با ساچمه های کروی و از نوع دوار می باشد. بلبرینگ ها خود نوعی از رولبرینگ نیز محسوب می شوند که با سایش کمتر و درجه آزادی بیشتر نسبت به دیگر انواع رولبرینگ عمل می کنند چرا که شکل های متنوع ساچمه ها در دیگر انواع رولبرینگ از ساچمه های استوانه ای و سزنی با حداکثر سطح تماس با ریس گرفته تا ساچمه های مخروطی و بشکه ای سزح تماس بیشتری را بین ساچمه رولبرینگ با ریس ایجاد کرده که سایش و اصطکاک بالاتر و در عین حال قابلیت بار گذاری و تحمل میزان بالاتری از تنش ها را فراهم می آورد.
فاکتور های کیفی بلبرینگ ها که اغلب مقاومت آنها در برابر سایش و قابلیت تعلیق بار را مشخص می کند اغلب بر حسب نوع و میزان تنش هایی که بر پیکر ساختار بلبرینگ ها وارد می شود مشخص می شود. در کل در مواردی که با میزان بسیار بالایی از تنش روبرو هستیم کاربرد رولبرینگ در شکل های مختلف از جمله رولبرینگ مخروطی که قابلیت تعلیق بار های دینامیکی را در دو جهت دارد گسترده تر می باشد.
شکل هندسی ساچمه های بلبرینگ که به شکل کروی می باشد سبب می شود تا تماس آن بر روی سطح ریس بصورت نقطه ای بوده و این امر میزان تمرکز تنش را به شدت بالا می برد. از این رو ضعف اصلی بلبرینگ ها نسبت به رولبرینگ ها نقاط تمرکز تنش می باشد که سبب می شود ساچمه بلبرینگ با سرعت بیشتری دچار خوردگی و سایش گردد.
فهرست عناوین مطلب:
تنش های وارده بر بلبرینگ ها حاصل از بار گذاری
اصلی ترین بخش از تنش های وارده بر پیکر انواع بلبرینگ، رولبرینگ و یاتاقان ناشی از بارگذاری می باشد. این بار Load که هم می تواند بصورت عمود بر راستای شافت (بار شعاعی) وارد گردد و هم بصورت موازی با راستای شافت (بار محوری) در انتخاب نوع برینگ نیز بسیار مهم و تاثیر گذار است. در تعلیق بار های شعاعی از بلبرینگ شیار عمیق، در صورت داشتن ارتعاش از بلبرینگ خود تنظیم و در صورت سرعت زاویه ای بالا از بلبرینگ تماس زاویه ای استفاده می شود. به همین ترتیب در صورتیکه میزان بار وارده بسیار بالا باشد انواع رولبرینگ استوانه ای، در صورتیکه فشا برای اتصال رولبرینگ محدود باشد رولبرینگ سوزنی، در بار های ترکیبی رولبرینگ مخروطی یا بشکه ای استفاده می شود. در تعلیق بار های محوری نیز می توان از بلبرینگ کف گرد و یا در بارگذاری های شدید تر از رولبرینگ کف گرد استفاده نمود.
تنش تعریفی متفاوت از فشار در صنایع می باشد که هر اندازه بالاتر رود سرعت تخریب قطعات و برینگ بالا می رود. در فاکتور های کیفی انواع بلبرینگ و یاتاقان مفاهیم عددی مانند تنسایل مقاومت کششی و سختی سطحی وجود دارند که هم تحت تاثیر ترکیبات آلیاژی فلزات و هم تحت تاثیر عملیات حرارتی جهت سخت کاری بالا می روند و میزان بالایی در مورد فولاد دارند و از همین روست که اغلب انوع برینگ و یاتاقان از آلیاژ های فولادی تولید می شوند.
تنش های وارده بر بلبرینگ و رولبرینگ تحت شرایط کاری
شرایط کاری را می توان در دو بخش یعنی شرایط تحمیل شده توسط ماشین ها که اغلب ضربه و ارتعاشات را در مورد برینگ ها شامل می شود و دیگر شرایط محیطی که حرارت و دمای محیط و رطوبت را شامل می شود بحث نمود. ضربه و ارتعاشات که در سیستم های دینامیکی پدید می آیند از مهمترین دلایل از بین رفتن بلبرینگ ها محسوب می شوند که راهکار هایی مانند طراحی بلبرینگ های خود تنظیم با قابلیت تنظیم زاویه اتصال و یا رولبرینگ بشکه ای که در بسیاری از آنها رینگ و ریس حالت شناور دارند یکی از این راهکار ها است.
مقاومت در برابر شرایط محیطی بالاخص در سرعت های دورانی بالا هم تحت تاثیر گریس کاری بلبرینگ و هم تحت تاثیر مقاومت محیطی آلیاژ بکار گفته شده در تولید این قطعه صنعتی قرار دارد. در محیط هایی با رطوبت بسیار بالا، در تماس با آب و یا گاز های خورنده آلیاژ فولاد به سرعت دچار زنگ زدگی می شود. این امر با ترکیب شدن زنگ زدگی ها با گریس و پایین اوردن کیفیت عملکرد این روان کننده با سرعت بالاتری به تخریب بلبرینگ و یاتاقان می انجامد.
بلبرینگ و رولبرینگ استنلس استیل نیز که مقاومت محیطی بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی هستند دارای قابلیت های تنش پایینتری نسبت به برینگ های فولادی بوده و تنسایل مقاومت کششی و سختی سطحی پایین تری دارند و عملا بیشتر در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرند که میزان بار اعمالی بر پیکر بلبرینگ محدود باشد