رده بندی سرعت اینترنت کشورها در سال ۲۰۲۳ ؛ افت قابل توجه سرعت اینترنت در ایران

بالاترین سرعت اینترنت در جهان
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بالاترین سرعت اینترنت در جهان متعلق به کدام کشورهای پیشرفته است؟ رده بندی پر سرعت ترین اینترنت در جهان، همیشه یکی از موضوعات داغ دنیای فناوری بوده است. با پلازا همراه باشید تا با کشورهایی که بیشترین سرعت اینترنت را ارائه می‌کنند آشنا شویم.

در حال حاضر رکورد بالاترین سرعت اینترنت در جهان، ۳۱۹ ترابیت بر ثانیه است. رکوردی که توسط محققین در سازمان ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ژاپن به ثبت رسیده است. با این حال این سرعت در شرایط آزمایشگاهی به ثبت رسیده و اختلاف خیلی زیادی با سرعتی که کاربران معمولی به آن دسترسی پیدا می‌کنند دارد. اما شکی وجود ندارد که سرعت اینترنت در جهان طی سالیان اخیر، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و حالا به بالاترین حد خود رسیده است. در این مطلب پلازا می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به رده بندی سرعت اینترنت کشورهای جهان، تا ببینیم کدام کشورها، بیشترین سرعت اینترنت را در اختیار شهروندان خود قرار می‌دهند.

فهرست مطالب

بالاترین سرعت اینترنت در جهان در سال 2023

در رتبه بندی سرعت اینترنت در جهان 2023 رتبه‌های اول بیشتر در اختیار کشورهای پیشرفته و یا کوچک قرار دارد. این کشورها توانایی مالی بیشتری برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های لازم برای بهره‌مندی از یک شبکه اینترنت پرسرعت را برخوردار هستند. برای مثال به‌طور میانگین، کشورهای آمریکا و کشورهای اروپایی سرعت اینترنت بالاتری از سایر نقاط جهان دارند.

از طرف دیگر کم سرعت ترین اینترنت جهان نیز بیشتر به کشورهای آفریقایی اختصاص دارد. البته در برخی نقاط جهان نیز ممکن است به دلیل قرارگیری در یک منقطه جغرافیایی دور افتاده سرعت اینترنت بالایی وجود نداشته باشد.

رده بندی سرعت اینترنت ثابت کشورهای جهان

طی چند سال گذشته کره جنوبی برای مدت قابل توجهی از لحاظ سرعت اینترنت حرف اول و آخر را می‌زد اما حالا کشورهای بسیار زیادی توانستند با ارائه سرعت بالاتر از کره‌ای‌ها، رتبه بالاتری برای خود دست و پا کنند. کشورهایی مثل مجارستان، ژاپن، لیختن‌اشتاین و پرتغال از جمله کشورهایی بودند که بیشترین پیشرفت را تجربه کردند.

در جدول زیر می‌توانید رتبه بندی سرعت اینترنت در جهان 2023 را براساس آخرین گزارش وبسایت Speedtest تا آخر ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ مشاهده کنید:

رتبهنام کشورمیانگین سرعت (Mbps)
1هنگ‌کنگ۲۶۵.۱۷
2سنگاپور۲۵۹.۱۱
3شیلی۲۴۶.۳۹
4امارات۲۳۱.۹۸
5تایلند۲۱۹.۱۰
6آمریکا۲۱۳.۷۵
7چین۲۱۲.۹۲
8دانمارک۲۰۴.۴۹
9اسپانیا۱۸۸.۴۹
10ایسلند۱۸۷.۵۷

در میان کشورهای جهان، آندورا و برونئی از جمله کشورهایی بودند که توانستند با ارتقای سرعت ثابت، رتبه خود را نسبت به قبل به اندازه قابل توجهی ارتقا دهند. به‌خصوص کشور برونئی که ۳۸ رتبه ارتقا پیدا کرده است.

همچنین امارات طی یک سال گذشته از جمله کشورهایی بوده که پیشرفت قابل توجهی داشته است. آن‌ها در سال ۲۰۲۲ دومین کشور جهان از لحاظ سرعت اینترنت بودند اما در سال ۲۰۲۳ به رتبه چهارم تنزل پیدا کرده‌اند.

نکته قابل توجه این است که کره جنوبی همچنان به سقوط آزاد خود ادامه می‌دهد و در حال حاضر نیز در رتبه ۳۵ جهان قرار گرفته است. این در حالی است که در پایان سال ۲۰۲۲ این کشور در رتبه ۲۵ قرار گرفته بود.

پر سرعت ترین اینترنت های همراه جهان

با معرفی و پیاده‌سازی شبکه 5G، بیشترین سرعت اینترنت در کشورهای مختلف مربوط به همین شبکه است. البته تنها در کشورهایی که از این شبکه استفاده می‌کنند. برای مثال در عربستان، میانگین سرعت اینترنت همراه با شبکه 4G تنها ۲۸.۹ مگابیت برثانیه است در حالی که این مقدار برای شبکه 5G به ۴۱۴.۲ مگابیت برثانیه می‌رسد.

بالاترین سرعت اینترنت در جهان

براساس گزارشی که وبسایت Speedtest منتشر کرده است، تا پایان ماه سپتامبر ۲۰۲۳، امارات در زمینه اینترنت همراه رتبه اول رده بندی سرعت اینترنت در دنیا را به خود اختصاص داده است. در رتبه‌های بعدی نیز کشورهای قطر، چین، کویت و شبه‌جزیره خودمختار ماکائو قرار گرفته‌اند.

جدول زیر رده بندی پر سرعت ترین اینترنت همراه جهان تا پایان ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد:

رتبهنام کشورمیانگین سرعت (Mbps)
1امارات۲۱۱.۵۸
2قطر۱۸۷.۵۵
3چین۱۶۷.۹۸
4کویت۱۶۱.۶۶
5ماکائو۱۵۱.۹۴
6نروژ۱۴۳.۴۴
7ایسلند۱۳۱.۶۲
8بلغارستان۱۲۸.۸۳
9دانمارک۱۲۷.۵۰
10کره جنوبی۱۲۱.۰۷

سرعت اینترنت ایران در جهان

سرعت اینترنت ایران نسبت به میانگین جهانی به اندازه قابل توجهی در بخش اینترنت ثابت پایین است. اینترنت ثابت ایران تا پایان ماه مارس سال ۲۰۲۳ با میانگین ۱۱.۵۷ مگابیت برثانیه در رتبه ۱۴۶ قرار گرفته بود اما حالا در پایان ماه سپتامبر با وجود این که میانگین سرعت اینترنت ثابت به ۱۱.۶۶ مگابیت رسیده است، رتبه ایران به ۱۵۳ تنزل پیدا کرده است.

از طرف دیگر اینترنت همراه ایران نیز سرعت کمتری پیدا کرده است. میانگین سرعت اینترنت همراه در ماه مارس ۳۶.۳۳ بود اما حالا به ۳۱.۶۷ مگابیت برثانیه رسیده است.

در جدول زیر می‌توانید میانگین بالا ترین سرعت اینترنت در ایران در بخش ثابت و همراه را در مقایسه با اینترنت جهانی مشاهده کنید:

میانگین ایران (Mbps)میانگین جهانی (Mbps)رتبه ایران
اینترنت ثابت۱۱.۶۶۸۵.۳۱۱۵۳ (از ۱۸۱ کشور)
اینترنت موبایل۳۱.۶۷۴۷.۸۲۷۵ (از ۱۴۱ کشور)

با وجود وضعیت بسیار بد اینترنت ثابت، اینترنت موبایل ایران اختلاف کمتری نسبت به اینترنت ثابت با میانگین جهانی دارد. البته که با توجه به افزایش میانگین جهانی، سرعت اینترنت ایران در هردو بخش نسبت به قبل کمتر شده است.

سوالات متداول

1. پر سرعت ترین اینترنت جهان کدام کشور است؟

تا پایان ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ و براساس گزارشی که وبسایت Speedtest منتشر کرده است، هنگ‌کنگ با میانگین سرعت ۲۶۵ مگابیت برثانیه در بخش اینترنت ثابت رتبه اول را دارد و کشور امارات نیز با میانگین ۲۱۱ مگابیت برثانیه در بخش اینترنت همراه، حرف اول را می‌زند.

2. رکورد پر سرعت ترین اینترنت جهان چقدر است؟

بالاترین سرعتی که تاکنون ثبت شده ۳۱۹ ترابیت برثانیه است که در سال ۲۰۲۱ توسط محققین در سازمان ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ژاپن و تحت شرایط آزمایشگاهی به ثبت رسیده است؛ با این سرعت شما می‌توانید ۸۰ هزار فیلم سینمایی را در ظرف تنها ۱ ثانیه دانلود کنید.

سخن پایانی

بالاترین سرعت اینترنت در جهان در بخش‌های اینترنت ثابت و همراه، با توجه به گزارش منتشر شده توسط سایت Speedtest متعلق به هنگ‌کنگ و امارات است. امارات در کنار چین، دانمارک و ایسلند تنها کشورهایی هستند که هم در بخش اینترنت ثابت و هم اینترنت همراه، جزو ۱۰ کشور برتر جهان به‌حساب می‌آیند. نظر شما در مورد رده بندی سرعت اینترنت کشورهای جهان چیست؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
اینترنت adsl در چین
.
29 بهمن 1402، 17:40
پاسخ
0
0
اینترنت adsl در چین
avatar
حق
.
08 تیر 1402، 23:32
پاسخ
22
4
ایران هم بالاترین سرعت اینترنت داره
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402