راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب ؛ نکات مهمی که باید پیش از خرید بدانیم

water purifier / خرید دستگاه تصفیه آب
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

برای خرید دستگاه تصفیه آب ابتدا باید به کیفیت منبع آب و میزان آلودگی آن و بعد به بودجه و هزینه‌ای که حاضر به پرداختش هستیم توجه کنیم.

آب از جمله مهمترین منابع تغذیه بدن ما به حساب می‌آید. ما از آب علاوه بر رفع تشنگی، برای درست کردن چای و استحمام و دیگر موارد نیز استفاده می‌کنیم. بیشتر ما به نعمتی به نام آب شرب دسترسی داریم، اما اگر بیشتر استانداردها را در نظر بگیریم آب شرب تنها به این معنی است که آن آب قابل استفاده است. اما اگر بخواهیم استاندارد سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا را در نظر بگیریم، می‌بینیم که قابل استفاده بودن آب آنقدرها استاندارد قابل قبولی نیست.

water purifier / خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

البته این تنها به آب لوله کشی شهری مرتبط می‌شود و اگر منابع دیگری مثل آب رودخانه، دریا، دریاچه و… را نیز در نظر بگیریم، باید باکتری‌ها و دیگر آلودگی‌های احتمالی را نیز مدنظر قرار دهیم. اما برای آن که از این آلودگی‌ها در امان باشیم و بتوانیم به آبی پاک و تصفیه شده دسترسی داشته باشیم، نیاز به یک دستگاه تصفیه آب داریم. این دستگاه‌ها با پاکسازی آب قادرند عوامل آلوده‌کننده داخل آن را که می‌توانند سبب بوی بد آب شوند یا در دراز مدت به موهای سر و پوست بدن آسیب زده و حتی ما را دچار مریضی کنند از بین ببرند. با راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی همراه پلازا باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


نکات مهم در خرید دستگاه تصفیه آب


رودخانه‌ها یکی از منابع اصلی آب در روستاها و شهرها به حساب می‌آیند. رودخانه‌ها عمدتا نتیجه آب شدن برف کوهستان‌ها هستند و در طول مسیرشان از ارتفاعات، نمک و املاح معدنی سنگ‌ها و شن‌ها را جذب خود می‌کنند. این املاح از پتاسیم، سدیم، کلر و منیزیم در کنار فسفات و نیترات تشکیل شدند. آن‌ها در کنار هم کل مواد جامد محلول یا TDS را تشکیل می‌دهند.

علاوه بر این مواد طبیعی، ما باید مشارکت سایر انسان‌ها در آلوده کردن آب رودخانه را نیز در نظر داشته باشیم. برای مثال فاضلاب شهری و دیگر آلودگی‌های انسانی که وارد رودخانه‌ها می‌شوند. همچنین کارخانجات صنعتی نیز با زباله‌های شیمیایی خود مثل آرسنیک، سرب، آهن و جیوه نقش مهمی در آلودگی منابع آب ما ایفا می‌کنند. این آلودگی‌ها در بسیاری از اوقات به روستاها و شهرها می‌رسند و سبب ایجاد بیماری‌هایی مثل وبا و دیسانتری در انسان‌ها می‌شوند. به همین دلیل است که تصفیه آب پیش از نوشیدن آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

water purifier / راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب

این موضوع در قبال منابع دیگر آب مانند چاه نیز صادق است. شما هر چقدر به مناطق ساحلی نزدیک‌تر شوید، میزان نمک موجود در آب‌های زیرزمینی نیز افزایش پیدا می‌کند. معمولا چاه‌های آب منبع اصلی تامین آب این مناطق هستند که به رودخانه دسترسی ندارند. چاه‌های آب نیز نیاز به تصفیه‌سازی دارند؛ چراکه ممکن است حاوی آلودگی‌های دیگری مثل گیاهان مرده و مواد حیوانی باشند. شهرداری‌ها برای آنکه این آلودگی‌ها را از بین ببرند از ضدعفونی کننده‌هایی مثل کلر استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که آب مناطقی که دارای شهرداری هستند حاوی مقادیر زیادی کلر بوده که برای سلامتی شما مضر است.

دستگاه‌های تصفیه آب نیز به همین منظور طراحی و ساخته شده‌اند و از روش‌های مختلفی برای پاکسازی آلودگی‌ها و TDS موجود در آب استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها برای از بین بردن این آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها از روش‌های مدرنی مثل اسمز معکوس، بهره‌گیری از پرتو فرابنفش و متدهای فراپالایش استفاده می‌کنند. دستگاه‌های تصفیه آب امروزی معمولا از تمام این روش‌ها یا حداقل از یکی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

 

حداکثر میزان TDS قابل قبول در آب

پیشتر توضیح دادیم که املاح و مواد معدنی چگونه وارد آب آشامیدنی ما می‌شوند و در واقع بدن ما برای رشد و حفظ سلامت خود به بسیاری از این املاح معدنی نیاز دارد. برای همین باید حواسمان باشد که آن‌ها را به طور کامل از آب آشامیدنی‌مان حذف نکنیم. به همین منظور باید بدانیم حداکثر میزان TDS موجود در آب باید چقدر باشد.

water purifier / راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

TDS زیر 300 مقدار کاملا مناسب و عالی به حساب می‌آید. مقدار بین 300 تا 600 برای استفاده انسان مناسب است و تا مقدار 900 نیز برای مصرف قابل قبول است. اگر TDS بین 900 تا 1200 باشد، آب کیفیت بدی دارد و اگر بالای 1200 باشد، کیفیت آب غیرقابل قبول بوده و برای نوشیدن مناسب نیست. به طور معمول TDS منابع آب سطحی و سایر منابع زیر 900 است. سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا نهایت حد قابل قبول را 500 در نظر گرفته و هر عددی بالاتر از آن را آب آلوده و غیرقابل آشامیدن به حساب می‌آورد.

اما میزان TDS به تنهایی مشخص نمی‌کند که یک آب قابل نوشیدن است یا خیر. در اینجا میزان غلظت و تراکم عناصر TDS تعیین کننده هستند. برای مثال شما ممکن است آبی با TDS سیصد در اختیار داشته باشید، ولی میزان آرسنیک یا جیوه آن زیاد باشد و در عوض میزان املاح معدنی کم باشد. در چنین شرایطی آن آب اصلا قابل نوشیدن نیست و شما به یک دستگاه تصفیه آب برای از بین بردن این ناخالصی‌ها نیاز خواهید داشت.

 

نکات مهم در خرید دستگاه تصفیه آب

ابتدا با استفاده از یک دستگاه تست TDS آب، میزان خلوص آب را مشخص کنید. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که کارخانجات صنعتی فراوانی در آنجا است، بهتر است یک آزمایش شیمیایی نیز انجام دهید تا میزان آلاینده‌های صنعتی آب معلوم شود. اگر امکان آزمایش ندارید، می‌توانید به سراغ بهترین مدل‌ها مثل دستگاه‌های اسمز معکوس، پرتو فرابنفش و فراپالایش بروید. البته این دستگاه‌ها به نسبت دیگر دستگاه‌های تصفیه آب قیمت بسیار بالاتری دارند.

water purifier / نکات مهم در خرید دستگاه تصفیه آب

به طور کلی بودجه شما بیشترین نقش را در خرید دستگاه تصفیه آب خانگی ایفا می‌کند. هنگام مشخص کردن بودجه باید هزینه نگه‌داری و خرید فیلترهای اضافی را نیز مدنظر قرار دهید.

 


انواع دستگاه های تصفیه آب


در این بخش به معرفی انواع دستگاه‌های تصفیه آب خانگی خواهیم پرداخت. ابتدا به دستگاه‌هایی که از فناوری‌های ساده‌تر استفاده می‌کنند می‌پردازیم و سپس به سراغ مدل‌های پیشرفته‌تر خواهیم رفت.

 

فیلتراسیون غشایی

دستگاه‌هایی که از فیلتراسیون غشایی استفاده می‌کنند ساده‌ترین دستگاه‌های تصفیه آب موجود در بازار هستند. فیلترهای غشایی با الهام از روش‌های قدیمی که در آن با استفاده از یک تکه پارچه خاک و ذرات معلق آب گرفته می‌شد ساخته شدند. شما با خرید دستگاه تصفیه آب سرشیری یا غشایی فیلترهایی را در اختیار خواهید داشت که با متصل کردن آن‌ها به شیر آب می‌توانید در لحظه به آب فیلتر شده دسترسی پیدا کنید. این فیلترها دارای توری‌های کوچک آهنی هستند که می‌توانند رسوبات و دیگر ذرات نامحلول را فیلتر کنند.

water purifier / راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه‌های تصفیه آب سرشیری بیشتر در مناطق مرتفع نزدیک رودخانه که امکان آلودگی آب بسیار کم است مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما در این مناطق به آب خالص رودخانه دسترسی دارید، ولی از آنجایی که احتمال وجود مواد معدنی و غیر معدنی در آب وجود دارد می‌توانید با کمک این توری‌های آهنی این ناخالصی‌ها را از آب جدا کنید.

 

تصفیه آب گرانشی

فیلترهای آب سرشیری یکی از ارزان‌ترین فیلترهای تصفیه آب موجود در آب هستند، اما آن‌ها یک مدل پیشرفته‌تر به نام تصفیه آب گرانشی نیز دارند که برخلاف مدل قدیمی دارای یک مخزن آب بزرگ هستند که در برخی مدل‌ها می‌توانند به اندازه مصرف یک خانواده، آب را در خود ذخیره کنند. دستگاه‌های تصفیه آب گرانشی که امروزه در بازار یافت می‌شوند دارای دو مخزن جداگانه هستند: یک مخزن برای آب ورودی و یک مخزن برای آب خروجی یا ذخیره آب.

water purifier / نکات مهم در خرید دستگاه تصفیه آب

این دستگاه‌ها بیشتر از همه برای مناطقی که میزان آلودگی‌های باکتریایی در منابع آبی آن‌ها اندک است کاربرد دارد. مانند فیلترهای غشایی آن‌ها نیز مناسب مناطقی که میزان TDS آب آن‌ها بالا است مناسب نیستند.

 

اسمز معکوس، پرتو فرابنفش و فراپالایش

دستگاه‌های تصفیه آبی که از فناوری اسمز معکوس استفاده می‌کنند جزو بهترین دستگاه‌های تصفیه آب بازار به حساب می‌آیند و می‌توانند میزان TDS موجود در آب را تا 90 درصد حذف کنند. فناوری اسمز معکوس همچنین قادر است سموم دفع آفات و دیگر آلودگی‌های سنگین مثل آرسنیک، آهن، جیوه و سرب را نیز فیلتر کند. افزون بر این می‌توان از این دستگاه‌ها برای از بین بردن ویروس و باکتری‌های موجود در آب نیز استفاده کرد.

water purifier / خرید دستگاه تصفیه آب

دستگاه‌هایی که از روش اسمز معکوس بهره می‌برند معمولا دارای محفظه پرتو فرابنفش و فیلترهای فراپالایش نیز هستند که می‌توانند تا حد قابل توجهی در از میان بردن باکتری‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌ها به شما کمک کنند. البته روش اسمز معکوس یک مشکل بزرگ دارد و آن هم این است که به اندازه زیادی آب هدر می‌دهد. در حقیقت بیش از 50 درصد آب ورودی در این دستگاه‌ها هدر می‌رود که در این دوران کم‌آبی یک عمل مجرمانه به حساب می‌آید. البته می‌توانید آب خروجی را رقیق کنید و از آن برای آب دادن گیاهان و شستشو استفاده کنید. در غیر این صورت بهترین جایگزین استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب الکترو جذب سطحی است.

 

تصفیه آب الکترو جذب سطحی

تصفیه آب الکترو جذب سطحی یکی دیگر از فناوری‌های تصفیه آب است که به اندازه زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نظر کیفیت آب خروجی، عملکرد این فناوری در حد فناوری اسمز معکوس است و می‌تواند بیشتر آلودگی‌های آب را از میان ببرد. اما برخلاف فناوری اسمز معکوس، شما در این فناوری یک قطره آب را نیز از دست نخواهید داد. البته این شیوه تنها برای مواقعی کاربرد دارد که TDS آب کمتر از 500 باشد، در حالی که فناوری اسمز معکوس می‌تواند TDS تا 2000 را نیز پاکسازی کند.

در شیوه تصفیه آب الکترو جذب سطحی آب در 5 مرحله فیلتر می‌شود. در مرحله اول آب از یک فیلتر اولیه عبور می‌کند تا ناخالصی‌هایی مثل شن، خاک و غبار از بین بروند. در مرحله دوم یک فیلتر مکانیکی ذرات معلق باقی مانده از مرحله قبل را با یک توری مخصوص رسوب از آب جدا می‌کند. اما مهمترین مرحله، مرحله سوم است. ناخالصی‌های درون آب معمولا دارای بار منفی هستند. در این مرحله آب از داخل یک فیلتر الکترودی جذبی عبور می‌کند و در طی این فرایند باکتری‌ها، ویروس‌ها و کیست‌های بیماری‌زا به این فیلتر می‌چسبند و از آب جدا می‌شوند.

water purifier / خرید دستگاه تصفیه آب سرشیری

در مرحله چهارم یک فیلتر تبادل یونی قرار گرفته که دارای کربن‌های فعال گرانول مخصوصی است. این فیلتر قادر است ناخالصی‌های آهنی سنگین مثل آرسنیک و جیوه را از آب پاکسازی کند. در مرحله آخر نیز یک فیلتر جذب الکتریکی قرار گرفته که می‌تواند مواد شیمیایی مضر و سمی مثل کلر یا آفت‌کش‌ها را از میان ببرد.

 


قیمت و خرید دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران


اکنون که با نکات و مدل‌های مختلف دستگاه‌های تصفیه آب آشنا شدیم، نوبت به معرفی بهترین دستگاه‌های موجود در بازار می‌رسد.

 

دستگاه تصفیه آب خانگی آکوآاسپرینگ RO-S151

water purifier / خرید دستگاه تصفیه آب

  • قیمت: حدود 2 میلیون تومان

آکوا اسپرینگ یکی از شرکت‌های مطرح در زمینه طراحی و ساخت دستگاه تصفیه آب است. دستگاه تصفیه آب مدل RO-S151 این شرکت از فناوری اسمز معکوس برای تصفیه آب استفاده می‌کند. این دستگاه در مجموع 7 فیلتر دارد که وظیفه حذف رسوبات، ذرات معلق، املاح مضر و… را بر عهده دارند. ظرفیت مخزن این دستگاه نیز 12 لیتر است.

 

دستگاه تصفیه آب اسپادانا AJ-225R

water purifier / خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

  • قیمت: حدود 60 هزار تومان

این محصول که ساخت شرکت ایرانی اسپادانا است یکی از گزینه‌های با کیفیت برای خرید دستگاه تصفیه آب سرشیری به حساب می‌آید. این دستگاه از یک فیلتر پارچه‌ای برای فیلتر آب استفاده می‌کند و می‌تواند بیشتر املاح معدنی و آهکی آب و ذرات بزرگتر از 0.9 میکرون را از بین ببرد. البته از آنجایی که این نوع فیلترینگ به کارآمدی فناوری اسمز معکوس یا الکترو جذب نیست، خرید این دستگاه تصفیه آب برای مناطقی که آلودگی منابع آبی آن‌ها بسیار بالا است توصیه نمی‌شود و بیشتر مناسب استفاده شهری است.

 

دستگاه تصفیه آب سی سی کی RO GOLD 2019

water purifier / راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب

  • قیمت: 2 تا 3 میلیون تومان

دستگاه تصفیه آب RO GOLD محصولی از شرکت تایوانی سی‌سی‌کی است که از فناوری اسمز معکوس بهره می‌برد. این دستگاه قادر است ذرات به کوچکی 0.001 میکرون را از آب فیلتر کند و همچنین با 6 فیلتر جداگانه خود می‌تواند املاح معدنی، کلر، باکتری و ویروس و همچنین مواد و سموم شیمیایی را پاکسازی کند. از همین رو یک انتخاب مناسب برای افرادی است که روزانه از منابع آب آلوده استفاده می‌کنند.

در این راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به نکات مهمی که باید هنگام خرید این نوع دستگاه توجه کنید پرداختیم. در نهایت انتخاب شما بیشتر از همه به کیفیت آبی که دریافت می‌کنید و همچنین بودجه‌تان بستگی دارد. علاوه بر این حتما به عمر فیلترهای آن نیز توجه داشته باشید و آن‌ها را به موقع با فیلترهای اصل تعویض کنید تا هم عمر دستگاه کاهش پیدا نکند و هم همیشه به آب با کیفیت دسترسی داشته باشید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
آنیکا
.
12 شهریور 1399، 12:32
پاسخ
0
0
ممنون بابت مطلب خوبتون درباره خرید دستگاه تصفیه آب
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402