فیلم آنی هال 1977 (Annie Hall) ؛ هر آنچه باید درباره شاهکار وودی آلن بدانید!

فیلم آنی هال
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم آنی هال یکی از آثار برجسته کارنامه هنری وودی آلن است که از همان زمان اکرانش مورد استقبال منتقدان و بینندگان واقع شد. با ما همراه باشید تا با فیلم Annie Hall 1977 بیشتر آشنا شویم.

فیلم آنی هال اثری به کارگردانی، نویسندگی و بازیگری وودی آلن (Woody Allen) است که اولین بار در سال 1977 منتشر شد. دایان کیتن نیز در کنار وودی آلن به ایفای نقش در فیلم آنی هال می‌پردازد. جالب است بدانید که این نقش برای دایان نوشته شده بود و از اول قرار بود او آن را ایفا کند. ژانر فیلم آنی هال عاشقانه و کمدی درام است. مدت زمان فیلم Annie Hall 1977 نیز حدود 93 دقیقه است. این فیلم پس از اکران توانست همه نظرات را به خود جلب کند و جوایز متعددی را به فهرست افتخارات خود بیفزاید. از آنی هال همواره به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما یاد می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله از پلازا به معرفی فیلم Annie Hall 1977 بپردازیم و دلایل محبوبیت آن را کشف کنیم.

فهرست مطالب:

اکران فیلم آنی هال

آنی هال اولین بار در 27 مارس 1977 (7 فروردین 1356) در جشنواره فیلم لس‌آنجلس روی پرده رفت. اما اکران سینمایی اصلی آن از 20 آوریل 1977 (31 فروردین 1356) آغاز شد. این فیلم فروش خوبی در گیشه‌ها داشت و با اینکه با بودجه‌ای 4 میلیون دلاری ساخته شده بود، بیش از 44 میلیون دلار فروخت. این مبلغ معادل 171 میلیون دلار در سال 2021 است. بدون در نظر گرفتن تورم، فیلم Annie Hall 1977 چهارمین فیلم پرفروش وودی آلن است ولی اگر تورم را در نظر بگیریم، این فیلم پرفروش‌ترین اثر در کارنامه هنری وودی آلن محسوب می‌شود.

داستان فیلم آنی هال

فیلم Annie Hall 1977

در خلاصه فیلم Annie Hall 1977 می‌خوانیم که این اثر درباره مردی به نام آلوی سینگر، یک کمدین یهودی و مطلقه است. او در طول فیلم اتفاقات مختلفی درباره رابطه‌اش با آنی هال را به یاد می‌آورد و سعی دارد متوجه بشود چرا این رابطه هم مانند ازدواج‌های پیشینش ناموفق بوده است.

بازیگران فیلم آنی هال 1977

آلوی و وودی آلن هر دو کمدین هستند و نام مستعار وودی آلن در کودکی، آلوی بود. همچنین برخی از اتفاقات و جزئيات دوران کودکی آلن را می‌توان در دوران کودکی آلوی نیز دید. از سوی دیگر، نام خانوادگی اصلی دایان کیتن، هال است و یکی از نام‌های مستعارش نیز آنی است. همه‌ی این مسائل به اضافه این حقیقت که آلن و کیتن در گذشته باهم رابطه‌ای عاشقانه داشتند، سبب شد که برخی به این فکر بیفتند که این اثر یک فیلم خودزندگینامه است. اما وودی آلن خودش این فرضیه را رد کرد. او معتقد بود برخی چنان خودشان را درباره خودزندگینامه بودن این اثر متقاعد کرده‌اند، که او هر کاری می کند، نمی‌تواند نظرشان را تغییر دهد. با وجود این‌ها، کیتن اعلام کرده بود که رابطه آنی و آلوی تا حدی از رابطه او و وودی آلن الهام گرفته است.

در ادامه این بخش بیشتر با این دو بازیگر اصلی فیلم Annie Hall 1977 آشنا می‌شویم.

وودی آلن در نقش آلوی سینگر

بررسی فیلم آنی هال ۱۹۷۷

وودی آلن بازیگر، فیلمساز و کمدین آمریکایی متولد 30 نوامبر 1935 برابر با 8 آذر 1314 است. او بیش از 6 دهه است که در عرصه سینما فعالیت می‌کند و تا کنون جوایز و افتخارات متعددی کسب کرده است. وودی آلن تا کنون 16 بار نامزد دریافت اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شده که در نوع خودش یک رکورد محسوب می‌شود. او همچنین 4 اسکار، 9 بفتا، 2 گلدن گلوب و یک جایزه گرمی دریافت کرده است. برخی از مهم‌ترین آثار کارنامه کاری او عبارتند از فیلم کمدی-درام عاشقانه Manhattan محصول 1979، فیلم کمدی-درام Crimes and Misdemeanors محصول 1989، فیلم کمدی-درام Hannah and Her Sisters محصول 1986 و فیلم فانتزی کمدی Midnight in Paris محصول 2011.

دایان کیتن در نقش آنی هال

معرفی فیلم Annie Hall 1977

دایان کیتن بازیگر آمریکایی متولد 5 ژانویه 1946 برابر با 15 دی 1324 است. او نیز همانند آلن حدود 6 دهه است که در عرصه سینما فعالیت می‌کند و کارنامه پرافتخاری دارد. دایان کیتن برنده جوایزی چون اسکار، بفتا و دو گلدن گلوب شده است. کیتن جایزه اسکارش را برای بازی در فیلم آنی هال کسب کرده. برخی از دیگر آثار این بازیگر عبارتند از فیلم پدرخوانده محصول 1972، فیلم کمدی-درام Manhattan محصول 1979، فیلم درام تاریخی حماسی Reds محصول 1981 و فیلم کمدی عاشقانه Something’s Gotta Give محصول 2003.

سایر هنرپیشه های فیلم Annie Hall 1977 عبارتند از:

  • تونی رابرتس (Tony Roberts) در نقش راب
  • کارول کین (Carol Kane) در نقش آلیسون پورچنیک
  • پال سایمون (Paul Simon) در نقش تونی لیسی
  • جنت مارگولین (Janet Margolin)‌ در نقش رابین
  • شلی دووال (Shelley Duvall) در نقش پم
  • کریستوفر واکن (Christopher Walken) در نقش دواین هال
  • کالین دوهرست (Colleen Dewhurst)‌ در نقش خانم هال
  • دونالد سیمینگتن (Donald Symington) در نقش آقای هال
  • جوآن نیومن (Joan Newman) در نقش خانم سینگر
  • مارشال مک‌لان (Marshall McLuhan) در نقش خودش
  • موردکای لاونر (Mordecai Lawner) در نقش پدر آلوی
  • با حضور افتخاری ترومن کاپوتی (Truman Capote)

نقد و نمرات فیلم آنی هال ۱۹۷۷

نقد فیلم آنی هال

تا اینجا کمی با فیلم سینمایی Annie Hall 1977 آشنا شدیم. در این بخش نیز قصد داریم نمرات این اثر را بررسی کنیم. این فیلم امتیاز 8 از 10 را از کاربران سایت IMDb دریافت کرده و بدین ترتیب یکی از بهترین فیلم‌های آی‌ام‌دی‌بی محسوب می‌شود. در راتن تومیتوز، بر اساس نظرات 126 منتقد، این فیلم امتیاز 97 درصدی را دریافت کرده است. سایت متاکریتیک نیز آن را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما که حتما باید تماشا شود، معرفی کرده است. در این سایت 20 منتقد این اثر را بررسی کرده و میانگین امتیاز 92 از 100 را به آن داده‌اند. از این تعداد، 19 نفر نظری مثبت به آن داشتند و تنها نظر یک نفر متوسط بود. در ادامه نقد فیلم آنی هال توسط برخی از این منتقدان را مطالعه می‌کنیم.

Time Out / کیث اولیچ: 100

این اثر، یک فیلم کمدی درام شگفت‌انگیز در کارنامه هنری وودی آلن است.

Chicago Sun-Times / راجر ایبرت: 100

آنی هال فیلمی درباره یک مرد است که همیشه به دنبال میانبرهایی در کمال است. کسی که می‌تواند همه چیز را به یک جوک تبدیل کند و آرزو می‌کند که ای کاش چنین توانایی‌ای نداشت.

Empire / ایان فریر: 100

قطعا بهترین فیلم وودی آلن است. حالا روشنفکران عصبی نیز فیلمی دارند که می‌توانند دوستش داشته باشند.

New York Daily News / کتلین کارول: 100

گاهی اوقات به نظر می‌رسد آلن ذوق کمدی خود را به طور موقت از دست داده و آن را با چیزی بسیار ارزشمندتر جایگزین کرده. فیلم آنی هال به دل می‌نشیند.

همچنین بخوانید :

The New York Times / وینسنت کنبی: 90

درباره اینکه کدام مسائل فیلم با زندگی واقعی ستاره‌هایش هماهنگی دارد، بحث‌های زیادی شکل خواهد گرفت. اما به نظرم این مسئله باعث کاهش توجه و بی‌اهمیت جلوه‌ دادن دستاورد این فیلم می‌شود که در نهایت وودی آلن را به یکی از بهترین کارگردان‌های سینما تبدیل کرده است.

Newsweek/ جنت ماسلین: 90

فیلم آنی هال با لحظات خنده‌داری که به اندازه سایر فیلم‌های آلن رضایت‌بخش هستند و با قدرت جدیدی که از پس سختی‌ها برمی‌آید، به طرز فرح‌بخشی ماجراجویانه و به طور غیرمنتظره‌ای موفق است. چه فیلم آنی هال خودزندگینامه باشد و چه نباشد، آلن را از قلمرو خودبازنمایی ساده به قلمرو سلف پرتره‌های هنرمندانه منتقل کرده است.

Slant Magazine / جیمی ان کریستلی: 88

فیلم آنی هال وودی آلن از چنان عناصر با دوامی ساخته شده که حتی بسیاری از مخالفان این فیلمساز نیز از آن خوششان آمده. با این حال، علیرغم پروسه تولید پردردسرش، اینکه این فیلم ساخته شده و وجود دارد یک معجزه است.

Chicago Reader / دیو کهر: 70

از لحاظ بصری و ساختاری، آشفته و درهم و برهم است. اما بسیاری از موقعیت‌هایش واقعا هوشمندانه هستند و شوخی‌های به یادماندنی متعددی نیز دارد. اما مشکل همیشگی این است که آلن آن متفکری که تصور مي‌کند نیست.

جوایز و افتخارات فیلم آنی هال

نمرات فیلم آنی هال ۱۹۷۷

فیلم Annie Hall 1977 پس از اکران نظرات مثبتی از منتقدان دریافت کرد و همواره از آن به عنوان یکی از بهترین آثار تاریخ سینما یاد می‌شود. این اثر نامزد دریافت 5 جایزه اصلی اسکار شد و در نهایت 4 مورد از این جوایز را از آن خود کرد. انجمن فیلم آمریکا این اثر را در جایگاه 31 در فهرست بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای آمریکا قرار داده است. این انجمن همچنین فیلم آنی هال را چهارمین فیلم کمدی برتر تاریخ می‌داند. در فهرست 100 فیلم خنده‌دار براوو (Bravo’s 100 Funniest Movies) آنی هال رتبه 28 را دارد. فیلمنامه‌ی این اثر نیز جایگاه اول فهرست 101 فیلمنامه خنده‌دار تاریخ را که توسط انجمن نویسندگان آمریکا گردآوری شده، تصاحب کرده است. در سال 1992، کتابخانه کنگره آمریکا تصمیم گرفت این فیلم را به‌خاطر ارزش فرهنگی، تاریخی و زیبایی‌شناختی‌اش برای حفظ در فهرست ثبت ملی فیلم انتخاب کند.

در جدول پایین می‌توانید مهم‌ترین جوایزی که فیلم Annie Hall 1977 دریافت کرده را ببینید.

مراسمجایزهدریافت‌کننده
اسکاربهترین فیلمچارلز اچ جافی (Charles H. Joffe)
اسکاربهترین کارگردانوودی آلن
اسکاربهترین بازیگر نقش اول زندایان کیتن
اسکاربهترین فیلمنامه غیراقتباسیوودی آلن و مارشال بریکمن (Marshall Brickman)
گلدن گلوببهترین بازیگر زن در فیلم موزیکال یا کمدیدایان کیتن
بفتابهترین فیلمفیلم آنی هال
بفتابهترین کارگردانیوودی آلن
بفتابهترین بازیگر زندایان کیتن
بفتابهترین تدوینرالف رزنبلوم (Ralph Rosenblum) و وندی گرین برایسمونت (Wendy Greene Bricmont)
بفتابهترین فیلمنامهوودی آلن و مارشال بریکمن

نکات جالب فیلم آنی هال

ژانر فیلم آنی هال

  • به نظر می‌رسد صحنه‌ای که در آن آنی و آلوی نزد روانشناسان خود هستند، جداگانه فیلمبرداری شده باشد اما حقیقت این است که این صحنه به طور همزمان فیلمبرداری شد و یک دیوار آنی و آلوی را از یکدیگر جدا می‌کرد. (تصویر بالا)
  • صحنه‌ای که وودی آلن روی کوکائین عطسه می‌کند در فیلمنامه وجود نداشت. اما وقتی آلن در پیش‌نمایش فیلم متوجه شد که این صحنه برای بینندگان خنده‌دار است، تصمیم گرفت آن را از فیلم حذف نکند.
  • لباس‌های آنی طرفداران زیادی داشتند و بسیاری از افراد از تیپ‌های او تقلید کردند. واقعیت این است که این لباس‌ها مال خود دایان کیتن بودند.
  • با مدت زمان 93 دقیقه‌ای، فیلم آنی هال دومین فیلم با مدت کوتاه برنده اسکار است. رکورد کوتاه‌ترین فیلم برنده اسکار نیز در تصاحب فیلم Marty محصول 1955 با مدت زمان 91 دقیقه است.
  • وودی آلن ابتدا از فدریکو فلینی (Federico Fellini) و لوئیس بونوئل (Luis Buñuel) دعوت کرد که در صحنه مربوط به صف سینما در این فیلم حضور داشته باشند. وقتی آن‌ها قبول نکردند، آلن سراغ مارشال مک‌لان رفت.
  • آلن ابتدا می‌خواست این فیلم را در ژانر قتل و معمایی و با زیرژانر عاشقانه بسازد. اما حین بازنویسی فیلمنامه تصمیم گرفت بخش مربوط به قتل را از آن حذف کند. او این بخش را بعدها به مارشال بریکمن داد تا فیلمنامه Manhattan Murder Mystery محصول 1993 را بر اساس آن بنویسد.
  • با اینکه بسیاری فیلم آنی هال را یکی از شاهکارهای وودی آلن می‌دانند، خود او چنین نگاهی به این فیلم ندارد؛ چراکه این فیلم انتظاراتی که او داشته را برآورده نکرده است.
  • وودی آلن و مارشال بریکمن بیشتر فیلمنامه این اثر را حین قدم زدن در خیابان‌های نیویورک خلق کردند.
  • آلن اولین کارگردانی است که برای یک فیلم اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد در حالیکه همزمان نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد هم بود.
  • آلوی هرگز به آنی نمی‌گوید که عاشقش است. فقط یک بار می‌گوید که واژه عشق برای توصیف حسش کافی نیست.

کلام آخر

ممنون از اینکه با بررسی فیلم آنی هال ۱۹۷۷ همراه بودید. این فیلم کمدی-درام و رمانتیک یکی از بهترین آثار تاریخ سینماست و پیشنهاد می‌کنیم هرچه زودتر سراغ دانلود فیلم آنی هال بروید. اگر هنوز درباره تماشای آن مطمئن نیستید نیز می‌توانید ابتدا نگاهی به تریلر فیلم آنی هال داشته باشید. فراموش نکنید نظراتتان را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402