بررسی لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک Ion

لپ تاپ بررسی سامسونگ گلکسی بوک ION
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در این مقاله به بررسی لپ‌ تاپ سامسونگ گلکسی بوک Ion و میزان قدرت این اولترا پورتابل جدید کمپانی سامسونگ خواهیم پرداخت. با پلازا همراه باشید.

می‌توان گفت گلکسی بوک Ion جالب‌ترین لپ تاپی است که این شرکت تا به حال تولید کرده است. این لپ تاپ به طرز عجیبی نازک و دارای طراحی و ساختی مقاوم و با کیفیت اعلاء است. اما با این حال ویژگی‌هایی هم دارد که رقبایش فاقد آنها هستند. واقعیت این است که لپ تاپ سامسونگ Ion دارای اسلات اضافی برای جایگیری یک حافظه SSD و رَم DDR4 است. در دورانی که دیگر لپ تاپ‌های نازک و سبک مانند تولیدات شرکت مایکروسافت و یا اپل در طراحی کار را تا جایی پیش می‌برند که کاربران را از باز کردن دستگاهشان منصرف می‌کند، سامسونگ در حال تشویق علنی مردم به باز کردن لپ تاپشان و اضافه کردن حافظه داخلی و یا حافظه RAM است. این مقوله در کنار دیگر ویژگی‌های ساختاری و طراحی لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک Ion است که ایجاب می‌کند نگاهی دقیق‌تر و تخصصی‌تر به آن داشته باشیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


بررسی لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک Ion


در ادامه با بررسی لپ تاپ سامسونگ Ion از جنبه‌های مختلف همراه شما خواهیم بود.

 

ویژگی های ظاهری

در مقوله طراحی، سامسونگ همیشه نشان داده که قادر است دستگاه‌هایی صیقلی و شیک تولید کند، حال لپ تاپ باشند، اسمارت فون و یا تلویزیون. گلکسی بوک Ion هم از این قاعده مستثنی نیست. با ابعاد 12.04×7.87×0.51 و وزنی معادل 0.97 کیلوگرم، باید گفت که این یکی از نازک‌ترین و سبک‌ترین لپ تاپ‌هایی است که می‌توانید خریداری کنید. از لپ تاپ Apple MacBook Air که مدت‌ها معیار لپ تاپ‌های خیلی نازک شده بود هم نازک‌تر و سبک‌تر است. این بدین معنی است که می‌توان بدون دردسر این لپ تاپ را با خود حمل کرد و به راحتی روی یک دست نگه‌ش داشت.

مدل 15.6 اینچی، همانطور که حتما حدس زده‌اید بزرگ‌تر و سنگین‌تر است. ابعادش 14.02×8.98×0.59 و وزنش معادل 1.19 کیلوگرم است. این حجم اضافی به این معنی است که این لپ تاپ نسبت به مدل کوچکترش قابلیت جابجایی کمتری دارد، اما حمل کردن آن هنوز هم آسان است. با این حال، اگر پورتابل بودن لپ تاپ برای شما اولویت است، بهتر است مدل 13.3 اینچی را خریداری کنید.

لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک ION

هردو مدل آپشن رنگ یکسان دارند: نقره‌ای آورا با نواری به رنگ آبی متالیک که در امتداد لولاها کشیده شده است. رنگ نقره‌ای در کنار خطوط آبی گوشه‌هایش، سامسونگ گلکسی بوک Ion را بیشتر از آنکه یک لپ‌تاپ کاربردی و سبک نشان دهد، آن را شبیه به لپ تاپ های کارمندی می‌کند. این طراحی مفید و مختصر همانقدر که برای برخی ممکن است جذاب باشد، برخی را هم ناامید خواهد کرد.

در زمان باز کردن لپ تاپ گلکسی بوک Ion کیبوردی با کلیدهای درشت را خواهید دید که تایپ کردن را تا حد زیادی آسان می‌سازد. اما عمق فشردن کلیدها زیاد نیست. چیز دیگری که ممکن است از آن خوشتان نیاید کلیدی بزرگ و آبی رنگ در کنار کلید شیفت سمت راست کیبورد است. این در واقع اسکنر اثر انگشت است که با قرار دادن انگشتتان بر رویش می‌توانید ویندوز 10 خود را باز کنید. با این حال، مشکل اینجاست که این کلید خیلی بزرگ و بدقیافه است. این ابعاد یعنی ابعاد کلید شیفت سمت راست کوچکتر است و به احتمال بالا در زمان تایپ کردن سرعتی بارها و بارها دستتان با اسکنر اثر انگشتی برخورد می‌کند.

گلکسی بوک ion

این حقیقت ندارد که ابعاد بزرگ این کلید به معنی دقیق‌تر شدن کاربری آن است؛ چراکه بارها اتفاق افتاد که در زمان باز کردن قفل ویندوز 10 این کلید اثر انگشت را تشخیص ندهد. این مشکلی معمول در میان لپ تاپ‌های ویندوز 10 است و هیچ کدام به خوبی کلید تاچ آیدی (TouchID) در لپ تاپ‌های مک‌بوک کار نمی‌کنند.

صفحه تاچ این لپ تاپ به خوبی کار می‌کند و اگر بخاطر ویژگی منحصر به فردش نبود، شبیه به باقی پد‌های لمسی در دیگر لپ تاپ‌ها بود. این ویژگی وجود یک شارژر وایرلس در زیر صفحه تاچ گلکسی بوک Ion است. یعنی اگر اسمارت فونی سازگار را روی آن قرار دهید، شروع به شارژ شدن به صورت وایرلس خواهد کرد. این مسئله ایده‌ای ناب و ویژه است؛ چراکه می‌توانید به راحتی در زمان کار با لپ تاپ خود، گوشی‌تان را هم شارژ کنید. اما مشکل این است که وقتی گوشی خود را روی تاچ پد قرار می‌دهید عملا صفحه تاچ بی استفاده می‌شود که البته منطقی است. پس برای کار کردن همزمان با لپ تاپ باید موس جداگانه به لپ تاپ متصل کنید و اگر موس نداشتید، تنها می‌توانید در زمان تماشای فیلم گوشی‌تان را هم شارژ کنید.

لپ تاپ سامسونگ ION

بُعد دیگر طراحی لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک Ion که بی شک یک موفقیت صریح محسوب می‌شود، صفحه نمایش 1080 پیکسلی کیو ال ای دی (QLED) آن است که تصاویر را بسیار نورانی و پرطراوت نشان می‌دهد. زمانی که لپ تاپ را در حالت Outdoor قرار می‌دهید، نور صفحه تا 600 نیت هم افزایش می‌یابد. این بدان معنی است که حتی در نور مستقیم خورشید هم می‌توانید به راحتی صفحه را ببینید و با آن کار کنید. علاوه بر این، قابلیت پشتیبانی از HDR را هم دارد و بطور کلی یکی از بهترین مانیتورهای لپ تاپ محسوب می‌شود.

احتمالا تنها مشکلی که صفحه نمایشگر لپ تاپ دارد، رزولوشن 1080 پیکسلی آن است که در مدل کوچکترش به هیچ وجه از کیفیت تصویر کم نمی‌کند. اما در مدل 15.6 اینچی باعث می‌شود صفحه نمایش در مقایسه با لپ تاپ‌های هم سایز مثل Macbook Air Pro و Dell XPS 15 که رزولوشن بالاتری دارند، کمی بی رنگ و روح به نظر برسد.

در رابطه با پورت‌ها باید گفت که لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک Ion با اینکه طراحی نازکی دارد، مجموعه‌ای خوب از پورت‌ها را داراست. این لپ تاپ دارای دو پورت USB 3.0، یک پورت استاندارد HDMI، جک Audio و همچنین پورت Thunderbolt 3 USB-C است. به علاوه یک خوانشگر میکرو اس دی (Micro SD) هم برای آن تعبیه شده است. در بازاری که سازندگان لپ تاپ پورت‌ها را قربانی نازکی و اندازه طراحی می‌کنند، این خبری دلگرم کننده است.

پورت پاور اشت هم دارای شارژری اختصاصی است. اینکه در سال 2020 که حتی دیگر مک بوک هم اجازه می‌دهد لپ تاپ‌هایش با شارژر دیگر لپ تاپ ها شارژ شوند، سامسونگ سیم شارژری اختصاصی تولید کرده است، کمی از مد رفته بنظر می‌رسد. خبر خوش این که می‌توانید یک شارژر USB-C را به پورت کلگسی بوک Ion متصل و لپ تاپ خود را شارژ کنید. البته با هشداری روی صفحه مواجه خواهید شد که می‌گوید با توجه به میزان استفاده ممکن است حتی در حین شارژ شدن از این طریق، لپ تاپ شارژ خود را از دست بدهد.

 

عملکرد سخت افزاری

با داشتن پردازنده نسل دهم اینتل Core i5 10210U در کنار هشت گیگابایت حافظه DDR4 (و حافظه 512GB NVMe SSD)، انتظار می‌رود لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک Ion از لحاظ سخت افزاری قدرتمند باشد. حتی در زمانی که اپلیکیشن‌های مختلفی را همزمان باز نگه دارید این لپ تاپ می‌تواند بدون لگ و مشکلاتی از این قبیل کار کند. پردازنده نسل دهمی اینتل در اینجا کار اصلی را انجام می‌دهد. این مسئله که بعداً خود کاربر می‌تواند مقداری حافظه RAM هم به لپ تاپش اضافه کند بیش از پیش کاربران را از عملکرد سخت افزاری لپ تاپ در این حیطه خاطر جمع می‌سازد. گرچه حافظه هشت گیگابایتی DDR4 به نظر نیازمند ارتقا دادن نیست و کار را به خوبی انجام می‌دهد.

گلکسی بوک ion

با این حال به دلیل نبود GPU یا همان کارت گرافیک قدرتمند، باید گفت این لپ تاپ برای بازی کردن و یا تولیدات کامپیوتری که تمرکز گرافیکی بالایی را نیازمندند وسیله مناسبی نیست. اما به هر حال این لپ تاپ برای این کار هم طراحی نشده است. در زمان روشن بود بطور عجیبی هم بی سر و صدا کار می‌کند که این را مدیون طراحی حرارتی و پردازنده نسل دهم درون آن است.

 

عمر باتری

نسل دهم پردازنده‌های اینتل نسبت به دیگر پردازنده‌ها مصرف برق بهینه‌تری دارند. این بدان معنی است که نه تنها در زمان کار با لپ تاپ به دلیل حرارت کمتر این پردازنده، به روشن شدن فن‌ها نیاز نیست و لپ تاپی بسیار ساکت است، بلکه میزان مصرف باتری این پردازنده نیز بطور قابل توجهی کمتر است.

آزمایشی معیار وجود دارد که در آن یک ویدیوی 1080 پیکسلی را بطور مداوم در لپ تاپ نمایش می‌دهند تا باتری خالی شود. لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک Ion دوازده ساعت و بیست و سه دقیقه روشن در این آزمایش دوام می‌آورد. عمر باتری این لپ تاپ جزو نقاط قوت طراحی آن است. با اینکه تماشای ویدیو نهایت میزان استفاده از باتری نیست، می‌توان گفت این لپ تاپ با یک بار شارژ شدن مدتی طولانی روشن خواهد ماند و بطور مثال در میان یک سفر هوایی طولانی شما نیازی به شارژ دوباره ندارید.

در آزمایش PC Mark 10 که قدرت بیشتری از باتری می‌کشد و شامل تماس‌های ویدیویی و مرور کردن اینترنت است، گلکسی بوک Ion توانسته است ده ساعت و پنجاه و شش دقیقه روشن بماند. پس می‌توانیم بگوییم این لپ تاپ یک روز کامل کاری و یا تحصیلی به علاوه زمان رفت و آمد را با یک بار شارژ شدن سپری می‌کند و این بسیار حیرت انگیز است.

 

نرم افزار و قابلیت ها

لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک Ion به همراه نسخه خانگی ویندوز 10 عرضه می‌شود. همچنین اگر شما قبلا از تولیدات دیگر سامسونگ مانند اسمارت فون‌هایش استفاده کرده باشید، برایتان عجیب نیست که تعدادی اپلیکیشن منحصر سامسونگ هم روی این لپ تاپ نصب شده باشند. این اپلیکیشن‌ها مانند نسخه‌های اسمارت فون سامسونگ، معمولا جایگزین اپلیکیشن‌های رایج هستند. مثلا Samsung Notes جایگزین و یا ترکیبی میان Note Pad و Google Keep است.

لپ تاپ سامسونگ ION

اگر از این اپلیکیشن‌ها در اسمارت فون خود استفاده می‌کنید، باید گفت از دیدنشان در این لپ تاپ هم خوشحال خواهید شد. اگر اینطور نیست این اپلیکیشن‌ها بیشتر مزاحم هستند و فضا را پر و منوی استارت را شلوغ می‌کنند. به علاوه، حتی طرفداران سامسونگ هم احتمالا هرگز از اپلیکیشن‌هایی مانند Samsung Flow و Live Message استفاده‌ای ندارند.

چند ابزار نگهداری هم مانند Samsung PC Cleaner تعبیه شده‌اند که به شما کمک می‌کند اپلیکیشن‌هایی که از حافظه استفاده بیش از حد دارند را شناسایی کنید. البته این همان کاری است که اپلیکیشن داخلی ویندوز 10 یعنی ابزار Disk Clean-up انجام می‌دهد، اما اپلیکیشن سامسونگ رابط کاربری بهتری دارد.

 

قیمت و تاریخ عرضه

قیمت لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک Ion در آمریکا و انگلستان برای مدل 13.3 اینچی معادل 1199 دلار آمریکا و یا 1249 یورو است و برای مدل 15.6 اینچی قیمتی معادل 1299 دلار آمریکا در نظر گرفته شده است.

حتما متوجه اختلاف قیمتی ناچیز دو مدل این لپ تاپ شده‌اید. دلیلش این است که جدای از اندازه بیشتر صفحه نمایش، این دو مدل با مشخصات سخت افزاری مشابه به بازار می‌آیند. این یعنی که انتخاب شما هرکدام از این دو مدل باشد، فقط و فقط اندازه صفحه نمایش برایتان مطرح بوده است. خرید مدل کوچکتر به معنی قدرت کمتر نیست و خرید مدل بزرگتر هم به معنی انتخاب اقتصادی بهتر نیست.

قیمت هر دو مدل تقریبا زیاد است و آن‌ها را در دسته لپ تاپ هایی چون Macbook Air Pro و Dell XPS 15 قرار می‌دهد. این‌ها بهترین لپ‌ تاپ‌هایی هستند که فعلا می‌توان خریداری کرد و این مسئولیت سنگینی را بر دوش Samsung Galaxy Book Ion می‌گذارد.

لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک ION

با تمام ویژگی‌ها و کمبودها، این لپ تاپ برای قشر زیادی از کاربران لپ تاپی گران قیمت محسوب می‌شود. سامسونگ باید بخاطر قیمت بالای تولیداتش از لحاظ کیفی به خوبی با دیگران رقابت کند تا کاربرانی که توانایی خرید این طیف لپ تاپ‌ها را دارند، لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک Ion را برگزینند. البته این لپ تاپ هنوز مانند رقبایش در صحنه حضور پیدا نکرده است و مسلماً عملکرد میدانی حرف نهایی را خواهد زد. به نظر شما خرید لپ تاپ سامسونگ Ion منطقی است؟ در بخش نظرات با پلازا همراه باشید تا بتوانیم تحلیلی دقیق‌تر در این باره داشته باشیم.

در پایان توصیه می‌شود در صورتی که لپ تاپ خود را زیاد با خود حمل می‌کنید نسبت به خرید کیف دستی لپ تاپ یا خرید کوله لپ تاپ اقدام کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402