فیسبوک و اینستاگرام زمان استفاده کاربرانشان را محدود می کنند

شبکه‌های اجتماعی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که زمان زیادی را در شبکه‌ های اجتماعی سپری می‌کنید؟ شاید ابزار جدید فیسبوک و اینستاگرام به شما در ترک این عادت کمک کند.

فیسبوک و اینستاگرام قرار است نوعی ابزار برای محدود کردن زمان سپری شده توسط کاربران در فضای مجازی ارائه کنند تا آنها اوقات کمتری را در شبکه‌ های اجتماعی بگذرانند. این مسئله به دنبال نگرانی‌هایی ارائه شده که عقیده دارند گذراندن زمان زیاد در شبکه‌های اجتماعی تاثیراتی منفی روی سلامت ذهنی می‌گذارد.

با این ابزار جدید، کاربران می‌توانند تشخیص دهند که چقدر از وقت خود را صرف چرخیدن در اینترنت کرده‌اند و حتی زمانی برای این کار تعیین کنند تا سر زمان مورد نظر به آنها یادآوری شود و یا برای مدت زمانی خاص تمامی اعلان‌ها را لغو کنند. اما برخی اعتقاد دارند که این ابزار چندان موفق نخواهد شد. گرانت بلانک از موسسه اینترنتی آکسفورد می‌گوید:

نمی‌توان گفت که این مسئله نوعی تغییر بنیادین است و یا چیزی که نوع نگرش بسیاری از کاربران به فیسبوک یا اینستاگرام را تغییر می‌دهد.

شبکه‌های اجتماعی

وی ادامه می‌دهد:

به نظرم این مسئله می‌تواند روشی برای متوازن کردن علاقه شرکت‌ها برای نگاه داشتن کاربران در شبکه‌های اجتماعی باشد. اما در عین حال، برای افرادی هم که ارسال نوتیفیکیشن‌های بسیار را باعث پرت شدن حواس و یا آزاردهنده می‌دانند خوب است.

در صفحه تنظیمات یا اپلیکیشن می‌توان به این ابزار دسترسی یافت. در اینستاگرام در بخش Your Activity و در فیسبوک در بخش Your time on Facebook می‌شود از این ابزار استفاده کرد. دسامبر 2017، فیسبوک با انتشار پستی تایید کرد که اثرات منفی گذراندن زمان زیاد در این سایت را به رسمیت شناخته است.

آزمایشی به تازگی توسط دانشگاه میشیگان آمریکا انجام شده که بر اساس آن، افرادی که به مدت ده دقیقه در صفحات مختلف می‌چرخند، حال بدتری در مقایسه با افرادی دارند که در این سایت فعال‌تر هستند و به پست گذاشتن و یا صحبت با دوستان می‌پردازند. تحقیق دیگری که توسط دانشگاه سن‌دیه‌گو و ییل انجام شده نشان می‌دهد، افرادی که چهار برابر دیگران روی لینک‌های مختلف کلیک می‌کنند و یا دو برابر دیگران پست‌ها را لایک می‌کنند، وضعیت سلامت ذهنی بدتری در مقایسه با افراد معمولی دارند.

شبکه‌های اجتماعی

اتلاف وقت گران‌بها

یکی از فعالان اینستاگرام به نام ام شلدون می‌گوید که چک کردن پست‌های دوستان در شبکه‌های مجازی کار هر روزه‌اش است. وی می‌گوید:

در حالی که فکر می‌کنم بسیار ضروری است، اما در عین حال، به نظرم ایجاد مشکل کند، چرا که بیش از حد به گوشی‌های موبایل خود و همچنین چک کردن شبکه‌های اجتماعی وابسته شده‌ایم. اگر وقت آزاد پیدا کنم، تمام آن را به چرخیدن در اینترنت و شبکه‌های مجازی می‌گذرانم. بررسی شبکه‌های مجازی برای من کاری دائمی است. اما به نظرم چیزی است که به مرور زمان افزایش می‌یابد و باعث می‌شود زمان بیشتری را در آن صرف کنیم.

وقتی از او در مورد این قابلیت جدید برای کاهش زمان سپری شده در فیسبوک و اینستاگرام پرسیده شد، گفت:

نمی‌دانم که این مسئله می‌تواند کمکی کند یا نه، چون خودم می‌دانم که زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنم.

با این حال، شلدون هم معتقد است که نوعی ابزار یادآوری می‌تواند کمک‌کننده باشد. وی می‌گوید:

شاید آن لگد لازم را به من وارد کند تا بتوانم گوشی‌ام را کنار بگذارم. اگر چیزی همچون یک اعلان در گوشی‌ام ظاهر شود و بگوید که مثلا شما شش ساعت را در این اپلیکیشن سپری کرده‌اید، با خودم می‌گویم که وای … خیلی زیاده … چقدر از وقتم هدر رفت!

 

شبکه‌های اجتماعی

پانزده ساعت در توییتر

هری هوگو، موسس یکی از شرکت‌های حوزه کسب و کار دیجتال می‌گوید که این تغییرات مدت‌ها زمان نیاز دارند تا اثر خود را بگذارند. وی می‌گوید:

با توجه به ظهور مشکلات سلامت بسیار خاص در میان آن دسته از جوانان که زمان زیادی را در این فضا سپری می‌کنند، لازم است به فکر راهکارهایی باشیم که به محدود کردن این زمان کمک کنند. اگر آنها بفهمند که ساعت‌ها از یک روز را در این فضا سپری کرده‌اند، شاید به این مسئله بیشتر فکر کنند.

او با گذراندن زمان بسیار زیاد در فضای آنلاین آشنایی دارد و می‌گوید که خودش وقتی نوجوان بود، گاهی 15 تا 16 ساعت در توییتر صرف می‌کرده و حالا که به آن فکر می‌کند، به این نتیجه می‌رسد که زمان زیادی بوده است. در نهایت او عقیده دارد که همه چیز به خود افراد و مسئولیت‌پذیری آنها بستگی دارد که چگونه از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. وی می‌گوید:

این ما هستیم که قفل گوشی خود را باز می‌کنیم و ما هستیم که روی آیکون اینستاگرام می‌زنیم. نمی‌توان همه چیز را بر گردن اینستاگرام و فیسبوک انداخت تا مشکل ما را حل کنند. مسلما، اینها روش‌های بازدارنده خوبی هستند، اما به صورت دائمی نمی‌توانند اثرگذار باشند.

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402