اقدامات مهم برای پیدا کردن گوشی موبایل قبل و بعد از گم کردن آن

پیدا کردن گوشی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

پیدا کردن گوشی در حالتی که موبایل خود را گم کرده اید و یا بدتر از آن احتمال سرقت آن وجود داشته باشد یک دردسر واقعی خواهد بود! در این مقاله از پلازا قرار است به بررسی روش های پیدا کردن گوشی از طریق گوگل مپ، گوشی خاموش، گوشی سرقتی و حتی وقتی گوشی خود را در خانه و محل کار اینطرف و آنطرف می گذارید و برای پیدا کردن آن دچار مشکل می شوید، صحبت کنیم.

گم شدن گوشی از آن دردسر هایی است که خیلی از ما ممکن است با آن مواجه شویم و اگر خوش شانس باشیم بعد از جستجویی کوتاه می توانیم آن را پیدا کنیم و یا حداقل اگر با آن تماس بگیریم کسی جواب ما را خواهد داد تا از محل جا ماندن گوشی ما را مطلع کند و بتوانیم به آن برسیم. اما در بعضی از مواقع هم باید راه های دیگر را امتحان کنیم و پیدا کردن موبایل ما به این سادگی ها انجام نخواهد شد. بهترین کار این است که قبل از اینکه گوشی خود را گم کنید، برنامه ها و ویژگی هایی که لازم است برای پیدا کردن سریع آن داشته باشید را روی گوشی خود فعال کنید. البته در صورتی که اکنون گوشی شما گم شده است هم جای نگرانی نیست.

در این مقاله قرار است با هم تمامی راه هایی که می توان با کمک آنها برای پیدا کردن گوشی اقدام کرد را بررسی کنیم. در ادامه شرایطی که ممکن است هرکدام از ما بعد از گم کردن گوشی در آن گرفتار شده باشیم را به ترتیب اهمیت بازگو می کنیم.

فهرست مطالب

روش های پیدا کردن گوشی سرقتی

بدترین سناریویی که می توان در مورد گم شدن گوشی در نظر گرفت این است که گوشی شما به سرقت رفته باشد. در این شرایط بهتر است ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و از این موضوع که آیا واقعا گوشی شما سرقت رفته است یا آن را در جایی جا گذاشته اید مطمئن شوید. در خیلی از موارد کاربران فقط گوشی را گم کرده اند و کسی آن را بر نداشته است. برای اطمینان لازم است ابتدا به گوشی خود زنگ بزنید. در صورتی که گوشی شما روشن باشد چندان جای نگرانی نیست. زیرا در صورت سرقت معمولا اولین اقدام سارقان خاموش کردن گوشی برای جلوگیری از ردیابی آن با جی پی اس و برنامه های مختلف است (در مورد این برنامه ها در بخش های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد).

روش های پیدا کردن گوشی سرقتی

اگر در مورد سرقت گوشی خود مطمئن هستید و گوشی شما خاموش است، باید مراحل پیدا کردن گوشی را به صورت زیر دنبال کنید:

1. درخواست ردیابی گوشی در اپراتور ها

اولین کاری که باید بکنید این است که به اپراتور های مختلف اعلام کنید که دستگاه شما یک دستگاه سرقتی است و در صورتی که این دستگاه فعال شود آن را ردیابی کنند و موقعیت آن و همینطور استفاده کنندگان این دستگاه را شناسایی کنند. البته این نتایج به طور مستقیم در اختیار شما قرار داده نمی شود و لازم است در مراحل بعدی کار را از مراجع قضایی نیز پیگیری کنید. اما این اعلام زودهنگام به اپراتور ها می تواند بسیار کمک کننده باشد.

برای اعلام این موضوع به اپراتور های مختلف روش های متعددی وجود دارد ولی در کل شما می توانید با کد های USSD و یا تماس با پشتیبانی اپراتور ها این موضوع را به آنها اطلاع داده و شماره سریال گوشی خود را در اختیار آنها قرار دهید. این شماره سریال ها روی جعبه گوشی شما موجود است. دقت داشته باشید تعداد شماره سریال ها در گوشی هایی که دو سیم کارت دارند، دو عدد می باشد. شماره هایی که می توانید برای این کار با آنها تماس بگیرید از این قرارند:

  • ایرانسل: تماس با 700 و 7033 یا شماره گیری کد دستوری #6101*
  • همراه اول: ارسال 2141 به شماره 111 از خط همراه اول و انجام ادامه مراحل خواسته شده با پیامک
  • رایتل: ارسال شماره سریال گوشی به شماره 6101 به صورت پیامک

2. ثبت گوشی در سامانه همیاب 24

بت گوشی در سامانه همیاب 24

کار دیگری که برای پیدا کردن گوشی سرقتی لازم است انجام گیرد ثبت گوشی در سامانه همیاب 24 است. کاری که در اینجا انجام می گیرد این است که شماره سریال گوشی شما به سازمان اصناف کشور اعلام شده و از این به بعد تمامی تعمیرکاران و فروشندگان موبایل این دستگاه را به عنوان یک دستگاه سرقتی می شناسند. پس می توانید از خرید و فروش نشدن آن در مغازه ها مطمئن باشید و این موضوع برای سارقان محدودیت ایجاد می کند.

برای این کار لازم است به سراغ سایت همیاب رفته و از بخش اعلام سرقت مشخصات کالای سرقتی خود را اعلام کنید. اطلاعاتی که برای ثبت در این سامانه نیاز دارید از این قرارند:

  • نوع کالا (گوشی، تبلت، لپ تاپ و….)
  • برند سازنده (سامسونگ، اپل، شیائومی و…)
  • شناسه دستگاه (شماره IMEI)
  • نوع مفقودی (سرقت یا گم شدن)
  • محل مفقودی یا سرقت
  • مشخصات فردی صاحب دستگاه (نام، کد ملی، شماره تماس و…)

بعد از اینکه این اطلاعات را در فرم زیر وارد کنید، روند رسیدگی به درخواست شما آغاز خواهد شد و این گوشی به صورت یک گوشی سرقتی ثبت می گردد.

3. مراجعه به مراجع قضایی

بعد از اینکه این مراحل را تا اینجا دنبال کردید نوبت به آن رسیده است که برای اعلام سرقت به سراغ مراجع قضایی رفته و شکایت خود را از آنجا دنبال کنید. برای این منظور لازم است به مراجع قضایی ذیربط با همان منطقه ای بروید که گوشی شما در آن سرقت شده است. بعد از آن در صورت نیاز ممکن است به شعب دیگر و مراجعه کنید که توسط همین مراجع به شما اطلاع داده خواهد شد.

دقت داشته باشید روند پیدا کردن گوشی سرقتی می نتواند از یک تا 6 ماه به طول بینجامد و کاری زمانبر خواهد بود.

پیدا کردن گوشی هوشمند با برنامه های پیدا کردن گوشی

روش دیگری که می توان از آن برای پیدا کردن گوشی روشن استفاده کرد، به کار گرفتن برنامه های Find my phone می باشد که با نام های متعددی روی برند های مختلف ارائه می شود. این برنامه ها توسط خود سازندگان، روی گوشی شما ارائه شده و از آن برنامه هایی هستند که معمولا یک بار هم به سراغ آنها نمی رویم، اما وقتی گوشی شما مفقود شود تازه اهمیت آنها را برای پیدا کردن گوشی به ما ثابت می شود.

برای فعال کردن این برنامه ها در برند های مختلف، روش های مختلفی هم وجود دارد. در ادامه با هم این کار را برای سه برند معروف سامسونگ، آیفون و شیائومی بررسی می کنیم.

پیدا کردن گوشی های آیفون با برنامه Find My iPhone

این برنامه که یکی از گزینه های تنظیمات اصلی در آیفون به شمار می رود می تواند به پیدا کردن گوشی کمک بسیار خوبی بکند و در صورتی که آن را فعال کرده باشید می توانید از آن به راحتی استفاده کنید. برای کار کردن با این برنامه باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا وارد تنظیمات گوشی خود شوید؛
  • روی نام خود ضربه بزنید و از گزینه هایی که دارید Find My را انتخاب کنید؛
  • گزینه Find My iPhone را فعال کنید؛

پیدا کردن گوشی های آیفون با برنامه Find My iPhone

  • در صورتی که مایل هستید دوستان و اعضای خانواده هم موقعیت شما را بدانند گزینه Share My Location را هم فعال کنید؛
  • گزینه Find My network به شما کمک می کند وقتی که باتری موبایلتان کم است و GPS آن خاموش شده هم بتوانید محل آن را با شبکه سلولار ردیابی کنید؛
  • فعال کردن Send Last Location به شما کمک می کند تا در صورت خاموش شدن هم آخرین محل گوشی خود را بتوانید ردیابی کنید.

بعد از انجام این کار ها می توانید به سراغ بخش فایند مای از سایت آیکلود رفته و با وارد کردن اطلاعات اکانت خود به این سایت وارد شوید. در این حالت شما می توانید به لیست دیوایس های اپل خود که اکانت روی آنها فعال است دسترسی داشته باشید و محل آنها را پیدا کنید.

پیدا کردن گوشی سامسونگ با Find My Mobile

کار کردن با این برنامه هم مانند بخش قبلی پیش نیازهایی دارد که البته ممکن است بعضی از کاربران سامسونگ آنها را رعایت نکنند. دقت داشته باشید برای اینکه بتوانید کار پیدا کردن گوشی را با این برنامه انجام دهید، لازم است که گوشی شما این شرایط را داشته باشد:

  • گوشی باید روشن باشد؛
  • باید به یک شبکه اینترنتی متصل باشد؛
  • باید اکانت سامسونگ شما روی گوشی به صورت فعال وجود داشته باشد؛
  • قابلیت کنترل از راه دور باید روی گوشی شما فعال شده باشد (این ویژگی بعد از وارد کردن اکانت سامسونگ به صورت خودکار فعال می شود)؛
  • اگر تمامی این ویژگی ها را دارا باشید، می توانید با استفاده از این روش جای دستگاه خود را مشخص کنید:
  • ابتدا باید وارد سایت Find My Mobile سامسونگ بشوید؛
  • اکانت خود را وارد کرده و رمز خود را بزنید؛

لیست دیوایس های اپل و موقعیت آنها

در این حالت شما می توانید لیستی از دیوایس های اکانت خود را مشاهده کنید که اگر گوشی شما روشن بوده و به اینترنت متصل باشد، لوکیشن آن روی نقشه به شما نمایش داده خواهد شد.

پیدا کردن گوشی شیائومی

در این مورد باید گفت برند شیائومی از دو برند قبلی برای پیدا کردن گوشی کمی بهتر عمل کرده است. شما نیاز ندارید کار خاصی را انجام داده باشید و تنها کاری که باید قبل از گم شدن گوشی خود انجام دهید این است که اکانت شیائومی خود را ساخته و آن را روی موبایل خود فعال کنید.

این کار حتی با استفاده از یک اکانت گوگل ساده نیز برای شما امکان پذیر خواهد بود. در صورتی که اکانت شما فعال باشد، بعد از گم شدن گوشی باید به سایت i.mi.com بروید. در این سایت می توانید به سادگی ببینید که موقعیت دستگاه های آنلاین شما کجاست.

ردیابی گوشی از طریق گوگل مپ

در صورتی که گوشی شما از سه برند بالا نیست باید گفت برای پیدا کردن گوشی راهکار های دیگری هم وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. بهترین راهکار استفاده از برنامه ای است که گوگل ارائه داده است و می توانید با به کار گرفتن آن با استفاده از گوگل مپ گوشی گم شده خود را پیدا کنید. البته باید گفت امکانات مختلفی مانند قفل کردن اطلاعات گوشی از راه دور و همینطور پاک کردن کامل آنها نیز برای شما امکان پذیر خواهد بود.

البته برای این مورد هم نیاز است که یک اکانت گوگل برای خود روی گوشی داشته باشید و گوشی گم شده مورد نظر به اینترنت متصل باشد. البته داشتن اکانت گوگل کار سختی نیست و هر کسی که از برنامه هایی مانند فروشگاه گوگل و یا مرورگر کروم روی گوشی خود ساتفاده می کند این ویژگی را دارد. در واقع همان جیمیل ساده ای که به گوشی خود می دهید، اکانت گوگل شما به حساب می آید.

برای پیدا کردن گوشی با گوگل مپ در ابتدا لازم است برنامه Google Find My Device را از طریق این لینک نصب کنید:

پیدا کردن گوشی با گوگل مپ

 

بعد از نصب و راه اندازی این برنامه اگر شما صاحب دستگاه گمشده هستید و از دستگاه دیگری که مال خودتان است این کار را انجام می دهید گزینه Continue as را انتخاب کنید و در غیر اینصورت Sign in as guest را بزنید.

بعد از ورود به برنامه می توانید لیستی از دیوایس هایی که با ایمیل شما کار می کنند و فعال هستند را ببینید. با انتخاب هر کدام از این دیوایس ها می توانید کارهای مختلفی مانند قفل کردن صفحه آنها، به صدا درآوردن زنگ موبایل،؛ پاک کردن داده های موبایل و همینطور موقعیت آنها را روی نقشه مشاهده کنید.

لیست دیوایس ها در گوگل مپ

 

پیدا کردن گوشی در خانه

در صورتی که از افرادی هستید که گوشی خود را در خانه و محل کار جایی می گذارید و نمی توانید آن را پیدا کنید، باید بگوییم که شما تنها نیستید و با مشغله های فکری ای که این روز ها همه درگیر آن هستیم، این کار یک موضوع طبیعی است. برای این منظور راه حلی وجود دارد که با استفاده می توانید وقتی در اطراف گوشی خود هستید و آن را پیدا نمی کنید، گوشی محل خود را به شما لو بدهد.

برنامه پیدا کردن گوشی Find my phone clap به شما این امکان را خواهد داد  که با یک یا چند بار دست زدن گوشی شما زنگ بزند و شما را از جای خود مطلع کند.

پیدا کردن گوشی در خانه

در این برنامه که بیش از 10 میلیون بار دانلود شده است، شما می توانید با یک بار دست زدن از جای گوشی خود مطلع شده و دیگر برای پیدا کردن آن مشکلی نداشته باشید.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به بررسی روش هایی که برای پیدا کردن گوشی می توانیم به سراغ آنها برویم صحبت کردیم و دیدیم که داستان از چه قرار است و چه امکاناتی برای این کار در اختیار ما خواهد بود. در واقع باید گفت شرایط پیدا کردن گوشی می تواند کمی متفاوت باشد، وقتی بحث سرقت گوشی در میان باشد، این شرایط کمی پیچیده و زمانبر خواهد بود، اما اگر گوشی خود را در جایی جا گذاشته باشید، می توانید با برنامه های مختلف به راحتی موقعیت دقیق آن را مشخص کنید. در صورتی که روشی برای این کار سراغ دارید که رد اینجا نیامده است، خوشحال می شویم آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402