روش های انتقال کرونا چیست؟ سوالات متداول و پاسخ‌های علمی

روش های انتقال کرونا
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

روش های انتقال کرونا یکی از اصلی‌ترین سوال‌های رایج هر فرد در این روزهاست. تماس فرد با فرد یکی از اصلی‌ترین روش های انتقال کرونا است. در این مقاله چگونگی انتقال ویروس کرونا را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

ویروس کرونا و در واقع بیماری کرونا یکی از بیماری‌های جدید در علوم پزشکی است. طبق تحقیقات صورت گرفته روش های انتقال کرونا از طریق قطرات ریزی است که به وسیله عطسه و سرفه فرد بیمار روی سطوح قرار می‌گیرد. پس از لمس کردن این سطوح توسط افراد دیگر و سپس برخورد با دهان، بینی و چشم به بدن منتقل می‌شود. در این مقاله روش های انتقال کرونا و نحوه مراقبت از خود در مقابل این ویروس را مرور می‌کنیم.

روش های انتقال کرونا

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


روش های انتقال کرونا چیست؟


روش های انتقال کرونا

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، تماس افراد با یکدیگر از اصلی‌ترین روش های انتقال کرونا است. خود را در کنار شخص مبتلا به کرونا تصور کنید. می‌تواند در اتوبوس در یک جلسه کاری و یا یک سوپر مارکت باشد. ناگهان این فرد عطسه یا سرفه می‌کند. اگر هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را نپوشاند، قطرات خارج شده از دهان و بینی این فرد روی بدن شما فرود می‌آید. به احتمال زیاد این قطرات حاوی ویروس هستند.

همچنین ممکن است شما با کسی در ارتباط باشید که دستانش حاوی ویروس باشند. به عبارتی هنگام عطسه و سرفه دستانش را مقابل دهان خود قرار داده است. اگر شما با این فرد دست دهید، برخی از این ویروس‌ها به دست شما منتقل می‌شوند. اگر دهان، بینی و چشم خود را قبل از شستن دست‌ها لمس کنید، این ویروس وارد بدن شما می‌شود.

در نظر داشته باشید که طبق آخرین اطلاعات به دست آمده ممکن است این ویروس در مدفوع فرد مبتلا نیز وجود داشته باشد. بنابراین انتقال این ویروس از طریق کاسه توالت و وان حمام نیز وجود دارد.

 


آیا مادران شیرده می توانند کرونا را به کودک خود انتقال بدهند؟


انتقال ویروس کرونا

متخصصین پزشکی هنوز مشخص نکرده‌اند که آیا یک مادر می‌تواند ویروس کرونا را در رحم از طریق زایمان یا از طریق شیردهی به فرزند منتقل خود منتقل کند یا خیر. CDC توصیه می‌کند مادرانی که مشکوک به بیماری کرونا هستند به طور موقت از نوزادان خود جدا شوند. این جدایی مادر و نوزاد خطر انتقال را بسیار کاهش می‌دهد.

زنان باید فواید و خطرات شیردهی به کودکان را با متخصصین پزشکی بررسی کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری هیچ دستورالعمل خاصی در ارتباط با شیردهی زنان مبتلا به بیماری کرونا منتشر نکرده است. اما آن‌ها پیشنهاد کرده‌اند که مادران اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهند:

  • در صورت امکان در زمان شیردهی از ماسک استفاده کنید.
  • قبل از به آغوش گرفتن و یا شیر دادن به نوزادان به طور صحیح دست‌های خود را بشویید.
  • قبل از تماس با بطری یا پمپ سینه دست‌های خود را به درستی بشویید.
  • بعد از هر بار استفاده، پمپ سینه را بشویید.
  • همچنین می‌توانید از مادرانی که به بیماری کرونا مبتلا نیستند بخواهید به فرزند شما شیر دهند.

 


آیا اشخاصی که علائم ابتلا به کرونا ندارند هم می توانند عامل انتقال کرونا باشند؟


انتقال ویروس کرونا

در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی (WHO) بر این باور است که خطر ابتلا به بیماری کرونا توسط فردی که هیچ گونه علائمی از خود نشان نمی‌دهد بسیار کم است. اما برخی اخبار ترسناک منتشر شده حاکی از آن است که کارشناسان معتقدند این انتقال می‌تواند صورت گیرد. اگر شخصی مبتلا به بیماری کرونا باشد در صورتی که هیچ گونه علائمی نیز نداشته باشد، می‌تواند این بیماری را به دیگران منتقل کند. حتی اگر فرد دارای علائم خفیفی نیز باشد قادر به انتقال بیماری خود است.

فرد حتی قبل از شروع علائم بیماری می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند. علائم این بیماری ممکن است بین 2 تا 14 روز بعد از مبتلا شدن در بدن فرد ظاهر شود. طبق تحقیقات صورت گرفته روی 181 بیمار مبتلا به کرونا دوره نهان این بیماری به طور متوسط 5 روز است. اما بیش از 97 درصد علائم بعد از 11.5 روز قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا مشخص می‌شود.

 


آیا کرونا از طریق تماس با سطوح هم قابل انتقال است؟


روش های انتقال کرونا

به تمامی سطوحی که مرتبا لمس می‌شوند مانند میزهای آشپزخانه، میز کار، دکمه‌های آسانسور، دسته یخچال و فریزر، نرده‌های راه پله و…. فکر کنید. هنوز به طور قطع زمان ماندن ویروس روی اجسام مشخص نیست؛ اما اگر این ویروس مانند سایر ویروس‌های مشابه رفتار کند، مدت بقا می‌تواند از چندین ساعت تا چند روز باشد.

نوع سطح، دمای اتاق و رطوبت محیط ممکن است در طول عمر ویروس بر روی یک سطح نقش داشته باشند. اما از آنجا که ما مدت زمان زنده ماندن ویروس را نمی‌دانیم، بهتر است که مرتبا سطوح را با مواد ضدعفونی تمییز کنیم. محلول سفیدکننده رقیق یا محلول‌های مورد اعتماد وزارت بهداشت بسیار موثر هستند. اگر شخصی در خانه شما بیمار است، مرتبا سطوح استفاده شده را تمیز و ضدعفونی کنید. به یاد داشته باشید که بعد از ضدعفونی کردن، دست‌های خود را بشویید.

 


چطور از خود در برابر بیماری کرونا محافظت کنیم؟


جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این بیماری بسیار دشوار است. به ویژه اینکه در ارتباط با دیگر افراد باشید. به گفته منبع CDC چندین کار برای مراقبت از خود باید انجام دهید.

 

از یکدیگر فاصله بگیرید

سعی کنید از افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند فاصله بگیرید. حداقل 1.5 متر از افرادی که بیمار هستند فاصله بگیرید.

 

مرتب دستان خود را بشویید

دستان خود را هر بار حداقل به مدت 20 ثانیه بشویید. اگر به آب و صابون دسترسی ندارید، از محلول‌های ضدعفونی کننده استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که محلول ضدعفونی حاوی الکل 70% است.

انتقال ویروس کرونا

 

صورت خود را لمس نکنید

با لمس کردن صورت خود به راحتی می‌توانید این ویروس را به وسیله دستان خود به دهان، بینی و چشم خود منتقل کنید و حتی متوجه آن نباشید. برای آشنایی با روش‌هایی برای ترک عادت دست زدن به صورت می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

 

در خانه بمانید

در خانه ماندن و دوری از قرار گرفتن در اجتماع و گروه‌های انسانی خطر مبتلا شدن به این بیماری را بسیار کاهش می‌دهد. خواندن مقاله 18 کاری که در روزهای قرنطینه خانگی می توانید انجام بدهید در این زمینه می‌تواند برای شما مفید باشد.

در این مقاله به روش های انتقال کرونا و نکاتی برای محافظت از خود پرداختیم. همراهان عزیز مجله پلازا امیدواریم شما نیز از جمله افرادی باشید که خود را قرنطینه کرده‌اید. در خانه ماندن یکی از اصلی‌ترین روش‌های مبارزه با بیماری کرونا است. با خانه ماندن مانع از انتقال ویروس کرونا می‌شوید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402