نحوه اتصال کیبورد بی سیم کامپیوتر ؛ عیب یابی و رفع مشکلات

نحوه اتصال کیبورد بی سیم به کامپیوتر
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

با نحوه اتصال کیبورد بی سیم به کامپیوتر آشنا هستید؟ در ادامه این مطلب آموزش اتصال کیبورد بلوتوث، به روش انجام این کار و همچنین برطرف کردن مشکلاتی که هنگام اتصال کیبورد بیسیم به لپ تاپ و کامپیوتر ممکن است با آن‌ها روبه‌رو شوید، خواهیم پرداخت.

آیا به تازگی کیبورد بی‌سیمی خریداری کرده‌اید و در اتصال آن به کامپیوتر مشکلی دارید؟ نگران نباشید. این کار بسیار ساده است! در این مقاله، ما با آموزش نحوه اتصال کیبورد بی سیم به کامپیوتر همراه شما هستیم. با مطالعه این مراحل شما می‌توانید با مراحل انجام این کار آشنا شوید. همراه پلازا باشید.

فهرست مطالب

نکاتی که پیش از اتصال کیبورد بیسیم به لپ تاپ و کامپیوتر باید بدانید

بیشتر لوازم بی‌سیم که این‌روزها به بازار لوازم جانبی گوشی موبایل و کامپیوترها وارد شده‌اند، از یکی از دو تکنولوژی وایرلس یا بلوتوث استفاده می‌کنند. حتما همه شما موس‌های بی‌سیم را از نزدیک دیده‌اید که ماژول USB کوچکی شبیه یک فلش‌مموری همراه آن وجود دارد و به «دانگل USB» معروف است. کیبوردهای وایرلس نیز مانند همین ابزارها هستند و به‌ همراه دانگل مخصوص خودشان به فروش می‌رسند. این دانگل، یک دستگاه فرستنده و گیرنده کوچک است که قسمت دیگر آن درون کیبورد شما نصب شده و می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

نوع دیگری از کیبوردهای بی‌سیم به جای این روش، از تکنولوژی بلوتوث استفاده می‌کنند. به این ترتیب دیگر نیازی به دانگل جداگانه نخواهید داشت و می‌توانید از امکان بلوتوث که در لپ‌تاپ یا تلفن همراه شما وجود دارد استفاده کنید. اتصال کیبورد بلوتوث به کامپیوتر یا موبایل کاملا مانند اتصال هر وسیله بلوتوث دیگری مثل هندزفری و… خواهد بود.

آموزش نصب کیبورد بیسیم به کامپیوتر-اتصال کیبورد بلوتوث به کامپیوتر

نحوه اتصال کیبورد بلوتوثی به کامپیوتر کمی با نمونه‌های وای‌فای متفاوت است. اول از همه باید مطمئن شوید که کیبورد شما شارژ شده و در حالت جفت شدن (Pairing Mode) است. بیشتر کیبوردها دارای یک دکمه یا سوییچ مخصوص برای این حالت هستند ولی نحوه فعال‌سازی این حالت در کیبوردهای مختلف، متفاوت است و بهتر است به دفترچه راهنما مراجعه کنید. مثلا برای کیبورد K380 شرکت لاجیتک، اگر بعد از فشردن کلید روشن شدن، آن را رها نکرده و همچنان برای مدت سه ثانیه نگه دارید، کیبورد به حالت «آماده برای جفت شدن» می‌رود.

همچنین اگر یک کیبورد وای‌فای خریداری کرده‌اید، ابتدا باید دانگل USB آن را به کامپیوتر متصل کنید تا سیستم درایورهای مربوط به آن را نصب کند.

آموزش اتصال کیبورد بلوتوث به کامپیوتر

اگر یک کیبورد بلوتوث خریداری کرده‌اید، می‌توانید به‌راحتی آن را به سیستم متصل کنید. ابتدا همانطور که پیشتر هم گفتیم، کیبورد را روشن و آن را در حالت جفت شدن قرار دهید. سپس در ویندوز به تنظیمات بروید و روی Bluetooth and Devices کلیک کنید. در اینجا بلوتوث را روشن و بعد روی Add Device کلیک کنید.

نحوه اتصال کیبورد بلوتوثی به کامپیوتر

در پنجره باز شده، گزینه اول یعنی Bluetooth را انتخاب کنید.

آموزش اتصال کیبورد بلوتوث به کامپیوتر

حالا در صورتی که حالت Pairing کیبورد را با موفقیت فعال کرده باشید، باید بتوانید مدل و نام کیبورد خود را در فهرست مشاهده کنید. روی آن بزنید. در صورتی که ویندوز از شما رمزعبور خواست، ابتدا 0000 را امتحان کنید. اگر این پسورد اشتباه بود، به دفترچه کیبورد بروید و دنبال رمز اتصال به کامپیوتر بگردید. پس از وارد کردن رمز، بسته به نسخه ویندوز، ممکن است سیستم از شما بخواهد اعداد نشان داده شده را در کیبورد وارد کنید.

اتصال کیبورد بیسیم به لپ تاپ

پس از وارد کردن این اعداد، کیبورد و کامپیوتر به یکدیگر متصل خواهند شد. در غیر این صورت، کیبورد و کامپیوتر را ریستارت و مجددا این فرایند را تکرار کنید.

نحوه اتصال کیبورد بی سیم به کامپیوتر (وای‌فای)

نحوه اتصال کیبورد وایرلس بدون دانگل

برخی از کاربران که دانگل همراه کیبورد خود را گم کرده‌اند راجع‌ به نحوه اتصال کیبورد وایرلس بدون دانگل سوال می‌کنند. درحالی که هر دانگل USB برای ارتباط با وسیله‌ای که همراه آن عرضه شده تنظیم شده است. این به این معنی است که اگر دانگل USB کیبورد شما گم شود، چاره‌ای جز خرید یک کیبورد دیگر نخواهید داشت. حتی اگر کامپیوتر شما دارای وای‌فای باشد چرا که کیبورد وای‌فای برای اتصال به سیستم از وای‌فای معمولی مثل 802.11x که برای اتصال به اینترنت کاربرد دارد، استفاده نمی‌کند.

اما یک استثنا هم وجود دارد و آن هم در صورتی است که کیبورد شما از قابلیت Unifying پشتیبانی کند. این ویژگی بیشتر در کیبوردهای دل و لاجیتک وجود دارد. این کیبوردها امکان اتصال به سیستم از طریق یک دانگل یونیفای را دارند اما هرکدام دانگل مخصوصی دارند. اگر کیبورد شما ساخت دل است، باید دانگل Dell Universal Receiver را خریداری کنید که شاید خیلی راحت در بازار پیدا نشود. اما دانگل لاجیتک با نام Logitech Unifying USB Receiver در بازار حدود 70 هزار تومان قیمت دارد.

آموزش اتصال کیبورد بلوتوث به کامپیوتر

این دو دانگل مانند تصویر بالا هستند. در صورتی که کیبورد شما از این ویژگی پشتیبانی کند، باید آیکون نارنجی یا آبی رنگ مخصوص هر شرکت که روی دانگل حک شده است را در بدنه یا جعبه کیبورد مشاهده کنید. می‌توانید به صفحه مشخصات کیبورد در سایت شرکت سازنده نیز مراجعه و مطمئن شوید.

پس از این که از همه این موارد مطمئن شدید و دانگل را خریداری کردید، ابتدا برنامه لایجیتک Unifying Software را از اینجا دانلود کنید. سپس برنامه را نصب کنید. در صفحه اول برنامه روی Next کلیک کنید. در صفحه بعدی، برنامه از شما می‌خواهد دانگل Logitech Unifying USB Receiver را که خریداری کردید، به سیستم متصل کنید. پس از اتصال روی Next کلیک کنید. در صفحه بعدی برنامه از شما می‌خواهد کیبورد را ریستارت (روشن/خاموش) کنید.

نحوه اتصال کیبورد بلوتوثی به کامپیوتر

پس از انجام این کار، دوباره روی Next کلیک کنید. برنامه حالا باید کیبورد شما را بدون مشکل تشخیص و آن را نشان دهد. در صورتی که کیبورد بدون مشکل کار می‌کند، روی Yes کلیک و سپس از برنامه خارج شوید. انجام این فرایند برای دانگل‌های یونیفای دل نیز تقریبا به همین شکل است اما باید برنامه مخصوص دل به نام Dell Universal Receiver را از اینجا دانلود کنید.

علت وصل نشدن کیبورد به کامپیوتر

در قسمت اول به آموزش نحوه اتصال کیبورد بلوتوث و بی سیم به کامپیوتر پرداختیم اما حین انجام این کار ممکن است با مشکلات مختلفی هم مواجه شوید و نتوانید به‌درستی کیبورد را به سیستم متصل کنید. در ادامه به چند راه‌حل که با کمک آن‌ها می‌توانید این مشکلات را برطرف کنید، خواهیم پرداخت.

1. مطمئن شوید کیبورد ایراد سخت افزاری ندارد

اولین قدم در حل مشکل این است که مطمئن شوید ایراد از خود کیبورد نیست. بهترین راه برای انجام این کار این است که کیبورد را به یک لپ تاپ یا کامپیوتر دیگر متصل کنید. اگر مشکل در آن کامپیوتر هم وجود داشت، پس مقصر اصلی خود کیبورد است.

در این صورت ابتدا مطمئن شوید که کیبورد باتری دارد یا باتری‌های آن خالی نشدند. باتری کیبوردها بسته به استفاده حدود 6 ماه دوام می‌آورند و اگر استفاده سبکی داشته باشید ممکن است تا یک سال هم کار کنند. پس اول از همه باتری‌ها را با باتری‌های جدید عوض کنید و ببینید مشکل حل می‌شود یا خیر.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
بهترین کیبورد های بی سیم 2022 | معرفی جدیدترین کیبورد ...
علیرضا غلامی20 اردیبهشت 1401 16:00
thumbnail
بهترین کیبورد گیمینگ 2022 ؛ معرفی جدیدترین کیبورد های ...
نگار رئیسی08 اردیبهشت 1401 08:00

در غیر این صورت کیبورد یک ایراد سخت‌افزاری دارد و بهتر است آن را به یک تعمیرکار بسپارید. اما اگر کیبورد به کامپیوتر متصل می‌شود ولی کار نمی‌کند، سایر راه‌ها که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم را امتحان کنید.

2. از سلامت درگاه متصل به دانگل مطمئن شوید

در قدم بعدی مطمئن شوید که درگاه USB که دانگل را به آن متصل کرده‌اید، سالم است. دانگل را از آن جدا و به یک درگاه دیگر در سیستم متصل کنید. اگر مشکل حل نشد به سراغ سایر مراحل بروید.

3. از سلامت اتصال بلوتوث اطمینان حاصل کنید

اگر کیبورد شما بلوتوثی است، باید به سراغ راه‌های حل مشکل بلوتوث سیستم بروید. اول از همه مطمئن شوید که بلوتوث سیستم روشن است و سرویس بلوتوث نیز در حال اجرا است. پیشتر به روش‌های حل مشکل کار نکردن بلوتوث در ویندوز پرداخته بودیم، می‌توانید از آن مطلب هم کمک بگیرید.

4. مطمئن شوید دستگاه‌های دیگر در ارتباط اختلال ایجاد نمی‌کنند

سایر دستگاه‌ها ممکن است در اتصال کیبورد با کامپیوتر اختلال ایجاد و مانع از اتصال صحیح آن‌ها شوند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود همه دستگاه‌های برقی را به دور از کامپیوتر قرار دهید.

5. درایورها را مجددا نصب کنید

این احتمال وجود دارد که مشکل از درایورها نیز باشد. ابتدا بهتر است از بخش آپدیت ویندوز و قسمت Optional Updates به دنبال درایورهای جدید کیبورد بگردید و در صورتی که درایور جدیدی وجود داشت، آن را دانلود کنید. برای انجام این کار به تنظیمات بروید و روی Windows Update و سپس Advanced Options کلیک کنید. در پایین صفحه روی گزینه Optional Updates کلیک کنید.

اتصال کیبورد بیسیم به لپ تاپ

در صفحه بعدی و قسمت Driver updates، در صورتی که نسخه جدید درایور کیبورد موجود باشد، می‌توانید آن را دانلود و نصب کنید. همچنین می‌توانید به وبسایت سازنده کیبورد هم مراجعه و آخرین نسخه درایور کیبورد خودتان را دانلود کنید.

اگر کیبورد شما بلوتوثی است، حذف و نصب مجدد درایو نیز ممکن است موثر باشد. برای انجام این کار روی آیکون ویندوز در صفحه دسکتاپ راست کلیک کرده و Device Manager را انتخاب کنید. حالا قسمت Bluetooth را گسترش دهید و کیبورد خودتان را از فهرست پیدا کنید.

اتصال کیبورد بیسیم به لپ تاپ

روی آن راست کلیک کرده و گزینه Uninstall device را انتخاب کنید. پس از حذف درایو، یک بار کامپیوتر را ریستارت کنید.

6. دانگل USB را چک کنید

اگر روش‌های بالا کمکی به حل مشکل نکردند، ممکن است ایراد از دانگل USB کیبورد باشد. همانطور که در قسمت اول این آموزش اتصال کیبورد بلوتوث به کامپیوتر هم گفتیم، مطمئن شوید که از همان دانگل اصلی که با کیبورد عرضه شده استفاده می‌کنید. همچنین ممکن است دانگل ضربه دیده و دچار مشکل شده باشد.

7. حالت بلوتوث یا وای فای کیبورد را فعال کنید

نحوه اتصال کیبورد بی سیم به کامپیوتر

بیشتر کیبورد های بلوتوث یا وای‌فای، علاوه بر قابلیت اتصال بیسیم به لپ تاپ، امکان اتصال به صورت سیمی را هم دارند. این کیبوردها دارای یک سوییچ فیزیکی در قسمت کناری خود هستند که برای استفاده باید آن را در حالت درست قرار دهید. اگر می‌خواهید کیبورد را به‌صورت بی‌سیم استفاده کنید باید این سوییچ را روی بلوتوث یا وای‌فای قرار دهید و در صورت اتصال سیمی نیز باید آن را روی حالت سیمی قرار دهید. اگر کیبورد شما نیز هیبریدی است و از اتصال بی‌سیم و با سیم پشتیبانی می‌کند، مطمئن شوید که سوییچ را روی بی‌سیم قرار دادید.

8. در کیبورد به دستگاه مدنظر سوییچ کنید

برخی کیبوردهای بلوتوثی، قابلیت اتصال همزمان به چندین دستگاه را دارند. اگر قبلا آن کیبورد را علاوه بر کامپیوتر به لپ‌تاپ یا گوشی دیگری متصل کرده باشید، برای استفاده مجدد در کامپیوتر، باید کیبورد را نیز به همان کامپیوتر سوییچ کنید. البته برخی کیبوردها به‌صورت خودکار این کار را انجام می‌دهند ولی برخی دیگر از کیبوردها هم چنین قابلیتی ندارند.

کلیدهای میانبر برای انجام این کار در هر کیبورد متفاوت است اما در اکثر آن‌ها با فشار دادن کلیدهای Fn + 1 یا 2 و 3 می‌توانید به یک دستگاه دیگر سوییچ کنید.

9. کیبورد را ریست کنید

پس از اتصال کیبورد بیسیم به لپ تاپ یا کامپیوتر، اگر کیبورد درست کار نمی‌کند، می‌توانید ریست کردن آن را هم امتحان کنید. نحوه ریست کردن کیبوردها نیز با هم متفاوت است و برای انجام این کار باید به دفترچه یا راهنمای آنلاین آن در وبسایت سازنده مراجعه کنید. پس از ریست کردن، باید دوباره فرایند راه اندازی کیبورد بی سیم را انجام دهید.

سوالات متداول

1. چگونه کیبورد جدا را به لپتاپ وصل کنیم؟

همانطور که در این آموزش اتصال کیبورد بلوتوث به کامپیوتر نیز گفتیم، برای اتصال کیبورد وای فای کافی است دانگل کیبورد را به یو اس بی کامپیوتر خود متصل و سپس کیبورد را روشن کنید. برای کیبوردهای بلوتوثی باید ابتدا به منو بلوتوث در تنظیمات ویندوز بروید و آن‌ها را با سیستم جفت کنید.

2. اتصال کیبورد بیسیم به لپ تاپ چگونه است؟

بعد از آن که از روشن بودن کیبورد خود اطمینان حاصل کردید ماژول همراه کیبورد را به لپتاپ متصل کنید.

جمع بندی

در مقاله بالا به نحوه اتصال کیبورد بی سیم به کامپیوتر پرداختیم. اتصال کیبورد بی‌سیم تا حد زیادی شبیه اتصال سایر لوازم بی‌سیم مانند موس و هندزفری است. موارد بسیار کمی وجود دارد که اتصال این لوازم با دستگاه شما با مشکل روبرو شود و نیاز به انجام تنظیمات پیچیده‌تر باشد. شما با مرور مراحل بالا می‌توانید به‌راحتی تمامی این وسایل را راه‌اندازی کرده و از آنها استفاده کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
کاربر
.
22 آبان 1401، 21:31
پاسخ
0
3
من کیبورد بلوتوثیم با لپ تاپ جفت شده. اسمش هم هست. ولی کار نمی کنه. میشه راهنمایی کنید ؟
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402