اختصاصی پلازامگ : نقد فیلم طلا آخرین ساخته پرویز شهبازی در سینمای آنلاین

تاریخ اکران فیلم طلا
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم طلا به تازگی در سینمای آنلاین به صورت مجازی اکران شده است. در این مقاله بعد از تماشای تیزر و آشنایی با بازیگران، به نقد و بررسی فیلم سینمایی طلا می‌پردازیم.

پرویز شهبازی بعد از ساخت فیلم‌های خوبی مانند نفس عمیق، عیار 14، دربند و مالاریا باز هم به سراغ دغدغه‌های جوانان رفته و فیلم طلا را ساخته است. فیلم سینمایی طلا که محصول سال 1397 و به تهیه‌کنندگی رامبد جوان و محمد شایسته است، بر موضوع بیکاری جوانان و مشکلات اقتصادی آن‌ها تمرکز دارد. این عنوان که در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت، از تاریخ 10 اردیبهشت 1399 به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته بودن سینماها، به صورت آنلاین در رسانه‌هایی مانند فیلیمو و نماوا اکران شده است. در این مقاله بعد از مرور داستان و آشنایی با بازیگران، به نقد و بررسی فیلم طلا خواهیم پرداخت. پس با پلازا همراه باشید.

اکران فیلم طلا

آنچه در ادامه می‌خوانید:

این مقاله حاوی اسپویل است.

 


داستان فیلم طلا


بازیگران فیلم طلا

داستان فیلم سینمایی طلا که فیلمنامه‌اش را هم خود شهبازی نوشته است، درباره چند جوان به نام‌های منصور، لیلا، دریا و رضا است که قصد دارند با هم رستوران کوچکی راه‌اندازی کنند. منصور که پولی ندارد و در محل کارش هم با مشکلاتی مواجه است و چند ماهی می‌شود که حقوقش را نداده‌اند، از ابتدا با این موضوع مخالف است. به اصرار دریا و به امید وامی که می‌خواهند بگیرند، منصور هم راضی می‌شود. اما منصور نگرانی‌های بزرگتری از این رستوران دارد؛ نگرانی‌هایی که مربوط به برادرزاده‌اش، طلا می‌شود.

 


تیزر فیلم طلا پرویز شهبازی


در ویدیوی بالا می‌توانید تیزر فیلم سینمایی طلا به کارگردانی پرویز شهبازی را تماشا کنید و با حال و هوای آن بیشتر آشنا شوید.

 


بازیگران فیلم طلا


بازیگران نام آشنا و مطرحی در فیلم طلا حضور دارند که در ادامه با معرفی آن‌ها و نقش‌هایی که ایفا کرده‌اند با شما خواهیم بود.

 

هومن سیدی در نقش منصور

فیلم سینمایی طلا

منصور در شرکت بزرگی کار می‌کند و چند ماهی می‌شود که حقوقش را پرداخت نکرده‌اند. اما از همان سکانس‌های ابتدایی فیلم متوجه می‌شویم که او بیشتر از اینکه نگران خودش باشد، نگران برادرش است. همچنین او علاقه خاصی به برادرزاده‌اش، طلا دارد. اما طلا مریض است و به نظر می‌رسد که منصور بیشتر از مادر و پدر طلا به او اهمیت می‌دهد.

نقش منصور را هومن سیدی بازیگر و کارگردان جوان سینمای ایران ایفا کرده است. سیدی حرفه بازیگری را با شرکت در کلاس‌های پرویز پرستویی آغاز کرد. اولین حضور او در سینما به سال 1383 و فیلم یک تکه نان به کارگردانی کمال تبریزی برمی‌گردد. یک سال بعد هم نقش کوتاهی را در فیلم چهارشنبه سوری اصغر فرهادی بازی کرد. از آن زمان تاکنون هومن سیدی در آثار سینمایی زیادی همچون سیزده محصول سال 1391، خط ویژه محصول سال 1392، کمدی انسانی محصول سال 1395 و مصادره محصول سال 1396 حضور داشته است.

هومن سیدی در فیلمسازی هم تجاربی دارد و تاکنون 5 فیلم را کارگردانی کرده است؛ فیلم‌هایی مانند خشم و هیاهو و مغزهای کوچک زنگ‌زده.

 

نگار جواهریان در نقش دریا

اکران فیلم طلا

دریا نامزد منصور است و ظاهرا بدون اطلاع خانواده‌هایشان با هم محرم شده‌اند. دریا از نظر مالی مشکلی ندارد، اما به خاطر سختگیری‌های پدرش با دوستانش شریک نمی‌شود. با این حال به منصور کمک‌های زیادی می‌کند و پس‌اندازش را در اختیار او قرار می‌دهد. دریا بیش از اندازه منصور را دوست دارد و این علاقه در طول فیلم بیشتر و بیشتر نمایان می‌شود.

نگار جواهریان بازیگر 38 ساله سینمای ایران، نقش دریا را بازی کرده است. این هنرپیشه که همسر رامبد جوان است، از سال 1380 و با فیلم من ترانه 15 سال دارم به کارگردانی رسول صدرعاملی وارد عرصه سینما شد. از دیگر فیلم‌های جواهریان می‌توانیم به خوابگاه دختران محصول سال 1383، طلا و مس محصول سال 1387، اینجا بدون من محصول سال 1389 و نگار محصول سال 1395 اشاره کنیم.

 

طناز طباطبایی در نقش لیلا

تاریخ اکران فیلم طلا

لیلا یکی از دوستان منصور و دریا است که در راه‌اندازی رستوران با منصور شریک می‌شود. لیلا به گفته خودش مامور خرید لوازم پزشکی است و از محل کارش مقداری پول را برای راه‌اندازی رستوران برمی‌دارد تا وام دریا و منصور جور شود و بتوانند پول را برگردانند.

طناز طباطبایی در فیلم طلا در نقش لیلا حضور یافته و به خوبی آن را ایفا کرده است. این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون اولین تجربه بازیگری‌اش را در سال 1383 و با فیلم دیشب باباتو دیدم آیدا به دست آورد. طهران تهران محصول سال 1388، هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند محصول سال 1391 و ویلایی‌ها محصول سال 1395 از دیگر آثاری هستند که طباطبایی در آن‌ها به عنوان بازیگر حضور داشته است.

 

مهرداد صدیقیان در نقش رضا

تیزر فیلم طلا

یکی دیگر از دوستان دریا و منصور که در راه‌اندازی رستوران شریک می‌شود، رضا است. رضا به تازگی دوره سربازی‌اش را تمام کرده و قصد دارد از ایران برود. اما به اصرار دوستانش می‌ماند تا کار و کاسبی خودش را به همراه آن‌ها راه بیندازد.

نقش رضا را که زیاد در فیلم پر رنگ نیست، مهرداد صدیقیان ایفا می‌کند. این بازیگر متولد سال 1367 در تهران است و با فیلم عصر جمعه در سال 1384 حرفه بازیگری خود را آغاز کرده است. از دیگر فیلم‌های صدیقیان می‌توانیم از کنعان محصول سال 1387، مادر قلب اتمی محصول سال 1393 و ایده اصلی محصول سال 1397 نام ببریم.

 

هامون سیدی در نقش ناصر

تیزر فیلم طلا

از دیگر بازیگران فیلم طلا می‌توانیم به هامون سیدی که برادر هومن سیدی است اشاره کنیم. هامون سیدی گرچه در سال 1377 در یک فیلم بازی کرده بود، اما در واقع توسط برادرش و با فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده به سینمای ایران معرفی شد. هامون در فیلم طلا هم برادر هومن است و نقش ناصر را بازی می‌کند. ناصر از کارش اخراج شده و همسرش هم او را ترک کرده است.

هدی زین‌العابدین و احترام برومند بازیگران دیگر فیلم سینمایی طلا هستند. هدی زین‌العابدین که این روزها نامش را بیشتر با سریال کرگدن می‌شنویم، نقش کوتاهی در فیلم طلا دارد و به عنوان الهام، همسر ناصر و مادر طلا بازی می‌کند.

بازیگران فیلم طلا

 


اکران فیلم طلا


این روزها تمام سینماهای جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند و این امر قطعا بر این صنعت تاثیرگذار خواهد بود. اما سینماگران دست روی دست نگذاشته و به اکران اینترنتی فیلم‌هایشان رو آورده‌اند. فیلم سینمایی طلا از تاریخ 10 اردیبهشت 1399 در فیلیمو و نماوا به صورت آنلاین اکران شد. با مراجعه به این وبسایت‌ها به راحتی می‌توانید بلیط بخرید و شاهد آخرین اثر پرویز شهبازی باشید. دقت داشته باشید که بعد از خرید بلیط 8 ساعت فرصت دارید تا فیلم را تماشا کنید.

تاریخ اکران فیلم طلا

 


نقد و بررسی فیلم طلا


پرویز شهبازی همواره در فیلم‌هایش به مشکلات جوانان و تاثیرات جامعه بر آن‌ها پرداخته است؛ از کامران افسرده فیلم نفس عمیق تا نازنین، دانشجوی شهرستانی فیلم دربند که در همهمه شلوغی‌های تهران درگیر مشکلاتی می‌شود. در فیلم طلا هم شهبازی به سراغ جوانان رفته است، اما این بار در اواخر دهه 90. شخصیت‌های اصلی فیلم طلا جوانانی خلاق و آشنا به کسب و کار هستند که فقط به کمی سرمایه نیاز دارند.

از همان سکانس‌های ابتدایی شاهد دغدغه‌های اجتماعی کارگردان با به نمایش گذاشتن وضع نابسامان کسب و کارها، حقوق‌های عقب افتاده و کارگران معترض هستیم. اما سوژه اصلی او منصور است؛ جوانی که با وجود حقوق عقب افتاده خودش، از کارفرمایش می‌خواهد که برادرش، ناصر را به سر کار برگرداند. ولی کارفرما به منصور می‌گوید که «خودتم اضافی‌ای» و در نتیجه خود منصور هم از کار بیکار می‌شود.

تیزر فیلم طلا

در ادامه شاهد حضور منصور در جمع دوستانش هستیم. منصور و دوستان نزدیکش، دریا، لیلا و رضا برای تماشای بازی فوتبال دور هم جمع می‌شوند. اما آن‌ها درگیر بازی بزرگتری هستند؛ بازی زندگی. شاید بتوان گفت که همین جمع کوچک آینه‌ای از وضعیت جوانان در جامعه امروز ایران است. رضا پسر جوانی‌ست که تازه سربازی‌اش تمام شده و قصد دارد از ایران برود. لیلا با اینکه بیکار نیست و در حوزه فروش لوازم پزشکی کار می‌کند، اما از کارش راضی نیست و می‌خواهد کسب و کار خودش را داشته باشد. دریا هم به خاطر پدر نسبتا سختگیری که دارد، دست و پایش بسته است و در صرافی پدرش کار می‌کند.

شاید بین این 4 نفر، وضعیت منصور از همه بدتر باشد. با اینکه او به ظاهر پسر سختکوشی است، اما به خاطر اوضاع نابسامان اقتصادی جامعه و موضوع تعدیل نیرو و حقوق‌های عقب افتاده، شرایط مالی خوبی ندارد. از نظر خانوادگی هم مشکلاتی گریبانگیر منصور است. برادرزاده او، طلا بیمار است و برای درمانش به پول زیادی نیاز دارند. از طرف دیگر ناصر و الهام، مادر و پدر طلا، از هم جدا شده و درگیر کارهای طلاق هستند. در نتیجه منصور در قبال طلا احساس مسئولیت بیشتری دارد. منصور به اندازه‌ای درگیر نجات طلا می‌شود که علاوه بر تمام مشکلاتی که برایش به وجود می‌آید، از کودک در راه خودش هم بی‌خبر می‌ماند.

فیلم سینمایی طلا

در انتهای فیلم، شهبازی به یکی دیگر از معضلات جامعه امروز ایران اشاره می‌کند: موضوع مهاجرت‌های غیرقانونی که سلامت جانی افراد را به خطر می‌اندازند. علاوه بر این، پایان‌بندی فیلم طلا به نوعی یادآور صحنه‌های آغازین است و باز هم منصور به خاطر برادرش و طلا خودش را به دردسر می‌اندازد و آن‌ها را در اولویت قرار می‌دهد؛ غافل از اینکه دریا و طلای دیگری را جا گذاشته است. با این حال می‌توان گفت که فیلم طلا نسبت به آثار قبلی کارگردان مانند مالاریا و نفس عمیق، پایان روشن‌تری دارد؛ چراکه با تمام مشکلاتی که برای شخصیت‌های خیالی اما ملموس این اثر به وجود می‌آید، همه آن‌ها با سهم‌های کوچک و بزرگشان توانستند طلای معصوم داستان را نجات دهند. خصوصا منصور و دریا که حتی از گنج خودشان می‌گذرند تا بلکه ناجی طلای دیگری باشند!

 


کلام آخر ؛ طلای ناب؟


اکران فیلم طلا

در نهایت می‌توان گفت که پرویز شهبازی کارگردان ماهری است که همواره فیلمنامه آثارش را هم خودش می‌نویسد. فیلم طلا هم از این قاعده مستثنی نیست و شهبازی علاوه بر کارگردانی، نویسندگی آن را هم بر عهده داشته است. شاید یکی از دلایل یکدست بودن آثار شهبازی همین باشد؛ چراکه او بیشتر از هرکسی با زیر و بم فیلمنامه و شخصیت‌هایش آشنا است. با اینکه شاید فیلم طلا، طلای ناب پرویز شهبازی و در حد فیلم‌های خوبی چون نفس عمیق و عیار 14 نباشد، اما قطعا ارزش وقت مخاطب را دارد.

در این مقاله نگاهی به آخرین فیلم پرویز شهبازی، یعنی طلا انداختیم و مروری هم بر داستان و بازیگران آن داشتیم. آیا شما فیلم طلا را تماشا کرده‌اید؟ نظرتان درباره این اثر چیست؟ در پایین همین صفحه می‌توانید نظرات خودتان را با ما و دیگر مخاطبان عزیز پلازا به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402