آشنایی با مرورگر جدید مایکروسافت اج کرومیوم ؛ رقیب جدی گوگل کروم

نسخه جدید مرورگر اج مایکروسافت بر پایه کرومیوم
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

مرورگر مایکروسافت اج کرومیوم نسخه‌ای نوسازی شده از اج است که بر پایه کرومیوم ایجاد شده و شاهد تغییرات مختلفی در آن هستیم. در ادامه نگاهی به ویژگی‌های جدید مرورگر Microsoft Edge Chromium داشته و لینک دانلود آن را ارائه می‌کنیم.

مرورگر جدید مایکروسافت اج که بر اساس کد کرومیوم به کار رفته در مرورگر گوگل کروم ساخته شده، بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار عرضه شده است. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا باید از مرورگر اج استفاده کنیم در حالی که از همان کد کروم ساخته شده است. بسیاری از توسعه‌دهندگان وب‌سایت، کروم را به عنوان مرورگری که بخش زیادی از بازار را در اختیار دارد، مورد هدف قرار می‌دهند؛ بنابراین این کار مایکروسافت باعث می‌شود به جای دست‌و‌پنجه نرم کردن با ناسازگار بودن وب‌سایت‌ها، روی اضافه کردن ویژگی‌های منحصر به فرد به مرورگر اج تمرکز کند. در ادامه می‌خواهیم نگاهی به قابلیت‌های مرورگر مایکروسافت اج کرومیوم داشته باشیم.

مرورگر وب اج

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


دانلود و شروع به کار با مرورگر جدید مایکروسافت اج


بسیاری از کاربران وقتی شنیدند که مرورگر Microsoft Edge Chromium دیگر مخصوص ویندوز 10 نخواهد بود، خوشحال شدند. این مرورگر را می‌توانید در ویندوز 7 و حتی macOS هم اجرا کنید. البته این امر فرق چندانی برای مایکروسافت ندارد زیرا عمر ویندوز 7 به پایان رسیده است و کاربران باید ترجیحا ویندوز خود را به جدیدترین نسخه بروزرسانی کنند. احتمال اینکه کاربران مک از مرورگر ساخته شده توسط مایکروسافت استفاده کنند هم بسیار کم است. با وجود این، نسخه اندروید و iOS اج کاربردی‌تر هستند زیرا همه موارد شما را همگام‌سازی می‌کنند و حتی به شما اجازه می‌دهند تا یک صفحه وب را به کامپیوتر دسکتاپ خود منتقل کنید. شما می‌توانید نسخه‌های موبایل این مرورگر را از لینک‌های زیر دانلود کنید.

دانلود مرورگر جدید مایکروسافت اج برای اندرودید و اندرودید

دانلود مرورگر جدید مایکروسافت اج

درست مانند هر مرورگر دیگر، شما می‌توانید مرورگر مایکروسافت اج کرومیوم را از وب‌سایت آن برای نسخه‌های مختلف ویندوز یا مک، دانلود و نصب کنید. با این کار، مرورگر جدید جایگزین نسخه قبلی اج روی کامپیوتر شما می‌شود. اگر می‌خواهید ویژگی‌هایی که در آینده به مرورگر جدید مایکروسافت اج اضافه می‌شوند را قبل از همه تجربه کنید، می‌توانید به صفحه اینسایدر مایکروسافت اج رفته و نسخه‌های بتا، Dev یا Canary (ناپایدارترین نسخه) را دانلود کنید. در عرض چند ماه آینده، مرورگر جدید مایکروسافت اج از طریق بروزرسانی ویندوز، جایگزین مرورگر قدیمی خواهد شد.

درست مانند هر مرورگر مدرن دیگری نیازی نیست همه چیز را از صفر آغاز کنید. شما می‌توانید بوکمارک‌ها، پسوردها، آدرس‌ها و تاریخچه خود را از مرورگرهای کروم، فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر یا یک فایل HTML وارد مرورگر مایکروسافت اج کرومیوم کنید. شما می‌توانید اطلاعات مالی و تنظیمات خود را هم از کروم وارد کنید.

 


رابط کاربری و صفحه شروع مرورگر Microsoft Edge Chromium


نسخه جدید مرورگر اج مایکروسافت بیشتر شبیه کروم است نا نسخه اولیه خود. این مرورگر دارای تب‌های گرد شده بوده که البته در حد کروم نیست. جالب است بدانید که فایرفاکس که اولین بار از تب‌های دارای گوشه‌های منحنی استفاده کرده بود، اکنون تب‌های چهارگوشه‌تری دارد. تیمی که روی مرورگر مایکروسافت اج کرومیوم کار می‌کند، اعلام کرده است که طراحی مرورگر هنوز در حال پیشرفت است و طرح‌های روان‌تری را خواهد داشت. این مرورگر هم‌اکنون از افکت نیمه‌شفاف که در اج اصلی وجود داشت، پشتیبانی نمی‌کند ولی از حالت روشن یا تاریک پشتیبانی کرده و با رنگ‌هایی که در سیستم خود انتخاب می‌کنید، سازگار خواهد بود.

مایکروسافت اج چیست

مورد دیگری که در نسخه جدید مرورگر اج مایکروسافت مشاهده نمی‌کنیم، دکمه‌های قابل شخصی‌سازی کنار نوار آدرس است. در نسخه اولیه اج و فایرفاکس، شما می‌توانید تاریخچه، دانلودها به اشتراک‌گذاری و … را در آنجا نشان دهید. انتظار می‌رود مایکروسافت این قابلیت را طی یک بروزرسانی در آینده ارائه کند.

یکی از مواردی که درباره اج دوست داشتیم، در نسخه جدید هم حضور دارد و آن هم نمایش نوار بوکمارک‌ها تنها برای تب‌های جدید است.  وقتی شما سایتی را مطالعه می‌کنید، دیدن بوکمارک‌ها در بالای صفحه می‌تواند حواس شما را پرت کند. کروم هم همین رویه را در پیش گرفته است اما در فایرفاکس تنها می‌توانید نوار بوکمارک را خاموش یا روشن کنید.

 


قابلیت های ویژه نسخه جدید مرورگر اج مایکروسافت


گاهی اوقات چشمان شما در طول روز بسیار خسته می‌شوند؛ ولی می‌خواهید آن خبر یا مقاله جدید را هر طور که شده مطالعه کنید. اکنون اج می‌تواند زمانی که از حالت Reader آن استفاده می‌کنید، با صدایی که بسیار طبیعی به نظر می‌آید، صفحات وب را برای شما با صدای بلند بخواند. این حالت تبدیل متن به صوت از صداهای عصبی (Neural Voices) که با یادگیری ماشین آموزش داده شده‌اند، استفاده می‌کند. شما حتی می‌توانید زبان‌های بیشتری را در اپلیکیشن تنظیمات ویندوز، دانلود کنید.

برنامه مایکروسافت اج برای ویندوز 10

دکمه سمت راست نوار آدرس جایی است که می‌توانید حالت مطالعه عمیق (Immersive Reading) را پیدا کنید که در سایت‌های شلوغ و پر از تبلیغات، واقعا مفید است. این حالت تنها متن و محتوای مهم را نشان می‌دهد و رنگ پس‌زمینه آن را هم خودتان می‌توانید انتخاب کنید. این حالت به عنوان روشی آموزشی هم می‌تواند استفاده شود که ابزارهای گرامری به شما اجازه می‌دهند کلمات را به هجاهای آن‌ها جدا کرده و با رنگ‌آمیزی قسمت‌های مختلف متن، نقش کلمات را در متن نشان دهد.

microsoft edge برای ویندوز 10

یکی از موارد برجسته مرورگر مایکروسافت اج کرومیوم، بخش Collections است. این بخش درست مانند برخی از ویژگی‌های دیگر، فعلا در نسخه بتای مرورگر موجود است. Collections به شما اجازه می‌دهد موارد مختلفی را هنگام مرور اینترنت، ذخیره کنید. شما می‌توانید صفحه فعلی خود یا تصاویر را به پنل Collection در سمت راست صفحه مرورگر بکشید. شما همچنین می‌توانید یادداشت‌هایی را هم به آن اضافه کنید و وقتی کارتان تمام شد، می‌توانید مجموعه خود را به ورد یا اکسل بفرستید یا همه چیز داخل آن را کپی کنید. قابلیت استفاده از این ویژگی نسبت به برخی از ابزارهایی که این کار را انجام می‌دهند، آسان‌تر است.

مرورگر مایکروسافت ادج برای ویندوز 7

برخی از وبسایت‌ها مانند اسپاتیفای و فلیپ‌بورد اساسا یک اپلیکیشن هستند. پشتیبانی از اپلیکیشن وب پیش‌رونده (PWA) به شما اجازه می‌دهد تا برخی از سایت‌های مشخص را به اپلیکیشن تبدیل کنید تا هم یک میانبر دسکتاپ برای آن‌ها ایجاد کنید و هم حاشیه مرورگر را در آن‌ها نداشته باشید. در مرورگر اج برای این کار کافی است منوی سه نقطه را از بالا و سمت راست زده و گزینه Apps را انتخاب کنید. برای سایت‌هایی که می‌توانند به عنوان PWA عمل کنند، گزینه Install This Site As An App را مشاهده خواهید کرد که با زدن آن، شاهد پنجره اپلیکیشن آن سایت خواهید بود.

مرورگر microsoft edge برای ویندوز

مرورگر اج از نظر تعداد اکستنشن‌ها همیشه عقب بود ولی این‌ بار به دلیل داشتن کد مشترک با کروم، مرورگر جدید اج کرومیوم هیچ کمبودی از نظر اکستنشن‌ها ندارد. دیگر نیازی نیست برای دریافت آن‌ها به اپ استور ویندوز مراجعه کنید و تمامی اکستنشن‌ها را می‌توانید از داخل خود مرورگر دانلود کنید که امری قابل درک است؛ زیرا در پلتفرمی غیر از ویندوز 10 اجرا می‌شود. شما خواهید توانست تمامی اکستنشن‌های ضروری مورد نیاز خود را در اج هم پیدا کنید.

نسخه جدید مرورگر اج مایکروسافت بر پایه کرومیوم

 


امنیت و حریم شخصی مرورگر مایکروسافت اج کرومیوم


امنیت و حریم شخصی از اصلی‌ترین موارد در توسعه اج است. این مرورگر به صورت پیش‌فرض، حالت محافظت در برابر ردیابی را فعال کرده است و در برابر فیشینگ و بدافزارهای جدید، از شما محافظت می‌کند.

در صفحه تنظیمات حریم شخصی، سه گزینه قابل انتخاب شامل ابتدایی (Basic)، متعادل (Balanced) و شدید (Strict) مشاهده می‌شود. مورد اول همان‌طور که از نام آن هم مشخص است، چندان سخت نمی‌گیرد و ناسازگاری‌های کمتر با سایت‌ها دارد؛ این در حالی است که حالت شدید ممکن است به علت احتمال وجود خطر امنیتی، مانع از عملکرد سایت شود. میزان امنیت هر یک از این حالت‌ها در این صفحه مشخص شده‌ند و شما می‌توانید سایت‌هایی را مشخص کنید که از این قضیه مستثنی باشند و بتوانید به راحتی محتوای آن‌ها را مشاهده کنید.

امنیت مایکروسافت اج برای ویندوز

یک حالت حریم خصوصی هم مانند تمام مرورگرها وجود دارد که InPrivate نام دارد. در این حالت، هیچ‌یک از فعالیت‌های شما ذخیره نخواهد شد. برای سازمان‌های بزرگ هم مایکروسافت حالت‌های پیشنهادی مختلفی را برای تنظیمات مرورگر بر اساس نوع کار شما، پیشنهاد می‌دهد.

مرورگر جدید اج به شما اجازه می‌دهد تا بیش از یک پروفایل داشته باشید. اگر پروفایل شما متصل به یک حساب کاربری مایکروسافت باشد، شما می‌توانید، بوکمارک‌ها، تنظیمات، آدرس‌ها، رمزها، تاریحچه، تب‌های باز، اکستنشن‌ها و کالکشن‌ها را بین تمام دستگاه‌هایی که در آن‌ها وارد مرورگر اج می‌شوید، همگام‌سازی کنید. شما می‌توانید تعیین کنید که کدام یک از مواردی که در بالا گفتیم، همگام‌سازی شوند. یک حالت میهمان هم وجود دارد که به دیگران دسترسی به این موارد را نمی‌دهد.

 


عملکرد و سرعت مرورگر اج کرومیوم


در بررسی صورت گرفته، برنامه WebXPRT 3 ساخته شده توسط Principled Technologies در یک کامپیوتر Asus Zen AiO Pro Z240IC دارای ویندوز 10 نسخه هوم 64 بیتی و صفحه‌نمایش 4K با 16 گیگابایت رم و پردازنده چهار هسته‌ای Core I7-6700T و پردازنده گرافیکی اختصاصی جیفورس GTX 960M در حالی که تمام فرآیندهای غیرضروری خاموش بودند، اجرا شد.

این بنچمارک 6 تست HTML و جاوا اسکریپت دارد که سناریوهایی که شبیه به استفاده روزانه شما از اینترنت است را اجرا می‌کنند. مرورگر Microsoft Edge Chromium توانست امتیاز 179 (هرچه بیشتر باشد بهتر است) را کسب کند در حالی که کروم، امتیاز 177 و فایرفاکس، امتیاز 205 را ثبت کرد. جالب است که اج کرومیوم در HTML5Test امتیاز بالاتری را نسبت به کروم و فایرفاکس کسب کرد. این مرورگر امتیاز 535 را به دست آورد که بیشتر از کروم با 528 و فایرفاکس با 491 است.

در زیر هم می‌توانید تست‌های مختلفی را مشاهده کنید که در دستگاهی دیگر و با مرورگرهای بیشتری انجام شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، عملکرد کلی مرورگر مایکروسافت اج کرومیوم قابل قبول است. البته با توجه به اینکه این مرورگر در حال بهبود است، احتمالا شاهد تغییراتی در این نتایج در آینده خواهیم بود.

مرورگر Microsoft Edge Chromium

در بررسی مربوط به میزان استفاده از رم و پردازنده، 30 تب از سایت‌های دارای محتواهای محتلف در هر مرورگر باز و نتایج ثبت شدند؛ البته با توجه به اینکه هر بار، تبلیغات مربوط به سایت‌ها متفاوت است، بنابراین محتواها هم متفاوت است. در این بررسی تمام کارهای ممکن برای به حداقل رساندن اختلاف بین سایت‌ها انجام شد و نتایج را می‌توانید به صورت نمودارهای زیر مشاهده کنید که نارنجی مربوط به میزان مصرف رم و آبی مربوط به میزان مصرف پردازنده است.

مرورگر مایکروسافت اج کرومیوم

همان‌طور که مشاهده می‌شود، میزان مصرف رم تقریبا در تمام مرورگرها یکسان است ولی هنوز جا برای پیشرفت در مورد مصرف پردازنده در نسخه جدید مرورگر اج وجود دارد؛ البته با توجه به اینکه اج کرومیوم در مراحل اولیه خود به سر می‌برد، می‌توانید امیدوار باشیم که این موارد در آینده اصلاح خواهند شد.

 


جمع بندی


به نظر می‌رسد مرورگر مایکروسافت اج کرومیوم آینده درخشانی دارد. این مرورگر از محدودیت‌های قبلی خود خارج شده و تیم توسعه‌دهنده آن این فرصت را دارد که ویژگی‌های جدید و کاربردی بیشتری را به آن اضافه کند. این مرورگر چه بخواهید و چه نخواهید، در آینده جایگزین مرورگر قبلی اج خواهد شد و احتمالا با توجه به بهبودهای بیشتری که در آن شاهد بوده‌ایم و به همراه استفاده از کرومیوم، افراد بیشتری به استفاده از آن رغبت نشان خواهند داد. برخی از ویژگی‌های قدیمی اج حذف یا با مواردی مانند کالکشن جاگزین شده‌اند که امیدواریم با گذشت زمان، شاهد اضافه شدن ویژگی‌های بهتری به آن باشیم. آیا شما هم مرورگر Microsoft Edge Chromium را دانلود و نصب کرده‌اید؟ نظر شما راجع به آن چیست؟ دیدگاه‌های خود را می‌توانید در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402