آموزش استعلام مدرک تحصیلی؛ همه چیز در مورد نحوه مشاهده مدرک تحصیلی

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/نحوه مشاهده مدرک تحصیلی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

استعلام مدرک تحصیلی به دلایل مختلفی مانند مهاجرت، استخدام، ادامه تحصیل ورود به دانشگاه انجام می‌شود و به لطف اینترنت کاملاً غیرحضوری شده‌ است. در این آموزش استعلام مدرک تحصیلی قصد داریم نحوه مشاهده مدرک تحصیلی در سامانه‌های مختلف را به شما آموزش دهیم. پس با پلازا همراه باشید.

هر کدام از بخش‌های سیستم آموزشی کشور از سامانه مخصوص به خود برای استعلام مدرک تحصیلی استفاده می‌کنند. مدرک تحصیلی نه تنها برای استخدام در ارگان‌های دولتی و خصوصی، بلکه برای تحصیلات تکمیلی نیز الزامی است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم راهنمایی جامع در مورد نحوه مشاهده مدرک تحصیلی ارائه دهیم. این آموزش استعلام مدرک تحصیلی به صورت تصویری تنظیم شده است تا با بیشترین سرعت ممکن، فرایند استعلام را یاد بگیرید.

فهرست مطالب

آموزش استعلام مدرک تحصیلی

در این قسمت ابتدا به آموزش استعلام مدرک تحصیلی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های سراسری می‌پردازیم و برای این کار از سامانه سجاد و سامانه وزارت علوم استفاده می‌کنیم. در قسمت بعدی به سراغ نحوه مشاهده مدرک تحصیلی فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد می‌رویم و در ادامه به استعلام مدرک تحصیلی برای استخدام و استعلام مدرک تحصیلی سیکل (دیپلم) هم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

نحوه مشاهده مدرک تحصیلی در سامانه سجاد

ابتدا به آموزش استعلام مدرک تحصیلی به کمک سامانه سجاد می‌پردازیم و پس از آن به سراغ نحوه مشاهده مدرک تحصیلی در سامانه وزارت علوم خواهیم رفت. توجه داشته باشید که نحوه مشاهده مدرک تحصیلی برای فارغ‌التحصیلات دانشگاه‌های آزاد متفاوت است و این دو روش فقط برای دانشجویان دانشگاه‌های سراسری قابل استفاده است.

برای استعلام از سامانه سجاد به صورت گام به گام مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. ابتدا باید از این لینک وارد پورتال سامانه سجاد شوید که مانند تصویر زیر است. اگر از قبل ثبت‌نام کرده‌اید باید روی دکمه «ورود کاربر متقاضی» کلیک کنید. اگر در سایت حساب ندارید روی دکمه «ثبت‌نام» کلیک کنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/ استعلام مدرک تحصیلی برای استخدام

۲. در صفحه باز شده ابتدا قوانین را مطالعه کنید و تیک آن را بزنید و روی دکمه «بعدی» کلیک کنید. پس از آن صفحه‌ای به شکل زیر می‌بینید که باید تمام اطلاعات خواسته شده را در کادرهای مرتبط وارد کنید. سپس در قسمت پایین کد فعال‌سازی دریافت شده روی گوشی خود را وارد کنید. پس از آن کد امنیتی پایین صفحه را با دقت وارد و روی دکمه «ارسال» کلیک کنید تا ثبت‌نام در سامانه سجاد به پایان برسد. حالا از صفحه اول سایت وارد حساب خود شوید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی با کد رهگیری

۳. پس از ورود به حساب مانند تصویر زیر از سربرگ «خدمات» گزینه «اداره کل امور دانشجویان داخل» را انتخاب کنید. پس از آن روی گزینه «تایید مدارک تحصیلی دانشگاهی داخل کشور جهت ترجمه رسمی» کلیک کنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی دیپلم با کد ملی

۴. در صفحه قوانین و مقررات پس از مطالعه نکات ذکر شده، تیک موافقت قوانین را بزنید و روی دکمه «بعدی» کلیک کنید. در فرم مشخصات مقطع که به شکل زیر است، اطلاعات تحصیلی شما نمایش داده می‌شود. اگر در اطلاعات نقصی نمی‌بینید روی دکمه «بعدی» کلیک کنید. اما اگر نقص یا اشتباهی در اطلاعات دیدید روی قسمت «ویرایش پروفایل» در بالای صفحه کلیک کنید. سپس اطلاعات خواسته شده را ثبت کنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/نحوه مشاهده مدرک تحصیلی

۵. در فرم اطلاعات تکمیلی که به شکل زیر است باید اطلاعات مختلفی مثل وضعیت نظام‌وظیفه، مشخصات درخواست و نوع درخواست را وارد کنید. اگر نیاز به ارائه مدرکی دارید در قسمت «سایر مدارک» فایل آن را آپلود کنید. این فایل نباید از ۵۰۰ کیلوبایت بیشتر شود. پس از تکمیل اطلاعات، عبارت امنیتی را در کادر مشخص شده وارد کنید دکمه «ارسال» را بزنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/نحوه مشاهده مدرک تحصیلی

 

۶. در این مرحله، اگر تمام اطلاعات خواسته شده را به دقت وارد کرده باشید به درگاه پرداختی مانند تصویر زیر هدایت می‌شوید. پس ورود اطلاعات خواسته شده روی دکمه «پرداخت» کلیک کنید تا هزینه استعلام مدرک تحصیلی از حساب شما کسر شود. اگر تراکنش درست انجام شود یک پیام پرداخت موفق سبزرنگ به همراه یک کد پیگیری ۶ رقمی به شما نمایش داده می‌شود.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی آموزش و پرورش

۷. تا اینجا فرایند درخواست به پایان رسید و باید منتظر بمانید از طریق پیامک یا ایمیل به شما اطلاع‌رسانی شود. برای مشاهده وضعیت استعلام مدرک باید در بالای صفحه اول پورتال سجاد روی گزینه «کارتابل» کلیک کنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی از آموزش و پرورش

۸. در این مرحله برای استعلام مدرک تحصیلی با کد رهگیری خود باید در قسمت جستجو کد پیگیری دریافتی را وارد کنید. در ادامه روی شماره پیگیری کلیک کنید و به سؤال امنیتی پاسخ دهید و کلید بروزرسانی را بزنید. پس از انجام مراحل تصویری مانند شکل زیر مشاهده می‌کنید. در این تصویر مشاهده می‌کنید که استعلام مدرک تحصیلی در حال بررسی است.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی سیکل

توجه ۱. اگر کارشناس مربوطه از شما بخواهد اطلاعاتتان را بازبینی کنید مانند تصویر زیر در کادر توضیحات قابل مشاهده است. در صورت مشاهده این پیام از سمت کارشناس، موارد مورد نظر را ویرایش و ثبت کنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/نمونه استعلام مدرک تحصیلی

توجه ۲. در صورتی کارشناس مربوطه درخواست شما را رد کند پیام زیر را مشاهده می‌کنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد

۹. در پایان اگر درخواست شما تأیید شده باشد تصویر زیر را می‌بینید. در اینجا کافیست در بخش توضیحات روی لینک آبی‌رنگ «تأییدیه مدرک» کلیک کنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی برای استخدام

۱۰. نمونه استعلام مدرک تحصیلی که با زدن لینک «تأییدیه مدرک» دریافت می‌کنید به شکل زیر است.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی دیپلم با کد رهگیری

آموزش استعلام مدرک تحصیلی در سامانه وزارت علوم

در ادامه آموزش استعلام مدرک تحصیلی برای دانشجویان دانشگاه‌های سراسری به سامانه وزارت علوم می‌پردازیم. در این روش می‌توانید در سه مرحله استعلام مدرک تحصیلی با کد رهگیری را انجام دهید که به صورت زیر است:

۱. ابتدا از این لینک وارد سامانه استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم شوید و فرم ورود اطلاعات که به شکل زیر است را می‌بینید. در این فرم باید اطلاعات شخصی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر و کد ملی را وارد کنید. پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده، تیک «من ربات نیستم» را بزنید و روی دکمه «دریافت کد رهگیری» کلیک کنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی با کد رهگیری

۲. در این مرحله وارد فرم کد رهگیری می‌شوید. پس از این‌که کد رهگیری به شماره موبایل شما ارسال شد آن را در کادر مربوط به آن وارد کنید. در کادر پایین آن باید حاصل جمع دو عدد نشان داده شده را وارد کنید و با کلیک بر روی دکمه «استعلام مدرک تحصیلی» وارد مرحله آخر شوید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی دیپلم با کد ملی

۳. در مرحله پایانی به فرم نمایش مدرک تحصیلی هدایت می‌شوید که به شکل زیر است. در کادر اول مشخصات فردی شما نمایش داده می‌شود و در کادرهای بعدی آخرین مدارک تحصیلی و مشخصات آن را مشاهده می‌کنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/نحوه مشاهده مدرک تحصیلی

توجه: اگر اطلاعات نمایش داده شده با مدرک شما همخوانی نداشت باید از طریق سامانه سجاد که در بالا توضیح داده شد، اطلاعات خود را اصلاح کنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد

در این بخش به نحوه مشاهده مدرک تحصیلی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آزاد می‌پردازیم. به دلیل سوء استفاده‌هایی که در سال‌های اخیر از مدارک این دانشگاه شد، سامانه‌ای به نام سامانه سامانه استعلام مدارک تحصیلی دانش آموختگان تأسیس شد که در آن بتوانید استعلام مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد را به سادگی و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام دهید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. ابتدا روی این لینک کلیک کنید تا وارد سامانه استعلام مدارک تحصیلی دانش آموختگان شوید. در این قسمت باید شماره ملی و رمز عبور خود را وارد کنید. اگر رمز عبور خود را فراموش کردید روی دکمه «فراموشی رمز عبور» کلیک کنید و فرایند تغییر رمز را دنبال کنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی آموزش و پرورش

۲. در ادامه وارد فرم ثبت‌نام که به شکل زیر است می‌شوید. در این صفحه باید اطلاعاتی مانند کد ملی، رمز عبور، نام و نام خانوادگی، تلفن همراه و ایمیل خود را وارد کنید. پس از تکمیل اطلاعات روی دکمه «ثبت‌نام» کلیک کنید. پس از تکمیل ثبت‌نام به صورت خودکار وارد صفحه اول می‌شوید و باید کد ملی و رمز عبور تعیین شده را وارد کنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی از آموزش و پرورش

۳. پس از ورود به حساب پنلی به شکل زیر به شما نشان داده می‌شود. روی گزینه «درخواست تأییدیه دانشنامه» کلیک کنید تا به مرحله پرداخت هزینه وارد شوید. پس از پرداخت هزینه باید از طریق بخش عملیات، گزینه پیگیری درخواست‌ها را انتخاب کنید. در میان درخواست‌های نمایش داده شده باید گزینه «دریافت تأیید مدرک» را انتخاب کنید. اگر اطلاعات نمایش داده شده مورد تأیید شماست کافی است روی گزینه چاپ کلیک کنید تا مدرک تحصیلی روی کامپیوتر شما دانلود شود.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی سیکل

آموزش استعلام مدرک تحصیلی برای استخدام

یکی از روش‌های سریع و آسان برای استعلام مدرک تحصیلی یا استعلام مدرک تحصیلی دیپلم با کد ملی، استفاده از قابلیت استعلام مدرک تحصیلی در اپلیکیشن دولت همراه است. بسیاری از شرکت‌های خصوصی در حال حاضر برای دریافت سوابق تحصیلی کارجویان از این سامانه استفاده می‌کنند.

در صفحه استعلام مدرک که به شکل زیر است فقط باید کد ملی و کد مجوز استعلام مدرک تحصیلی را وارد کنید. توجه داشته باشید که در بخش کد مجوز باید همان کد رهگیری را که در سامانه استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم دریافت کردید وارد کنید.

 

آموزش استعلام مدرک تحصیلی سیکل (دیپلم)

برای استعلام مدرک تحصیلی از آموزش و پرورش سامانه‌ای به نام «سامانه تأییدیه مدارک تحصیلی» تأسیس شده است و که وظیفه آن استعلام مدرک تحصیلی دیپلم است. استعلام مدرک تحصیلی آموزش و پرورش در این سامانه در پنج مرحله بسیار ساده انجام می‌شود که به صورت زیر باید انجام دهید:

۱. ابتدا از این لینک وارد سامانه شوید و در صفحه باز شده که به صورت زیر است سه دکمه می‌بینید. روی دکمه ثبت‌نام مدرک تحصیلی کلیک کنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد

۲. در گام دوم وارد فرم انتخاب نظام و مقطع می‌شوید. اگر در این مورد ابهامی دارید کافی است از همان صفحه اول در قسمت بالای صفحه گزینه «راهنمایی انتخاب نظام» را انتخاب کنید. پس از انتخاب نظام و مقطع، کد امنیتی پایین صفحه را وارد کنید و روی دکمه «تأیید/ادامه گام بعدی» کلیک کنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی برای استخدام

۳. در قدم بعدی باید فرم مشخصات هویتی و تحصیلی را که به شکل زیر است پر کنید. در اینجا باید سه کادر را پر کنید. ابتدا اطلاعات هویتی و بعد از آن اطلاعات فارغ‌التحصیلی باید پر شود. پس از آن گزینه‌های کادر مشخصات استعلام گیرنده را تکمیل کنید و روی دکمه «ادامه/گام بعدی» کلیک کنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی دیپلم با کد رهگیری

۴. اگر این مراحل را به درستی انجام دهید وارد یک درگاه پرداخت می‌شوید و پس از تکمیل پرداخت، سیستم یک کد پیگیری به شما اختصاص می‌دهد که باید روی دکمه «چاپ اطلاعات» کلیک کنید و آن را در یک جای امن نگه دارید.

۵. برای استعلام مدرک تحصیلی دیپلم با کد رهگیری مجدداً وارد صفحه اول سایت شوید و این‌بار روی دکمه پیگیری مدرک تحصیلی کلیک کنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی با کد رهگیری

۶. در صفحه باز شده باید ابتدا کد ملی و پس از آن کد پیگیری خود را وارد کنید. پس از آن کد امنیتی را به دقت وارد کنید و روی دکمه ادامه کلیک کنید.

آموزش استعلام مدرک تحصیلی/استعلام مدرک تحصیلی دیپلم با کد ملی

سخن پایانی

در این مطلب به آموزش استعلام مدرک تحصیلی به صورت جامع و گام‌به‌گام پرداختیم. علاوه بر این نحوه مشاهده مدرک تحصیلی در سامانه‌های مختلف را به شما آموزش دادیم و برای یادگیری سریع‌تر، از تصاویر آموزشی واضح استفاده کردیم. توجه داشته باشید که در صورت وجود هرگونه مشکل در هر کدام از این سامانه‌ها می‌توانید با پشتیبانی آن‌ها در ارتباط باشید تا مشکل رفع شود. شما برای استعلام مدرک تحصیلی خود کدام سامانه را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402