معرفی انواع مختلف بلیط هواپیما

انواع بلیط هواپیما
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بلیط چارتر یا سیستمی چیست؟ به چه بلیط‌هایی بین المللی ایرپس (Airpass) و کلاس ترکیبی گفته می‌شود؟ اینکه شما تا به حال تجربه پروازهای زیادی را داشته‌اید یا تصمیم دارید برای اولین بار با هواپیما سفر کنید نیاز است تا به غیر از تاریخ مبدا و مقصد به نکات دیگری در رابطه با انتخاب بلیط هواپیمای خود توجه داشته باشید تا بتوانید متناسب با بودجه و سلیقه‌ای که دارید مناسب‌ترین بلیط هواپیما را تهیه کنید. بلیط‌های هواپیما دارای انواع مختلفی می‌باشد که در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مختلف بلیط هواپیما آشنا کرده و کمی در رابطه با هر یک از این بلیط‌های هواپیما (بلیط هواپیما سیستمی، بلیط هواپیما چارتری، بلیط‌ های بین المللی ایرپس، بلیط‌ های کلاس ترکیبی) اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم.

برای اینکه بتوانید بلیط مناسبی را تهیه کنید لازم است قبل از خرید و تهیه بلیط با کلاس‌های پرواز آشنایی داشته باشید. کلاس‌های پرواز شبیه به اتوبوس‌های بین شهری هستند که به انواع مختلف معمولی و وی‌آی‌پی تقسیم بندی می‌شوند که معمولاً هر یک از شرکت‌ها و خطوط هواپیمایی خدمات خاص خودش را ارائه می‌دهد. بنابراین با شناخت از کلاس‌های پرواز هواپیما خیلی راحت‌تر و بهتر می‌توانید بلیط هواپیمای مورد نظرتان را تهیه کنید.

فهرست مطالب

انواع بلیط هواپیما

بلیط هواپیما
انواع بلیط هواپیما

دقت داشته باشید که شناخت نوع پرواز تا حد بسیار زیادی می‌تواند بر قیمت، زمان و خدمات بلیطی که تهیه می‌کنید تاثیرگذار باشد و آشنایی که شما از اصطلاحات آنها قبل از خرید بلیط به دست می‌آورید امری حیاتی است. فراموش نکنید برای اینکه یک انتخاب خوب و مطمئن داشته باشید باید همیشه منتظر جدیدترین بلیط‌ها و پیشنهادات باشید چرا که در زمان اوج مسافرت تخفیف‌های خوبی پیدا خواهد شد.

1- بلیط هواپیما سیستمی

بلیط هواپیما سیستمی
تهیه بلیط هواپیما به صورت آنلاین

یکی از انواع بلیط هواپیما که بدون شک با آن آشنایی نسبی دارید بلیط‌های سیستمی هستند. این بلیط‌ها مستقیماً از طریق ایرلان‌ها برنامه‌ریزی و نرخ گذاری می‌شود که در اکثر مواقع قیمت آنها بالاتر از بلیط‌های چارتری می‌باشد. بلیط‌های سیستمی مزیت‌های بیشتری نسبت به سایر بلیط‌ها دارند.

این بلیط‌ها محدودیت زمانی نداشته و شما با توجه به روزها و ساعت پرواز هر ایرلاین می‌توانید بلیط مقصد مورد نظر خود را تهیه کنید. همچنین، دارای نرخ مصوب هستند و این امکان وجود دارد که بتوانید تاریخ آنها را تغییر دهید. از دیگر مزیت‌های بلیط‌های سیستمی متنوع بودن آنهاست که باعث می‌شود مسافر انتخاب‌های زیادی را پیش روی خود داشته باشد.

بلیط‌های سیستمی دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

بلیط یکطرفه (One Way)

بلیط یکطرفه (One Way)
بلیط یکطرفه (One Way) چیست؟

در پاراگراف قبل اشاره کردیم که بلیط‌های سیستمی دارای انواع مختلفی می‌باشند که یکی از آنها بلیط یک طرفه است این نوع بلیط در مسیر رفت صادر می‌شود و اغلب برای مسیرهای داخلی تهیه می‌شود.

لازم به ذکر است برای تهیه بلیط یک طرفه در سفرهای خارجی شرایط خاصی وجود دارد .مسافرانی که ویزای دانشجویی، کاری، اقامتی، مولتی یا دیپلمات داشته باشند مجاز به تهیه این بلیط خواهند بود.

بلیط دوطرفه (Return)

بلیط دوطرفه (Return)
قیمت بلیط دوطرفه (Return)

بلیط‌های دو طرفه هم برای سفرها به صورت رفت و برگشت صادر می‌شود برای تهیه این بلیط‌ها شما تاریخ رفت و برگشت را مشخص خواهید کرد البته تاریخ پرواز می‌تواند با پرداخت جریمه نیز تغییر کند.

بلیط یک توقفه

بلیط یک توقفه
بلیط یک توقفه سیستمی

یکی دیگر از انواع بلیط‌های سیستمی بلیط یک توقفه است. از آنجایی که مسافران بلیط‌های هواپیمای خود را از طریق شرکت‌های هواپیمایی مختلف رزرو می‌کنند این احتمال وجود دارد که پرواز انتخابی مسیر مستقیمی را از تهران به مقصد طی نکند.

برای مثال پرواز تهران به ونکوور با بلیط قطری به صورت مستقیم انجام نمی‌شود و هواپیما یک توقف در فرودگاه شهر دوحه خواهد داشت.

بلیط دو یا چند توقفه

بلیط دو یا چند توقفه
بلیط دو یا چند توقفه

بلیط‌های دو یا چند توقفه شبیه به بلیط‌های یک توقفه است با این تفاوت که هواپیما به جای یک مقصد در دو فرودگاه بین مبدا تا مقصد توقف خواهد داشت مثلاً پرواز تهران به ونکوور با بلیط هواپیمای ترکیش یک توقف در استانبول و یک توقف در تورنتو خواهد داشت.

برای تهیه بلیط یک یا چند توقفه حتماً قبل از تهیه بلیط به ساعت پرواز بعدی و مدت زمان توقف توجه داشته باشید.

بلیط با توقف اجباری

بلیط با توقف اجباری
تهیه بلیط با توقف اجباری

آخرین نوع از انواع بلیط‌های سیستمی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم بلیط با توقف اجباری است. این بلیط هواپیما بیشتر برای پروازهای طولانی صادر می‌شود که هواپیما نیاز دارد برای سوختگیری یا تعویض پرواز یک توقف اجباری در فرودگاه داشته باشد.

2- بلیط هواپیما چارتری

بلیط هواپیما چارتری
تهیه بلیط هواپیما چارتری

یکی دیگر از انواع مختلف بلیط‌های هواپیما بلیط چارتری است. بلیط چارتی به معنای یک پرواز دربست و از قبل اجاره شده می‌باشد که بیشتر مسافران با این نوع بلیط هواپیما آشنایی کاملی دارند.

پروازهای چارتری در واقع به بخشی از هواپیما تعلق دارند که یک شرکت یا تور مسافرتی آنها را خریداری کرده است و قیمت آنها نسبت به بلیط‌های سیستمی ارزان‌تر می‌باشد.

برای تهیه بلیط چارتری باید به این نکته دقت داشته باشید که قیمت بلیط برای کودکان و بزرگسالان در این پرواز هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد بنابراین اگر شما تصمیم به سفر خانوادگی با هواپیما داشته باشید و بخواهید بلیط چارتر تهیه بکنید شک نداشته باشید که هزینه شما بالا خواهد بود.

این نکته مهم را لازم است در رابطه با بلیط هواپیمای چارتری بدانید که شرکت‌های هواپیمایی چارتر کننده با توجه به زمان سفر و تقاضای مسافران نرخ این بلیط‌ها را تعیین می‌کنند که در اغلب موارد نرخ بلیط‌های چارتر ارزان‌تر از بلیط‌های سیستمی خواهد شد. درست است که قیمت بلیط چارتر به مراتب از بلیط‌های سیستمی ارزان‌تر است اما قوانین خاصی دارند. مثلاً اگر شما برای سفر از تهران به مشهد بلیط چارتر را تهیه کنید امکان کنسلی و تغییر تاریخ آن وجود نخواهد داشت پس سعی کنید قبل از تهیه بلیط چارتری از تاریخ سفر خود اطمینان به دست آورید.

در رابطه با بلیط‌های چارتری این موضوع را هم در نظر داشته باشید که برای مسیرهای خاصی فروخته می‌شود یعنی اگر شما تصمیم داشته باشید به کانادا و آمریکا سفر کنید برای سفر به این دو کشور بلیط چارتری وجود ندارد.

3- بلیط‌ های بین المللی ایرپس

بلیط‌ های بین المللی ایرپس
کمیاب‌ترین بلیط هواپیما

یکی دیگر از انواع مختلف بلیط هواپیما که شاید تا به حال نام آن به گوشتان نخورده باشد بلیط‌های بین‌المللی ایرپس است که نسبت به بلیط‌های چارتری و سیستمی کمیاب‌تر می‌باشد.

این نوع از انواع مختلف بلیط هواپیما در اختیار تعداد خاصی از آژانس‌های مسافرتی قرار دارد که برای پروازهای خارجی استفاده می‌شود.

4- بلیط‌ های کلاس ترکیبی

بلیط‌ های کلاس ترکیبی
بلیط‌ های کلاس ترکیبی

آخرین نوع از انواع بلیط هواپیما که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم بلیط کلاس‌های ترکیبی است شاید سفری که تصمیم دارید آن را انجام دهید نیاز داشته باشد تا دو پرواز متفاوت داشته باشید. مثلاً شما می‌خواهید از تهران به دفنی بروید برای این کار نیاز است که ابتدا به آتن سفر کرده و از آتن به دفنی بروید. در چنین سفرهایی سفر اول را ممکن است با پروازهای فرست کلاس انجام داده و سفر دوم را با پروازهای اکونومی در این صورت نیاز دارید تا بلیط کلاس ترکیبی را تهیه کنید.

تفاوت انواع مختلف بلیط هواپیما

تفاوت انواع مختلف بلیط هواپیما
تفاوت انواع مختلف بلیط هواپیما

به طور کلی در رابطه با تفاوتی که میان انواع مختلف بلیط هواپیما وجود دارد باید بگوییم که بلیط‌های سیستمی دارای نرخ‌های مشخص و برنامه زمانی ثابت و تعریف شده‌ای هستند که در کنار این موارد تحت شرایط و قوانینی تاریخ یا ساعت پرواز را تا قبل از پرواز می‌توان تغییر داد.

برای بلیط‌های سیستمی امکان استرداد بلیط وجود دارد یعنی شما می‌توانید در صورت منصرف شدن از پرواز بلیط خود را به فروشنده پس داده و هزینه را دریافت کنید. البته فراموش نکنید که استرداد بلیط هم دارای شرایط خاص خود می‌باشد. مثلاً اگر پرواز از سوی خود شرکت هواپیمایی کنسل شده باشد و شما در عدم پرواز دخالت نداشته باشید، هزینه‌ها بر عهده‌ی شرکت هواپیمایی خواهد بود. اما اگر شما بنابر دلایلی نتوانید پرواز کنید و تا قبل از پرواز بلیط خود را استرداد کنید باید جریمه کنسلی را پرداخت کنید.

در رابطه با بلیط‌های چارتری این ویژگی‌ها وجود ندارد چرا که شما بلیط را برای یک پرواز مشخص تهیه کرده‌اید و در آن امکان تغییر تاریخ و زمان نیز وجود نخواهد داشت در ضمن  این بلیط‌ها را نمی‌توانید استرداد کنید و پولش را پس بگیرید.

سوالات متداول معرفی انواع مختلف بلیط هواپیما

1انواع مختلف بلیط هواپیما کدامند؟

بلیط هواپیما سیستمی، بلیط هواپیما چارتری، بلیط‌ های بین المللی ایرپس و بلیط‌ های کلاس ترکیبی

2انواع مختلف بلیط‌های سیستمی کدامند؟

بلیط یکطرفه (One Way) و بلیط دوطرفه (Return)، بلیط دو یا چند توقفه و بلیط با توقف اجباری

3بلیط هواپیما چارتری چیست؟

پروازهای چارتری در واقع به بخشی از هواپیما تعلق دارند که یک شرکت یا تور مسافرتی آنها را خریداری کرده است و قیمت آنها نسبت به بلیط‌های سیستمی ارزان‌تر می‌باشد.

جمع بندی

به عنوان حسن ختام بار دیگر یادآوری می‌کنیم که بلیط چارتری به بلیط‌های هواپیمایی گفته می‌شود که توسط آژانس‌های مسافری یا دفتر خدمات گردشگری تمام یا بخشی از صندلی‌های یک هواپیما برای مدت معلومی اجاره می‌شود. این بلیط‌ها نسبت به بلیط سیستمی ارزانتر هستند اما، قابلیت تغییر زمان و تاریخ را ندارند و در صورت استرداد کردن هزینه‌ای به شما باز نخواهد گشت. بلیط‌های سیستمی هم بلیط‌هایی هستند که مستقیم از خود شرکت هواپیمایی و ایرلاین‌های مختلف می‌توانید آن را تهیه کنید. این بلیط‌ها قابلیت تغییر زمان و تاریخ را دارند و در صورت استرداد کردن می‌توانید هزینه خود را دریافت کنید. بلیط‌های سیستمی خود دارای انواع مختلف: بلیط یکطرفه (One Way) و بلیط دوطرفه (Return)، بلیط دو یا چند توقفه و بلیط با توقف اجباری می‌باشند.

نوع دیگری از بلیط‌های هواپیما نیز وجود دارند که نام آنها کمتر به گوشتان خورده است بلیط کلاس‌های ترکیبی که معمولاً برای سفرهایی استفاده می‌شود که به دو  پرواز مختلف احتیاج است یک پرواز با فرست کلاس و یک پرواز با اکونومی یا برعکس و بلیط دیگر بلیط بین المللی ایرپس است. این بلیط نسبت به بلیط سیستمی و چارتری کمیاب‌تر بوده و بیشتر برای سفرهای خارجی مورد استفاده می‌باشد. نکته مهم درباره این  نوع بلیط از انواع مختلف بلیط هواپیما این است که، در اختیار تعداد خاصی از آژانس‌های مسافرتی قرار دارد و امکان استفاده از آن محدود به تعداد مشخصی از فرودگاه‌ها می‌باشد.

شما برای سفرهای هوایی خود بیشتر از بلیط چارتری استفاده می‌کنید یا بلیط سیستمی؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402