پیشرفت اپل واچ برای کمک به درمان بیماری پارکینسون

اپل واچ / پارکینسون
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اپل واچ در سال جاری، با دریافت نرم‌افزار مخصوصی، خواهد توانست لرزش‌های بیماران پارکینسونی را با دقت بیشتر تشخیص دهد و درمان بیماری را به مقدار زیادی تسریع خواهد کرد.

اپل واچ به زودی خواهد توانست با آنالیز و بررسی لرزش‌های دست بیماران پارکینسونی، به آن‌ها در پیش‌بینی حملات احتمالی و کنترل بیماری خود، کمک کند. اواخر امسال، اپل نرم‌افزاری برای اپل واچ ارائه خواهد داد که به سخت‌افزار این توانایی را می‌دهد که لرزش‌های طبیعی و عادی را از لرزش‌های مربوط به بیماری پارکینسون تشخیص دهد. این توانایی به روند درمان بیماران پارکینسونی کمک شایانی خواهد کرد. اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود در سال جاری اعلام نمود که این برنامه در حال حاضر ساخته شده است.

پیتر اشمیت، یکی از محققان و معاون دانشکده پزشکی در دانشگاه کارولینای غربی که عضوی از گروه مشاور سلامت اپل نیز است، اخیراً در مصاحبه‌ای گفته:

رابط برنامه‌نویسی کاربردی اختلال حرکتی (movement disorder API) سرعت تحقیقات برای درمان بیماری پارکینسون را بیشتر خواهد کرد. جای خالی این تکنولوژی در حال حاضر برای تحت نظر قرار دادن بیماران پارکینسونی و رصد تأثیر دارویی بر آن‌ها، بسیار حس می‌شود.

آمار پزشکی در امریکا نشان می‌دهند که 60 هزار نفر درگیر بیماری پارکینسون هستند. آمار جهانی نیز از تعداد 10 میلیون نفر در سطح جهان خبر می‌دهد. درست است که بیماران اندکی توان خرید ساعت‌های اپل را خواهند داشت، اما شرکت اپل به دنبال بیمه تکمیلی و درمانی است که خرید دستبندهای سلامت را هم پوشش دهد. گویا اپل مصرانه‌تر از هر ارگان دیگری به دنبال گسترش سلامتی در بین مردم است.

اپل واچ

اشمیت در ادامه افزود:

نتایج دقیقی که پس از ارائه نرم‌افزار تشخیص اختلال‌های حرکتی به دست خواهد آمد می‌تواند، روند درمان پارکینسون را تغییر دهد. پزشکان در سال‌های آینده به جامع آماری بالاتری دسترسی خواهند داشت که می‌توانند در درمان بیماری از تحلیل آن‌ها کمک بگیرند.

اصطلاح پزشکی در درمان بیماری پارکینسون وجود دارد که با عنوان Wearing off یا تحلیل اثر دارویی شناخته می‌شود. در روند درمان بیماران پارکینسونی، پس از گذشت ساعتی از مصرف دارو، بیمار احساس می‌کند که نیاز به استفاده مجدد دارو برای کنترل حملات احتمالی دارد. این در حالی است که بیمار فقط زمانی که تشخیص درستی از روند بیماری داشته باشد می‌تواند میزان مصرفی روزانه را افزایش دهد. برخی از بیماران، بر اثر ترسی که از حملات دارند، احساس‌های مشابه قبل از حملات را از هم تمایز نداده و اقدام به مصرف دارو می‌کنند. این در حالی است که بیمار با مصرف خودسرانه صدمات شدیدتری به روند درمان وارد می‌کند. تشخیص صحیح فقط توسط پزشک با رصد حرکات روزانه بیمار و تشخیص درصد احتمال حمله بعدی امکان‌پذیر است.

نقل قول:
اپل واچ به پزشکان و بیماران کمک خواهد کرد تا زمان تحلیل دارویی را به درستی تشخیص دهند

اشمیت در خلال سخنرانی خود از تشخیص این زمان توسط ساعت اپل در طول روز نیز خبر داد که به بیمار اجازه می‌دهد بر اساس دستور پزشک، رفتارهای جدید دارویی را پیگیری کند. همان‌طور که اشمیت توضیح داد، بیماران پارکینسونی، تشخیص دقیقی از بیماری خود ندارند و در طول روز ممکن است دوز های اشتباهی را برای کنترل حملات بیماری مصرف کنند، این در حالی است که شاید با یک دراز کشیدن ساده، این حملات کنترل شود. براساس آمار، بیشترین حملات پارکینسونی در ساعت 5 بعدازظهر صورت می‌گیرد. درست زمانی که بیمار باید در حال استراحت بعد از ناهار تا شام باشد.

اشمیت مسئله را بازتر کرد:

بسیاری از بیماران دقیقاً نمی‌دانند که حملات پارکینسونی، دارای چه علائمی است. گاهی احساس خستگی و گرسنگی را هم معادل برگشت حملات پارکینسونی می‌دانند این در حالی است که مصرف داروهای درمانی در دوزهای بالای روزانه (قبل از حمله بیمار دارو مصرف می‌کند تا بیماری کنترل شود) می‌تواند اختلال شدیدی در دوره درمانی بیماران ایجاد کند. ساعت اپل با تشخیص درست زمان مصرف دوز بعدی، می‌تواند کمک شایانی به درمان کند.

اشمیت می‌گوید که سازمان بهداشت جهانی بر اساس پیشرفت‌هایی که در اپل واچ وجود دارد، به دیگران هم توصیه می‌کند که اگر توانایی خرید این پوشیدنی‌های سلامتی را دارند، برای سلامتی خود هم که شده، آن را به مچشان داشته باشند. این پوشیدنی‌ها با اندازه‌گیری عملکرد روزانه شما می‌توانند، به تشخیص زودهنگام بیماری‌هایی همانند پارکینسون، کمک کنند.

پارکینسون

اپل نرم‌افزار ResearchKit را در سال 2015 در اختیار توسعه‌دهندگان نرم‌افزار پزشکی قرار داد. این قدم امروز در درمان بیماری همانند پارکینسون بسیار مفید واقع شده است و از آن زمان تاکنون محققان زیادی در پروژه تشخیص اختلال‌های حرکتی اپل واچ همکاری داشته‌اند.

محققان دانشگاهی که درک صحیحی از برنامه نظارتی اپل بر روی حرکات بیماران داشتند، زودتر از همه به خاصیت درمانی این پوشیدنی‌ها پی بردند. آن‌ها می‌توانستند بیماران خود را هرجایی که باشند، خارج از بیمارستان، آخر هفته و در طول شب تحت نظر داشته باشند و روند بیماری آن‌ها را ثبت کنند تا بتوانند تأثیر داروهای جدید را بررسی نمایند. بیماران بدون هیچ زحمتی، ساعت را به مچ خودشان می‌بندند و دیگر لازم نیست هر هفته پزشک آن‌ها را ویزیت کند. در یک دوره سه‌ماهه و شش‌ماهه هم می‌توانند درمان خود را ادامه دهند.

پروژه تشخیص اختلال حرکتی این مطالعات را تسهیل خواهد کرد. الگوریتم‌های جدیدی که روی اپل واچ تعریف خواهد شد، تشخیص درستی میان حرکت‌هایی همانند دوچرخه‌سواری و لرزش‌های حملات پارکینسونی خواهد داشت. سابقاً، اپل واچ نمی‌توانست تفاوتی میان لرزش‌های مختلف قائل شود و همه این اعداد را برای روند درمانی ثبت می‌کرد. این هم قسمتی از پروژه ResearchKit اپل بوده است که توسعه‌دهندگان آن را به این شکل توسعه داده‌اند.

اپل تنها شرکتی نیست که به دنبال کمک به بیماران پارکینسونی است. گوگل نیز وسایلی مجهز به حسگر تولید کرده است که می‌توانند لرزش‌های پارکینسونی را ثبت و به پزشک گزارش دهند؛ اما تاکنون هیچ شرکتی اندازه اپل تمایل به ساختن پوشیدنی‌های درمانی نداشته است. در هفته‌های گذشته هم نتیجه تلاش‌های اپل در مورد تشخیص‌های درست بیماری‌های مختلف را در اخبار شاهد بوده‌ایم.

کلام آخر

برای اخبار بیشتر از دنیای فناوری با پلازا همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402