بررسی کروم بوک تبدیل شونده ارزان قیمت لنوو C330

Lenovo C330 / کروم بوک لنوو C330
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

سیستم عامل کروم در حال قد علم کردن در برابر ویندوز و مک است. شرکت لنوو در لپ تاپ جدید خود، سادگی سیستم عامل کروم را با انعطاف پذیری و قابلیت تبدیل شدن به تبلت درآمیخته و با قیمتی بسیار مناسب ارائه داده است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

بررسی لپ تاپ لنوو C330

اوایل شهریور ماه امسال بود که شرکت لنوو در نمایشگاه ایفا 2018 از سه کروم بوک‌ جدید رونمایی کرد. یکی از این لپ تاپ‌ها کروم بوک بسیار مقرون به صرفه لنوو C330 است. هرچند C330 ارزان‌ترین لپ تاپ تبدیل شونده مبتنی بر سیستم عامل کروم نیست و با مرغوب‌ترین دستگاه‌های بازار نیز فاصله زیادی دارد، اما این‌ها مانعی برای خودنمایی این کروم بوک فوق العاده نیستند. وبسایت AndroidHeadlines که به تازگی آن را مورد بررسی قرار داده است، می‌گوید این لپ تاپ هنگام انجام آزمایش‌های مختلف برروی آن، اجرای بازی‌های اندرویدی، و نیز تایپ کردن، فراتر از حد انتظارات ظاهر شده است. البته این به معنی بی‌نقص بودن لنوو C330 نیست. در واقع این لپ تاپ چند ویژگی دارد که می‌تواند دست کم بخشی از کاربران را از خرید آن منصرف کند. اما به طور کلی یک لپ تاپ بسیار خوب و باارزش است و برخی مشکلات احتمالی آن نیز خللی بر این مساله وارد نمی‌کند.

Lenovo C330 / لنوو C330

 

خصوصیات

کروم بوک C330 لنوو که قیمت پایه آن 280 دلار است، بدنه‌ای دارد که تقریبا به طور کامل پلاستیکی است. درب (نیمه بالایی لپ تاپ) و چارچوب آن به ترتیب از جنس پلی کربنات و پلیمر ترموپلاستیک است. همچنین رنگ لپ تاپ سفید (Blizzard White) بوده و دو بخش اصلی آن با یک لولای فلزی با قابلیت چرخش 360 درجه‌ای به هم متصل شده‌اند. بدین ترتیب می‌توان از دستگاه و نمایشگر لمسی آن در حالت‌های لپ تاپ سنتی، ایستاده، خیمه و نیز تبلت استفاده کرد. نمایشگر 11.6 اینچی آی‌پی‌اس آن ضدانعکاسی بوده و از وضوح 1366×768، نسبت ابعاد 16:9 و نیز امکان 10 لمس همزمان برخوردار است. در بالای این نمایشگر دوربین یک مگاپیکسلی با وضوح 720p اچ‌دی تعبیه شده است.

در قسمت پایین، یک کیبرد با دکمه‌های متمایل به خاکستری و طیفی از درگاه‌ها و دکمه‌ها را می‌بینید. در سمت چپ، لنوو یک درگاه USB-C برای شارژ، یک درگاه USB 3.0 معمولی و یک درگاه HDMI قرار داده است. در سمت مقابل یک درگاه دیسپلی پورت، یک جک 3.5 میلیمتری هدفون، دکمه تنظیم صدا و دکمه پاور تعبیه شده است. در زیر این دستگاه 29.2×21.5×1.95 سانتیمتری، دو بلندگوی 2 وات استریو قرار دارند تا صدایی اچ‌دی برای شما به ارمغان بیاورند.

Lenovo C330 / لنوو C330

همچنین این دستگاه با پردازنده 64 بیتی MT8173C مدیاتک با دو هسته قدرتمند Cortex-A72 آرم و دو هسته اقتصادی Cortex-A53 آرم پیکربندی شده است. لنوو برای پشتیبانی از این تراشه، 4 گیگابایت حافظه رم LPDDR3 و 32 گیگابایت حافظه داخلی SSD eMMC را در دل این لپ تاپ جای داده است. البته یک شکاف کارت حافظه چهارکاره نیز برای افزایش فضای ذخیره سازی تعبیه شده است. از نظر امکانات اتصال پذیری، این دستگاه در کنار وای‌فای از بلوتوث 4.1 نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین این دستگاه که نزدیک به 1200 گرم وزن دارد، از یک باتری 45 وات ساعت نیز بهره می‌برد که با هر بار شارژ تا 10 ساعت می‌توان از آن استفاده کرد.

 

بدنه و طراحی

Lenovo C330 / لنوو C330

همان طور که در بالا به طور خلاصه اشاره شد، بدنه این لپ تاپ از انواع پلاستیک و ترموپلاستیک ساخته شده است. از نظر کیفیت ساخت و طراحی، وجود بدنه پلاستیکی در یک لپ تاپ لزوما برابر با رده پایین بودن آن نیست. هرچند بدنه فلزی استحکام بیشتری دارد و نیز حس بهتری از داشتن یک لپ تاپ مرغوب به ما می‌دهد. البته این تصمیم لنوو با توجه به اینکه لپ تاپ خیلی گران قیمت نیست، معقول است. علاوه بر این، وزن دستگاه همین حالا هم به اندازه کافی سنگین هست، هرچند نگه داشتن یک دستگاه 1200 گرمی‌ نیز به مدت طولانی می‌تواند دشوار باشد. از طرف دیگر، لولاها پلاستیکی نیستند و به نظر می‌رسد از دوام کافی برخوردار باشند. همچنین، تمامی‌ درگاه‌ها در جای مناسب قرار گرفته‌اند و دکمه‌ها نیز محکم و بی صدا هستند. عملکرد تاچ پد نیز خوب و روان است. به نظر می‌رسد این به خاطر اضافه کردن یک لایه از مواد محکم‌تر (و نیز پلاستیک) باشد که باعث شده کاربر هنگام کار با آن حس یک تاچ پد شیشه‌ای داشته باشد.

از نظر سخت افزار دستگاه، تنها نقطه ضعف آن این است که صدای کلیک کردن با تاچ پد بیشتر از لپ تاپ‌های رده بالا است. اما متاسفانه مشکلات دیگری نیز در طراحی لنوو C330 وجود دارد. واضح‌ترین مشکلات در نحوه طراحی لپ تاپ، دو مشکلی است که هنگام استفاده از دستگاه در حالت تبلت نمایان می‌شود. طراحی خمیده در قسمت زیر لپ تاپ ظاهری مدرن به آن می‌بخشد و هنگام بسته بودن لپ تاپ یا حالت ایستاده (باز شدن 300 درجه‌ای) حس بسیار خوبی دارد. اما هنگام استفاده از دستگاه در حالت تبلت، همین برآمدگی باعث فاصله افتادن میان دو بخش اصلی دستگاه می‌شود. همچنین نوع طراحی لولاها نیز مانع از انطباق و همتراز شدن این دو قسمت شده است. هنگام استفاده در حالت تبلت، قسمتی پایینی لپ تاپ (یکی از دو بخش اصلی لپ تاپ که کیبرد نیز در آن قرار دارد) نزدیک به یک اینچ (2.54 سانتیمتر) ضخامت ایجاد می‌کند. در نهایت، لولای لنوو C330 نیز با لبه‌های قسمت عقب همتراز نیست مگر هنگامی‌ که لپ تاپ کاملا بسته شده باشد. این مساله همچنین باعث عدم انطباق لبه‌های چپ و راست در هنگام بسته شدن لپ تاپ می‌شود، هرچند این مشکل تا حدود یک سانتیمتر بیشتر ادامه ندارد.

شایان ذکر است که با وجود این اشکلات کوچک، ظاهر کلی و تجربه کار با کروم بوک لنوو 330 شبیه دستگاه‌های ارزان قیمت نیست. میزان جابجائی دکمه‌های کیبرد هنگام تایپ، با دستگاه‌های بسیار گران قیمت‌تر همسان است. حاشیه نمایشگر نیز به اندازه کافی بزرگ است تا کاربر هنگام استفاده از دستگاه به عنوان تبلت دچار مشکلاتی چون لمس یا سوایپ‌های تصادفی نشود. به گفته نویسنده وبسایت AndroidHeadlines، این مشکلی بود که در برخی دستگاه‌ها مانند کروم بوک‌های رده بالای سامسونگ مشاهده شده است. ایراداتی که پیش‌تر ذکر شد عمدتا برپایه نظرات شخصی هستند و مانع کارکرد درست دستگاه نیز نمی‌شوند. همچنین به نظر نمی‌رسد وجود چنین مشکلاتی دلالت بر عدم استحکام دستگاه داشته باشند. تکان خوردن بین نمایشگر و کیبرد شدیدتر از دیگر لپ تاپ‌ها و کروم بوک‌های گران قیمت‌تر نیست و از نظر زیبایی ظاهری نیز تنها مشکل دستگاه، وجود فاصله و زاویه در قسمت لولا است.

 

صفحه نمایش

Lenovo C330 / لنوو C330

نمایشگری که لنوو برای این کروم بوک انتخاب کرده است در این رده قیمتی یک نمایشگر معمولی و متوسط محسوب می‌شود. همچنین میزان روشنایی این نمایشگر که حداکثر 220 نیت است، چندان رضایت بخش نیست و می‌تواند باعث بروز مشکل شود. هرچند ترکیب نور پس زمینه و خصوصیت ضد انعکاسی نمایشگر نتیجه خوبی را برای استفاده از دستگاه در فضاهای بسته حاصل می‌کند، اما به نظر نمی‌رسد در محیط‌های باز تجربه خوبی از کار با آن داشته باشیم. به بیان دیگر، هرچند لپ تاپ‌ها و کامپیوترها معمولا در فضاهای بسته و درون ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما یکی از جذابیت‌های دستگاه‌های قابل حملی چون کروم بوک‌ها برای کاربران این است که اگر نیاز یا تمایل داشتند بتوانند در فضای بیرون هم با آن کار کنند. به گفته نویسنده وبسایت AndroidHeadlines، در آزمایش‌ها مشخص شد که دیدن تصاویر نمایشگر و عکسبرداری حتی در زیر نور ملایم آفتاب نیز با این کروم بوک مشکل است. این بدین معناست که کاربرانی که می‌خواهند در فضای باز از این کامپیوتر برای وبگردی، تماشای فیلم یا هرچیز دیگری استفاده کنند باید یک نقطه که کاملا در سایه قرار داشته باشد را انتخاب کنند.

Lenovo C330 / لنوو C330

اگر از این ایرادات که تا حدی سلیقه‌ای هستند بگذریم، نمایشگر این کروم بوک با وضوح 1366×768 و ابعاد 11.6 اینچی خود، برای اغلب کاربران کیفیت مناسبی دارد. این ارقام هرچقدر باشند باز هم موردپسند برخی نخواهند بود و همواره کاربرانی هستند که نمایشگرهای اچ‌دی معمولی راضی‌شان نمی‌کند. البته این یکی از خصوصیاتی است که به پایین آمدن قیمت این کروم بوک کمک کرده است. در واقع لنوو C330 یکی از خوش قیمت‌ترین کروم بوک‌های رده پایین موجود در بازار به شمار می‌آید. امکان 10 لمس همزمان نمایشگر نیز عملکرد خوبی دارد و به طور کلی قابلیت لمسی آن روان و حساس است.

 

نرم افزار

Lenovo C330 / لنوو C330

همچنین بخوانید :

سیستم عامل کروم موجود برروی لنوو C330 دقیقا همانی است که باید باشد: به روز و همسان با دیگر دستگاه‌های مبتنی بر این سیستم عامل. البته این بدین خاطر است که گوگل سیستم عامل کروم را به طرز موثری بسته طراحی کرده است و دست شرکت‌ها برای ایجاد تغییر در آن خیلی باز نیست. با این اوصاف، لنوو C30 با تازه‌ترین نسخه سیستم عامل کروم و اپلیکیشن‌های نه چندان متنوعی عرضه می‌شود. این اپلیکیشن‌ها سرویس‌های خود گوگل مانند فروشگاه گوگل پلی، مجموعه نرم افزارهای اداری گوگل و گوگل کیپ نوتس در کنار اپلیکیشن‌های پلی موزیک، گیمز (Games)، بوکس (Books)، گوگل درایو، گوگل مپ، گوگل فوتوز، جیمیل، و یوتیوب را شامل می‌شوند. البته یک اپلیکیشن ساده برای دوربین و نیز بخش تنظیمات، ماشین حساب و برنامه مدیریت فایل‌ها نیز در این کروم بوک وجود دارد. همچنین کاربر می‌تواند اپلیکیشن‌های اندرویدی، اپلیکیشن‌های مبتنی بر کروم و نیز افزونه‌های مورد نیاز را از پلی استور یا وب استور دانلود و نصب کند. همان طور که ذکر شد، این کروم بوک به خوبی بهینه سازی شده است و سیستم عامل آن نیز به طور کامل از سخت افزارهای موجود برای عملکرد روان دستگاه و تجربه‌ای لذت بخش بهره می‌برد.

طبق رویه همیشگی گوگل در مورد سیستم عامل کروم، این کروم بوک نیز به طور مداوم از بروزرسانی‌های امنیتی و نرم افزاری برخوردار خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه سیستم عامل کروم موجود برروی لنوو C330 دارای هسته لینوکسی جدیدتری است، این شانس وجود دارد که با آپدیت‌های بعدی امکان استفاده از اپلیکیشن‌های لینوکس نیز فراهم شود.

 

ماندگاری باتری و قدرت سخت افزاری

Lenovo C330 / لنوو C330

لنوو C330 با تراشه چهارهسته‌ای مدیاتک MT8173C پیکربندی شده است. نتایج بنچمارک Geekbench 4 کلاک دو هسته از پردازنده را 1.7 گیگاهرتز و کلاک دو هسته دیگر را 2.11 گیگاهرتز ثبت کرده است. سرعت کلاک دو هسته قدرتمندتر پردازنده برابر با 2.4 گیگاهرتز و سرعت کلاک دو هسته دیگر نیز تقریبا برابر با همان رقم ثبت شده در بنچمارک است. بنابراین به نظر می‌رسد نسبت به فرکانس اسمی‌ 2.4 گیگاهرتز، احتمالا در عمل اختلاف کمتری میان دو هسته ضعیف‌تر با دو هسته قدرتمندتر وجود داشته باشد. در تست‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای Geekbench، لنوو C330 به ترتیب حائز امتیازهای 1454 و 2959 شد و در بخش Compute که پردازنده گرافیکی را مورد آزمایش قرار می‌دهد نیز امتیاز 2118 را کسب کرد. در مورد باتری، بنچمارک نشان داد که پس از سه ساعت با شدیدترین فعالیت سی پی یو و روشن نگهداشتن نمایشگر، 36 درصد از شارژ باتری مصرف شده است. این بدین معناست که با هر بار شارژ کردن این لپ تاپ می‌توان 8.5 ساعت تحت چنین شرایطی با آن کار کرد. البته باید گفت که بنچمارک‌ها لزوما دقیق‌ترین نتایج را به ما نشان نمی‌دهند. این امتیازها هرچند به طور کلی از گوشی‌های هوشمند پرچمدار چند نسل پیش نیز کمتر است اما به گفته وبسایت AndroidHeadlines، در هنگام کار کردن با این کروم بوک هیچ گونه کندی و لگ زدن مشاهده نشد.

آزمایش‌های صورت گرفته توسط وبسایت مذکور شامل اجرای بازی‌های سنگینی چون Injustice 2 محصول کمپانی برادران وارنر و Asphalt 9: Legends محصول گیم لافت و نیز انجام برخی کارهای سنگین از طریق وبگردی بوده است. به عنوان نمونه در یک مورد 25 تب به صورت همزمان باز شده بودند و در حال دانلود فایل‌های تصاویر با حجم بالای 10 مگابایت بودند. همزمان کاربر با استفاده از ابزار پیش فرض سیستم عامل کروم تصاویر را ویرایش می‌کرد و نیز فایل‌های نسبتا پرحجمی‌ نیز از طریق اپلیکیشن مدیریت فایل‌ها در حال جابجایی بودند. هرچند هنگام لود شدن تب‌های مذکور کاهش سرعت وجود داشت اما این را در کروم بوک‌های گران قیمت‌تر یا هر نوع کامپیوتر دیگر هم می‌بینیم. از آن جا که در این زمان، کندی در دیگر اپلیکیشن‌های در حال اجرا مشاهده نشد، به نظر می‌رسد مساله به خود مرورگر کروم ربط دارد که سعی داشت این همه تب را همزمان لود کند. به طور خلاصه و براساس آزمایش‌ها می‌توان گفت لنوو C330 برای اغلب کارهایی که یک کاربر نیاز دارد جوابگو خواهد بود. نکته دیگر اینکه در آزمایش‌ها مشخص شد این کروم بوک با هر بار شارژ شدن، در بیشتر مواقع حداقل 9 ساعت دوام خواهد آورد.

 

نقاط قوتنقاط ضعف
قیمت بسیار عالیوجود برخی ایرادات طراحی در حالت تبلت
9 تا 10 ساعت ماندگاری باتریوضوح پایین نمایشگر
طراحی بادوام با ظاهری مدرن و زیبامیزان روشنایی نمایشگر بالا نیست
پردازنده نسبتا قدرتمندوضوح 1 مگاپیکسلی وبکم
پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدیفقدان قلم استایلوس
وزن نسبتا کم

 

نتیجه گیری

Lenovo C330 / لنوو C330

برای اینکه مشخص شود یک لپ تاپ برای یک کاربر مشخص مناسب است یا نه، باید دید کاربر مذکور چه انتظاراتی از لپ تاپ خود دارد. همان طور که پیش‌تر اشاره شد کروم بوک لنوو C330 یکی دو ایراد یا انحراف از روال‌های معمول دارد. این ایرادات عمدتا مربوط به زیبایی ظاهری هستند و به نوع طراحی و مواد استفاده شده ارتباط دارند. البته این ایرادات با محاسن فراتر از حد انتظار جبران شده است. لنوو به طراحی محصولات باکیفیت و قدرتمند معروف است و در مورد لپ تاپ C330 نیز با وجود برخی ایرادات کوچک، این مساله صادق است.

 

آیا کروم بوک لنوو C330 ارزش خرید دارد؟

جدا از سلایق شخصی، لنوو C330 بسیار مقرون به صرفه و خوش قیمت است. پردازنده آن به اندازه کافی قدرت دارد تا تقریبا تحت هر شرایطی شاهد کندی سرعت و لگ زدن نباشیم. هرچند وضوح نمایشگر قدری پایین است، اما در این رده قیمتی غیرعادی نیست. سایر خصوصیات نیز با توجه به قیمت 280 دلاری آن، همین طور است. البته طراحی آن نیز حس خوبی برای کاربر به همراه خواهد داشت. این لپ تاپ یک دستگاه رده بالا نیست و واضح است که برای کاربرانی که می‌خواهند سنگین‌ترین وظایف را به لپ تاپ خود بسپارند، طراحی نشده است. اما با توجه به توضیحاتی که در این مقاله داده شد، باید گفت برای کاربرانی که می‌خواهند کروم بوک قدیمی‌ خود را تعویض کنند یا برای اولین بار می‌خواهند با سیستم عامل کروم آشنا شوند، انتخابی مناسب است. همچنین کاربران جوان‌تر و یا هر فرد دیگری از جمله دانش آموزان و دانشجویانی که یک کروم بوک تبدیل شونده ارزان قیمت و نسبتا قدرتمند می‌خواهند احتمالا از خرید آن پشیمان نخواهند شد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402