معرفی فیلم جاده خاکی ؛ اولین فیلم پناه پناهی | داستان، بازیگران و نمرات

معرفی فیلم جاده خاکی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم جاده خاکی یکی از فیلم‌های کمدی و درخور تماشای سینمای ایران است که توانست مورد توجه قرار بگیرد. از این‌ رو در این مقاله به سراغ فیلم سینمایی جاده خاکی و معرفی آن می‌رویم.

فیلم‌های جاده‌ای (Road Trip) یک نوع از فیلم‌های مرسوم در جهان هستند که شخصیت یا شخصیت‌های فیلم در آن خانه خود را ترک کرده و در جاده سفری را آغاز می‌کنند. با آغاز این سفر داستان فیلم نیز شروع می‌شود و تمام اتفاقات نیز در جاده رخ می‌دهد.

فیلم جاده خاکی به کارگردانی پناه پناهی فرزند حسین پناهی و براساس فیلمنامه‌ای از او به عنوان اولین فیلم بلندش ساخته شد. این اثر در جشنواره‌های مختلف به نمایش درآمد و از آن تحسین نیز شد. در ادامه مقاله پیش‌رو پلازا به معرفی فیلم سینمایی جاده خاکی می‌پردازیم‌.

در ویدیوی زیر می‌توانید تریلر فیلم جاده خاکی را تماشا کنید.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم سینمایی جاده خاکی

hit the road فیلم نخستین بار در فستیوال کن و در تاریخ 10 ژوئیه 2021 (19 تیر 1400) اکران شد و سپس در تاریخ 22 آوریل 2022 (2 اردیبهشت 1401) در آمریکا به نمایش درآمد. جاده خاکی ژانری کمدی و درام دارد و مجموعا 93 دقیقه طول می‌کشد.

داستان فیلم جاده خاکی

در خلاصه فیلم جاده خاکی باید بگوییم که این فیلم درباره خانواده‌ای است که پسر بزرگ آنها تصمیم گرفته به صورت غیرقانونی از ایران برود. آنها برای بدرقه پسرشان راهی سفری جاده‌ای می‌شوند تا به مرز برسند و پسر را راهی کنند.

داستان فیلم جاده خاکی

بازیگران فیلم جاده خاکی

فیلم ایرانی جاده خاکی بازیگران زیادی ندارد. در ادامه با بیوگرافی آنها همراه شما خواهیم بود تا با این هنرپیشگان بیشتر آشنا شوید.

همچنین بخوانید :

پانته آ پناهی ها در نقش مادر

بازیگران فیلم جاده خاکی / هنرپیشه‌های جاده خاکی

پانته آ پناهی ها بازیگر ایرانی متولد سال 1340 در تهران است. وی در سال 1382 با فیلم سینمایی آن مرد را نکشید وارد عرصه بازیگری شد. در سال 1394 نیز با بازی در سریال نمایش خانگی شهرزاد پا به صنعت سریال‌سازی گذاشت. تنها سریال تلویزیونی او نیز سریال بانوی عمارت است که از شبکه سوم سیما پخش می‌شد. او در فیلم ایرانی hit the road نقشی اصلی دارد.

برخی از دیگر آثار این هنرپیشه عبارتند از فیلم‌های گس (1391)، خانوم (1392)، من دیه‌گو مارادونا هستم (1393)، نفس (1394)، لاک قرمز (1394)، آااادت نمی‌کنیم (1394)، حکایت دریا (1395)، درخونگاه (1396)، ناگهان درخت (1397)، جمشیدیه (1397)، جوجه تیغی (1398)، دسته دختران (1399) و غریزه (1400) و سریال‌های کرگدن (1398) و خاتون (1400).

حسن معجونی در نقش خسرو (پدر)

دانلود فیلم جاده خاکی / هنرپیشه‌های جاده خاکی

حسن معجونی بازیگر و کارگردان تئاتر ایرانی متولد 28 دی 1347 در زنجان است. وی در رشته ادبیات نمایشی تحصیل کرده و سرپرست گروه تئاتر لیو است. معجونی با فیلم همیشه پای یک زن در میان است در سال 1386 وارد عرصه بازیگری شد و سپس در سریال‌های مسافران (1388) و شمعدونی (1394) به ایفای نقش پرداخت و معروف‌تر شد.

برخی از آثار این هنرمند عبارتند از فیلم‌های کنعان (1386)، از رئیس جمهور پاداش نگیرید (1387)، قصه‌ها (1390)، برف روی کاج‌ها (1390)، اشباح (1392)، خوک (1396)، ما همه با هم هستیم (1397)، بی حسی موضعی (1397)، لتیان (1398)، آبادان یازده 60 (1398)، گورکن (1398)، شب طلایی (1400) و سریال‌های آهوی من مارال (1400) و راز بقا (1401).

رایان سرلک در نقش برادر کوچک

فیلم سینمایی hit the road

رایان سرلک متولد 21 اسفند سال 1392 است. او بازیگری را از پنج سالگی شروع کرد و در سال 98 موفق شد با فیلم راند چهارم جلوی دوربین قرار گرفت و سپس از بین 40 کودکی که برای ایفای نقش در سریال جاده خاکی تست داده بودند، انتخاب شد. این هنرمند کم سن و سال از جمله بازیگران  فیلم سینمایی hit the road است که در آن نقشی کلیدی دارد.

سایر هنرپیشه‌های جاده خاکی عبارتند از:

  • امین سیمیار در نقش برادر بزرگ
  • بهرام ارک
  • حمدالله سلیمی
  • شاهین کاظم نژاد
  • میلاد طلوعی
  • رسول صمدی
  • داوود شرفایی
  • کبری اسمی
  • شاهرخ اسلامی
  • پیمان نقدی

کارگردان فیلم جاده خاکی / فیلم ایرانی hit the road

سایر عوامل این فیلم عبارتند از:

  • مدیر فیلمبرداری: امین جعفری
  • مشاور فیلمنامه: نادر ساعی ور
  • موسیقی: پیمان یزدانیان
  • تدوین: اشکان مهری و امیر اطمینان
  • صداگذاری و میکس: زهره علی اکبری
  • صدابرداری صحنه: عبدالرضا حیدری
  • طراح گریم: ایمان امیدواری
  • اجرای گریم: مریم سلیقه
  • طراح صحنه: بابک جاجایی تبریزی
  • انتخاب لباس: مهسا خمیسی و سارا خمیسی
  • مسئول لباس: لیلا سیاهی
  • تصحیح رنگ: کامران سحر خیز
  • جلوه‌های ویژه: محمد ثانی فر
  • برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: نگار جنیدی
  • دستیار دوم کارگردان: سامان ایران نژاد
  • منشی صحنه: فرید شریفی
  • مجری طرح: نادر ساعی ور
  • مدیر تدارکات: میلاد مهدی زاده

نمرات و بررسی فیلم جاده خاکی

فیلم جاده خاکی پناه پناهی در جشنواره کن به نمایش درآمد و موفق شد تا از جشنواره فیلم لندن و جشنواره بین‌المللی سنگاپور جایزه دریافت کند. لوکیشن فیلم جاده خاکی ۲۰۲۲ مرزهای ترکیه و ایران است. این اث  توانست توجهات جهانی را به خود جلب کند و به عنوان فیلمی درخور تماشا و استثنایی شود. در جدول زیر نمرات فیلم را مشاهده  می‌کنید.

سایتامتیاز
آی‌ام‌دی‌بی (IMDb)7.3/10

متاکریتیک (Metacritic)

90/100
راتن تومیتوز (Rotten Tomatoes)95/100

از بین 28 منتقدی که به فیلم هیت د رود رای داده‌اند، 26 منتقد نظری مثبت و 2 منتقد نظری متوسط داشتند. در پایین می‌توانید نظرات درباره جاده خاکی را بخوانید.

The Observer / مارک کرمود: 100

این فیلم ترکیبی از نومیدی و شادی و عمق و پوچی است که کلید طلسم جادویی این فیلم جذاب هستند.

The Guardian / پیتر برادشاو: 100

این خانواده می‌توانست از هم بپاشد. و با این حال اعتراضی سرکش و انرژی مضحکی در هر سکانس آن جاری است.

The New York Times / ای. او. اسکات: 100

چیزی که فیلم جاده خاکی را به یاد ماندنی و ویرانگر کرده، شیوه‌ای است که با آن به بررسی زندگی عادی در شرایط اجباری می‌پردازد.

Screen Daily / وندی اید: 100

این فیلم به طور هیجان انگیزی خلاق، به طور راضی کننده‌ای برجسته و سرشار از گرما و انسانیت است. جاده خاکی یک پیروزی است.

Indie Wire / دیوید ارلیچ: 91

یک کمدی زیبا و دقیق که قلب شما را تکه تکه خواهد کرد؛ فیلمی که بین تراژدی و طنز تلخ تغییر مسیر می‌دهد و آگاهانه همه لحظات کوبنده‌اش را با جوکی جدی خراب می‌کند.

همچنین بخوانید :

بررسی فیلم جاده خاکی / نظرات درباره جاده خاکی

IGN / تارا بنت: 90

فیلم Hit the Road اثری قوی و در عین حال سرگرم کننده درباره فداکاری‌هایی است که برای خانواده انجام می‌دهیم.

The Wrap / دیو وایت: 90

پناهی و امین جعفری (فیلمبردار) از همه سنت‌های آشنای سینمای معاصر ایران استفاده کرده و پیچش‌هایی تازه به آن داده‌اند.

The New Yorker / ریچارد برودی: 90

جاده خاکی اثری از رئالیسم تجربی است که مانیفستی برای قدرت تخیلی مشاهده و قدرت سیاسی تخیل محسوب می‌شود.

Paste Magazine / جیکوب اولر: 89

سفرهای جاده‌ای همیشه باید تمام شوند، اما فیلم عالی Hit the Road فیلمساز هیجان‌انگیزی را معرفی می‌کند که سفرش تازه شروع شده است.

The Film Stage / جیک کرینگ-شریفلز: 83

قدرت فیلم از آشکارسازی‌های آرامی آمده که در جاده‌های بیابانی سرراست و تپه‌های پرپیچ و تاب پیدا می‌شوند و نتیجه آن اوجی دردآور و احساسی است.

The Irish Times / دونالد کلارک: 80

یک کمدی دوست داشتنی از جدی‌ترین صورت.

The Boston Globe / مارک فینی: 75

پناهی با علاقه‌اش به برداشت‌های بلند و فیلمبرداری ساده، مهارت خاصی در حفظ تعادل میان کمدی (اغلب به واسطه شیرین زبانی‌های پسر کوچک) و احساسی عمیق‌تر دارد.

The Austin Chronicle / جنی نالف: 67

فیلم Hit the Road مملو از اندیشه‌ها، ایده‌ها و استعاره‌هایی‌ست که می‌توانند در پایان منجر به احساس سنگینی در مخاطب شوند. اما برای آنهایی که دوست دارند عمیق‌تر شوند و از این جذابیت‌های ساده‌انگارانه رد شوند، یک فیلم اول چند لایه و جاه طلبانه است.

San Francisco Chronicle / جی. آلن جانسون: 50

پناه پناهی که با فیلم Hit the Road اولین فیلمش را ساخته، قطعا ژن‌های دردسرساز پدرش را به ارث برده است. تمرکز او روی تدوین خوب بوده، اما فیلم پیچ و خم دارد و گاهی ریتمش می‌افتد. مشکل قطعا این است که فیلمساز اطلاعات مرتبطی که می‌توانست بیننده را تا انتها درگیر فیلم کند به ما نمی‌دهد.

Slant Magazine / دیگو سمرین: 50

به دلیل تایم طولانی، فیلم پناه پناهی از هر هدف روایی جذاب دور شده است.

کلام آخر

مدت زمان فیلم جاده خاکی / لوکیشن فیلم جاده خاکی ۲۰۲۲

در این مقاله از پلازا با معرفی فیلم جاده خاکی، اولین فیلم پناه پناهی، پسر جعفر پناهی، همراه شما بودیم. آیا شما این فیلم را تماشا کرده‌اید؟ شما چه امتیازی به آن می‌دهید؟ لطفا پس از دانلود فیلم جاده خاکی و تماشای آن در پایین همین صفحه نظرات خودتان را با ما و دیگر خوانندگان پلازا به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران3 دیدگاه
avatar
محمد‌هاشمیان
.
26 اسفند 1401، 23:10
پاسخ
1
16
جزئیات داستان وفیلم انتخاب هنر پیشه ها وارتباط وبازی آنها با نقششان روابط مادر بابچه ها وپدر خانواده و تصاویر زمینه ایی درطول فیلم عالی بود تبریک به آقای پناهی بزرگ وپسران موفق باشید.
avatar
نازی
.
03 مهر 1401، 02:19
پاسخ
3
22
خیلی وقت بود فیلم خوب ندیده بودم ، خوشحالم امشب این فیلم رو دیدم ‌‌‌‌‌‌ .. بازی زیبا و خیره کننده ی بازیگران ، فیلم برداریه فوق العاده و خاص ، انتخاب آهنگ های جسورانه، واقعا میخکوبم کرده بود..... صحنه هایی رو تو این فیلم دیدم که به جرات میگم تو هیچ فیلم دیگه ای نمیتونین ببینین.... قطعا چند بار دیگه هم میبینمش
avatar
مهدی
.
19 مرداد 1401، 02:27
پاسخ
33
6
من واقعا نمی فهمم چرا این فیلم‌ها رو می سازن و متعجبم از اونهایی که تعریف می کنن از فیلم . هزینه فیلم رو می دادن فیلم (زندگی زیباست) رو رایت می کردن و می‌فروختن هم فروشش بیشتر بود و هم اینکه بیننده لذت می برد . واقعا متاسفم برای سینمای ایران و البته ایران
avatar
رضا
.
05 خرداد 1402، 06:12
پاسخ
2
5
@مهدی
فیلم برداری عالی، روایت داستان با عمق خوب که انگار پس هر حسی که به مخاطب منتقل میکند، همزاد پنداری عجیبی را از درون مخاطب بیرون میکشد.با بازی های فوق العاده، بدون اضافه کاری و کاملا پیرایش شده.پلان های طولانی که اصلا آزار دهنده نیستند.درام بسیار قوی همراه با طنز طلخی که غافلگیرتان میکند، نمیدانید بخندید یا گریه کنید.پارادوکس زیبایی که در تمام طول فیلم شما را معلق نگه میدارد.و بسیاری نکته دیگر که تماشای آن را لذت بخش میکند. جاده خاکی ، همچون یک دوست قدیمی، با شما درد و دل میکند.
avatar
نازی
.
03 مهر 1401، 02:20
پاسخ
1
14
@مهدی
شما چی از فیلم میدونی.... چی میگی
avatar
ارسلان طالبی
.
19 مرداد 1401، 14:13
پاسخ
8
5
@مهدی
life is GODDAMNED beautiful چقد حق گفتی
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402