عوارض خوردن غذای مانده + قواعد گرم کردن غذا‎

برنج را چند بار داغ کنیم
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

برای همه ما زمان‌هایی پیش می‌آید که توانایی پخت یا سفارش غذای تازه را نداشته باشیم. در این هنگام مصرف غذای مانده انتخاب اول ما خواهد بود. در این مطلب به عوارض خوردن غذای مانده و نحوه گرم کردن غذا می‌پردازیم.

گاهی اوقات پختن حجم زیادی از غذا منجر به اضافه آمدن آن می‌شود. در این هنگام واکنش عمده ما ذخیره غذای مانده در یخچال با هدف مصرف آن در روزهای آتی خواهد بود. در بسیاری از موارد این تصمیم منجر به بروز مسمومیت غذایی یا ناراحتی‌های جسمی دیگر می‌شود. استفاده از غذای مانده در بسیاری از اوقات مضراتی فراتر از غذاهای آماده برای بدن شما خواهد داشت. این اتفاق بیش از هر زمانی در فصل تابستان شایع است. در این فصل معمولا غذاها بسیار سریع‌تر بیات می‌شوند. در این مطلب به عوارض ناشی از خوردن غذای مانده و نحوه گرم کردن غذا می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


غذای مانده چه تغییراتی می‌کند؟


تاثیر غذای مانده بر جنین

تخریب یا به اصطلاح بیات شدن غذا روندی است که به دلیل تبخیر سطحی رخ می‌دهد. یکی از مهم‌ترین مراحل در این روند از بین رفتن رطوبت روی سطح مواد غذایی و در نتیجه آسیب‌پذیرشدن آن‌ها است. در این حالت مولکول‌های تشکیل‌دهنده بافت‌های مواد خوراکی تغییر شکل داده و منجر به تغییر سطح آن می‌شوند. به همین دلیل است که عمده مواد غذایی مانده حالتی خشک و سخت پیدا می‌کنند.

برخی از مواد غذایی چون نان در محیط‌های مرطوب نیز بیات می‌شوند. برای جلوگیری از این عمل می‌توانید از ترکیباتی چون گلوتن، آنزیم‌های نگه‌دارنده و چربی‌هایی چون مونوگلیسرید و دی‌گلیسرید استفاده کنید.

 


چرا نباید غذای مانده بخوریم؟


محتمل‌ترین ضرر خوردن غذای مانده ابتلا به مسمومیت غذایی است. از علائم مسمومیت غذایی می‌توان به تب، لرز، دل‌پیچه، اسهال، حالت تهوع و سرگیجه اشاره کرد. علائم مسمومیت غذایی حداقل در یک ساعت و حداکثر در 28 روز نمایان می‌شوند. غذای مانده شامل مقادیر زیادی از باکتری است. برخی از این باکتری‌ها بسیار خطرناک بوده و به اندام‌های داخلی چون کلیه‌ها آسیب می‌زنند. در ادامه با خطرناک‌ترین اورگانیزم‌های موجود در غذای مانده آشنا می‌شویم.

 

باکتری ها

غذای شب مانده در بارداری

همان‌طور که اشاره شد، باکتری‌ها شایع‌ترین عوامل بروز مسمومیت غذایی هستند. از جمله شناخته‌شده‌ترین این باکتری‌ها می‌توان به لیستریا و سالمونلا اشاره کرد. سالمونلا بزرگ‌ترین عامل مسمومیت غذایی در کشور آمریکا است. بر طبق آمار، سالیانه بیش از یک میلیون نفر به دلیل آلودگی به این باکتری بیمار می‌شوند.

 

انگل ها

مضرات غذای مانده

شاید بتوان انگل‌ها را خطرناک‌ترین عوامل ابتلا به مسمومیت غذایی دانست. غذای مانده آلوده به انگل‌ها تاثیری مخرب و ماندگار بر بدن شما خواهد داشت. این دسته از مسمومیت‌ها تهدیدی عظیم برای افراد با دستگاه ایمنی ضعیف و زنان حامله به حساب می‌آیند.

 

ویروس ها

مضرات غذای مانده

یکی دیگر از عوامل بروز مسمومیت غذایی ویروس‌ها هستند. معروف‌ترین این ویروس‌ها، ویروس نورواک نام دارد. سالیانه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به این ویروس مبتلا می‌شوند.

این ویروس در برخی از موارد می‌تواند مرگبار باشد. از جمله دیگر ویروس‌های خطرناک در این حوزه می‌توان به ساپوویروس، روتاویروس و استروویروس اشاره کرد. یکی از معروف‌ترین بیماری‌هایی که براساس خوردن غذای مانده منتقل می‌شود هپاتیت آ است.

 


لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند


شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل روی آوردن افراد به غذای مانده را شلوغی زندگی مدرن دانست. با این حال بخش اعظمی از مسمومیت‌های غذایی به دلیل مصرف غذای مانده بروز پیدا می‌کنند. در ادامه به لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند می‌پردازیم.

 

مرغ

خوردن غذای مانده

مرغ یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی به حساب می‌آيد. این ماده غذایی منبعی عالی برای پروتئین است. گرم کردن دوباره این غذا منجر به تغییر بافت‌های پروتئین آن می‌شود. مصرف این غذای مانده مشکلات متعددی برای هضم غذا به وجود خواهد آورد. دلیل اصلی این مشکل نابودی و شکست بافت‌های پروتئینی موجود در گوشت مرغ است. به جای گرم کردن دوباره مرغ، می‌توانید از آن در تهیه سالادها و ساندویچ‌ها استفاده کنید. علاوه بر این امکان پخت دوباره آن بر شعله بسیار کم نیز وجود دارد.

 

سیب زمینی

با غذای مانده چه کنیم

شاید بتوان سیب زمینی را پراستفاده‌ترین ماده غذایی در دنیا دانست. بسیاری از افراد در وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی روزانه خود از سیب زمینی استفاده می‌کنند. سیب زمینی منبعی غنی از کربوهیدرات بوده و یکی از سالم‌ترین مواد غذایی است.

مصرف روزانه سیب زمینی تازه تاثیرات بسیار مثبتی بر سلامتی خواهد داشت. گرم کردن دوباره سیب زمینی منجر به رشد باکتری کمیاب و خطرناکی به نام بوتولینوم می‌شود. این باکتری بر اثر گرمای مایکروویو از بین نرفته و منجر به مسمومیت غذایی خواهد شد. بهترین راه برای خوردن سیب زمینی مانده، پخت دوباره آن در یک ماهیتابه کوچک است.

 

اسفناج

مضرات گرم نکردن غذا

غذای محبوب ملوان زبل یکی از مفیدترین سبزیجات شناخته شده است؛ اما مصرف اسفناج به صورت غذای مانده منجر به بروز مشکلات متعددی خواهد شد. این ماده غذایی مملو از نیترات‌های مفیدی بوده که در صورت گرم کردن دوباره به نیتریت‌های خطرناک تبدیل خواهند شد. برای مصرف مجدد اسفناج مانده می‌توانید آن را در دمای زیر پنج درجه سانتی‌گراد نگه دارید.

 

روغن

این مواد غذایی را دوبار گرم نکنید / گرم كردن غذا در توستر

شاید بتوان مضرترین ماده غذایی مانده را روغن دانست. مصرف روغن مانده مضرات فراوانی را به همراه خواهد داشت. گرم کردن دوباره روغن مانده منجر به آزاد شدن ترکیبات سمی و خطرناک می‌شود. توصیه می‌کنیم به هیچ وجه از روغن مانده استفاده نکنید.

 

برنج

ماهی دو بار گرم شده / گرم كردن غذا با سولاردام

برنج یکی از معمول‌ترین غذاهای باقی‌مانده است که ممکن است بارها مورد مصرف مجدد قرار بگیرد. با این حال تا جای ممکن بهتر است از گرم کردن مجدد آن در مایکروویو خودداری کنید.

برنج خام حاوی باکتری‌های متعددی بوده و گرم کردن مجدد آن این باکتری‌ها را از بین نخواهد برد. در نتیجه اگر برنچ پخته شده به مدت طولانی در دمای اتاق قرار گیرد، باکتری‌ها شروع به تکثیر خواهند کرد. این مسئله منجر به سمی شدن برنج شده و مصرف این غذای مانده مضراتی چون تهوع و اسهال را به همراه خواهد داشت. برای استفاده مجدد از برنج پخته شده، می‌توانید آن را مجددا در آب جوش ریخته و بپزید.

 

تخم مرغ

برنج دو بار گرم شده / گرم كردن غذا در مايكروفر

تخم مرغ یکی از مواد غذایی محبوب برای وعده صبحانه است و از غنی‌ترین منابع پروتئین به حساب می‌آید. با این حال باید اکیدا از گرم کردن مجدد تخم مرغ‌های پخته یا سرخ‌شده خودداری کنید. پروتئین موجود در تخم مرغ پس از قرارگیری چندین باره در معرض گرما از بین می‌رود. این مسئله منجر به سمی شدن این ماده غذایی می‌شود. به جای این کار می‌توانید از این غذای مانده در تهیه سالادی تازه استفاده کنید.

در این مطلب به مضرات غذای مانده و لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند پرداختیم. آیا شما تاکنون بر اثر مصرف غذای مانده گرفتار مسمومیت شده‌اید؟ تجربیاتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
ya2
.
05 آذر 1400، 02:57
پاسخ
0
0
ممنون از مطالببسیار مفید بود ???
avatar
سید مهدی
.
12 خرداد 1400، 21:48
پاسخ
0
0
سلام علیکم متشکرم؛ استفاده کردم
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402