آشنایی با بهترین جاهای دیدنی اصفهان | 20 دیدنی معروف اصفهان کدامند؟

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اصفهان از جمله شهرهای دیدنی ایران می باشد که هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی می باشد. از این رو قبل از سفر به اصفهان بد نیست کمی درباره جاذبه های دیدنی اصفهان، جاهای دیدنی اصفهان و مکان های دیدنی اصفهان اطلاعات داشته باشید تا در مدت زمانی که در اصفهان هستید سفری هیجان انگیز و خاطره ساز را تجربه کنید.

شهر اصفهان از جمله شهرهای ایران است که در سه دوره دوره آل بویه، سلجوقیان و صفویان پایتخت کشور ایران بوده است شاید به همین خاطر است که بناهای تاریخی بسیار زیادی در این شهر وجود دارد. اگر برایتان جای سوال است که در سفر به اصفهان کجا بریم؟ پیشنهاد می کنیم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا لیست بهترین مکان های دیدنی اصفهان در بهار، تابستان، پاییز و زمستان در اختیارتان قرار دهیم و با معرفی بهترین جاهای دیدنی اصفهان شما را برای یک سفر هیجان انگیز راهنمایی کنیم.

پیشنهاد و توصیه ما این است که برای یک بار هم که شده حتما به اصفهان سفر کنید و از دیدن مکان های تفریحی و دیدنی اصفهان زیبا که به آن نصف جهان نیز گفته می شود دیدن کنید.

فهرست مطلب

بهترین جاهای دیدنی تاریخی اصفهان

شهر اصفهان که از جمله شهرهای مرکزی ایران به شمار می‌آید یکی از پرطرفدارترین و محبوبترین مقاصد گردشگری در ایران است که جاذبه‌های تاریخی و دیدنی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است. اصفهان شهر هزار ساله است که هم در میان گردشگران ایرانی و هم توریست‌های خارجی محبویت زیادی بدست آورده است.

این شهر تاریخی زیبا شاهد سه دوره تاریخی از نزدیک بوده است و به همین دلیل است که آثار و بناهای تاریخی بسیار زیادی در اصفهان وجود دارد. لازم به ذکر است که بیشتر آثار تاریخی که در شهر اصفهان مشاهده می‌کنید در فهرست آثار ملی ایران و برخی از آن‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

1- نقش جهان، از دیدنی های مهم اصفهان

جاذبه های دیدنی اصفهان/ جاهای لاکچری اصفهان
جاهای دیدنی اصفهان در بهار

از جاذبه های دیدنی شهر اصفهان که مخصوصا در فصل بهار تماشا از آن بسیار لذت بخش می باشد میدان نقش جهان است. این میدان یکی از نمادها و بناهای بسیار دیدنی و تاریخی شهر اصفهان می باشد. میدان نقش جهان از جمله بزرگترین میدان های این شهر می باشد که قدمت آن به دوران صفویه و زمان پادشاهی شاه عباس صفوی بر می گردد.

جذابیت این میدان بیشتر به خاطر آن است که دور تا دور آن را حجره های متنوعی فرا گرفته اند که در آنجا می توانید انواع و اقسام صنایع دستی اصفهان را خریداری کنید.

  • آدرس: اصفهان، شمال شهر اصفهان، غرب خیابان حافظ

2- میدان عتیق اصفهان

میدان عتیق (کهنه میدان یا سبزه میدان) که امروزه به نام میدان امام علی شناخته میشود در دوره سلجوقیان ساخته شده و در مرکز شهر اصفهان قرار دارد. سبک ساخت این میدان شبیه به نقش جهان است و دور تا دور آن مغازه هایی مشغول به فعالیت هستند. این بنا از جمله آثار ملی ایران به شمار میرود.

  • آدرس: اصفهان، میدان امام علی

3- سی و سه پل اصفهان، از بهترین جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان/ مکان های دیدنی اصفهان با عکس
جاهای دیدنی اصفهان در شب

سی‌وسه‌پل (پل الله‌وردی‌خان) یکی از دیدنی ترین پل های اصفهان است که با ۳۳ دهانه بر روی زاینده‌رود ساخته شده. این پل در دوران صفویه و زیرنظر الله‌وردی‌خان اوندیلادزه  ساخته شده است.  زیبایی و عظمت این پل آن را در بین بهترین های ایران قرار داده است و هر گردشگری که به اصفهان سفر میکنند به بازدید از آن میرود.

  • آدرس: اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ

4- پل خاجو اصفهان

پل خاجو هم مانند سی و سه پل در دوران صفوی ساخته شده است و از مهمترین پل های اصفهان به شمار می آید. در میانه این پل ساختمانی که به بیگلربیگی شهرت دارد بنا شده که برای اقامت موقتی شاه صفوی و خانواده او ایجاد شده بود و هم‌اکنون نیز وجود دارد. معماری و کاشی کاری های پل خاجو از جمله نکات مهم در ساخت این پل است که آن را از دیگر پل های اصفهان متمایز کرده است.

  • آدرس: اصفهان، میدان خواجو

5- کاخ چهلستون اصفهان، از شناخته شده ترین دیدنی های اصفهان

کاخ چهل ستون یکی از دیدنی ترین بناهای تاریخی اصفهان است که در دوران صفوی و به دستور شاه عباس ساخته شد. این کاخ بخش هایی از جمله تالار آینه، تالار 18 ستون، شیرهای سنگی چهار گوشه حوض، تصویر شاه عباس اول و نقاشی ها و طلاکاری ها را دارد.

  • آدرس: اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری
  • تلفن: 03132220181

6- مسجد شیخ لطف الله، از بهترین جاهای دیدنی مذهبی در اصفهان

مسجد شیخ لطف‌الله یکی از مساجد معروف شهر اصفهان است که در دوران صفوی ساخته شده. مسجد شیخ لطف‌الله به فرمان شاه عباس اول در مدت هجده سال بنا شده و در ضلع شرقی میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالی‌قاپو و در همسایگی مسجد امام واقع شده‌است. اگر به اصفهان رفته اید، بازدید از این مسجد و فضای اطراف آن مخصوصا اگر در فصل بهار سفر کرده اید از دست ندهید.

  • آدرس: اصفهان، ضلع شرقی میدان نقش جهان، روبه‌روی کاخ عالی قاپو
  • تلفن: 03132225486

7- مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان یکی از دیدنی های مذهبی و تاریخی این شهر است که در سال 846 میلادی بنا شده. این مسجد محل برگذاری مراسم های مذهبی در اصفهان بوده و بسیاری از گردشگران از این مسجد دیدن میکنند.

  • آدرس: اصفهان، میدان قیام، خیابان علامه مجلسی
  • تلفن: 03134456400

8- کلیسای وانک

کلیسای وانک از جمله مهمترین کلیساهای ارامنه در اصفهان است که از جمله آثار تاریخ این شهر نیز به حساب می‌آید. این کلیسا در سال 1655 و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است.

  • آدرس: اصفهان، محله جلفا، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک
  • تلفن: 03136243472

9- کاخ هشت بهشت

بازدید از کاخ هشت بهشت

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی  و تاریخی شهر اصفهان، کاخ هشت بهشت است که تزیینات این کاخ در دوران صفويه به‌حدی باشکوه و هنرمندانه بوده که هيچ سياحی از اعجاب و تحسين آن‌ها خودداری نکرده است. این کاخ زیبا و تاریخی که  در سال ۱۳۱۳ با شماره‌ ۲۲۷، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است امروزه به یکی از بهترین بناهای تاریخی و دیدنی در شهر اصفهان تبدیل شده است.

عمارتی که در این باغ وجود دارد دارای طول 30 متر و عرض 35.26 است که از سطح مجاور باغ دو متر بالاتر می باشد و به وسیله دو پلكان ۱۰ پله‌ای از زمین جدا می‌شود. ایوان این عمارت توسط دو ستون چوبی بلند با ورودی‌هایی به سرسرای مركزی ارتباط پیدا می‌کنند.

  • آدرس: اصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی، کاخ هشت بهشت
  • ساعت بازدید: از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر

بهترین جاهای دیدنی طبیعی اصفهان 

بهترین جاهای طبیعی اصفهان

شاید تصور شما هم از شهر اصفهان، شهری است پر از جاذبه‌های تاریخی و هیچ جاذبه طبیعی در آن وجود ندارد که بتواند توجه گردشگران را به خود جلب نماید. خب، کاملا در اشتباه هستید زیرا که روستاها و جاهای دیدنی زیادی در اطراف اصفهان وجود دارند که به نوبه خود برای گردگشران ایرانی و خارجی جذابیت دارند. در ادامه معرفی بهترین جاهای دیدنی شهر اصفهان همراه ما باشید تا شما را با چند مورد از این جاذبه‌های طبیعی و جذاب آشنا کنیم.

10- باغ گل های اصفهان

باغ گل های اصفهان یکی از جاذبه های دیدنی طبیعی این شهر است که دیدن آن را حتما به گردشگران پیشنهاد میکنیم. جذابیت های بصری باغ گل های اصفهان که 67000 متر مربع وسعت دارد را در سفر به این شهر نباید از دست بدهید.

  • آدرس: اصفهان، ميدان بزرگمهر، ابتدای خيابان سلمان فارسی
  • تلفن: 03132672059

11-  چهار باغ

مکان های دیدنی اصفهان/ قیمت بلیط مکان های دیدنی اصفهان
چهار باغ بنایی جذاب در فصل پاییز اصفهان

از دیگر بناها و جاذبه های دیدنی شهر اصفهان، مدرسه ای است به نام چهارباغ که در دوران پادشاهی آخرین پادشاه صفویان، به عنوان آخرین بنای تاریخی در این دوران در شهر اصفهان ساخته شده است. این مدرسه از جمله مکان هایی است که در آن زمان برای تحصیل طلاب علوم دینی استفاده می شده است.

با مراجعه به این جاذبه دیدنی می توانید شاهد کتابخانه ای غنی باشید که در اطراف این مدرسه قرار دارد و طلاب آن زمان از آن استفاده می کردند. این بنای تاریخی دارای یک ویژگی بسیار مهم می باشد و آن هم کاشی کاری های خیره کننده آن است که جذابیت بسیار زیادی به این بنای تاریخی داده است.

  • آدرس: ضلع شرقی خیابان چهار باغ عباسی.
  • ساعت بازدید: روزهای پنج شنبه از ۱۴ تا ۲۰ و روزهای جمعه از ۸ تا ۲۰.

12- باغ پرندگان

جاهای دیدنی اصفهان در زمستان
باغ پرندگان

یکی دیگر از مکان های دیدنی اصفهان که حتما پیشنهاد می کنیم کودکان خود را به آنجا ببرید، باغ پرندگان اصفهان می باشد.

طراحی این باغ به گونه ای است که از برکه و صخره تا قفس‌های شیشه‌ای، آهنی و  فضای سبز جنگلی استفاده شده است که بسیار هم زیبا هستند.

محوطه داخلی باغ با سقف توری فضاسازی شده و چشم‌انداز زیبا و دل‌پذیری را به وجود آورده است.

  • تلفن: ۳۷۷۱۳۵۰۰ ۰۳۱
  • ساعت کاری: از هشت تا ۲۰
  • آدرس: اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت

13- آبشار پونه زار

آبشار پونه زار

یکی از زیباترین و جذابترین جاذبه‌های طبیعی شهر اصفهان که در فاصله بسیار کوتاهی از روستای چیقورت در شهرستان فریدون شهر قرار دارد، آبشار زیبایی است به نام آبشار پونه زار که بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه طبیعی زیبا فصل بهار است.

این آبشار که یکی از زیباترین جاهای دیدنی فریدون شهر در استان اصفهان است از چشمه‌سارهای ارتفاعات زاگرس و آب حاص از ذوب برف‌ها و یخچال‌های قلل سربه‌فلک‌کشیده نشئت می‌گیرد. ارتفاع آبشار پونه زار حدود ۷۵ متر است و جزو زیباترین و مرتفع ترین آبشارهای ایران قرار داده‌اند.

  • آدرس: اصفهان، فریدون شهر، نزدیک به روستای پشتکوه

بهترین جاهای دیدنی اصفهان در شب

جاذبه‌های دیدنی اصفهان در شب

جاذبه‌های دیدنی اصفهان در شب بسیار خاص و مسحورکننده هستند و به گردگشران این اجازه را می‌دهند تا تجربه یک سفر عالی و متفاوت را در اصفهان بدست آورند. برای آشنایی با بهترین جاهای دیدنی اصفهان در شب بهتر آن است که لیستی از آنها تهیه کنید و با شناختی که از سلایق خود دارید آنها را اولویت بندی کرده و برنامه شبگردی خود را در اصفهان مدیریت کنید.

14- عالی قاپو

جاهای دیدنی اصفهان/ مکان های تفریحی و دیدنی اصفهان
عالی قاپو از جاذبه های دیدنی اصفهان در تابستان

اگر تصمیم دارید که برای فصل تابستان سفری به اصفهان داشته باشید پیشنهاد می کنیم در برنامه گردشی خود حتما بازدید از عمارت زیبای عالی قاپو را قرار دهید.

عالی قاپو یکی از تفریحات و مکان های دیدنی اصفهان در تابستان می باشد. این بنا یکی دیگر از بناهای تاریخی اصفهان است که از دوران حکومت صفویان در این شهر باقی مانده است.

عالی قاپو ۱۸۰۰ متر مربع مساحت، ۶ طبقه و ۳۸ متر ارتفاع دارد و با معماری زیبا بر پایه چوب، از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین بناهای دیدنی اصفهان به شمار می آید. عمارت عالی قاپو از جالب توجه‌ترین بناهای تاریخی در میدان نقش جهان اصفهان به شمار می‌رود.

  • آدرس: شهر اصفهان، خیابان استانداری، خیابان سپه، میدان نقش جهان، ضلع غربی میدان
  • زمان بازدید: همه روزهای هفته از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر

15- منارجنبان

نمایی زیبا از منارجنبان اصفهان

این بنا یکی از جذاب ترین آثار تاریخی اصفهان می باشد که در سال ۷۱۶ قمری ساخته شده است. نکته قابل توجه درباره‌ی این بنا این است که با حرکت دادن یکی از مناره ها، مناره دیگر نیز به حرکت درمی‌آید. هر کدام از مناره ها دارای نه متر عرض و هفده متر ارتفاع میباشند.

برخی از مناره‌هایی که رد شهرهای مختلف ایران قرار دارند با وجود استحکام بالایی که دارند در جای خود تکان می‌خورند و به همین خاطر به آنها منارجنبان گفته می‌شود. یکی از این مناره‌ها، منارجنبان شهر اصفهان است که در سال‌های بسیار دور در دهکده‌ای به نام کارلادان ساخته شده است و امروزه این عمارت در منطقه‌ای به نام نصرآباد قرار دارد. این بنای تاریخی و دیدنی اصفهان که هم در روز و هم در شب جلوه بسیار خاص و بینظیری دارد از بهترین جاهای دیدنی اصفهان است که مورد توجه توریست‌ها و گردشگران زیادی قرار گرفته است.

  • آدرس: کیلومتری غرب شهر اصفهان، مسیر اصفهان به نجف آباد، محله کارلادان، خیابان آتشگاه
  • تلفن: 03137716066

16- آكواريوم اصفهان، از بهترین جاهای دیدنی اصفهان برای کودکان

جاهای دیدنی اصفهان در شب
آكواريوم اصفهان

این آکواریوم مجهز به یک آکواریوم تونلی ۳۵ متری است که در پارک جنگلی ناژوان اصفهان قرار دارد و به عنوان اولین آکواریوم تونلی در ایران شناخته شده است. در این آکواریوم حدود ۶,۵۰۰ گونه‌ مختلف آبزیان، ماهیان آب‌های شور و شیرین، ستاره‌های دریایی نگهداری می شوند.

  • تلفن: ۰۳۱۳۷۷۸۰۰۱۳
  • ساعت کاری: از ۱۰ تا ۲۲
  • آدرس: اصفهان، خیابان الفت، پارک ناژوان

سایر جاهای دیدنی اصفهان

اصفهان، شهری با تاریخی بسیار قدیمی و فرهنگی غنی است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این شهر دیدنی جاذبه های دیدنی بسیار زیادی دارد. از این رو می خواهیم شما را با بهترین مکان های دیدنی اصفهان که می توانید در هر یک از چهار فصل سال به دیدن آن ها بروید آشنا کنیم.

قطعا می دانید که اصفهان دارای مکان ها و جاذبه های دیدنی بسیار زیادی می باشد و به همین خاطر است که به آن نصف جهان گفته می شود. البته نباید از این مسئله غافل شوید که نه تنها خود اصفهان بلکه در اطراف اصفهان جاذبه های دیدنی بسیار زیادی وجود دارد. تمام تفریحات و مکان های دیدنی اصفهان،‌ آن را به شهری دوست‌داشتنی برای مسافران تبدیل کرده است.

17- آرامگاه صائب تبریزی

صائب تبریزی از شاعران نامدار ایرانی در قرن یازدهم هجری است. آرامگاه او در دوران پهلوی ساخته شده است و اکنون یکی از اماکن دیدنی تاریخی در اصفهان به شمار می‌آید.

  • آدرس: اصفهان، خیابان صائب

18- محله جلفا

جاذبه های دیدنی اصفهان/ جاهای تفریحی اصفهان با آدرس
محله جلفا از جاهای دیدنی اصفهان در زمستان

محله جلفا یکی از محله های ارامنه دوران صفویه است که در اصفهان واقع شده است. با رفتن به جاهای لاکچری اصفهان همچون محله جلفا شاهد یک دنیای جدید از معماری و فرهنگ غربی در دل اصفهان خواهید بود.

این محله در برگیرنده مکان های دیدنی بسیاری همچون کلیسای وانک نیز می باشد و تا به امروز توانسته است به خوبی اصالت خود را حفظ کند. در محله جلفا می‌توانید خود را به نوشیدن قهوه دعوت کنید در حالی که به یک موسیقی غربی گوش می‌دهید.

19- موزه موسیقی اصفهان

موسیقی در اصفهان مانند بسیاری از بخش های دیگر کشور از جایگاه بسیاری بالایی برخوردار است. این موزه که به همت دو موسیقی دان به نام های مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی  در سال 1394 تاسیس شد نزدیک به 300 ساز را برای نمایش در خود جای داده است. در این موزه راهنمایی های متفاوتی هم برای بازدید کنندگان در نظر گرفته شده است.

  • آدرس: اصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی (مهرداد)، پلاک۷۴
  • تلفن: 03136256912

20- کوه صفه

جاذبه های دیدنی اصفهان
کوه صفه

یکی دیگر از مکان ها و جاهای دیدنی اصفهان برای جوانان کوه صفه می باشد. این کوه، از جمله کوه های تاریخی در اصفهان است که آن بام اصفهان نیز گفته می شود.

این کوه زیبا در اصفهان خود دارای مکان ها تفریحی و دیدنی بسیاری همچون: تله‌کابین، بولینگ، باغ‌وحش، پارک بادی، چند رستوران و چایخانه می باشد.

  • آدرس: اصفهان، بلوار شهدای صفه

سوالات متداول

کاخ عالی قاپو در کدام بخش از شهر اصفهان واقع شده است؟

کاخ عالی قاپو در شهر اصفهان و در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار دارد.

علت اینکه به اصفهان نصف جهان می گویند چیست؟

به خاطر این است که جاهای دیدنی اصفهان تنوع بسیار زیادی دارند.

مهم‌ترین مسجد اصفهان چه نام دارد؟

مسجد امام اصفهان که در کنار بناهای مهم دیگری مانند عمارت عالی قاپو و مسجد شیخ لطف‌الله ساخته شده است.

سخن پایانی

اصفهان شهری است بسیار زیبا و دیدنی با جاذبه ها، بناها و مکان های تاریخی بسیار زیاد. سفر به این شهر می تواند یکی از هیجان انگیزترین سفرهایی باشد که در طول زندگی خود تجربه می کنید. اصفهان به خاطر بناهای تاریخی و دیدنی متنوعی که دارد یکی از مشهورترین شهرهای ایران است که هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی می باشد.

در این مطلب سعی کرده ایم تا به شما کمک کنیم بتوانید پاسخی برای این پرسش که در در سفر به اصفهان کجا بریم؟ پیدا کرده و با معرفی بهترین جاهای دیدنی اصفهان، لیست بهترین مکان های دیدنی اصفهان در بهار، تابستان، پاییز و زمستان را نیز در اختیارتان قرار دادیم. ناگفته نماند که بناها و مکان های دیدنی که در این مطلب به آن ها اشاره کرده ایم تنها چند مورد از جاذبه های دیدنی شهر اصفهان می باشند.

شما چه موارد دیگری را به لیست بهترین جاهای دیدنی اصفهان اضافه میکنید؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402