راهنمای کامل سفر به اصفهان | هر آنچه در سفر به اصفهان باید بدانید

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

شهر اصفهان که به نصف جهان شهرت پیدا کرده است، شهری است با اصالت و سرشار از فرهنگ ایرانی و گردشگرپذیرترین شهر ایران که این جایگاه خود را مدیون شاهکارهای معماری خود است. شهر اصفهان در کنار طبیعیت زیبا زاینده رود، دارای سوغات و صنایع دستی متنوعی است که هر گردشگری را برای خرید کردن ترغیب می‌کند. اگر برایتان سوال است که بهترین زمان سفر به اصفهان چه فصلی است؟ برای اقامت در اصفهان کدام هتل بهتر است؟ و چطور می‌توان در اصفهان بهترین رستوران را انتخاب کرد؟ با راهنمای سفر به اصفهان همراه باشید تا هرآنچه باید برای سفر به این شهر زیبا و تاریخی بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

شهر اصفهان با تاریخی غنی خود دارای بناهای تاریخی و دیدنی بسیار زیادی است که هر یک از آنها نشان دهنده شاهکار معماری است که در خلق این آثار مورد استفاده قرار گرفته است. اصفهان در طول تاریخ چندین بار به عنوان پایتخت سلسله‌های مختلفی انتخاب شده است و به همین خاطر است که در اصفهان شاهد آثار و بناهای تاریخی بسیار زیادی هستیم. این شهر از جمله شهرهای مرکزی ایران و از نظر بزرگی و جمعیت نیز به عنوان سومین شهر ایران شناخته شده است.

فهرست مطالب

راهنمای کامل سفر به اصفهان

راهنمای کامل سفر به اصفهان
راهنمای کامل سفر به اصفهان

اصفهان مرکز استان اصفهان است که جمعیتی بالغ بر ۲,۹۶۱,۲۱۱ در آن ساکن هستند. این شهر از غرب به خمین شهر و از جنوب به کوه صفه و سپاهان شهر، از شمال به شاهین شهر و از شرق به دشت سگزی منتهی می‌شود. شهر اصفهان با گذر زمان در دوران‌های مختلف مرکز حکومت بوده است و سلسله‌های هخامنشی، ساسانی، صفویان، قاجار و پهلوی را در دل خود جای داده و به لحاظ اقتصادی و سیاسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

این شهر بزرگ و زیبا که به آن لقب نصف جهان داده شده است در کنار جاذبه‌های تاریخی و مذهبی بسیار زیادی که دارد مملو از جاهای تفریحی است که برای یک سفر چند روزه با دوستان و خانواده این امکان را به شما می‌دهد که اوقات خوشی را در اصفهان سپری کنید. شهر اصفهان شهر سوغات و غذاهای خوشمزه محلی است که بدون شک طعم لذیذ هر یک از این غذاها در بهترین رستوران‌های اصفهان برای هر توریست و گردشگری خاطره ساز خواهد بود.

در ادامه این مطلب می‌خواهیم سفری کوتاه به اصفهان داشته و شما را با بهترین هتل‌های اصفهان، رستوران‌ها، جاذبه‌های دیدنی و تفریحی، سوغات و غذاهای محلی آن بیشتر آشنا کنیم.

آب و هوای اصفهان

آب و هوا در راهنمای سفر به اصفهان
آشنایی با آب و هوای اصفهان

اصفهان دارای آب و هوای نیمه کویری است. زمستان‌های سرد و خشک دارد و تابستان‌هایی گرم و خشک. بالاترین درجه حرارت در تابستان 40 درجه سانتیگراد است و در بهار و پاییز دارای هوای معتدل است. مناطق شمالی و شرقی استان اصفهان دارای آب و هوای کویری و مناطق جنوبی آن نیز آب و هوای خنک‌تری دارد.

شهر اصفهان در فصل بهار به اوج زیبایی خود می‌رسد و دارای آب و هوای بسیار مطبوع و لذت‌بخشی می‌باشد. تابستان‌های اصفهان به خاطر آب و هوای گرم و خشکی که دارد ممکن است برایتان آزار دهنده باشد. اما از آنجایی که تعداد گردشگران در این فصل سال در شهر اصفهان کمتر از سایر فصل‌های سال می‌باشد باعث می‌شود تا هزینه سفرتان کاهش پیدا کند.

پاییز در اصفهان بسیار آب و هوای دل‌انگیز و معتدلی دارد مخصوصا در ماه‌های ابتدایی‌اش. طبیعت هزاررنگ و برگ‌ریزان پاییز هم جذابیت ویژه‌ای به خیابان‌های زیبای اصفهان می‌دهد.

اما برایتان بگوییم از آخرین فصل سال یعنی زمستان‌های اصفهان، هزینه سفر به اصفهان در فصل زمستان پایین‌تر از دیگر فصل‌هاست. بارش برف درفصل زمستان به ندرت در اصفهان رخ می‌دهد. اما توصیه ما به شما دوستان که از سرمای زمستان فراری هستید این است که برای سفر به اصفهان اسفند ماه را انتخاب کنید که خبری از سرمای شدید نیست و شهر حال و هوای بهاری به خود گرفته است.

بهترین فصل برای سفر به اصفهان

بهترین زمان سفر به اصفهان
بهترین زمان سفر به اصفهان

همانطور که در پاراگراف قبل راهنمای سفر به اصفهان اشاره کردیم، اصفهان شهری است کویری با آب و هوای گرم و خشک. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد. بنابراین، بهترین زمان سفر به اصفهان فصل پاییز و بهار است که این شهر دارای آب و هوای معتدل و خنکی است.

البته ناگفته نماند که در فصل زمستان هزینه‌های سفر کمتر خواهد بود و شهر نسبتا خلوت است و فصل بهار در تعطیلات نورروزی بسیار شلوغ خواهد بود. بنابراین، توصیه و پیشنهاد ما به شما دوستان عزیز این است که اگر فصل زمستان را برای سفر می‌خواهید انتخاب کنید برنامه سفر خود را برای اسفند ماه بریزید و اگر برنامه سفرتان را برای فصل بهار در نظر گرفته‌اید بهترین زمان اردیبهشت ماه است زیرا در این ماه، باغ‌های آن پر است از درختان سبز و گل‌های رنگارنگ و خبری هم از سرمای شدید زمستان و گرمای طاقت فرسای تابستان نیست.

چگونه به اصفهان سفر کنیم؟

مسیرهای سفر به اصفهان
چگونه به اصفهان سفر کنیم؟

راه‌های سفر به اصفهان مختلف است شما هم می‌توانید برای سفر به این شهر زیبا از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید هم می‌توانید با وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس، هواپیما و قطار سفر خود را آغاز کنید. در این بخش از راهنمای سفر به اصفهان برایتان خواهیم گفت که با استفاده از هر یک از وسایل نقلیه عنوان شده چگونه می‌توانید به اصفهان سفر کنید.

سفر با وسیله نقلیه شخصی یکی از متداول‌ترین راه‌های سفر است. انتخاب این روش باعث می‌شود تا از دیدنی‌های مسیر لذت بیشتری ببرید و همچنین هزینه تردد در شهر اصفهان را نیز کاهش دهید. انتخاب وسیله نقلیه شخصی تنها هزینه‌ای که در سفر برای شما دارد مربوط به بنزین است. فقط یک نکته مهم را باید در این روشی که انتخاب کرده‌اید مد نظر داشته باشید آن هم بررسی مسیرهای دسترسی به اصفهان از نقاط مختلف کشور است. برای مثال اگر شما از مسیر غرب به سمت اصفهان سفر می‌کنید با توجه به شهری که از آن سفر می‌کنید یکی از مسیرهای دلیجان – اصفهان، دلیجان – کاشان، خمین – گلپایگان، الیگودرز – داران، شهرکرد – اصفهان، بروجن – دهاقان و لردگان – سمیرم  را باید انتخاب کنید تا خود را به شهر زیبا و تاریخی اصفهان برسانید.

یکی دیگر از راه‌های سفر به اصفهان خرید بلیط هواپیما به این مقصد است که آسان‌ترین و راحت‌ترین روش سفر است. پرواز تهران به اصفهان در سه نوبت صبح و ظهر و شب انجام می‌شود. بنابراین با رزرو بلیط می‌توانید برنامه‌ریزی سفر خود را به راحتی انجام دهید. مدت زمان پرواز تهران اصفهان ۵۰ دقیقه است.

اما اگر هزینه سفر برایتان مهم و می‌خواهید تا حد امکان در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید همچنین توان رانندگی طولانی مدت را ندارید گزینه‌های بعدی برای سفر به اصفهان اتوبوس و قطار هستند.

سفر با اتوبوس ارزان‌ترین وسیله نقلیه‌ای است که می‌توانید انتخاب کنید به دلیل کوتاه بودن مسیر قیمت بلیط‌های اتوبوس نسبت به سایر وسایل نقلیه مناسب‌تر است.

سفر به اصفهان از طریق خطوط ریلی و قطار هم یکی دیگر از گزینه‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید. اگر ساکن تهران هستید یا از تهران عازم اصفهان هستید باید بدانید که مدت زمان ۷ ساعت طول خواهد کشید تا شما از مبدا به مقصد یعنی شهر اصفهان برسید.

اقامت در اصفهان

بهترین هتل ها در راهنمای سفر به اصفهان
اقامت در بهترین هتل‌های اصفهان

انتخاب و رزرو هتل در شهر اصفهان کار ساده‌ای نیست چرا که گزینه‌های متعددی از لوکس‌ترین تا قیمت مناسب‌ترین هتل‌ها و اقامتگاه را پیش روی خود خواهید داشت. اصفهان دارای جلوه‌های هنر و معماری اسلامی می‌باشد برای گردشگران ایرانی و خارجی جذابیت بسیار زیادی دارد. از این رو سالانه افراد بسیاری از تمام دنیا به نصف جهان سفر می‌کنند. بنابراین، با توجه به توریستی بودن شهر اصفهان طبیعی است که هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلفی در این شهر وجود داشته باشد.

آنچه شما دوستان عزیز می‌بایست در انتخاب و رزرو هتل خود در شهر اصفهان مد نظر داشته باشید مواردی همچون موقعیت مکانی هتل از نظر دسترسی به جاذبه‌های شهر، امکانات رفاهی که ارائه می‌دهد و همچنین قیمت آن می‌باشد. اگر از نظر قیمت و هزینه مشکلی ندارید اقامت در لوکس‌ترین و مجلل‌ترین هتل‌های اصفهان گزینه بسیار مناسبی است چرا که بیشتر هتل‌های معروف شهر اصفهان در نزدیکی مکان‌های اصلی گردشگری این شهر واقع شده‌اند و دسترسی مناسبی دارند.

در ادامه به چند مورد از بهترین هتل‌های اصفهان اشاره کرده‌ایم که می‌توانید با کسب اطلاع از امکانات و هزینه آنها گزینه مناسب را برای اقامت خود در اصفهان انتخاب کنید.

هتل عباسی (هتل 5 ستاره)

هتل عباسی اصفهان
هتل عباسی اصفهان

یکی از بهترین هتل‌های 5 ستاره شهر اصفهان، هتا عباسی است که دارای قدمتی 300 ساله می‌باشد. این هتل در سال 1106 هجری قمری به دستور شاه سلطان حسین صفوی طراحی شده است و در سال 1351 به سبکی مدرن و با امکانات رفاهی بینظیر به روز رسانی شده. این هتل 5 ستاره دارای 225 باب واحد اقامتی، ۱۴ تالار پذیرایی، انواع رستوران و کافه سنتی می باشد.

  • آدرس: اصفهان، چهارباغ عباسی، خیابان آمادگاه
  • تلفن: 03132226010

هتل کوثر (هتل 5 ستاره)

هتل کوثر
هتل کوثر

در حاشیه رودخانه زاینده رود هتل 5 ستاره‌ای با امکانات رفاهی کامل در سال 1347 به نام هتل کوثر ساخته شده است. این هتل در ابتدای ساخت دارای 130 اتاق بوده است که در سال 1383 برای گسترش خدمات كیفی و كمی، اقدام به بازسازي مجدد نمود  ۴۰ اتاق جدید به ۱۳۰ اتاق پيشين اضافه کرده. هتل کوثر شهر اصفهان دارای امکاناتی نظیر استخر، سونا، جکوزی، سالن بدنسازی و.. می‌باشد.

  • آدرس: اصفهان، جنب سی و سه پل
  • تلفن: 03136240230

هتل آسمان (هتل 4 ستاره)

هتل آسمان
هتل آسمان

از بهترین هتل‌های 4 ستاره در شهر اصفهان می‌توان به هتل آسمان اشاره کرد که در زمینی به  مساحت ۹۰۰۰ مترمربع با ۱۳ طبقه در سال ۱۳۸۴ افتتاح گردید.

این هتل چهار ستاره با امکانات کامل رفاهی و اقامتی میزبان مسافرانی است که برای اقامت در اصفهان هتل آسمان را انتخاب کرده‌اند.

  • آدرس: اصفهان، پل فلزی، خیابان مطهری
  • تلفن: 03132354141

هتل عالی قاپو (هتل 3 ستاره)

هتل عالی قاپو
هتل عالی قاپو

اگر دوست دارید در سفر به اصفهان در هتلی سنتی با معماری بسیار زیبا اقامت داشته باشید، هتل 3 ستاره عالی قاپو پیشنهاد ما به شما است. این هتل سه ستاره یکی از بهترین هتل‌های شهر اصفهان است که دارای  ۱۰۶ باب واحد اقامتی با امکانات رفاهی مناسب است و به امکان گردگشری شهر همچون: سی و سه پل، پل خواجو و مجموعه میدان نقش جهان و کاخ‌های سنتی دسترسی آسانی دارد.

  • آدرس: خیابان چهارباغ عباسی، انتهای خیابان کوالالامپور
  • تلفن: ۰۳۱۳۲۲۲۷۹۲۹

هتل ستاره اصفهان (هتل 2 ستاره)

هتل ستاره اصفهان
هتل ستاره اصفهان

از جمله هتل های مقرون به صرفه در اصفهان، هتل ستاره یا صدف سابق است که در ۳ طبقه بنا و دارای ۵۲ باب اتاق و سوئیت اقامتی با دکوراسیون زیبا ساخته شده است. این هتل دو ستاره دسترسی آسان و راحتی به ماکن دیدنی و تاریخی شهر نظیر میدان نقش جهان، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله، کاخ عالی قاپو، بازار اصلی و کاخ چهل ستون دارد.

  • آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان، خيابان حافظ
  • تلفن: 03132207060

هتل آپارتمان هخامنشیان

این هتل آپارتمان که در سال 1390 احداث شد دارای 18 واحد اقامتی می‌باشد که در سال 1395 به بهره‌برداری رسید. اتاق های این هتل امکانات ساده‌ای دارند و دارای متراژ ها کمی هستند و در طبقه اول ساختمان واقع شده اند.

  • آدرس: اصفهان، خیابان امام خمینی، خیابان رسال 1- مقابل پارک ترافیک
  • تلفن: 03133221022
همچنین بخوانید :

رستوران‌های اصفهان

رستوران‌های لاکچری اصفهان
معرفی رستوران‌های لاکچری اصفهان

بدون شک که خوردن غذاهای سنتی و محلی هر شهر و کشوری در همان مکان لذت بیشتری خواهد داشت. این مسئله درباره شهر اصفهان هم کاملا صدق می‌کند. خودرن غذاهای خوشمزه‌ای همچون بریانی و خورشت ماست در بهترین رستوران‌های اصفهان حال و هوای دیگری دارد. البته غذاهای خوشمزه و محلی اصفهان تنها این دو غذا نیستند. در ادامه بیشتر شما را با غذاهای محلی اصفهان آشنا خواهیم کرد.

اگر خیلی به غذا اهمیت می‌دهید و دوست دارید به شهری که سفر می‌کنید در بهترین رستوران‌های لوکس و سنتی آنجا خوردن غذاهای متنوع را تجربه کنید قطعا در طول مسیر برای رسیدن به شهر اصفهان در جستجوی بهترین رستوران‌های این شهر هستید که غذاهایش از نظر کیفیت، طعم و قیمت خوب و مناسب باشد. خوشبختانه باید بگوییم که تعداد رستوران‌های خوب در شهر اصفهان خیلی کم نیست و قطعا همین مسئله کار را برای شما سخت خواهد کرد.

با توجه به این موضوع که از ویژگی های مهم شهر اصفهان داشتن غذاهای جذاب و دوست داشتنی است، راهنمای سفر به اصفهان با معرفی بهترین رستوران‌های این شهر به شما در انتخاب گزینه مورد نظرتان کمک خواهد کرد.

رستوران نقش جهان

  • آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان ،جنب مسجد شیخ لطف‌الله، سرای هنرمندان اسپادانا
  • شماره تلفن: ۰۳۱۳۲۲۰۳۳۴۵

رستوران بریانی اعظم

  • آدرس: اصفهان، دروازه دولت، ابتدای چهارباغ پایین
  • شماره تلفن: ۰۳۱۳۲۲۰۲۰۷۰

رستوران جارچی باشی

  • آدرس:‌ اصفهان.خیابان سپه، خیابان حکیم، کوچه هفتم یا کوچه باغ قلندرها، مجموعه تاریخی و اقامتی ملک سلطان جارچی باشی
  • شماره تلفن:‌ ۰۳۱۳۲۲۰۷۴۵۳

رستوران مشاهیر 

  • آدرس : اصفهان، بلوار آتشگاه اصفهان، ابتدای بلوار امام در شهر درچه

رستوران و سفره خانه حکیم باشی

  • آدرس: اصفهان، حکیم، بین کازرونی و سپاه
  • تلفن: 03132120274

جاهای دیدنی در سفر به اصفهان

جاهای دیدنی در راهنمای سفر اصفهان
معرفی جاهای دیدنی اصفهان

شهر اصفهان را می‌توان تصویری بی‌نقص از تاریخ هنر و ذوق ایرانی معرفی کرد. اصفهان آنقدر زیبایی و جذابیت دارد که لقب نصف جهان را به خود اختصاص داده است.

با وجود اینکه اصفهان شهری است کویری، دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری از تواریخ مختلف است. اصفهان در سه دوره آل بویه، سلجوقیان و صفویان پایتخت ایران بوده است و به همین خاطر جاذبه‌های تاریخی بسیاری را در دل خود پنهان کرده است که بازدید از هر یک آنها یادآور سلسله‌های مختلفی است که زمانی در سرزمین ایران حکومت می‌کردند.

جاهای دیدنی در شهر اصفهان بسیار زیاد هستند و برای دیدن هر یک از آنها باید یک برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید تا زمان کافی را در اختیار داشته باشید. بازدید از هر یک از جاذبه‌های دیدنی شهر اصفهان در فصل مناسب خود زیبایی بیشتری دارند. بنابراین، توصیه ما به شما دوستانی که قصد سفر به شهر اصفهان را دارید این است که حتما قبل از سفرتان لیستی از بهترین جاهای دیدنی شهر اصفهان را تهیه کنید و با توجه به زمانی که در اختیار دارید از جذابترین و زیباترین آنها دیدن کنید.

میدان نقش جهان

  • آدرس: اصفهان، شمال شهر اصفهان، غرب خیابان حافظ

عالی قاپو

  • آدرس: اصفهان، خیابان استانداری، خیابان سپه، میدان نقش جهان، ضلع غربی میدان

مسجد شیخ لطف الله

  • آدرس: میدان امام اصفهان

پل خواجو

  • آدرس:‌ انتهای جنوبی چهارباغ خواجو و در انتهای شرقی خیابان کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی

سی و سه پل

  • آدرس: در فاصله‌‎ی ۱۸۰۰ متری از پل خواجو

کاخ چهل ستون

  • آدرس:‌ اصفهان،  میدان امام حسین، خیابان استانداری

مدرسه چهارباغ

  • آدرس: اصفهان، ضلع شرقی خیابان چهار باغ عباسی

عمارت هشت بهشت

  • آدرس:‌ اصفهان، خیابان چهارباغ

منارجنبان

  • آدرس:‌ اصفهان، بلوار آتشگاه، محله کارلادان

مسجد شیخ لطف الله

  • آدرس: اصفهان، ضلع شرقی میدان نقش جهان، روبه‌روی کاخ عالی قاپو
  • تلفن: 03132225486

باغ گل های اصفهان

  • آدرس: اصفهان، ميدان بزرگمهر، ابتدای خيابان سلمان فارسی
  • تلفن: 03132672059

باغ پرندگان

  • تلفن: ۳۷۷۱۳۵۰۰ ۰۳۱
  • ساعت کاری: از هشت تا ۲۰
  • آدرس: اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت

جاهای تفریحی در سفر به اصفهان

مکان های تفریحی در راهنمای سفر اصفهان
آشنایی با جاهای تفریحی اصفهان

شاید برایتان جالب باشد بدانید که، آنچه شهر اصفهان را به یک مقصد گردشگری دائمی تبدیل کرده است علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های تاریخی و مذهبی، وجود مراکز و مکان‌های تفریحی متنوعی است که سال‌هاست در حال گشترس هستند.

در این بخش از راهنمای سفر به اصفهان سعی کرده‌ایم مهم‌ترین مراکز تفریحی اصفهان را معرفی کنیم.

زاینده رود

این رودخانه زیبا که از بهترین مراکز تفریحی اصفهان نیز به شمار می‌آید به خاطر موقعیت خاصی که در شهر اصفهان دارد محل ساخت پل‌های متعددی است که برخی از این پل‌ها دارای قدمت تاریخی بسیاری می‌باشند.

 

سرزمین موج های دریایی (فضیلت) نجف آباد

  • آدرس: اصفهان، نجف آباد، بلوار امام علی (ع)، میدان آتش نشانی، سرزمین موج های دریایی
  • شماره تماس: 03142252929

استخر و پارک آبی آبسار

  • آدرس: اصفهان، سپاهان شهر، بلوار شاهد
  • شماره تماس: ۰۳۱۳۶۵۱۰۱۰۰

پاراگلایدر سپهر آشیان

  • آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ بالا، چهارراه نظر، مجتمع ماکان 1، طبقه سوم، واحد 8
  • شماره تماس: 09132712851

شهربازی ناژوان

  • آدرس: اصفهان، اتوبان حبیب اللهی، میدان سهروردی، پارک جنگلی ناژوان

کالسکه سواری میدان نقش جهان

  • آدرس: اصفهان، شمال شهر اصفهان، غرب خیابان حافظ

اتاق فرار سرقت

  • آدرس: اصفهان، خانه اصفهان، میدان نوبهار، ابتدای خیابان دوران، گیم کافه خانه اصفهان
  • شماره تماس: ۰۹۱۳۶۳۰۱۰۵۳

پینت بال مجموعه ورزشی کوهستان

  • آدرس: شهرک بهارستان، بلوار ولیعصر، قبل از پارک کوهستان
  • شماره تماس: ۰۹۱۳۸۶۷۴۰۳۳

جزيره بازی

  • آدرس: اصفهان، بلوار آئینه خانه، ح فاصل پل فردوسی و سی و سه پل
  • شماره تلفن: 36619040 031

کارتینگ پارسا

  • آدرس: اصفهان، سه راه حکیم نظامی، ورزشگاه ۲۲ بهمن

تله کابین صفه اصفهان

  • آدرس: اصفهان، بزرگراه آقا رب پرست، بزرگراه شهدای صفه، بلوار تله کابین، مجموعه تفریحی کوه صفه اصفهان
همچنین بخوانید :

بازارها و مراکز خرید اصفهان

لیست بازارها و مراکز خرید اصفهان

شهر اصفهان سومین شهر پرجمعیت ایران بعد از تهران و مشهد، محسوب می‌شود. که به دلیل داشتن آثار تاریخی، جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری زیاد، مورد توجه بسیاری از مسافران و گردشگران قرار گرفته است. در بازدید از جاهای دیدنی اصفهان و تفریح در بهترین مراکز تفریحی این شهر، گشت و گذار در بازارها و مراکز خرید اصفهان هم لذت خاص خود را دارد. در ادامه به معرفی و بررسی بهترین بازارها و مراکز خرید اصفهان پرداخته‌ایم و لیستی از آنها را برایتان تهیه کرده‌ایم تا در سفر به شهر اصفهان راحت تر بتوانید برای خرید سوغات و یادگیری از این شهر تاریخی و دیدنی مرکز خرید مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

مرکز خرید سیتی سنتر

  • آدرس:  اصفهان، بزرگراه شهید دستجردی، روبروی ورودی جنوبی سپاهان شهر
  • شماره تلفن: ۳۶۵۵۰۵۰۴ ۰۳۱

مرکز خرید جلفا

  • آدرس: اصفهان، خیابان خاقانی، کوچه چهار سوقی‌ها
  • شماره تلفن: ۳۶۲۸۶۸۰۵ ۰۳۱

مرکز خرید کوثر

  • آدرس: اصفهان،  چهارباغ بالا، خیابان شهید امینی نژاد، روبروی مجتمع آبنوس، پلاک ۸۴
  • شماره تلفن: ۹۵۰۱۱۶۷۷ ۰۳۱

مرکز خرید مهرسان

  • آدرس: خیابان بزرگمهر، نبش خیابان مبارزان، طبقه فوقانی فروشگاه ذوب آهن
  • شماره تلفن: ۱۲۲۹۵۸۹۰ ۰۳۱

بازار هنر اصفهان

  • آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، جنب پارک هشت بهشت
  • شماره تلفن: ۳۲۲۱۱۶۹۸ ۰۳۱

بازار قیصریه

  • آدرس: اصفهان، خیابان حکیم، روبروی مسجد حکیم

بازار بزرگ اصفهان

  • آدرس: اصفهان، میدان امام علی، خیابان رزاق، جنب مسجد جامع

بازار نقش جهان

  • آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان

بهترین سوغاتی‌ها در سفر اصفهان

سوغات اصفهان

اگر تا به حال چندین بار به اصفهان سفر کرده باشید بدون شک می‌دانید در اصفهان هم مانند بسیاری دیگر از شهرها، سوغاتی‌ها در انواع خوراکی و صنایع‌دستی وجود دارند. در میان سوغاتی‌های اصفهان گز و پولکی بسیار معروف‌ هستند. دسته سوغات خوردنی قطعا قیمت کمتری نسبت به دسته سوغات صنایع دستی دارد ولی ماندگاری آنها پایین است.

گز که ار معروفترین سوغاتی‌های اصفهان به شمار می‌آید دارای انواع مختلفی است که عبارتند از: گز بقمه‌ای، گز آردی، گز سکه‌ای و برشی.پولکی‌ها هم در طعم‌های مختلف نعنایی، نارگیلی، عسلی،‌ زنجبیلی، لیموعمانی، پسته‌ای و کاکائویی تهیه می شوند.

از دیگر خوراکی‌ها و صنایع دستی که در اصفهان به عنوان سوغات می‌توانید تهیه کنید عبارتند از:

  • برشتوک
  • شیرین کرکی
  • سوهان عسلی
  • نبات
  • عسل فریدون‌شهر
  • فیروزه کاری
  • خاتم کاری
  • کاشی سازی
  • پارچه قلمکاری
  • ظروف مسی
  • فرش و قالی

غذاهای محلی اصفهان

محبوب‌ترین غذاهای محلی اصفهان

قطعا که سفر به اصفهان و گردش در این شهر به واسطه وجود غذاهای خوشمزه و متنوعی که دارد بسیار خاطره‌انگیز‌تر خواهد بود. اگر تا به حال از غذاهای سنتی اصفهان میل نکرده‌اید و نسبت به آنها آشنایی ندارید و از آن دسته افرادی هستید که ریسک خوردن غذاهای جدید که درباره مواد اولیه و طرز پخت آنها را نمی‌خواهید به جان بخرید با راهنمای سفر به اصفهان در این بخش همراه باشید. ما، می‌خواهیم خوشمزه‌ترین و لذیذترین غذاهای محلی اصفهان را به شما معرفی کنیم که با خوردن و امتحان کردن آنها برای یکبار هم که شده تجربه خوبی را بدست خواهید آورد.

از غذاهای محلی اصفهان می‌توان به بریانی، کباب مشتی (کباب زردک)، کله جوش، حلیم بادمجان، قیمه ریزه، یخنی لوبیا (گوشت لوبیا)، نخودآب، حلیم ماش و قمری و کوفته شویدباقالی، آش شوربای سبزی، آش سماق، اوماج چغندر، حلیم شیر، آش اوماج، گوشفیل با دوغ اشاره کرد.

آداب و رسوم اصفهان

آشنایی با آداب و رسوم اصفهان

تا به اینجای راهنمای سفر به اصفهان، شما را با آب و هوای این شهر، جاهای دیدنی و تفریحی، هتل‌ها، رستوران‌ها، سوغات و غذاهای محلی خوشمزه‌ای که می‌توانید در اصفهان میل کنید آشنا کردیم. حال می‌خواهیم کمی درباره آداب و رسوم مردم اصفهان برایتان بگوییم.

تمامی شهرهای ایران دارای فرهنگ و رسومات خاصی می‌باشند که شهر اصفهان هم از این قاعده مستثنا نیست. یکی از معروف‌ترین مراسمی که در استان اصفهان برگزار می‌شود، آیین قالی‌شویان مشهد اردهال است. این مراسم هرساله در روستای اردهال برگزار می‌شود. آیینی سنتی و مذهبی که در میراث فرهنگی ناملموس یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

نحوه برگزاری این مراسم اینگونه است که افراد شرکت کننده یکی از قالی‌های امامزاده سلطان علی بن محمد باقر (ع) را به یاد قالی که پیکر امامزاده در زمان شهادت در آن پیچیده شده بود، در چشمه‌ای می‌شویند و عده‌ای هم به نشانه نبرد نمادین با قاتلان چوب دستی‌های خود را در هوا تکان می‌دهند.

از دیگر آداب و رسومی که همچنان در شهر اصفهان پابرجاست، برگزاری بزرگترین تعزیه‌های ایران است که در نوش‌آباد شهرستان آران و بیدگل برگزار می‌شود.

شماره تلفن‌های ضروری

  • کد شهر: ۰۳۱
  •  آتش نشانی: ۱۲۵ – ۰۳۱۲۲۲۴۴۴۴
  • اورژانس: ۱۱۵
  • تاکسی بيسيم: ۱۳۳

مراکز درمانی

بهترین مراکز درمانی اصفهان

لیست بهترین مراکز درمانی و بیمارستان‌های اصفهان به شرح زیر است.

بیمارستان امین 

  • آدرس: اصفهان، خیابان ابن سینا، کوچه سنبلستان
  • شماره تلفن: 31122020 031 و 34455051 031

بیمارستان الزهرا

  • آدرس: اصفهان، بزرگراه شهید کشوری، بلوار صفه
  • شماره تلفن: 36685555 031 و 36202020 031

بیمارستان فوق تخصص قلب شهید چمران

  • آدرس: اصفهان، خیابان مشتاق سوم، بعد از پل شهرستان
  • شماره تلفن: 33033306 031

مرکز آموزشی درمانی آیت الله کاشانی

  • آدرس: اصفهان، خیابان کاشانی
  • شماره تلفن: 33033700 031

مرکز آموزشی درمانی کودکان حضرت امام حسین(ع)

  • آدرس: اصفهان، کیلومتر 10 خیابان امام خمینی (ره) 
  • شماره تلفن: 03133866266

سوالات متداول راهنمای سفر به اصفهان

1سوغات خوراکی معروف اصفهان چیست؟

گز، پولکی با طعم‌های مختلف، برشتوک، شیرینی کرکی و سوهان عسلی اصفهان.

2بهترین مراکز خرید و بازارهای اصفهان کدامند؟

مرکز خرید سیتی سنتر، مرکز خرید جلفا، مرکز خرید مهرسان، بازار قیصریه، بازار بزرگ اصفهان و بازار نقش جهان.

3بهترین فصل سفر به اصفهان چه فصلی است؟

فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به شهر اصفهان است زیرا نه از سرمای شدید زمستان خبر است و نه از گرمای طاقت فرسای تابستان.

جمع بندی

مکان‌های دیدنی و تفریحی شهر اصفهان بسیار زیاد هستند. این شهر با وجود بناهای تاریخی و مذهبی که دارد یکی از زیباترین شهرهای ایران به شمار می‌آید. برای سفر به شهر اصفهان بهترین زمان فصل بهار و پاییز است که می‌توانید برنامه‌ریزی سفر خود را در این فصول انجام دهید. در این مقاله سعی کردیم شما را با معروفترین جاهای دیدنی و تفریحی اصفهان، بهترین رستوران‌ها، سوغات و غذاهای محلی این شهر آشنا کنیم. اما مطمئنا سفر به اصفهان به زمان بیشتری نیاز دارد و با یک سفر دو یا سه روزه نمی‌توان از تمامی جاهای دیدنی این شهر زیبا بازدید کرد.

تجربه خود را از سفر به اصفهان و دیدنی های این شهر زیبا با ما و خوانندگان پلازا در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
شهاب
.
11 شهریور 1402، 20:56
پاسخ
0
0
رستوران شب نشین آخر خیابان‌ آتشگاه را از قلم انداختین
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402