برنامه Mastodon ؛ شبکه اجتماعی ماستودون چیست و چطور کار می‌کند؟

برنامه Mastodon
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

برنامه Mastodon در حال حاضر در حال افزایش محبوبیت است و بسیاری از کاربران در حال مهاجرت از توییتر به این پلتفرم هستند. در ادامه با شبکه اجتماعی ماستودون بیشتر آشنا خواهید شد.

برنامه Mastodon، یک نرم افزار غیر متمرکز و منبع باز که به کاربران اجازه می‌دهد سرورهایی را برای برقراری ارتباط با یکدیگر راه اندازی کنند، به عنوان یک جایگزین توییتر در حال افزایش محبوبیت است. این مقاله یک نمای کلی در سطح بالا از این پلتفرم ارائه می‌دهد که ماستودون چیست و چگونه کار می‌کند. پس از تسلط ایلان ماسک بر توییتر، علاقه به دیگر سایت‌های شبکه اجتماعی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. برخی از نام‌ها ممکن است برای شما آشنا باشند در حالی که برخی دیگر کاملاً جدید هستند، اما یک جستجوی سریع در Google Trends نشان می‌دهد که افراد قدیمی یا جدید به دنبال بهترین پلتفرم میکروبلاگینگ بعدی هستند.

برنامه Tumblr یکی از آن نام‌های آشنا و یک انتخاب محبوب است. اما این دلیلی نیست که ما امروز اینجا هستیم. در عوض، ماستودون را به شما معرفی می‌کنیم که شاید بسیاری هنوز با آن آشنا نباشند، اما به سرعت در حال افزایش محبوبیت است. برنامه Mastodon، که در سال 2016 توسط Eugen Rochko تاسیس شد، یک پلتفرم میکروبلاگینگ است که در ظاهر شبیه توییتر است، اما پیچیده تر است. در این مقاله، آنچه را که باید در مورد Mastodon و نحوه راه‌اندازی حساب کاربری بدانید، به شما آموزش می‌دهیم.

فهرست مطالب:

شبکه اجتماعی ماستودون چیست؟

برنامه Mastodon بخشی از مجموعه ای از گروه سرورهای رایگان، غیر متمرکز و سازماندهی شده است که به آن “Fediverse” گفته می‌شود. از آن جهت به آن فدیورس گفته می‌شود زیرا جهانی از پروتکل‌ها، برنامه‌ها، نمونه‌ها و ابزارهای خودمیزبان وجود دارد که با یکدیگر صحبت می‌کنند.

برنامه Mastodon یک پلتفرم منبع باز است، به این معنی که هر کسی می‌تواند در صورت تمایل یک سرور راه‌اندازی کند و یک گروه را اجرا کند، مشابه یک انجمن یا صفحه بحث. این پلتفرم خود به عنوان یک شبکه اجتماعی توزیع‌شده، که به روشی مشابه ایمیل عمل می‌کند، توصیف می‌شود.

مشابه توییتر، قابلیت‌های میکروبلاگینگ را ارائه می‌کند، اما در حالی که می‌توانید به راحتی برخی شباهت‌ها را با برنامه توییتر مشاهده کنید، آن‌ها کاملاً یکسان نیستند. یک قیاس بهتر این است که اگر بخواهید توییتر و تامبلر را ترکیب کنید، Mastodon چیزی است که به دست می‌آورید.

به جای توییت کردن، پست می‌گذارید، و اگر پست شخص دیگری را به اشتراک بگذارید، آن را مجدداً تقویت کرده اید. هشتگ‌ها و لیست‌هایی وجود دارد و شما تا 5000 کلمه برای بیان احساسات خود محدودیت دارید. همچنین توانایی اضافه کردن گیف، ویدیو و تصاویر وجود دارد.

شبکه اجتماعی ماستودون

پروفایل Mastodon شما شامل هویت کامل شما، به علاوه نام سرور است. اگر از طریق محبوب ترین سرور – Mastodon.social برای Mastodon ثبت نام کنید، آدرس شما @[نام کاربری شما]@mastodon.social خواهد بود. اما مهم نیست که با کدام سرور ثبت نام می‌کنید، می‌توانید با کاربران از هر سرور دیگری ارتباط برقرار کنید، درست مانند نحوه ارسال ایمیل کاربران جیمیل به کاربران هات میل و بالعکس.

اگر می‌خواهید در کنار نام خود یک تیک آبی بزنید تا ثابت کند شما همانی هستید که می‌گویید، مجبور نیستید به کسی پول بدهید. در عوض، لینکی به وب‌سایتی اضافه می‌کنید که تحت کنترل شماست و به عنوان تأییدیه عمل می‌کند. در Mastodon، شما همچنین می‌توانید پست‌های خود را ویرایش کنید (ویژگی بسیار مورد درخواست توییتر) هر زمان که بخواهید و بدون هیچ هزینه ای.

همچنین بخوانید :

بزرگترین مزیت Mastodon احتمالاً تعدیل محتوای گسترده آن است. هر سرور می‌تواند سیاست تعدیل خود را تعیین کند و تعیین کند که با کدام سرورها ارتباط برقرار کند. ماستودون نمی‌تواند کسی را تعلیق کند. سرورهای Mastodon توسط کاربران اداره می‌شوند، نه توسط یک شرکت مانند توییتر. هر میزبان می‌تواند قوانین خود را تعیین کند که قبل از پیوستن باید با آن‌ها آشنا شوید.

راهنمای ثبت نام در برنامه Mastodon

در حالی که Mastodon کاملاً شبیه ایمیل است، تنظیم آن به این سادگی نیست. شما باید یک سرور پیدا کنید تا یک حساب راه اندازی کنید. در اینجا نحوه شروع یک حساب کاربری در Mastodon (از تجربه به عنوان یک فرد غیر فنی) و ویژگی های شبکه اجتماعی ماستودون آورده شده است.

شبکه اجتماعی ماستودون چیست

مرحله 1: به یک سرور بپیوندید

شما باید آدرس سروری را که نرم افزار Mastodon را اجرا می‌کند (به نام Instance) که ثبت نام‌های جدید به آن می‌پیوندند، پیدا کنید. برای پیوستن به سرورهای دیگر یا جایی که دنبال کنندگان فعلی توییتر شما در Mastodon با Debirdify در حال معاشرت هستند، https://instances.social را بررسی کنید (به دلایل امنیتی، فراموش نکنید که پس از پایان کار مجوزها را لغو کنید).

کاربرانی که می‌توان آن‌ها را کشف کرد معمولاً Mastodon خود را به بیو یا نمایه خود در توییتر اضافه کرده‌اند. همچین می‌توانید این کار را پس از راه‌اندازی حساب خود انجام دهید. همچنین می‌توانید از Fedfinder استفاده کنید که Mastodon حساب‌های توییتری را که دنبال می‌کنید و همچنین آن‌هایی را که به فهرست اضافه کرده‌اید، استخراج می‌کند. می‌توانید آن لیست را در Mastodon وارد کنید تا همه آن حساب‌ها را به طور همزمان دنبال کنید. از طرف دیگر، سعی کنید به صفحه فعالیت Mastodon بروید و به لیست زیر عنوان Instances نگاه کنید. پروفایل‌های بالای فهرست محبوب‌ترین هستند، اما ممکن است زمان بیشتری برای پیوستن به آن‌ها طول بکشد.

اگر نگران این هستید که آیا سروری را دوست دارید یا نه، همیشه می‌توانید حساب خود را بعداً به سرور دیگری منتقل کنید.

مرحله 2: در سرور Mastodon انتخابی خود ثبت نام کنید

هنگامی که سروری را که می‌خواهید به آن بپیوندید، شناسایی کردید، فرم را پر کنید. می‌توانید از شناسه توییتر یا هر شناسه‌ای که انتخاب می‌کنید دوباره استفاده کنید.

امکانات برنامه Mastodon

روی Sign Up کلیک کنید و منتظر ایمیل تایید باشید. این ممکن است از چند دقیقه یا چند ساعت برای ورود به شبکه اجتماعی ماستودون طول بکشد.

پس از دسترسی به برنامه Mastodon، به یاد داشته باشید که از کدام سرور استفاده کرده اید. هنگام ورود به سیستم با استفاده از مرورگر دیگری یا برنامه تلفن همراه دیگر، باید آدرس آن سرور را وارد کنید. نمی‌توانید از آن اعتبارنامه‌ها برای ورود به سیستم سرور دیگر استفاده کنید.

شما می‌توانید پروفایل‌های مختلفی را در سرورهای مختلف ایجاد کنید یا انتخاب کنید که داده‌های خود را از یک سرور به سرور دیگر منتقل کنید. این از نکات نحوه کار با شبکه اجتماعی ماستودون است.

مرحله 3: پروفایل خود را تنظیم کنید

با پر کردن تمام جزئیات موجود، یافتن خود را برای افراد آسان کنید. هنگامی که حساب خود را تأیید کردید، از دکمه ویرایش نمایه برای اضافه کردن جزئیاتی در مورد خودتان، استفاده کنید. بیو خود را انتخاب کنید و یک عکس اضافه کنید تا مردم بتوانند شما را شناسایی کنند.

در نهایت، Mastodon خود را به بیو توییتر خود اضافه کنید. این کار باعث می‌شود افرادی که شما را از توییتر می‌شناسند راحت تر شما را در مکان جدید پیدا کنند.

مرحله 4: شروع به دنبال کردن افراد و تعامل با جامعه کنید

شروع به دنبال کردن افراد و تعامل با جامعه کنید. نام افراد را در کادر جستجو تایپ کنید تا حساب آن‌ها را پیدا کنید و آن‌ها را دنبال کنید.

ممکن است برای یافتن شخصی به شناسه کامل با نام کاربری و سرور، مانند @tamilore@c.im نیاز داشته باشید.

 مرحله 5: خودتان را معرفی کنید.

پیش زمینه ای در مورد اینکه چه کسی هستید و علایق خود ارائه دهید، سپس پست را در بالای نمایه خود سنجاق کنید. این به افرادی که شما را به صورت آنلاین پیدا می‌کنند، کمک می‌کند تا بفهمند آیا شما دنبال کننده مناسبی برای آن‌ها هستید یا خیر.

مرحله 6: دوستان خود را پیدا کنید.

برای جستجوی افرادی که پروفایل برنامه Mastodon خود را در توییتر به اشتراک گذاشته اند، می‌توانید از ابزارهایی مانند Debirdify و Fedfinder استفاده کنید.‌

قابلیت های شبکه اجتماعی ماستودون

همچنین می‌توانید هشتگ #TwitterMigration را بررسی کرده و به دنبال فهرست‌هایی بگردید که توسط افرادی که به ماستودون مهاجرت می‌کنند، ساخته شده‌اند.

قبل از کنار گذاشتن کامل توییتر چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

مهاجرت به ماستودون و قطع کامل ارتباط با توییتر ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید. در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • قابلیت های شبکه اجتماعی ماستودون هنوز جریان ثبت نام روان پلتفرم‌هایی مانند توییتر و اینستاگرام را شکست نداده است. تنظیم فنی، رابط کاربری، زبان و قوانین کمی طول می‌کشد. ممکن است همه دنبال‌کنندگان توییتر شما نخواهند از این کار استفاده کنند.
  • تعدیل محتوا در سرورهای Mastodon بسیار جدی گرفته می‌شود.برخی حتی به هشدارهای محتوا برای محتوای سیاسی نیاز دارند.
  • شاید Mastodon جایگزین توییتر نشود، اما حداقل رهبری بهتری دارد.

امنیت شبکه اجتماعی ماستودون

  • برنامه Mastodon هنوز در حال رشد است. این پلتفرم هنوز در حال استخدام است و برخی از کاربران زمان انتظار طولانی را قبل از دریافت ایمیل‌های تایید و راه‌اندازی حساب‌های خود گزارش می‌دهند. این بدان معناست که حتی اگر مخاطبان شما بخواهند از موانعی که برای راه اندازی یک حساب کاربری نیاز است عبور کنند، ممکن است برای مدتی دسترسی نداشته باشند.
  • پیام‌ها رمزگذاری نشده‌اند و مدیران سرور می‌توانند آن‌ها را ببینند، بنابراین بهتر است از آن‌ها برای کسب‌وکار مهم یا حساس استفاده نکنید. همچنین باید مراقب اشتراک‌گذاری پیام‌های خصوصی و عمومی باشید، زیرا به راحتی می‌توان این دو را در Mastodon قاطی کرد. امنیت شبکه اجتماعی ماستودون تقریبا کمی لنگ می‌زند.

سخن پایانی

به Mastodon به عنوان یک کانال جدید جالب برای کشف فکر کنید. در حالی که Mastodon با سرعت رعد و برق در حال افزایش محبوبیت است (تقریبا همیشه اولین گزینه در هر لیستی از «جایگزین‌های توییتر» است)، ما فکر نمی‌کنیم هنوز به نزدیک توییتر برسد، و اکثر متخصصان رسانه‌های اجتماعی موافق هستند. با این حال، ارزش این را دارد که بدانید Mastodon به عنوان یک برنامه جدا از توییتر چگونه کار می‌کند. با امکانات برنامه Mastodon مانند توییتر رفتار نکنید، بلکه به عنوان فضای جدید و هیجان انگیز نگاه کنید. امیدواریم از راهنمای شبکهٔ اجتماعی ماستودون استفاده کافی را برده باشید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402