگ به لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد و قرارداد وی با نفت تا سال 1394 تمدید شد.

حضور حرفه ای و دوران باشگاهی ایران

در این قسمت باید از تیم های باشگاهی علیرضا بیرانوند صحبت کنیم. او در فصل 1395-1396 به باشگاه پرسپولیس که در فصل پیشین نایب قهرمان لیگ شده بود، پیوست و پس از مدتی با انجام کلین شیت‌ و عملکرد بی‌نقص خود قراردادش تا سال 1400 تمدید شد و در پایان فصل پرسپولیس در حالی که بیرانوند بهترین دروازه‌بان لیگ با کمترین گل خورده و بیشترین دروازه‌بسته بود، به قهرمانی رسید. در دو سال بعدی نیز این روند رکورد زنی و قهرمانی ادامه داشت تا اینکه او در انتهای سال چهارم پرسپولیس را ترک کرد و به باشگاه فوتبال رویال آنتورپ بلژیک پیوست.

تیم های باشگاهی علیرضا بیرانوند

او همچنین با پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا 2017 و 2018 حضور داشت و توانست با عملکرد قوی خود باعث درخشش این تیم شود، اگرچه پرسپولیس قهرمان لیگ نشد اما تا فینال صعود کرد. دریافت مقام قهرمانی سوپر جام نیز از جمله موفقیت‌های بعدی پرسپولیس بود که در زمان بیرانوند اتفاق افتاد.

همچنین بخوانید :

حضور در باشگاه های خارج از ایران

آنتورپ اولین تیم باشگاهی خارجی او در بلژیک بود و توانست با خوش درخشیدن در مقابل بازی حساس آنتورپ و تاتنهام توجه سرمربی را به خود جلب کند اما پس از بازی با کلوب بروژ و خوردن دو گل، بازهم نیمکت نشین شد تا در سال 1400 صورت قرضی یک ساله و با بند خرید وارد باشگاه بوآویشتا شد اما در این باشگاه نیز عملکرد درخشانی نداشت و سرانجام در فصل 1401-1402 باری دیگر به پرسپولیس بازگشت.

باری دیگر پرسپولیس

عکس علیرضا بیرانوند با لباس استقلال

وقتی به بیوگرافی علیرضا بیرانوند نگاهی بیاندازیم، درمی‌یابیم که حضور او در تیم پرسپولیس همواره همای سعادت را بر شانه او می‌نشاند در فصل 1401-1402 نه تنها پرسپولیس با حضور پررنگ این بازیکن قهرمان لیگ شد، بلکه قهرمانی سوپر لیگ هم کسب کرد. قرارداد جدید بیرانوند با پرسپولیس 3 ساله بود.

بازی های ملی علیرضا بیرانوند

دوران ملی این بازیکن نیز پرافتخار بوده است. او در سال 1389 عضو تیم ملی زیر 20 سال ایران بود و سپس در تیم ملی زیر 22 سال ایران توسط علیرضا منصوریان حضور داشت. او در سال 1393 در تیم ملی حضور پیدا کرد و به اردوی تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد. در سال 2018 و جام جهانی روسیه، او دروازه‌بان اصلی تیم بود و موفق شد با بیشترین کلین شیت ممکن بهترین رکورد را در تاریخ حضور ایران در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی به نام خود به ثبت کند و رکورد ویژه ای در فیفا بزند. او در جام جهانی تنها دو گل خورد و موفق شد پنالتی کریستیانو رونالدو را مهار کند‌.

بازی های ملی علیرضا بیرانوند

عملکرد بیرانوند در جام جهانی 2022 نیز خوب بود اما با مصدومیت شدیدی که برایش رخ داد، تنها در دو بازی حضور داشت. رکوردهای ثبت شده توسط او در این جام جهانی شامل عناوین اولین دروازه‌بان ایرانی که در طی پنج بازی درون دروازه ایران بوده و پس از مرحوم عابد زاده دومین دروازه‌بانی که طی دو جام جهانی پیاپی در تیم ملی حضور داشت، بودند.

باشگاه های علیرضا بیرانوند

در این بخش از بیوگرافی علیرضا بیرانوند می‌توانید جدول باشگاه‌های او را ببنید.

نام باشگاهسال‌ها
نفت تهران1390-1395
پرسپولیس

1395-1399

1401 تا کنون

رویال آنتورپ1399-1401
بوآویشتا1400-1401

جوایز و افتخارات علیرضا بیرانوند

جوایز و افتخارات علیرضا بیرانوند

در جدول‌های پایین که درون بیوگرافی علیرضا بیرانوند قرار می‌دهیم، درباره موفقیت‌های تیمی و فردی او صحبت می‌کنیم‌.

افتخارات ملی و باشگاهی

عنوانتیمسال‌ها
صعود به جام جهانیملی2018 و 2022
سومی جام ملت‌های آسیاملی2019
نایب قهرمان جام حذفی ایراننفت تهران1393-1394
سومی در لیگ برتر ایراننفت تهران1392-1393 و 1393-1394
قهرمان لیگ برتر ایرانپرسپولیس1395-1396، 1396-1397، 1397-1398، 1398-1399 و 1401-1402
قهرمان جام حذفی فوتبال ایرانپرسپولیس1397-1398 و 1401-1402
قهرمان سوپر جام ایرانپرسپولیس1396، 1397، 1398 و 1402
نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیاپرسپولیس2017
نایب قهرمان لیگ قهرمانان آسیاپرسپولیس2018
قهرمان جام حذفی فوتبال بلژیکرویال آنتورپ2019-2020

افتخارات فردی

عنوانتعداد دفعات
نامزد دریافت جایزه بازیکن فوتبال سال آسیا1
بهترین دروازه‌بان قاره آسیا1
بهترین دروازه‌بان لیگ قهرمانان آسیا1
عضو تیم منتخب لیگ قهرمانان آسیا1
برنده جایزه نقره‌ای رویای سال آسیا1
عضو تیم منتخب جام ملت‌های آسیا1
نهمین دروازه‌بان برتر جهان به انتخاب فیفا1
مرد سال لیگ برتر (بهترین بازیکن لیگ)1
بهترین دروازه‌بان لیگ برتر ایران4
عضو تیم منتخب لیگ برتر ایران4
بهترین دروازه‌بان پنالتی‌گیر آسیا به انتخاب AFC1
بهترین فوتبالیست آسیا در تاریخ جام‌های جهانی (بر اساس نظرسنجی AFC)1

حواشی علیرضا بیرانوند

بیرانوند در طول عمر ورزشی خود حواشی نیز داشته که در این بخش بیوگرافی علیرضا بیرانوند آنها را بررسی می‌کنیم.

چطوری کریس؟

در جام جهانی 2018 هیچکس پیش بینی نمی‌کرد که کار بازی ایران و پرتغال پنالتی داشته باشد. پیش از بازی بیرانوند کلیپی از خود در صفحه اینستاگرامش گذاشت و در آن جمله معروف «چطوری کریس» را گفت که واکنش‌های زیادی در پی داشت‌‌‌. این گلر در همان بازی پنالتی رونالدو را گرفت و در مصاحبه‌ای گفت که این جمله را خدا بر روی زبانش گذاشته بود.

عکس علیرضا بیرانوند با لباس استقلال

حواشی علیرضا بیرانوند

در طی روزهای اخیر شایعات زیادی درباره علی بیرو پخش شد. ظاهرا او قراردادی تقریبا 20 میلیاردی با باشگاه پرسپولیس داشته و پس از گرفتن 12 میلیارد آن وقتی حقوق باقی‌مانده خود را مطالبه کرده، باشگاه به او وعده آینده را داده است‌. میثاقی مجری برنامه فوتبال برتر آقای درویش مدیرعامل پرسپولیس و وکیل بیرانوند به نوعی سعی در حل و فصل روابط پرسپولیس و بیرانوند داشت. از طرف دیگر خبر قرارداد 100 میلیاردی بیرانوند و باشگاه استقلال نیز پخش شده بود و وقتی آقای میثاقی درباره این انتقال و پیامدهای آن صحبت کرد، وکیل بیرانوند با جمله: «این احساسات مختص دهه شصت بود»، جواب او را داد.

این کشمکش‌ها بین باشگاه و بیرانوند ادامه داشت و هواداران پرسپولیس را متعصب و ناراحت کرده بود تا اینکه آقای بیرانوند در طی یک چرخش بزرگ قرارداد فسخ شده خود با پرسپولیس را با قراردادی جدید عوض کرده و به پرسپولیس پیوست. دقایقی پس از این حرکت علی امیری و حجت کریمی از مدیران ارشد باشگاه استقلال از سمت خود استعفا دادند.

حقایق پنهان علیرضا بیرانوند

در ادامه با چند حقیقت جالب درباره علی بیرو همراه شما هستیم.

  • اولین قرارداد علی بیرانوند به مبلغ 900 هزار تومان و با تیم نوجوانان نفت بوده است.
  • ستاره باشگاه پرسپولیس در واقع از ابتدا استقلالی بوده و به این تیم علاقه دارد.
  • وضعیت یادگیری زبان خارجی او اصلا تعریفی ندارد و برقراری ارتباط در خارج ایران برایش مشکل است.
  • فیلم بیرو، زندگی‌نامه این بازیکن را بیان می‌کند که در سال 1401 اکران شد.
  • پرتاب دست‌ های فوق‌ العاده او در شروع مجددها یکی از ویژگی‌های بارز و تحسین شده این گلر است.
  • ماشین شخصی علیرضا بیرانوند لکسوس NX200 است که ارزشی میلیاردی دارد.
  • بیرو دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته تربيت بدنی دانشگاه سما خرم آباد است.

کلام آخر

شغل پدر علیرضا بیرانوند / حقایق پنهان علیرضا بیرانوند

در این مقاله با بیوگرافی علیرضا بیرانوند و حواشی او همراه شما بودیم. نظر شما درباره این دربازه‌بان چیست و حاشیه‌های اخیر او را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بودید متشکریم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402