آشنایی با استودیو Valve ؛ خالق Counter-strike و Dota 2

استودیو Valve سازنده بازی کانتر استریک
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

استودیو Valve را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه بازی‌های ویدیویی دانست. این استودیو بیش از هر چیزی به عنوان سازنده Dota 2 و کلاینت Steam شناخته می‌شود.

همچنین بخوانید :

در سال‌های گذشته، عرصه بازی‌های ویدئویی به صنعتی پول‌ساز و قابل توجه تبدیل شده است. یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار در این تبدیل را می‌توان استودیو Valve دانست. این استودیو در طول تاریخ خود مسئول ساخت بازی‌های جذاب و مشهوری چون Half Life، بازی Portal و Left 4 Dead بوده است. با این وجود شاید بتوان بزرگ‌ترین نقش این شرکت در تحول دنیای بازی را خلق و گسترش کلاینت Steam دانست. در این مطلب با استودیو Valve آشنا می‌شویم.

استودیو Valve سازنده Dota 2

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


تاریخچه استودیو Valve


در این قسمت به داستان جذاب این استودیو می‌پردازیم.

 

احداث و ساخت بازی Half Life

سازنده بازی کانتر استریک

استودیو Valve در سال 1996 توسط دو تن از کارمندان کهنه‌کار کمپانی مایکروسافت به نام‌های گیب نیول و مایک هرینگتون پایه‌گذاری شد. نیول پیش از این، 13 سال را در مایکروسافت گذرانده بود. این دو مایل به کسب تجربیات جدیدی بوده و در این راه استودیو مذکور را در شهر کرکلند احداث کردند. نیوول و هرینگتون در کنار نام نهایی، اسامی عجیبی چون Fruitfly Ensemble را برای شرکت خود در نظر داشتند. نخستین بازی ساخته شده توسط این استودیو، Half Life نام داشت؛ اثری در ژانر شوتر اول شخص که از عناصر وحشت برخوردار بود. نیول و همکارانش این بازی را به کمک موتور قدرتمند Quake از استودیو id Software خلق کردند. آن‌ها تغییرات متعددی در آن ایجاد کرده و در نهایت موتور اختصاصی خود به نام GoldSrc را ارائه دادند.

نیول و هرینگتون در یافتن ناشر مناسب برای بازی خود به مشکل خورده و در نهایت با شرکت Sierra On-Line قرارداد بستند. بازی Half Life در نوامبر سال 1998 عرضه شد و به موفقیت تجاری و هنری قابل توجهی دست یافت. بسیاری از کارشناسان صنعت سرگرمی، ژانر شوتر اول شخص را به دو دوره قبل و بعد از عرضه این اثر تقسیم می‌کنند. استودیو Valve در سال‌های بعد، شرکت Gearbox Software را به منظور ساخت سه بسته الحاقی برای بازی Half Life به کار گرفت. آن‌ها در ادامه استودیو بازی‌سازی مستقل TF Software را خریداری کردند. این استودیو با ساخت ماد Team Fortress برای بازی Quake به شهرت دست یافته بود. این تیم در سال 1999 با بهبود موتور GoldSrc نسخه جدیدی از بازی تیمی خود به نام Team Fortress Classic را روانه بازار کرد. Valve سپس کیت توسعه نرم‌افزار خود را به رایگان در اختیار عموم قرار داد.

 

خلق موتور Source و کلاینت Steam

سازنده Dota 2

این تصمیم منجر به خلق مادهای ریز و درشت متنوعی بر اساس Half Life شد. مشهورترین این مادها، Counter Strike نام داشت که به مرور توانست به یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های آنلاین تبدیل شود. مایک هرینگتون در سال 2000 شرکت خود را ترک کرد. نیول در ادامه با هدف گسترش استودیو Valve تصمیم به انتقال آن به شهر بلویو گرفت و نام آن را به Valve Corporation تغییر داد. پس از موفقیت بازی Half Life اعضای این تیم بر مادها، عناوین فرعی و دنباله‌های این اثر تمرکز کردند. آن‌ها در این سال‌ها موتور بازی‌سازی خود را بهبود بخشیده و نام آن را به Source تغییر دادند. Valve تصمیم به عرضه بازی Half Life 2 در قالب سه قسمت گرفت. نخستین قسمت از این بازی در سال 2004 منتشر و با استقبال خوبی از جانب منتقدان و مخاطبان روبرو شد. بازی بعدی استودیو Valve مجموعه‌ای به نام The Orange Box بود.

این بسته علاوه بر دومین قسمت از بازی Half Life 2 شامل بازی معمایی و آزمایشی Portal و اثر آنلاین و رقابتی Team Fortress 2 می‌شد. هر سه این عناوین آثاری خوش‌ساخت و به یاد ماندنی بودند. قابل توجه‌ترین بخش این بسته، بازی Portal بود که توسط تیمی از دانشجویان ساخته شده بود. استودیو Valve با مشاهده موفقیت این بازی دستور ساخت دومین قسمت از آن را داد و در ساخت آن نیز از یک تیم خلاق دانشجویی بهره برد. این شرکت در این سال‌ها تصمیم به گسترش نفوذ خود در صنعت بازی گرفت و کلاینت دیجیتالی Steam را عرضه کرد. این کلاینت فروشگاهی آنلاین بود. انگیزه اصلی آن‌ها از ساخت این فروشگاه آنلاین ارائه سریع به‌روزرسانی‌ها به مخاطبان بود. Steam امروز به عنوان انتخاب اول بازیکنان پلتفرم PC برای خرید بازی‌ها و تجربه آن‌ها به صورت آنلاین شناخته می‌شود.

 

تمرکز بر ارائه خدمات، واقعیت مجازی و موتور Source 2

استودیو Valve

امروزه بیش از 70 درصد خریدهای دیجیتالی مخاطبان بازی‌های ویدئویی از طریق Steam انجام می‌گردد. استودیو Valve در سال 2008 تیم کوچک Turtle Rock Studios را خریداری و از آن برای ساخت بازی Left 4 Dead و ادامه آن استفاده کرد. در سال 2010 همکاری این دو استودیو به اتمام رسید. Valve اکنون به عنوان یکی از قدرتمندترین نام‌های صنعت بازی شناخته می‌شد. این کمپانی در ادامه تصمیم به خرید سازنده ماد مشهور DoTA گرفت و او را به ساخت بازی Dota 2 گماشت. این تصمیم منجر به بروز مشکلات حقوقی فراوانی بین Valve، این بازی‌ساز و کمپانی Blizzard شد. این درگیری سرانجام به صورت توافقی حل شد. این دومین پیروزی استودیو Valve در یک دادگاه حقوقی بود. آن‌ها در گذشته از کمپانی Vivendi Universal Games به علت استفاده نادرست از نام‌های تجاری خود شکایت کرده و موفق به دریافت غرامت قابل توجهی شده بودند.

Valve در دهه گذشته از بازی‌سازی فاصله گرفت و بر توسعه تکنولوژی‌های جدید و کلاینت Steam تمرکز کرد. آن‌ها با معرفی طرح Steam Greenlight به دیده شدن عناوین مستقل متعددی کمک کردند. تنها بازی ساخته شده توسط استودیو Valve در این سال‌ها بازی کارتی آنلاین Artifact بود. این شرکت در ادامه به توسعه پروژه‌های سخت‌افزاری چون کنسول‌های جدید Steam Machine و سیستم واقعیت مجازی پرداخت. Valve سپس موتور جدید خود به نام Source 2 را معرفی کرد. این کمپانی در سال‌های آتی چند استودیو مستقل چون Campo Santo را خرید. استودیو Valve در سال گذشته بازی Dota Underlords را بر اساس یکی از مادهای محبوب Dota 2 منتشر کرد. آخرین ساخته این کمپانی بازی واقعیت مجازی Half Life Alyx برای پلتفرم PC بوده است. Valve همچنین هدست واقعیت مجازی خود به نام Index را به بازار عرضه کرد.

 


محصولات استودیو Valve


در این بخش با مهم‌ترین ساخته‌های این شرکت آشنا می‌شویم.

 

کلاینت Steam

استودیو Valve

این فروشگاه دیجیتالی نخستین بار در جریان کنفرانس سالیانه بازی‌سازان در سال 2002 معرفی شد. Valve در ابتدا Steam را با هدف انتشار به روز رسانی‌ها و پچ‌های بازی‌های آنلاین خود ساخت. این کلاینت به مرور گسترش یافت و امروزه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های دیجیتالی در دنیای بازی شناخته می‌شود.

 

کنسول Steam Machine

استودیو Valve

تصمیمات مایکروسافت مبنی بر بسته بودن معماری ویندوز 8 انتقادات فراوانی را از جانب توسعه‌دهندگان به دنبال داشت. یکی از مشهورترین این منتقدان گیب نیول بود که تصمیم این کمپانی را فاجعه‌ای برای کاربران رایانه‌های شخصی می‌دانست.

این مسئله منجر به خلق کنسول بازی Steam Machine شد. با این وجود هرگز شاهد ساخت این دستگاه به دست Valve نبودیم. در عوض شرکت‌های بزرگی چون Alienware، کمپانی ZOTAC و CyberPowerPC نسخه‌های اختصاصی خود از این کنسول را عرضه کردند.

 

واقعیت مجازی

استودیو Valve

استودیو Valve در همکاری با شرکت HTC در سال 2015 از هدست‌های واقعیت مجازی خود به نام‌های SteamVR و HTC Vive پرده برداری کردند. ویژگی انحصاری این دو هدست، فناوری جدیدی به نام Lighthouse بود. این سیستم علاوه بر حرکات کاربر، فضای اتاق او را نیز شبیه‌سازی می‌کرد. در نتیجه نیازی به دوربین نبود. Valve سال گذشته هدست انحصاری خود به نام Index را عرضه کرد که از توانایی تشخیص عمق قوی‌تری بهره می‌برد.

 


بهترین بازی های استودیو Valve


در این بخش به تعدادی از بزرگ‌ترین بازی‌های این کمپانی می‌پردازیم.

 

بازی Half Life

استودیو Valve

این اثر یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین بازی‌های ویدئویی تاریخ است. Half Life عنوانی انقلابی در ژانر اول شخص به حساب می‌آمد. بازیکنان در جریان این بازی نقش دانشمندی به نام گوردون فریمن را بر عهده می‌گرفتند. فریمن از اعضای آزمایشگاه تحقیقاتی Black Mesa بود و بر روی موجودات فضایی تحقیق می‌کرد. در ادامه فاجعه‌ای رخ داده و بازیکنان باید فریمن را با موفقیت از این آزمایشگاه فراری دهند. Half Life علاوه بر عناصر اکشن و ترسناک، شامل معماهای جذابی نیز می‌شد. گیب نیول بزرگ‌ترین هدف تیم خود در ساخت این بازی را ارائه اتمسفری گیرا عنوان کرده است.

 

بازی The Orange Box

سازنده بازی کانتر استریک

این مجموعه شامل سه بازی متنوع می‌شد که هر کدام به نوبه خود آثاری خوش‌ساخت بودند. دومین قسمت از بازی Half Life 2 ادامه‌دهنده ماجراهای گوردون فریمن بود و از همان گیم‌پلی و اتمسفر بی‌نظیر بازی‌های قبلی سری بهره می‌برد. بازی Portal اثری معمایی بوده و به عنوان یکی از خلاقانه‌ترین عناوین دنیای سرگرمی شناخته می‌شود. Team Fortress 2 نیز یک شوتر آنلاین جذاب و سرگرم‌کننده بود.

 

بازی Dota 2

استودیو Valve سازنده Dota 2

کمتر کسی است که با نام Dota آشنایی نداشته باشد. استودیو Valve با ساخت بازی Dota 2 توانست موفقیت قابل توجهی به دست آورده و از فرمولی اثبات‌شده برای ارائه تجربه رقابتی بی‌نظیری بهره ببرد. این اثر را می‌توان یکی از محبوب‌ترین بازی‌های آنلاین سال‌های گذشته دانست.

 

بازی Half Life: Alyx

استودیو Valve

آخرین بازی ساخته شده توسط استودیو Valve اثری مخصوص فناوری واقعیت مجازی به نام Half Life: Alyx است. داستان این بازی بین نسخه اول و دوم سری جریان دارد. مخاطبان در این اثر کنترل الکس ونس، یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های سری Half Life را بر عهده می‌گیرند. بسیاری از منتقدان این عنوان را نخستین بازی شاهکار ساخته شده برای هدست‌های واقعیت مجازی می‌دانند.

در این مطلب به معرفی استودیو Valve و محصولات آن پرداختیم. به نظر شما بهترین بازی این شرکت کدام است؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402