هیومنود چیست؟ (Humanode)

هیومنود چیست
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بلاک چین Humanode یا همان بلاک چین مبتنی بر انسان پروژه‌ای است که در آن شبکه‌ای رمزنگاری شده خلق شده است و در این شبکه هر انسان نوعی گره فرض می‌شود که با متصل شدن به هم شبکه را می‌سازند. این شبکه توانسته با اهداف و رویکردش انقلابی عظیم در صنعت بلاک چین درست کند. پس اگر می‌خواهید به طور کامل به پاسخ سوال هیومنود چیست دست پیدا کنید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

بلاک چین چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به سوال هیومنود چیست پاسخ دهیم، شاید بهتر باشد به جواب سوال بلاک چین چیست پاسخ دهیم. تا در ادامه به طور عمیق مفهوم این شبکه را متوجه شوید. بلاک چین نوعی پایگاه داده است که در آن می‌توان انواع اطلاعات را ذخیره کرد. اما فرق آن با دیگر پایگاه‌های داده این است که به دلیل وجود سیستم رمزنگاری در آن هر اطلاعاتی که ثبت شود امکان پاک شدن، هک کردن یا ویرایش آن وجود نخواهد داشت؛ همچنین تمام اطلاعات با تمام افراد به اشتراک گذاشته می‌شود.

شبکه هیومنود چیست؟

حال که با شبکه بلاک چین آشنا شدید می‌توانیم به طور کامل این شبکه را معرفی کنیم. شبکه هیومنود نوعی شبکه رمزنگاری شده است که در آن از شاخص‌های منحصر به فرد بیومتریک استفاده می‌شود. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم این شبکه به نوعی تلفیق فناوری بلاک چین و مشخصه‌های زیستی است. از این مشخصه‌های زیستی می‌توان به اثر انگشت، چشم‌ها، چهره و … که در هر فردی منحصر به فرد است اشاره کرد. شبکه هیومنود یک سیستم غیر متمرکز و قدرتمند محسوب می شود که پایه و اساس کار خود را بر روی انسان‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها گذاشته است. به طوری که در آن هر انسان مساوی با یک گره و هر گره مساوی با یک حق رای است.

تیم توسعه هیومنود

ایده اصلی ساخت این نوع بلاک چین توسط ویکتور اسمیرنوف و داتو کاوازی که دو چهره معروف در دنیای بلاک چین هستند ساخته شد. اما از سال 2020 که استارت این پروژه زده شد تا به الان این تیم دو نفره به یک تیم متخصص و قدرتمند که متشکل از 23 نفر از کشورهای مختلف است تبدیل شده است.

 

مشکلاتی که با استفاده از بلاک چین مبتنی بر انسان رفع خواهد شد

در پاسخ به سوال هیومنود چیست، شاید مهم‌ترین قسمت همین باشد که اشاره کنیم این تلفیق دنیای بلاک چین و شاخصه‌های بیومتریک چه مشکلاتی در دنیای بلاک چین می‌تواند حل کند. این موارد عبارت‌اند از:

  • غیر متمرکز سازی: مهم‌ترین مشکلی که توسط این شبکه حل می‌شود این است که دیگر در آن هر که دارایی بیشتری داشت، حق رای بیشتری نخواهد داشت. زیرا در این شبکه همانطور که می‌دانید حق رای به وسیله گره‌ها مشخص می‌شود و هر گره یک انسان است و ربطی به دارایی‌های آن‌ها ندارد. همچنین در شبکه بلاک چین به دلیل استفاده از دو الگوریتم POW و POS به جز حق رای، در هنگام فعالیت‌های اقتصادی بیشتر به آن‌ها پاداش بیشتری نیز عطا می‌شود. این موضوع باعث انحصارطلبی آن‌ها خواهد شد، اما شبکه هیومنود این مشکل را نیز رفع کرده است.
  • جلوگیری از حملات sybil: حملاتی که در آن یک نفر به وسیله ساخت هویت‌های جعلی مختلف اقدام به تغییر تصمیم اتخاذ شده در یک شبکه می‌کند و روند آن شبکه را تغییر می‌دهد را حملات Sybil می‌گویند. این حملات ممکن است مشکلاتی اساسی در روند کار ایجاد کند، که شبکه هیومنود با استفاده از فناوری که ایجاد کرده است توانسته تا از آن‌ها جلوگیری کند.

خصوصیات هیومنود چیست؟

فناوری هیومنود به زیبایی توانسته بلاک چین و شاخصه‌های بیومتریک را با یکدیگر ادغام کند. این ادغام سبب ایجاد لایه‌های مختلفی در این شبکه شده است. در ادامه به خصوصیات اصلی این شبکه انسانی اشاره خواهیم کرد.

چارچوب (Substrate)

Humanode یک نوع بلاک چین لایه اول است که چهارچوب آن بر اساس چهارچوب منبع باز یا متن باز سابستریت ساخته شده است. این بستر توان عملیاتی بالایی دارد و می‌تواند یک همکاری میان زجیره‌ای در بین دو اکوسیستم کوساما (Kusama) و پولکادات (polkadot) فراهم کند.

پروتکل آگنوستیک

آگنوستیک بودن یکی از ویژگی‌های جالب شبکه هیومنود محسوب می‌شود. این ویژگی سبب می‌شود مکانیزم اجماع در این شبکه متغیر باشد و محدود نباشد. به بیانی دیگر مکانیزم اجماع این نوع بلاک چین می‌تواند در زمانی که تائید جمعی از فعالان DAO گرفته شد تغییر کند. اما سوال اینجاست که قابلیت ایجاد شده توسط این لایه در هیومنود چیست؟

در جواب این سوال باید بگوییم که تمام مکانیزم‌ها دارای طیفی از ویژگی‌های مثبت و منفی هستند که برای انتخاب کردن آن‌ها نیاز داریم تا از تجربه‌هایی که از استفاده کردن از آن‌ها به دست می‌آید، بهره ببریم. این مورد در بلاک چینی غیر از بلاک چین انسانی فراهم نیست. به نوعی این ویژگی سبب می‌شود تا هیومنود محدود نباشد و قابلیت تکامل داشته باشد.

لایه سازگار با EVM

جالب است بدانید که بلاک چین انسانی با اتریوم نیز قابلیت سازگاری دارد. این ویژگی سبب می‌شود تا Humanode بتواند از ابزارهای توسعه موجود در اتریوم بهره ببرد. همچنین به دلیل اینکه در هیومنود از حملات Sybil نیز جلوگیری می‌شود. می‌توان آن را برای برنامه‌های غیر متمرکز موجود در اتریوم مثل پروژه‌های مربوط کسب درآمد از گیم‌ها، NFTها، متاورس‌ها و… مفید دانست.

خصوصیات هیومنود

جستوجو و تطبیق خصوصیات‌های بیومتریک

اگر بخواهیم بگوییم که مهم‌ترین هدف پروژه هیومنود چیست؛ باید به حفظ امنیت و حریم خصوصی با استفاده از داده‌های بیومتریک یا همان مشخصه‌های زیستی اشاره کنیم. برای تائید هویت در هیومنود تنها وسیله‌ای که نیاز است یک گوشی هوشمند است که دوربین داشته باشد. کاربران می‌توانند با استفاده از گوشی خود، اسکن چهره را انجام دهند و بلافاصله به یک گره انسانی تبدیل شوند و به فعالیت خود بپردازند.

تشخیص زنده بودن

یکی از ویژگی‌های شگفت انگیز هیومنود این است که از یک تکنیک استفاده می‌کند تا متوجه شود که نمونه بیومتریک ارسال شده از یک شخص زنده واقعی ارسال می‌شود یا خیر. این مورد سبب می‌شود تا بسیاری از حملات جعل مثل استفاده از ماسک‌ها، ویدیوها و… دفع شوند و امنیت برقرار باشد.

سازمان خودگردان VORTEX

به طور کلی سه نوع گره یا نود در Humanode وجود دارد. این سه گره عبارت‌اند از:

  • نود انسانی: این نودها، نودهایی هستند که مراحل مربوط به احراز هویت را گذارنده‌اند و می‌توانند قسمتی از کارمزد تراکنش‌های موجود در شبکه را دریافت کنند.
  • نودهای حاکم: این نودها باید شرایط لازم برای حاکمیت را داشته باشند و در فرآیندهای مربوط به حاکمیت در Humanode شرکت کنند.
  • نودهای واگذار کننده: این دسته از نودها، حق رای خود را به دسته قبل یعنی نودهای حاکم واگذار کرده‌اند.

این نودها بخش مهمی از این سازمان خودگردان را تشکیل می‌دهند . در شبکه Humanode تمام این نودها دارای میزانی مساوی از رای هستند و این مورد باعث برقراری عدالت به دور از میزان سرمایه هر فرد شده است.

الگوریتم Fath

در حقیقت اگر بخواهیم بگوییم که اساس گردش توکن در هیومنود چیست باید به این الگوریتم اشاره کنیم. این الگوریتم سبب توزیع متناسب توکن‌ها می‌شود.

 

Humanode، ادغام بیومتریک با بلاک چین

در پایان باید بگوییم که در دنیای امروزه که اقتصاد به سمت بازار ارز دیجیتال و اقتصادهای مجازی رفته است ما نیاز به محیطی داریم که هم امنیت را تضمین کند و هم از انحصار طلبی برخی ثروتمندان جلوگیری کند. انتظار داریم تا این هدف باتوجه به ادغام بیومتریک و بلاک چین تا حد زیادی قابل دستیابی باشد و بلاک چین Humanode بتواند تغییرات مثبت زیادی را پایه گذاری و اجرا کند.

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402