راهنمای خرید کولر گازی ؛ نکات مهمی که هنگام خرید کولر باید بدانید

راهنمای خرید کولر گازی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

با نزدیک شدن به تابستان و گرما، نیاز به خرید کولر گازی برای خنک کردن هوا در سرتاسر خانه یا شرکت احساس می‌شود. با ما باشید تا نکات مهم هنگام خرید کولر گازی را با هم مرور کنیم.

سیستم‌های تهویه مطبوع یا همان کولر گازی یک هدف مهم و اصلی دارند: سرد کردن دمای درون خانه شما به میزان مناسب و دلخواه. مطمئنا شما هم هنگام خرید کولر گازی با انواع و اقسام مدل‌ها مواجه شده‌اید و نمی‌دانستید حتی کدام مناسب منزل شماست. در ادامه انواع کولر گازی با ویژگی‌ها و سایزهای مختلف را بررسی کردیم. با راهنمای خرید جامع برای خرید کولر گازی مناسب با سایز اتاق یا منزل شما همراه پلازا باشید.

راهنمای خرید کولر گازی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


انواع کولر گازی ؛ کدامیک برای شما مناسب است؟


در ادامه انواع کولر گازی را بررسی می‌کنیم.

 

سیستم اسپلیت

این سیستم تهویه دو بخش دارد: یک بخش که درون خانه نصب می‌شود و یک بخش که بیرون از خانه نصب می‌شود. این دو بخش با لوله‌هایی به هم وصل می‌شوند که گاز سرد کننده از این لوله‌ها عبور می‌کند. این نوع کولر گازی برای اتاق یا یک مکان سر باز با مساحت حدودا 60 متر مربع مناسب است.

 

کولر گازی چند پنل

قیمت انواع کولر گازی

کولر گازی چند پنلی یا مولتی اسپلیت همانند کولر گازی سیستم اسپلیت، یک بخش دارد که بیرون نصب می‌شود. اما درون ساختمان چند پنل یا چند اسپلیت دارد. برای ساختمان‌هایی که چند اتاق دارند مناسب است، به خصوص زمانی که امکان استفاده از چند سیستم تهویه تک اسپلیتی وجود ندارد. از نظر قیمتی هم تا حدی به‌صرفه‌تر از خرید کولر گازی تک پنلی است.

 

کولر گازی مجاری یا داکت

سیستم تهویه داکت اسپلیت معمولا در ساختمان‌های بزرگ مانند مراکز خرید یا شرکت‌ها استفاده می‌شود؛ اما اخیرا استفاده از آن‌ها در منازل هم متداول شده است. این نوع کولر گازی یک واحد مرکزی کندانسور دارد که بیرون از ساختمان و معمولا روی پشت بام نصب می‌شود و با کانال‌هایی به تمامی اتاق‌های ساختمان راه دارد. این نوع کولر گازی برای خنک یا گرم کردن کل ساختمان به طور یکنواخت عالی است.

 

کولر گازی دیوار/ پنجره‌ای

خرید کولر گازی

کولر گازی پنجره‌ای شامل یک بخش است که معمولا روی پنجره یا دیوار بیرونی نصب می‌شود. این نوع کولر گازی برای اتاق یا مکانی سرباز با مساحت 50 متر مربع مناسب است. کولرهای کوچکتر این مدل را می‌توان به برق شهری وصل کرد؛ اما مدل‌های بزرگتر آن نیاز به سیم‌کشی‌های پیچیده‌تری دارند. این مدل کولر شاید به خوبی سیستم اسپلیت نباشد؛ اما با توجه به قیمتی که این نوع کولر گازی دارد، گزینه کاملا مناسبی برای کسانی است که نمی‌خواهند هزینه زیادی بابت آن بدهند. مثلا برای اجاره نشین‌ها خرید کولر گازی پنجره‌ای مناسب است؛ چون می‌توانند آن را با خود ببرند.

 

کولر گازی قابل حمل

قیمت انواع کولر گازی

یک سیستم یک واحدی است که می‌توان آن را به هر اتاقی که خواستید ببرید. اغلب دارای یک کانال منعطف هستند که باید به یک پنجره وصل شوند تا هوای گرم را بیرون ببرد. به خوبی سیستم اسپلیت نیست، اما با توجه به قیمت کمی که دارند برای سرد کردن یک اتاق کاملا به صرفه هستند.

 


اندازه کولر گازی


در این بخش با توجه به سایز مکان یا اتاق مورد نظرتان، ظرفیت مناسب کولر گازی را آورده‌ایم.

اندازه اتاق به مترظرفیت کولر گازی به کیلووات
تا 20 متر مربع2 تا 2.5 کیلو وات
20 تا 40 متر مربع2.5 تا 5 کیلو وات
40 تا 60 متر مربع4 تا 6 کیلووات
60 تا 80 متر مربع5 تا 7 کیلووات
80 متر مربع به بالا6 تا 9 کیلووات

مدل‌هایی که قدرت زیادی دارند برای اتاق‌های کوچک مناسب نیستند؛ چون تعداد چرخه‌ها برای رسیدن به دمای مورد نظر خیلی کوتاه و سریع می‌شود. در نتیجه اتاق خیلی سرد می‌شود و رطوبت هم به اندازه مناسب نیست؛ یعنی هوا را کاملا مرطوب می‌کند و شرایط بدی برای اتاق ایجاد می‌کند. از طرفی مصرف برق بالا می‌رود و هزینه‌های اضافی بابت فرسایش دستگاه ایجاد می‌شوند.

مدل‌هایی که نسبت به اندازه اتاق قدرت کمتری دارند برای اینکه به دمای مورد نظر برسند باید بیشتر از توانشان کار کنند. در نتیجه هوای اتاق خیلی خشک می‌شود و هزینه استهلاک نیز بالا می‌رود.

مدلی بخرید که با توجه به جدول بالا ظرفیت آن برابر یا کمی بیشتر از ظرفیت اتاق باشد. برای مثال، اگر با توجه به اندازه اتاق، کولر گازی 6 کیلوواتی باید بخرید، مدلی را انتخاب کنید که 6 تا 6.5 کیلووات باشد. ظرفیت کمی بالاتر (6 تا 6.5 کیلو وات) بهتر از ظرفیت کمتر (5.5 تا 6 کیلو وات) است؛ چراکه حداقل در هوای گرم‌تر، بهتر کار می‌کند. اما خاطرتان باشد کولر گازی خیلی قوی‌تر هم نخرید؛ چون همانطور که گفته شد باعث سرد شدن بیش از حد و رطوبت زیاد می‌شود.

 


کولر های گازی چقدر سر و صدا دارند؟


بیشتر کولر گازی‌های امروزی چه در بخش داخلی و چه در بخش خارجی بی سر و صدا هستند. اما بهتر است قبل از خرید به این مورد هم توجه کنید و سر و صدای کولر را بررسی کنید. در بررسی‌هایی که اخیرا انجام داده‌ایم، صدای پنل داخلی از 19 تا 53 دسی‌بل و صدای بخش بیرونی از 42 تا 69 دسی‌بل است.

برای اینکه بدانید عددهای بالا معادل چقدر سرو صدا می‌شود، در ادامه مقایسه‌ای انجام داده‌ایم که پیش از خرید کولر گازی می‌توانید در نظر داشته باشید.

  • 30 دسی‌بل: صدای معمول یک خانه ساکت
  • 50 دسی‌بل: سر و صدای داخل یک ماشین در حال حرکت
  • 60 دسی‌بل: صحبت کردن معمولی
  • 70-80 دسی‌بل: یک جاروبرقی معمولی

راهنمای خرید کولر گازی اسپیلت

یک پنل پر سر و صدا می‌تواند خواب، صحبت کردن و فعالیت‌های روزانه‌تان را دچار اختلال کند. حتی اگر بخش خارجی که بیرون از ساختمان نصب می‌شود هم پر سر و صدا باشد و نزدیک پنجره اتاق خواب یا اتاق نشیمن نصب شده باشد، می‌تواند باعث آزار خودتان یا همسایه‌هایتان شود. پس هنگام نصب واحد خارجی مراقب باشید که آن را کجا نصب می‌کنید.

 


امکاناتی که یک کولر گازی می تواند داشته باشد


در ادامه راهنمای خرید کولر گازی به امکانات این وسیله خواهیم پرداخت.

 

سرعت فن

فن می‌تواند هوای سرد یا گرم شده را در سرتاسر اتاق به جریان درآورد. کولر گازی انتخاب کنید که محدوده جریان هوایی زیاد داشته باشد؛ از سرعت خیلی زیاد برای سرد کردن سریع اتاق، تا خیلی آهسته برای سرد کردن آهسته اتاق. در نظر داشته باشید سرعت پایین فن در عین اینکه آهسته هوای اتاق را سرد می‌کند، اما سرو صدای کمتری هم دارد.

 

سنسور تشخیص انسان

این سنسور می‌تواند تشخیص بدهد شخصی در اتاق است یا خیر و اگر حس کند کسی در اتاق است مدام کار می‌کند. برخی مدل‌ها حتی می‌توانند هوا را مستقیم به سمت شخص بزنند. این سنسورها در صورتی که تشخیص دهند کسی در اتاق نیست، در حالت اقتصادی کار می‌کنند؛ یعنی برق و انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

در نظر داشته باشید، داشتن این ویژگی به این معنی هم نیست که می‌توانید کولر گازی را وقتی خانه نیستید چند ساعت روشن بگذارید. بهتر است هنگام ترک خانه کولر را خاموش کنید و آن را روی تایمر بگذارید تا چند دقیقه قبل از رسیدن به خانه، کولر به طور اتوماتیک روشن شود و هوای اتاق را سرد کند.

کمپانی‌های مختلف نام‌های مختلفی برای این ویژگی انتخاب کرده‌اند؛ بنابراین هنگام خرید می‌توانید سنسور آن را بررسی کنید. میتسوبیشی الکتریک آن را Absence Detection (عدم حضور)، پاناسونیک ECONAVI و کمپانی Daikin آن را چشم هوشمند (Intelligent Eye) نامیده‌اند.

 

کنترل اپلیکیشن و WiFi

نکات مهم در خرید کولر گازی

مدل‌های جدیدتر کولر گازی قابلیت وصل شدن به اینترنت از طریق وای فای دارند؛ بنابراین می‌توانید با اپلیکیشن مخصوص آن، کولر گازی را از راه دور کنترل کنید. مثلا زمانی که سرکار هستید و می‌خواهید قبل از رسیدن به خانه آن را روشن کنید، خیلی راحت با گوشی خود می‌توانید این کار را انجام دهید. یا حتی زمانی که خانه هستید و فاصله زیادی با کنترل دارید، با گوشی خود می‌توانید کولر را تنظیم کنید.

بعضی از کولر گازی‌ها این ویژگی وصل شدن به اینترنت را دارند، اما برخی دیگر نیاز به یک دستگاه دیگر برای افزودن این ویژگی دارند. پس هنگام خرید کولر گازی به این نکته نیز توجه کنید.

 

فیلتر هوا و تمیز کردن خودکار فیلتر

کولرهای گازی اغلب سیستم فیلتراسیون پیچیده‌ای دارند. کولرهای جدیدتر با افزودن یک سری ویژگی، فیلتراسیون پیچیده‌تری هم دارند؛ ویژگی‌هایی مانند حذف مواد حساسیت‌زا، قارچ، باکتری، بو و گرد و غبار از هوا.

این ویژگی معمولا با عملکرد تمیز شدن خودکار نیز همراه است تا فیلترهای داخلی خشک بمانند و از رشد قارچ و باکتری و غیره جلوگیری شود. این ویژگی باعث می‌شود کولر گازی حتی بهتر هم کار کند.

 

کنترل از راه دور

می‌توان گفت تقریبا تمامی کولرهای گازی کنترل از راه دور دارند. فقط هنگام خرید کنترل را بررسی کنید که دکمه‌های بزرگ و خوانا داشته باشد و صفحه نمایش کنترل هم با کیفیت باشد.

 

حالت خواب (Sleep mode)

راهنمای خرید کولر گازی بر اساس متراژ

ویژگی حالت خواب هنگامی که خواب هستید، دما را تا اندازه مطلوب کاهش می‌دهد. بنابراین کولر گازی در این حالت خیلی سخت کار نمی‌کند و سروصدای چندانی هم ندارد تا خوابی راحت داشته باشید.

 

بادگیرهای قابل تنظیم یا در حال نوسان

پیشنهاد می‌کنیم بادگیر را برای داشتن هوای سرد پایین بیاورید و برای هوای گرم بالا ببرید. این کار با ریموت (کنترل) نیز برای بیشتر مدل‌ها قابل انجام است. تنظیم بادگیر به چپ یا راست کمک می‌کند هوا مستقیم به جایی که نیاز است بخورد.

 

دستگاه فعال کننده پاسخ به تقاضا (DRED)

ویژگی DRED یا PeakSmart در کولر گازی باعث می‌شود که بتوانید از راه دور کولر را زمان‌های مصرف زیاد برق روی حالت بهینه یا حالت اقتصادی قرار دهید تا برق کمتری مصرف شود. فعال کردن این ویژگی معمولا روی خروجی تهویه (هوای گرم یا سرد) تاثیر چندانی ندارد؛ اما به طور قابل توجهی مصرف برق را پایین می‌آورد.

 


جمع بندی


در این مقاله به انواع کولر گازی و کاربردهای مختلف آن پرداختیم و یک راهنمای جامع برای خرید کولر گازی ارائه دادیم. با توجه به سایز و اندازه مکان مورد نظر راهنمایی ارائه کردیم تا بتوانید کولر مورد نظر خود را انتخاب کنید، بدون آنکه بین مدل‌های مختلف کولرها گیج شوید. کولرهای گازی ویژگی‌های مختلفی دارند که در اینجا به آن‌ها اشاره کردیم و بهتر است پیش از خرید، آن‌ها را در نظر بگیرید. به صفحه عمده فروشی ما نیز سر بزنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402