تست استعدادیابی شغلی چیست؟ چطور افراد با استعداد را استخدام کنیم؟

بهترین تست استعدادیابی شغلی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تست استعدادیابی شغلی ابزار دنیای مدرن برای شناسایی و استخدام بهترین افراد است. برای آشنایی بیشتر با انواع آزمون استعدادیابی شغلی با ما همراه باشید.

یکی از مشکلات کارفرمایان هنگام پرکردن شغل‌های بلاتصدی، مواجهه با تعداد بالای متقاضیان است که باید از میان آنها بااستعدادترین و مناسب‌ترین افراد را انتخاب کنند. این مسئله مورد توجه جدی کسب و کار ‌های مختلف قرار گرفته و امروزه بیشتر آنها از روش‌های سازمان یافته و علمی ‌برای استخدام بهترین متقاضیان استفاده می‌کنند. بدین منظور معمولا از تست‌های استعدادیابی شغلی استفاده می‌شود. اگر شما نیز می خواهید بااستعدادترین افراد را استخدام کنید، این مقاله از پلازا را از دست ندهید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


تست استعدادیابی شغلی چیست؟


بهترین آزمون استعدادیابی شغلی

تست استعدادیابی شغلی آزمونی است که به کارفرمایان کمک می‌کند میزان مهارت افراد را برای کار مورد نظر ارزیابی کنند. افراد مورد آزمایش می‌توانند متقاضیان جدید یا نیروهای فعلی باشند. آزمون‌های استعدادیابی یک مبحث بسیار گسترده بوده و تست‌های استعدادیابی شغلی کودکان را نیز شامل می‌شود که والدین از آن برای شناسایی استعدادهای فرزند خود استفاده می‌کنند. اما این تست‌ها بیشتر به عنوان روشی در شرکت‌های بزرگ و کوچک هنگام استخدام مطرح است.

استفاده از تست‌های استعدادیابی شغلی به کارفرمایان کمک می‌کند تا از مهارت کافی افراد برای انجام شغل و وظایف مورد نظر اطمینان حاصل کنند. بسیاری از کارفرمایان از متقاضیان می‌خواهند یک تست استعدادیابی شغلی انجام دهند تا بدین ترتیب تنها بخشی از متقاضیان به مصاحبه کاری راه یابند.

 

مقایسه آزمون استعدادیابی شغلی با روش های دیگر

تست استعدادیابی شغلی در کنار ارزیابی رزومه کاری، مصاحبه کاری، پرس و جو درباره سوابق شخصی و کاری فرد و نیز شبیه سازی محیط کاری، شامل پنج روش رایج برای ارزیابی مهارت‌ها و صلاحیت‌های متقاضیان است. اما تست استعدادیابی شغلی (اگر به خوبی اجرا شود) تنها روش کاملا استاندارد، رسمی ‌و علمی برای ارزیابی مهارت‌های کارمندان فعلی و متقاضیان جدید است.

تست استعداد یابی شغلی بزرگسالان

طبق تعریف، یک تست استعدادیابی شغلی باید در نمره دهی، رتبه بندی، توضیحات و دسته بندی، نتایج عینی تولید کند. بدین ترتیب این تست‌ها می‌توانند ارزیابی واقعی‌تری نسبت به مهارت‌ها و توانایی‌های افراد داشته باشند. تست‌های استعدادیابی شغلی همچنین نسبت به روش‌های دیگر مزایای فرعی فراوانی دارند. به عنوان نمونه در روش‌های دیگر شما فقط گفته‌های خود فرد (در رزومه و مصاحبه کاری) و دیگران (در تحقیقات) را درباره مهارت‌های وی می‌شنوید.

البته مصاحبه‌های کاری حرفه‌ای که توسط افراد خبره انجام می‌شوند می‌توانند یک روش بسیار موفق برای ارزیابی فرد باشند. همچنین شبیه سازی محیط کاری نیز یک روش موثر برای ارزیابی مهارت‌های کاری است. اما در نهایت مقایسه این دو روش با تست‌های استعدادیابی شغلی نشان می‌دهد که مصاحبه و شبیه سازی محیط کاری به مراتب زمانبرتر و پرهزینه‌تر است.

 


چرا کمپانی ها از تست استعدادیابی شغلی استفاده می کنند؟


استعدادیابی شغلی کودکان

تست استعدادیابی شغلی معتبرترین، عینی‌ترین و ارزان‌ترین روش برای ارزیابی متقاضیان یک شغل است؛ اما مزایای آن تنها به این موارد محدود نمی‌شود. جامعه نیروی انسانی (SHRM) در پاسخ به اینکه چرا کارفرما باید از تست استعدادیابی شغلی استفاده کند، دلایل زیر را برشمرده است:

  • ارزیابی نیروهای جدید قبل از استخدام
  • ارزیابی کارمندان فعلی برای انتقال به شغل جدید
  • شناسایی کارمندان دارای پتانسیل بالا برای رهبری
  • مقایسه سطح مهارت‌های کارمندان با شرکت‌های دیگر و میانگین کشور یا منطقه
  • شناسایی نقاط ضعف و قوت افراد
  • کمک به افزایش بهره‌وری کارمندان در درازمدت

تست استعداد یابی شغلی بزرگسالان پشتوانه داده‌ای و اطلاعاتی قوی برای کارفرما فراهم می‌کند تا وی بتواند هنگام استخدام نیروهای جدید، تقویت مهارت نیروهای فعلی و ارتقاء رتبه، بهتر تصمیم بگیرد.

 


انواع تست های استعدادیابی شغلی


امروزه بیشتر شرکت‌ها از پرسشنامه‌های آنلاین برای ارزیابی شخصیت، روش کار، دانش یا مهارت‌های متقاضیان استفاده می‌کنند تا بهترین افراد را از نظر مهارت و نیز سازگاری با محیط کاری شرکت انتخاب کنند. بیشتر آزمون‌های استعدادیابی شغلی زیرمجموعه یکی از 7 مورد کلیدی زیر محسوب می‌شوند:

آزمون استعدادیابی شغلی

  1. تست‌های روان سنجی
  2. آزمون‌های شخصیت
  3. تست‌های توانایی ذهنی عمومی
  4. تست صداقت
  5. تست اطلاعات شغلی
  6. تست قضاوت و داوری موقعیتی
  7. تست ارزیابی مهارت

 


تست استعدادیابی شغلی چگونه کار می کند؟


بسیاری از شرکت‌ها از تست‌های استعدادیابی کاملا اینترنتی به عنوان مرحله اول استخدام استفاده می‌کنند و افراد پس از موفقیت در این تست‌ها به مصاحبه‌های کاری راه می‌یابند. شغل‌های بلاتصدی بر روی وب سایت این شرکت‌ها لیست شده و متقاضیان می‌توانند به صورت آنلاین برای تصدی آنها ثبت نام کنند و سپس آزمون استعدادیابی شغلی را انجام دهند.

بهترین آزمون استعدادیابی شغلی

برخی از شرکت‌ها سعی می‌کنند با شبیه سازی محیط کار، توانایی متقاضیان را در انجام وظایف مورد سنجش قرار دهند. به عنوان نمونه ممکن است یکی از کارمندان شرکت مامور شود تا با شبیه سازی شرایط واقعی کاری، مهارت شما را در فروش، حل مسئله، ارتباط گفتاری و یا ارائه مشاوره ارزیابی کند. اگر متقاضی مشاغل اداری یا دفتری هستید، ممکن است کارهایی به شما سپرده شود تا دقت، سرعت و مهارت‌های نوشتاری و ویرایش شما مورد ارزیابی قرار گیرد.

برای کارهایی که به توانایی فیزیکی نیاز دارند، کارفرما ممکن است با شبیه سازی محیط به ارزیابی قدرت، چالاکی و تحمل شما بپردازد. برای شغل آموزگاری یا دیگر شغل‌هایی که به مهارت‌های گفتاری نیاز دارد، ممکن است از شما خواسته شود یک درس را آموزش یا مطلبی ارائه دهید.

 


چگونه بهترین تست استعدادیابی شغلی را انتخاب کنیم؟


با توجه به تنوع بسیار بالای آزمون‌های استعدادیابی شغلی و ارائه دهندگان متفاوت، انتخاب بهترین آزمون استعدادیابی شغلی برای کارفرما چندان آسان نخواهد بود. به منظور تسهیل در انتخاب بهترین تست استعدادیابی شغلی که به خوبی نیازهای شما را پوشش دهد، می‌توانید پنج گام زیر را دنبال کنید:

بهترین تست استعدادیابی شغلی

  • قدم اول: اهداف و نیازهای خود را تعریف کنید. به عنوان نمونه، بسته به اینکه هدف، ارزیابی متقاضیان جدید یا ارزیابی نیروهای فعلی باشد، ابزار متفاوتی مناسب خواهد بود. همچنین تعداد افراد مورد بررسی در ماه یا سال نیز مهم است.
  • قدم دوم: مهارت‌ها و استعدادهایی که باید مورد سنجش قرار گیرند را مشخص کنید. آیا می‌خواهید مهارت‌های فنی را مورد بررسی قرار دهید یا مهارت‌های نرم (غیر فنی)؟ یا هر دو؟
  • قدم سوم: با توجه به نیاز خود، خصوصیات بهترین ابزار استعدادیابی شغلی را مشخص کنید. به عنوان نمونه آیا ابزار مورد نظر شما باید از نظر علمی ‌تایید شده باشد؟ آیا به پشتیبانی شبانه روزی نیاز دارید؟ آیا به یک ابزار قابل شخصی سازی نیاز دارید؟ همچنین باید در اینجا محدودیت بودجه خود و قیمت ابزارها را نیز در نظر بگیرید.
  • قدم چهارم: به جستجو بین ابزارهای موجود و مقایسه آنها بپردازید. می‌توانید این ابزارها را با جستجو در اینترنت و مشاهده وب سایت‌های آنها بررسی کنید. با توجه به سه مرحله قبل، ابزارهایی که پیش‌نیازهای شما را دارند شناسایی کنید.
  • قدم پنجم: در نهایت بین همه گزینه‌ها، سه ابزار برتر را انتخاب و امتحان کنید. بیشتر این ابزارها امکان استفاده آزمایشی رایگان را به شما می‌دهند. از این امکان به خوبی بهره ببرید و بهترین آزمون استعدادیابی شغلی را انتخاب کنید.

 

بهترین ابزارهای استعدادیابی شغلی

همان طور که اشاره شد تنوع ابزارهای استعدادیابی شغلی بسیار بالاست. در اینجا بد نیست به چند مورد از بهترین وب سایت‌هایی که به ارائه سرویس در این زمینه می‌پردازند اشاره کنیم. جالب است بدانید که برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا و غول‌های فناوری از این ابزارها یا موارد مشابه برای استخدام نیرو استفاده می‌کنند.

 

وب سایت Kandio

استعدادیابی شغلی

در وب سایت Kandio شما با تست‌های ارزیابی که توسط بهترین متخصصان در رشته‌های مختلف طراحی شده‌اند روبرو خواهید شد. Kandio یک محیط کاملا حرفه‌ای است که بازاری برای متخصصان طراح تست‌های استعدادیابی فراهم ساخته تا تست‌های خود را در آن ارائه دهند.

 

وب سایت eSkill

تست استعدادیابی شغلی

eSkill یک ابزار استعدادیابی شغلی آنلاین است که به شرکت‌ها کمک می‌کند دقیق‌ترین و معتبرترین ارزیابی‌ها را بر روی متقاضیان جدید و نیز کارمندان فعلی خود داشته باشند. در این وب سایت می‌توانید از بین حدود 600 تست و 5000 موضوع قابل ‌ترکیب، آزمون مورد نظر را انتخاب یا آزمون دلخواه خود را برای هر شغلی ایجاد کنید.

 

وب سایت Devskiller

بهترین تست استعدادیابی شغلی

این وب سایت که برای شغل‌های مرتبط با برنامه نویسی طراحی شده، در کنار بررسی استعداد برنامه نویسان به مصاحبه‌های آنلاین نیز می‌پردازد. این ابزار امکان ارزیابی مهارت در زبان‌های برنامه نویسی مختلف و تکنولوژی‌های مرتبط با برنامه نویسی را دارد. پس از آنکه شما به عنوان کارفرما اطلاعات مورد نیاز را در مورد شغل برنامه نویسی بلاتصدی ارائه کردید، متناسب با آن یک تست استعدادیابی ایجاد می‌شود که می‌توانید با آن متقاضیان را ارزیابی کنید.

 

وب سایت Psycruit

تست استعداد یابی شغلی بزرگسالان

پلتفرم ارزیابی استعداد شغلی Psycruit راه حلی جامع و بهینه برای کارفرمایان ارائه می‌دهد تا بتوانند بهترین افراد متقاضی را شناسایی و استخدام کنند. انعطاف پذیری بالا و پشتیبانی از دستگاه‌های مختلف از ویژگی‌های وب سایت Psycruit است.

 

وب سایت Interview Mocha

آزمون استعدادیابی شغلی

وب سایت Interview Mocha با بیش از 1000 آزمون استعدادیابی شغلی خود، شما را قادر می‌سازد متقاضیان شغلی را مورد ارزیابی قرار دهید. شما در این وب سایت می‌توانید از یک کتابخانه عظیم از تست‌های نمونه استفاده کرده و یک تست شخصی سازی شده را سفارش دهید یا خودتان آنها را شخصی سازی کنید.

 

وب سایت The Hire Talent

بهترین آزمون استعدادیابی شغلی

وب سایت The Hire Talent نمونه دیگری از ابزارهای معروف است که به ارائه تست‌های استعدادیابی شغلی می‌پردازد. از جمله تست‌های این وب سایت، آزمون ارزیابی هوش هیجانی (EQ) و آی کیو، ارزیابی شخصیت کاری، ارزیابی مهارت و استعداد در فروش است.

در پایان باید گفت هرچند تست استعدادیابی شغلی روشی بسیار قدرتمند در استخدام افراد بااستعداد است، اما به تنهایی موفقیت شرکت شما را تضمین نمی‌کند. افراد ممکن است بهترین استعدادها را داشته باشند، ولی به علت فقدان انگیزه کاری عملکرد مناسبی نداشته باشند. بنابراین هنگام استخدام افراد بااستعداد و کاردان مطمئن شوید به جز مهارت‌های فنی، انگیزه کاری و ویژگی‌های شخصیتی آنها را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهید. به یاد داشته باشید که این مهارت‌های غیر فنی نیز با آموزش قابل ارتقا هستند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402