تاریخچه موس های کامپیوتری (با ویدیوی اختصاصی)

Computer mouse / موس های کامپیوتری
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

موس های کامپیوتری یکی از تجهیزات جانبی کامیپوتر برای ورود داده‌ها هستند و به کاربر کمک می‌کنند تا با رابط کاربری ارتباط راحت‌تری داشته باشد. در ادامه این مطلب مروری بر تاریخچه این وسیله و معرفی انواع آن خواهیم داشت.

موس های کامپیوتری به عنوان یکی از تجهیزات ورودی کامپیوترهای امروزی شناخته می‌شوند و گاهی عدم وجود موس رابط کاربری کامپیوتر را بی معنی جلوه می‌دهد. مخصوصا برای کاربرانی که کارهای گرافیکی انجام می‌دهند. گفتنی است که پیش ار به وجود آمدن آن از کیبورد و در زمان‌های عقب‌تر از کارت پانچ به عنوان از ابزارهایی برای واردکردن داده‌ها استفاده می‌شد. البته هنوز هم در مورد کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ این موضوع کاملاً واضح و مشخص است که می‌توان از کیبورد نیز برای ورود اطلاعات استفاده کرد.

درواقع ماوس یکی از تجهیزات جابی کامپیوتر محسوب می‌شود که باعث می‌شود تا کاربر بتواند ارتباط راحت‌تری با رابط کاربری نرم افزار و یا سیستم عامل برقرار کرده و دستوراتی را برای انجام کارهایش صادر کند. در این راستا برکسی پوشیده نیست که یک موس خوب چه تاثیر شگرفی می‌تواند در طراحی‌های کامپیوتری، انجام بازی و … داشته باشد.

موس کامپیوتر /computer mouse

پس انتخاب یک موس موضوعی مهم است چراکه این وسیله جانبی کامپیوتری انواع مختلف دارد. از موس‌های بی سیم معمولی گرفته تا موس گیمینگ و یا موس‌های ارگونومیک. حالا با ما همراه باشید تا ببینیم این وسیله جانبی مفید از کجا آمده است. در ادامه با عناوین زیر همراه شما خواهیم بود:

  • موس های اولیه
  • اولین موس های کامپیوتری
  • ساختار موس های کامپیوتری
  • انواع موس های کامپیوتری
    • موس مکانیکی
    • موس نوری و لیزری
    • موس بی سیم
      • خرید موس بی سیم تسکو مدل TM 640W
      • خرید موس بی سیم رپو رپو مدل M17 Silent
    • موس‌های لمسی
    • موس‌های سه بعدی
    • موس‌های اروگونومیک
      • خرید ماوس بی سیم هویت مدل HV-MS55GT
    • موس‌ گیمینگ
      • خرید موس گیمینگ تسکو مدل TM 2014N
      • خرید ماوس گیمینگ بی سیم ریزر مدل Mamba Chroma
      • خرید موس گیمینگ هویت مدل HV-MS736

در ادامه پیش از پرداختن به تاریخچه موس های کامپیوتری مشاهده ویدیویی که در ادامه آمده است، پیشنهاد می‌شود.

 


موس های اولیه یا ترک بال


گفتنی است، اولین موس کامپیوتری در سال 1868 توسط دگلاس انگلبارت به دنیا معرفی گردید که از طریق کابلی به کامپیوتر وصل می‌شد. اما امروزه شاهد موس‌هایی هستیم که از اتصال بی سیم سود می‌برند. از طرف دیگر در موس‌های ابتدایی شاهد گوی غلتانی بودیم که با حرکت دادن موس این گوی یا توپ کرده و بدین وسیله نشانگر موس روی نمایشگر حرکت می‌کرد. اما از طرف دیگر موس‌های امروزی اغلب دارای سنسورهای لیزری هستند. همچنین خوب است به این نکته نیز اشاره کنیم علاوه بر تجهیزات مربوط به حرکت مکان‌نما، موس‌ها از دکمه‌هایی بهره می‌برند که می‌توان از طریق آن‌ها دستوری را به کامپیوتر صادر کرد. برخی از آن‌ها دارای دکمه‌های معمول بوده برخی دیگر مانند موس گیمینگ از چندین دکمه بر روی بدنه برخودار هستند.

موس اولیه / ترک بال اولیه/ first mouse / firt tracball

در سیستم‌های اولیه کامپیوتری نیازی به استفاده از موس دیده نمی‌شد. چراکه این سیستم‌ها دارای اینترفیسی همچون کارت پانچ برای ورود اطلاعات بودند. اما پس از پیشرفت کامپیوترها و ورود کامپیوترهای شخصی اهمیت استفاده از موس نمایان شد. ابتدایی‌ترین موس پیش از استفاده در کامپیوترهای شخصی کاربردهای نظامی داشت و با نام ترک بال شناخته می‌شد. این وسیله به کمک دست کنترل می‌شد و می‌توانست مکان‌نما را جابجا کند. درواقع ترک بال دارای یک گوی غلتان بود که باعث حرکت مکان‌نما بر روی نمایشگر می‌شد.

trackball / ترک بال

دیگر ترک بالی که در همان سال‌ها اختراع شد حاصل دستاورد نیروی دریایی سلطنتی کانادا بود. این ماوس نمونه کامل شده ترک بال اولیه محسوب می‌شد که توسط رالف بنیامین در سال‌های پیشین ابداع گردید. این ابزار یک توپ بولینگ فایو بین کانادایی و دارای سخت افزار ویژه‌ای محسوب می‌شد. سخت افزار آن نیز می‌توانست جهت چرخش را تشخیص دهد و اطلاعات دریافتی را به اطلاعاتی قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل کند. چون این موس هم استفاده‌های نظامی داشت، نتوانست به صورت رسمی مطرح شود.

بعد از آن همان‌طور که در مقدمه این مطلب هم بیان کردیم داگلاس اینگلبارت آمریکایی توانست نمونه‌ای موس را مشابه آنچه که امروزه می‌شناسیم اختراع کند. با این تفاوت که از دو چرخ غلتان بهره می‌برد. اما چیزی نگذشت که چرخ غلتان جای خود را به توپ و یا غلتکی داد. با این حساب با این اختراع کاربران می‌توانستند با کمک حرکت موس و در پی آن حرکت غلتک اطلاعات و داده‌ها را به کامیپوتر وارد کنند. گفتنی است این موس تنها از یک دکمه سود می‌برد و کاربرد آن هم در آن زمان رسم تصاویر گرافیکی بود.

 


اولین موس های کامپیوتری


از همه این فراز و فرودها در زمینه اختراع موس که بگذریم و کاربردهایی که در سیستم‌های نظامی تا پیش از ایجاد کامپیوترهای شخصی داشت، باید بگوییم که اولین موس کامپیوتری رسمی در سال 1984 همزمان با معرفی مکینتاش استفاده شد. البته پیش از آن نیز موس‌هایی از سوی شرکت‌هایی همچون زیراکس و لاجیتک نیز معرفی شده بودند اما هنوز برای کامل شدن جای کار داشتند. گفتنی است پییش از موس مکینتاش مایکروسافت نیز در جهت توسعه نرم افزار ورد، موسی را معرفی کرده که البته اندکی مبهم به نظر می‌رسید.

apple first mouse/ اولین موس اپل

اما با عرضه موس با کامپیوتر مکینتاش اپل، کاربران قادر بودند تا از کامپیوتر و نرم افزارهای مربوطه به آسانی استفاده کنند و تجربه خوبی را برای خود رقم بزنند. گفتنی است که موس مکینتاش توانسته بود موفقیت بزرگی را رقم بزند. چون کارها را آسان انجام می‌داد، هزینه ناچیزی داشت و در عین حال فضای کمی را اشغال می‌کرد. بعد از این نوع از موس‌ها و گسترش کامپیوترهای شخصی به تدریج موس‌های جدید با ایده از ترک بال‌های اولیه شکل گرفتند که موس‌های غلتکی نمونه‌ای از آن‌ها بودند. اما دیری نپایید که غلتک جای خود را به فناوری‌های نوین دیگر داد که در ادامه شاهد آن خواهید بود.

mouse/ موس غلتکی


ساختار موس های کامپیوتری


ساختار اصلی همه موس های کامپیوتری متشکل از وسیله‌ای کوچک است که در دست قرار می‌گیرد و از چند دکمه نیز تشکیل شده است. زیر موس یک بخش جهت یاب در نظر گرفته شده که در موس‌های قدیمی این بخش جهت‌یاب توپ یا گوی غلتانی بود و در موس‌های امروزی این بخش سنسوری لیزری است. حالا کل این مجموعه نیز از طریق اتصال کابلی یا اتصال بی سیم یا بلوتوث به کامپیوتر وصل می‌شود. چنین ساختاری می‌تواند کاربر را در کار با نرم افزارهای مختلف گرافیکی، پردازش کلمه، بازی‌های کامپیوتری و … یاری کند. گفتنی است که کار با موس بسیار ساده بوده و در آموزش‌های مقدماتی کامپیوتر می‌توان با نحوه کار با آن آشنا شد. اما هدف ما از این مقاله آموزش نحوه کار با موس نیست. بلکه ما قصد داریم در ادامه انوع موس را معرفی کرده و مدل‌هایی از هرکدام را نیز نام ببریم.

انواع موس ها / first-moused


انواع موس های کامپیوتری


از زمان به وجود آمدن اولین موس کامپیوتری تاکنون موس‌های مختلفی با اهداف گوناگون و البته اغلب مشابه وارد بازار شدند که در ادامه به چند نمونه از پرکاربردترین آن‌ها می‌پردازیم. امروزه معمولاً موس‌ها از نوع لیزری یا نوری هستید اما خب موس‌های دیگری هم وجود دارند و خود همین موس‌های لیزری نیز دارای انواع مختلفی هستند.

 

mechanical mouse/ موس مکانیکی

 

موس مکانیکی

این موس از غلطکی تشکیل شده است که مکانیکی بوده و با حرکت موس نیز حرکت می‌کند. گفتنی است که در اطراف این غلتک حسگرهایی وجود دارد و باعث خواهد شد تا اطلاعات به صورتی قابل فهم برای کامپیوتر ارسال شود.

 

موس لیزری /laser mouse

 

موس نوری و لیزری

موس نوری به جای غلطک از یک چراغ LED تشکیل شده است. این چراغ اطلاعات را دریافت کرده و به کامپیوتر ارسال می‌کند. امروزه این موس از محبوبیت بالایی برخوردار است و رایج‌تر از انواع دیگر موس محسوب می‌شود. برخی از انواع این موس‌ها که در آن‌ها به صرفه‌جویی مصرف انرژی نیز فکر شده است در زمانی که بدون کار هستند، چراغ LED در آن‌ها خاموش است. همچنین این موس‌ها باید بر روی سطوح صاف و ترجیحا تیره مورد استفاده قرار بگیرند.

 

خرید انواع نوری و لیزری از فروشگاه پلازا

 

موس های بی سیم

wireless mouse/ موس بی سیم

این موس‌ها از فناوری بلوتوث برای اتصال به کامپیوتر استفاده می‌کنند. فناوری بلوتوث باعث شده است این موس‌ها پیشرفت قابل توجهی داشته باشند و به‌عنوان محصولاتی پرطرفدار نیز شناخته شوند. در این مقاله از پلازا می‌توانید با بلوتوث بیشتر آشنا شوید. تعدادی از موس های بی سیم در فروشگاه پلازا عبارت‌اند از:

 

  • خرید موس بی سیم تسکو مدل TM 640W

موس بی سیم تسکو مدل TM 640W محصولی خوش ساخت از کمپانی تسکو است. اگر با برند تسکو آشنایی ندارید می‌توانید در مقاله «با برند ایرانی تسکو تولید کننده لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر آشنا شوید»، اطلاعاتی درباره این شرکت کسب کنید. این مدل توسط یک دانگل USB به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل شده و با فرکانس 2.4 گیگاهرتز می‌تواند کوچکترین حرکات موس را نیز شناسایی کند. گفتنی است برد مفید این موس فاصله 10 متری است. منبع تامین انرژی موس بی سیم تسکو مدل TM 640W یک باتری نیم قلم است و در رنگ‌های آبی، صوتی و سرخابی زیبایی نیز عرضه می‌شود. همچنین جنس بدنه این موس از پلاستیک مرغوب بوده و از دوام بالایی نیز برخوردار است. برای خرید این موس کافی است بر روی دکمه خرید کلیک کنید.

ماوس بی سیم تسکو مدل TM 640W

ماوس بی سیم تسکو مدل TM 640WTSCO TM 640W Wireless Mouse

نوع اتصالبی سیم
نوع رابطدانگل وایرلس

 

  • خرید موس بی سیم رپو مدل M17 Silent

اگر در انبوه موس های کامپیوتری بازار به دنیال ماوسی هستید که در زمان کار کردن با آن صدایی نشنوید و صدای کلیک سکوت شما را در هم نشکند ما به شما موس بی سیم رپو مدل M17 Silent را پیشنهاد می‌دهیم. این ماوس طوری طراحی شده است که هیچ صدایی در زمان کار کردن با آن به گوش نخواهد رسید. همچنین خوب است اشاره کنیم، نیروی این موس بیسیم از یک باتری قلمی تأمین می‌شود و برد آن نیز 10 متر برآورد شده است. همچنین طراحی این موس به‌گونه‌ای است که هم افراد راست دست و هم چپ دست می‌توانند از آن استفاده کنند. علاوه بر این به دلیل برخورداری از ارگونومی خوب دستان شما خسته نخواهد شد.

ماوس بی سیم رپو مدل M17 Silent

ماوس بی سیم رپو مدل M17 SilentRapoo M17 Silent Wireless Mouse

نوع اتصالبی سیم
نوع رابطدانگل وایرلس

 

موس های سه بعدی

موس سه بعدی /3d mouse

موس های کامپیوتری سه بعدی برای کاربردهایی در زمینه صنعت و مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این موس‌ها برای ارائه و سالن‌های کنفرانس نیز قابل استفاده بوده و کاربردهای جلب توجهی دارند که در ادامه می‌توانید ویدیویی را در این زمینه شاهد باشید. این موس‌ها کارکرد بسیار دقیقی دارند و از دکمه‌های متنوعی نیز تشکیل شده‌اند. همچنین خوب است بدانید که دیگر کاربرد این موس‌ها در بازی‌های مختلف و کنسول‌های بازی همچون پلی استیشن است. در این میان می‌توان به محصولاتی همچون Play Station Move و Razer Hydra و کنترلرهای قسمتی از سیستم واقعیت مجازی اچ تی سی وایو اشاره کرد. همه این دستگاه‌هایی که نام بردیم قادر هستند مکان و فضای سه بعدی را شناسایی کنند.

 

موس های لمسی

در سال 2000 لاجیتک ماوسی را معرفی کرده بود که با لمس آن بازخورد به صورت ویبره به کاربر منتقل می‌شد. چنین موسی زمانی که کاربری در ویندوز از پنجره و یا کادری خارج می‌شد نیز از طریق ارتعاش کاربر را متوجه می‌کرد. به نظر می‌رسد این موس برای نابینایان کاربرد داشت اما به بازار عرضه نشد.

 

موس های ارگونومیک

همان‌طور که از اسم این نوع از موس های کامپیوتری بر می‌آید، این نوع از تجهیزات برای استفاده راحت و مطلوب‌تر کاربران طراحی می‌شود. در واقع موس ارگونومیک مناسب افرادی است که با مشکلات جسمی مانند آرتروز، آسیب‌های ورزشی و سایر سندروم‌ها در دستان خود رو به رو هستند. همچنین طراحی این نوع از موس‌ها به گونه‌ای است که مچ افراد در موقعیت مناسبی قرار می‌گیرد و احتمال خسته شدن آن نیز کمتر خواهد بود. در ادامه می‌توانید نمونه‌ای از این موس را در فروشگاه پلازا مشاهده کرده و در صورت نیاز آن را خریداری کنید.

 

  • خرید ماوس بی سیم هویت مدل HV-MS55GT

هویت یکی از بهترین تولید کنندگان تجهیزات جانبی کامپیوتر از جمله موس های کامپیوتری است که در مقاله همه چیز درباره برند هویت می‌توانید اطلاعات کاملی را از آن کسب کنید. این شرکت محصولی به نام ماوس بی سیم مدل HV-MS55GT دارد. این موس از طراحی ارگونومیکی برخوردار بوده که در عین حال زیبایی آن نیز قابل توجه است. جالب است بدانید این موس مخصوص افراد راست دست بوده و برد فناوری بی سیم آن نیز 10 متر است. همچنین تامین انرژی در این موس توسط دو باتری قلمی است و بدنه‌ای از جنس پلاستیک ABS نیز دارد. در مورد دوام این محصول نیز باید بگوییم که ماوس بی سیم هوبت مدل HV-MS55GT از طول عمر بالایی نیز برخوردار است.

ماوس بی سیم هویت مدل HV-MS55GT

ماوس بی سیم هویت مدل HV-MS55GTHavit HV-MS55GT Wireless Mouse

نوع اتصالبی سیم
نوع رابطدانگل وایرلس

 

موس‌ گیمینگ

gaming mouse/ موس گیمینگ

و اما موس‌های گیمینگ که بسیار مورد استقبال دوستداران بازی‌های کامپیوتری هستند. این موس های کامپیوتری به طور خاص برای بازی طراحی شده‌اند. به‌طوری‌که از طراحی و دکمه‌های منحصربه‌فرد بهره می‌برند. گفتنی است که این موس‌ها سبک بوده و برای استفاده طولانی مدت بسیار مناسب هستند. اگر می‌خواهید با بهترین موس های گیمینگ آشنا شوید می‌توانید به مقاله آشنایی با بهترین موس‌های گیمینگ در سال 2019 مراجعه کنید. در این راستا باید بگوییم که طراحی ارگونومیک این نوع از تجهیزات موضوع قابل توجه دیگری است که باعث شده این محصول از سوی کاربران موردتوجه قرار بگیرند. در ادامه به تعدادی از موس‌های گیمینگ موجود در فروشگاه پلازا اشاره می‎کنیم. درنتیجه اگر قصد خرید دارید می‌توانید با کلیک بر روی دکمه خرید خیلی ساده ماوس دلخواه خود را خریداری کنید. همچنین در مقاله بهترین موس های گیمینگ بازار نیز می‌توانید ماوسی مناسب سلیقه خود را پیدا کنید.

 

  • خرید موس گیمینگ تسکو مدل TM 2014N

موس گیمینگ TM 2014N از تولیدات شرکت ایرانی تسکو است. در مورد موس گیمینگ TM 2014N باید بگوییم که این موس از طریق کابل USB به کامپیوتر و لپ تاپ متصل می‎شود. این موس بر روی بدنه خود دارای دو دکمه است که باعث افزایش سرعت عمل گیمرها خواهد شد. همچنین گفتنی است که طراحی ارگونومیک و جالب این موس گیمینگ باعث محبوبیت بالای آن در میان طرفداران بازی های ویدیویی شده است. همچین بدنه ضد لغزش و کابل مرغوبی که در این موس استفاده شده، از دیگر ویژگی‌های خوب آن محسوب می‌شود. در کنار همه این ویژگی‌های خوب باید بگوییم که این موس از قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای در میان تجهیزات گیمینگ برخوردار است.

ماوس گیمینگ تسکو مدل TM 2014N

ماوس گیمینگ تسکو مدل TM 2014NTSCO TM 2014N Gaming Mouse

نوع اتصالبا سیم
نوع رابطپورت USB

 

  • خرید ماوس گیمینگ بی سیم ریزر مدل Mamba Chroma

ریزر در تولید محصولات گیمینگ سابقه‌ای درخشان دارد و جزو بهترین برندهای تولیدکننده تجهیزات گیمینگ نیز محسوب می‌شود. موس بی سیم ریزر مدل Mamba Chroma نیز یکی از دستاوردهای این کمپانی است که از طراحی زیبا و البته قابلیت‌های جالبی بهره می‌برد. گفتنی است که این موس به نورهای رنگی مزین بوده و کاربران می‌توانند از میان 16.9 میلیون رنگ در نظر گرفته شده نورهای دلخواه خود را برگزینند. همچنین خوب است اشاره کنیم که بر روی بدنه این ماوس 9 کلید قابل برنامه ریزی وجود دارد که می‌توان آن را با توجه به نیازها برنامه‌ریزی کرد.

گفتنی است دقت این محصول بسیار بالا بوده و از حسگری دقیق و قوی نیز بهره می‌برد. همچنین کاربران در استفاده طولانی مدت از این موس خسته نخواهند شد و باتری آن نیز می‌تواند تا 20 ساعت ریزر مدل Mamba Chroma بی نیاز از شارژ نگه دارد. این موس به همراه پایه‌ای که نقش شارژر رومیزی را دارد عرضه می‌شود.

ماوس گیمینگ بی سیم ریزر مدل Mamba Chroma

ماوس گیمینگ بی سیم ریزر مدل Mamba ChromaRazer Mamba Chroma Gaming Wireless Mouse

نوع اتصالبی سیم,با سیم
نوع رابطپورت USB

 

  • خرید موس گیمینگ هویت مدل HV-MS736

هویت در میان محصولات و تجهیزات خود موس گیمینگ هم دارد. یکی از این دست محصولات، موس گیمینگ هویت مدل HV-MS736 است که محصولی چشمگیر محسوب می‌شود. درواقع این موس از ظاهری زیبا سود می‌برد و همچنین طراحی ارگونومیک آن باعث شده است تا کاربر در استفاده طولانی مدت از آن کمتر احساس خستگی کند. این موس از کابل USB بهره‌مند بوده و دارای ویژگی تنظیم دقت حسگر است که می‌توان آن را بین 800، 1000 و 1200 دی پی آی تنظیم کرد. همچنین جالب است بدانید این موس محصولی با دوام است و کاربران با خیال راحت می‌توانند تا چند سال از آن استفاده کنند.

ماوس گیمینگ هویت مدل HV-MS736

ماوس گیمینگ هویت مدل HV-MS736HAVIT HV-MS736 Gaming Mouse

نوع اتصالبا سیم
نوع رابطپورت USB

899×519 (950×548)
20.56 KB
x (x)
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402