به مناسبت روز جهانی معلولین : بهترین دسته های بازی برای گیمرهای ناتوان جسمی

بهترین دسته های بازی مخصوص معلولین
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

امروز، 3 دسامبر ( 13 آذر) روز جهانی معلولین است. به همین مناسبت قصد داریم بهترین دسته های بازی مخصوص معلولین را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید :

تصور کنید که عاشق بازی‌های ویدیویی هستید اما نمی‌توانید به راحتی آن‌ها را تجربه کنید، چون بدن شما به صورت عادی کار نمی‌کند. به این فکر کنید که افراد ناشنوا، نابینا یا کسانی که از بعضی توانایی‌های حرکتی محروم هستند اگر بخواهند بازی کنند با چه مشکلاتی مواجه می‌شوند. هر چه به جلوتر می‌رویم بازی‌ها هم پیچیده‌تر می‌شوند و برای انجام کارهای مختلف در آن‌ها نیاز به کار کردن با کلی دکمه و آنالوگ و … داریم که همگی روی دسته بازی یا کیبورد و موس قرار گرفته‌اند. به طور حتم کار کردن با این همه دکمه برای همه معلولین کار راحتی نیست. به‌همین‌خاطر برخی افراد و شرکت‌ها به فکر افتاده‌اند تا با توجه به محدودیت‌های فیزیکی این افراد، دسته‌هایی را طراحی کنند تا آنها هم بتوانند از بازی‌های ویدیویی لذت ببرند.

امروز که روز جهانی معلولین است، تصمیم گرفتیم تا بهترین کنترلرهای بازی برای این افراد را مورد بررسی قرار دهیم. دسته‌ها و گجت‌هایی که در این مقاله معرفی می‌کنیم باعث شده‌اند تا همه گیمرهای دنیا، با هر توان یا محدودیتی بتوانند بازی کنند. این هم یکی از مزایای بزرگ پیشرفت تکنولوژی است که امکان تجربه یکی از بهترین سرگرمی‌های دنیا را برای همه فراهم می‌کند.

روز جهانی معلولین / دسته بازی مخصوص معلولین

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

بهترین دسته های بازی مخصوص معلولین

در ادامه با جدیدترین و در عین حال بهترین دسته‌های بازی و گجت‌هایی که مخصوص افراد دارای ناتوانی جسمی تولید شده آشنا می‌شویم که عبارت است از:

Single Hand Joy-Con Adapter

دسته بازی مخصوص معلولین Joy-Con

کنترلرهای جوی-کان (Joy-Con) کنسول نینتندو سوییچ بسیار کوچک هستند و به راحتی در یک دست جای می‌گیرند. حتی هر دو جوی-کان را می‌توان در یک دست گرفت و از آن‌ها استفاده کرد. همین ایده باعث شد تا وقتی یکی از دوستان خولیو واسکز دست راستش را از دست می‌دهد، او به فکر بیفتد و با اعمال چند تغییر جزیی، کاری کند که دوستش بتواند با کنسول سوییچ سرگرم شود.

در شرایط عادی، بازیکن‌ها باید دو جوی-کان را به دو طرف یک نمایشگر کوچک وصل کنند یا آنها را به‌طور مجزا در دو دست خود بگیرند تا بتوانند بازی‌های سوییچ را انجام دهند. در این صورت امکان بازی کردن با یک دست وجود ندارد. به همین خاطر واسکز یک قطعه کوچک طراحی کرد و سپس با پرینتر سه‌بعدی آن را ساخت. این قطعه باعث می‌شد تا دو جوی-کان به هم متصل شوند و به راحتی بتوان با دست چپ، تمام دکمه‌های آن‌ها را مورد استفاده قرار داد. با استفاده از این اختراع ساده، دوست واسکز توانست بازی مورد علاقه‌اش یعنی The Legend of Zelda: Breath of the Wild را تجربه کند.

The GEAR

دسته بازی The GEAR

گئورگی لوی، دانشجوی دانشگاه جان هاپکینز، یک کنترلر بازی جالب طراحی کرده که فقط با پا کار می‌کند و نیازی به استفاده از دست‌ها ندارد. لوی به دلیل بیماری شدیدی که داشت، هر دو دستش را از دست داد، به همین خاطر به فکر افتاد تا وسیله‌ای بسازد که گیمرهای شبیه خودش هم بتوانند با آن بازی کنند. The GEAR نام این این وسیله است افراد می‌توانند مانند کفش آن را بپوشند و سپس با حرکت دادن پاهای خود، بازی‌ها را کنترل کنند.

The GEAR سه نوع حرکت پاها را تشخیص می‌دهد. مثلا خم کردن مچ پاها به جلو یا عقب، عملکرد هشت دکمه اصلی که روی تمام دسته‌های بازی قرار دارند را شبیه‌سازی می‌کند. این کنترلر روی بازی‌های پیچیده‌اید مثل Fallout 4 هم تست شده و سربلند بیرون آمده است.

Pretorian Technologies Optima Joystick

Pretorian Technologies Optima Joystick

گیمرهایی که مشکلات عصبی دارند و حرکت دقیق انگشتان دست برای آنها کار دشواری است، به سختی می‌تواند از آنالوگ‌های کوچکی که روی دسته‌های بازی وجود دارد استفاده کنند. در واقع قرار دادن یک انگشت روی این آنالوگ‌ها و سپس حرکت دادن آنها در جهت دلخواه کار دشواری برای این افراد است. به همین خاطر شرکت Pretorian Technologies Optima یک جوی‌استیک ویژه طراحی کرده که حساسیت بسیار بالایی دارد. این جوی‌استیک با کف دست و حتی با بازو قابل استفاده است و به راحتی حرکات را تشخیص می‌دهد. بهترین روش برای استفاده کردن از این جوی‌استیک، قرار دادن آن در کنار کنترلرهای دیگر مانند Xbox Adaptive Controller (که در ادامه معرفی می‌شود) است. به این ترتیب افراد می‌توانند تمام بازی‌های مدرن که سیستم کنترل پیچیده‌ای دارند را نیز تجربه کنند.

Jouse3

Jouse3

Jouse3 یکی از بهترین دستگاه‌هایی است که جهت استفاده معلولین از کامپیوترها و کنسول‌های بازی ساخته شده است. این وسیله به راحتی روی سطوح مختلف مانند میز، ویلچر و حتی تختخواب نصب می‌شود. سپس افراد می‌توانند با استفاده از حرکات سر خودشان از Jouse3 استفاده کنند. این دستگاه می‌تواند حرکت چانه، دهان، گونه‌ها و بینی فرد را تشخیص دهد و آن‌ها را به دستورات قابل فهم برای کامپیوتر یا کنسول بازی تبدیل کند. اگر در کنار این دستگاه از لوازم جانبی مانند میکروفون یا وبکم هم استفاده شود، قابلیت‌های بیشتری را ارائه خواهد کرد. Jouse3 برای گیمرهایی که از محدودیت‌های شدید جسمی و حرکتی رنج می‌برند گزینه بسیار خوبی است.

QuadStick FPS Game Controller

دسته بازی QuadStick FPS Game Controller

یکی دیگر از کنترلرهای جالبی که برای معلولین ساخته شده QuadStick FPS Game Controller نام دارد. این کنترلر تنها با استفاده از دهان کار می‌کند. دکمه‌ها و لوله‌هایی روی این دستگاه قرار دارد که فرد می‌تواند با زبان و لب آن‌ها را حرکت دهد. همچنین یک سنسور برای تشخیص فوت کردن روی این دستگاه تعبیه شده که باعث می‌شود گیمرها از این طریق هم بتوانند روی بازی‌های کنترل داشته باشند. QuadStick FPS Game Controller با تمام دستگاه‌های بازی امروزی و همچنین کامپیوترهای شخصی سازگاری کامل دارد.

The 3dRudder

The 3dRudder

یکی از خلاقانه‌ترین دستگاه‌هایی که در این فهرست معرفی می‌کنیم همین The 3dRudder است. این وسیله در اصل ساخته شده تا با هدست‌های واقعیت مجازی مورد استفاده قرار بگیرد. افرادی که از این هدست‌ها استفاده می‌کنند می‌توانند روی یک صندلی بنشینند و سپس با حرکت دادن پاهای خود، در محیط مجازی به اطراف حرکت کنند. طراحی خاصی که The 3dRudder دارد باعث شده تا گزینه خوبی هم برای گیمرهایی باشد که نمی‌توانند از دستان خود استفاده کنند. حرکت دادن این وسیله با پا در جهت‌های مختلف، در واقع عملکرد دکمه‌ها در دسته‌های بازی عادی را شبیه‌سازی می‌کند. به این ترتیب افراد می‌تواند انواع بازی‌های مختلف را تنها با حرکت دادن پاهای خود تجربه کنند.

NES Hands Free Controller

دسته بازی NES Hands Free Controller

کنترلر مخصوص NES Hands Free Controller یک دستگاه قدیمی است که فقط با کنسول NES نینتندو یا همان میکرو خودمان کار می‌کند و با کنسول‌های امروزی سازگار نیست، اما به این دلیل که این دستگاه در زمینه فراهم کردن امکانات بازی برای گیمرهای ناتوان جسمی یکی از پیشروها بود، دلمان نیامد که در فهرست ما حضور نداشته باشد. طرز کار Hands Free Controller به این شکل بود که توسط گیمر پوشیده می‌شد و در قسمت جلوی بدن قرار می‌گرفت. سپس بازیکن‌ها می‌توانستند با استفاده از دهان خود، جوی‌استیک بزرگی را که روی دستگاه تعبیه شده بود حرکت دهند و با فوت کردن یا مکیدن آن، عملکرد دو دکمه A و B را شبیه‌سازی کنند. نینتندو با ساخت این دستگاه نشان داد که برای همه گیمرها، با هر سطح از توانایی فیزیکی و حرکتی احترام قائل است.

SubPac M2X

گجت مخصوص معلولین SubPac M2X

احتمالا از عملکرد SubPac M2X خیلی خوشتان می‌آید. این دستگاه برای افراد سالم نیز قابل استفاده است و می‌تواند به تجربه حس‌های جدید در بازی‌های ویدیویی کمک کند. اما SubPac M2X بیشترین کمک را به افراد ناشنوا می‌کند. این دستگاه، صوت را به حرکات و ضربه‌های قابل لمس تبدیل می‌کند؛ به این صورت که افراد پس از پوشیدن این وسیله، می‌توانند صداهای موجود در بازی‌های را روی نقاط مختلف بدن خودشان حس کنند. درباره حساسیت این دستگاه هم باید بگوییم که بعضی افراد ناشنوا موفق شده‌اند با آن بازی‌های ریتمیک موسیقی‌-محور را نیز انجام دهند.

Microsoft Xbox Adaptive Controller

یکی از جدیدترین نمونه دسته های بازی مخصوص معلولین ، توسط مایکروسافت ساخته شده است. Microsoft Xbox Adaptive Controller دو دکمه بزرگ دارد که با سادگی قابل استفاده هستند. این دکمه قابلیت تنظیم را دارند و می‌تواند انجام کارهای مختلف در بازی‌ها را روی آنها تنظیم کرد. همچنین یک D-Pad روی این دسته تعبیه شده است. از ویژگی‌های خوب این کنترلر می‌توان به قابلیت اتصال دسته‌های دیگر به آن اشاره کرد. به این ترتیب شما می‌توانید دسته‌های معمولی را نیز به آن متصل کنید و از قابلیت‌های بیشتری بهره بگیرید.

Blue Tip Gaming Axis 4 Pro

دسته بازی Blue Tip Gaming Axis 4 Pro

کمپانی Blue Tip Gaming که در اوهایو واقع شده، یکی از بهترین دسته های بازی مخصوص معلولین را ساخته است. این دسته که حالتی شبیه دستگاه‌های آرکید قدیمی دارد، دارای سه جوی‌استیک بزرگ است که به راحتی قابل استفاده هستند و هر کدام کارهای مختلفی را در بازی‌ها انجام می‌دهند. همچنین دکمه‌های بزرگی روی این دسته قرار دارند که در بازی‌های مختلف می‌توان از آنها برای انجام کارهای متعدد استفاده کرد.

 

نظر شما درباره بهترین دسته های بازی مخصوص معلولین که در این مقاله معرفی کردیم چیست؟ آیا شما هم دسته‌های دیگری را می‌شناسید که برای افراد ناتوان جسمی طراحی شده باشند؟ لطفا نظرات خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید.

x (x)
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402